Gå til innhold

Air condition (AC) hybrid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før kjørte jeg en diesel bil og om sommeren blåste den iskald luft. Nå har jeg en hybrid bil og får ikke den samme kalde luften. Er dette vanlig?

Anonymkode: 37f2e...522

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før kjørte jeg en diesel bil og om sommeren blåste den iskald luft. Nå har jeg en hybrid bil og får ikke den samme kalde luften. Er dette vanlig?

Kan ikke se noen åpenbar sammenheng mellom drivstoff eller hybrid egenskaper skal påvirke klimaanlegg i bilen. 

Hvilket bilmerke, modell og årsmodell er bilen? Er bilen noen år gammel er det ikke uvanlig med behov for påfyll av gass.  Noen ganger kan det skje tidligere enn forventet. 

Endret av TBL12
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke vanlig, man år raskere kald luft med elektrisk nedkjøling enn ved diesel

Anonymkode: c1691...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (På 31.5.2025 den 14.19):

Kan ikke se noen åpenbar sammenheng mellom drivstoff eller hybrid egenskaper skal påvirke klimaanlegg i bilen. 

Hvilket bilmerke, modell og årsmodell er bilen? Er bilen noen år gammel er det ikke uvanlig med behov for påfyll av gass.  Noen ganger kan det skje tidligere enn forventet. 

Kia Nero 2018. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kia Nero 2018. 

Kjenner til en del som har reparert klimaanlegg på Hyundai. Det er mange fellestrekk med Kia.

Kia har 7 års garanti, mulig det er innenfor garantitiden fortsatt?

Mulig garanti år 6 og 7 fortsetter service er gjennomført på merkeverksted? Reklamasjon første 5 år kan ikke avvises pga service utført på annet verksted. Garanti utover reklamasjons tiden kan stille egne krav.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om den er tom for gass, uten det får du bare lunka luft. Alle biler må ha påfyll med noen års mellomrom.

Anonymkode: 27f2f...ca7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 14.42):

Nei det er ikke vanlig, man år raskere kald luft med elektrisk nedkjøling enn ved diesel

Anonymkode: c1691...1f6

Det har ingenting å si om det er hybrid, elbil, diesel eller bensin. Kompressorene i kjøleanlegget er fremdeles de samme, eneste forskjellen er at kompressoren på en elbil er drevet av en elektrisk motor istedet for en multireim.

Anonymkode: 5a418...29f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde liknende utfordring med 2018 Kia Optima. Garantisak, de fikser gasspåfyll eller skifter AC kompressor om nødvendig. 

Anonymkode: d0b8c...bfd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 11.44):

Det har ikke noe å si hvilken fremdrift du har. Mest sannsynlig kan anlegget være tomt for kjølemediet som sirkulerer. Er det en lekkasje et sted, kan det vises når de har i sporstoff når det er tømt, og fylles opp med korrekt mengde. Ellers så blir det bare borte over tid, ingen bil har en evig varighet på hvor lenge det kjøler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...