Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer jo snart AI som er bra nok til å oversette samtaler i real time, så er litt umotivert til å lære tysk akkurat nå.

Er det egentlig noe vitsy å lære andre språk enn norsk og engelsk?

Anonymkode: e1830...48a

AnonymBruker
Skrevet

"Vitsy"? 

Svaret på spørsmålet ditt er selvsagt ja. Og du burde begynne med å lære norsk. 

Anonymkode: 2a335...5b5

• Liker 20
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Vitsy"? 

Svaret på spørsmålet ditt er selvsagt ja. Og du burde begynne med å lære norsk. 

Anonymkode: 2a335...5b5

Hæ? Jeg skrev jo at jeg kan norsk og engelsk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? Jeg skrev jo at jeg kan norsk og engelsk?

Vitsy er ikke et ord, verken på norsk eller engelsk..

Hvis du ikke vil lære tysk, står du over. 

Anonymkode: f1baf...dd2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vitsy er ikke et ord, verken på norsk eller engelsk..

Hvis du ikke vil lære tysk, står du over. 

Anonymkode: f1baf...dd2

Jo jeg har hørt det mange ganger.

Kan man skippe tysk og få vitnemål?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig mye glede og nytte av å kunne engelsk godt. Kan ikke se at oversettere og slik vil erstatte det med det første, 

Kan også tysk, og noe fransk, og litt spansk. Tysk har jeg ingen nytte av. Det er engelsk over alt, og de foretrekker å snakke engelsk. Men fransk og spansk gir meg mye i å ha en viss forståelse når jeg reiser rundt, er på butikker og restauranter. Jeg opplever at det gir meg mer å kunne få en forståelse for hva menyen sier, og raskt orientere meg på en togstasjon, enn å måtte opp med google translate (kamera) på telefon. 

(Og "vitsy" er virkelig ikke et norsk ord. 😅 Du tenker på "vits i"?)

Anonymkode: 968d0...083

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Finsk har stor bruksverdi

Anonymkode: 36d16...fb6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du mener ‘er det vits i å…’. ‘Vitsy’ er ikke et skriftlig ord. 

Å lære språk stimulerer en del av hjernen, og det er kjekt å kunne. Man bør i det minste ha morsmål og engelsk på plass, og supplere med andre språk man kanskje vil ha behov for. Eksempelvis er vi ofte i Spania og lærer oss derfor spansk. 

Anonymkode: 10c16...5e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vitsy, skippe og in real time er ikke norsk. Det er faktisk verdifullt å kunne skrive skikkelig norsk, så om du fokuserer på å kunne skrive og snakke norsk og Engelsk godt, så kan det nok ha mer verdi enn å lære Tysk.

Jeg kan litt Tysk i tillegg til norsk og Engelsk, men har aldri bruk for Tysken. Skulle ønske vi lærte Spansk istedenfor, det er i alle fall et land jeg har reist til i voksen alder.

Anonymkode: 6503b...026

AnonymBruker
Skrevet

Vitsy :fnise:

Anonymkode: 8ed93...c41

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Vitsy» er ikke et ord, nei. Du tenker på «vits i», som i «er det noen vits i å lære andre språk». Foreslår at du i hvert fall lærer deg norsk.

Anonymkode: f77e9...08c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker norsk, engelsk, noe tysk og tyrkisk, og nå prøver jeg å lære italiensk fordi jeg har planer om å flytte til Italia. Skal man bo i et annet land er det helt nødvendig å lære språket. Kunnskap er ikke tungt å bære 

Anonymkode: 6a130...b93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår poenget til TS uten å henge meg opp i hvordan det er formulert. 
Språkkunnskap vil aldri være en unødvendig  læring. AI kan allerede oversette i sanntid og vil kunne forenkle kommunikasjonen veldig mellom mange mennesker. 
Men det vil kreve enheter og det vil kreve ressurser. I vestlig verden er det greit, men det er fortsatt ganske mange land som er teknologisk tilbakestående. Blir spennende og jeg gleder meg til jeg skal kunne ta på meg ørepropper som oversetter all kommunikasjon rundt meg når jeg er ute å reiser. 

Anonymkode: 46323...222

Skrevet

Det er sunt for hodet å bryne seg på andre språk, men om du ikke syns det er noe gøy så skjønner jeg godt at du ikke er motivert, for det blir vanskeligere jo eldre man blir. Nyttig er det også, i alle fall om du lærer et språk i et land du reiser til ofte, eller er i en bransje der du samarbeider mye med fremmedspråklige. En forsker jeg kjenner lærte seg for eksempel kinesisk, da det han forsker på krever en del samhandling med forskere i Kina. Å kommunisere via en app vil gjøre at kommunikasjonen flyter dårligere og blir mer upersonlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ihvertfall lære engelsk hvis du har planer om å reise til utlandet. Dette er et språk de aller fleste kan, noe som gjør kommunikasjon så sinnsykt mye enklere. Du gidder ikke å sitte på restaurant og bruke AI for hver eneste setning du skal si.

Anonymkode: d9357...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...