Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvis din venninne ga barnet sitt et navn du personlig synes er stygt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du sagt når hun introduserte navnet? jattet med og sagt " så fint". eller " det var jo litt spesielt, er det en oppkalling?

Anonymkode: 7cdb0...add

AnonymBruker
Skrevet

Jatter, selvsagt. Unngår stort sett å direkte lyve. Ingen grunn til å være uhøflig. 

Anonymkode: a80bc...8b2

• Liker 47
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jattet med om det var et vanlig navn jeg ikke hadde likt. Feks syns jeg navnet Arnhild er stygt, men det er jo bare min teite mening.. Har ikke noe for seg å dele mening da. Pluss at navnet hadde vokst på meg og sikkert likt det etterhvert.  

Hadde kanskje sagt noe om navnet hadde vært hemmende.  Feks Adolf liksom.. kom ikke på noe bedre eksempel. 

Anonymkode: e07e9...a0d

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jatter en med! 

De har nettopp navngitt det fineste de vet, med det fineste navnet de tydeligvis vet, og dette er høyst personlige valg, - hva vi andre måtte mene om navnet er totalt uviktig, så en smiler og sier "så fint" og lar det bli med det. 

Anonymkode: 5053e...64e

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Hva de velger har jeg ikke noe med, og hvis de ikke spør om råd, så utbasunerer jeg selvsagt ikke negative meninger om navnevalget. 

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det å jatte, engang, for jeg sier selvsagt ikke at det er kjempefint hvis jeg ikke synes det. Jeg sier heller noe temmelig nøytralt som at det er uvanlig eller at bestefaren sikkert blir superstolt over at barnebarnet kalles opp etter ham etc. 

Anonymkode: 665ab...726

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Føler du deg kallet til å ubedt opplyse  andre om din personlige mening om deres valg på generell basis? Så sant man har et minimum av sosiale evner er dette en ikke-sak.

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sikkert gratulert med navnet og spurt litt om bakgrunnen for valget, om det var vanskelig å bestemme seg, om det var alternativer for valget og slike ting. Kan egentlig ikke se hvilken relevans min personlige mening om min venninnes barns navn, skulle ha for nevnte venninne, så det ville jeg neppe tatt opp.

Anonymkode: 1e9ff...a6b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde jeg ikke sagt noe om, din mening er jo irrelevant. Det er foreldrene som skal like navnet. 

• Liker 3
Skrevet
Daria skrev (32 minutter siden):

Føler du deg kallet til å ubedt opplyse  andre om din personlige mening om deres valg på generell basis? Så sant man har et minimum av sosiale evner er dette en ikke-sak.

Har man i noen tilfeller et visst etisk ansvar som nær venn for å stille spørsmål om vennen tar noen dårlige valg som du vet er sannsynlig til å gi negative konsekvenser i fremtiden?

Hvis en god venninne av deg hadde en drøm om å bli neste taylor swift så hun planla å si opp jobben, men hun hørtes ut som en 80 åring med kols som oppdaget musikk for første gang som pensjonist, ville du sagt "you go girl" ?

• Liker 2
Skrevet
Sykkelkopp skrev (2 minutter siden):

Har man i noen tilfeller et visst etisk ansvar som nær venn for å stille spørsmål om vennen tar noen dårlige valg som du vet er sannsynlig til å gi negative konsekvenser i fremtiden?

Hvis en god venninne av deg hadde en drøm om å bli neste taylor swift så hun planla å si opp jobben, men hun hørtes ut som en 80 åring med kols som oppdaget musikk for første gang som pensjonist, ville du sagt "you go girl" ?

Du tenker at disse situasjonene er sammenlignbare?

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville bare jattet med, og ville faktisk kommet med en hvit løgn også. "Det var et fint navn, det passer han/henne". Selv om jeg ikke synes det. Det er visse ting man ikke trenger å si sannheten om, for å skåne andres følelser. DE har tydeligvis sans for navnet og elsker det, så ikke ødelegg den gleden for dem. Sett opp et blidt ansikt og lyv. Du gjør det for en god sak!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvis jeg fikk vite det før barnet ble født, og det var noe «grovt», så hadde jeg nok sagt fra. Eksempelvis hvis de ønsket å kalle barnet Melena, som er den medisinske betegnelsen på blodig avføring.

Hvis jeg bare ikke likte navnet hadde jeg nok løyet og virket positiv uansett. Hadde nok sagt noe ala «Nei så spennende! Var det vanskelig og bestemme seg for valg av navn?» e.l og virket entusiastisk.

Ikke min unge.

Endret av Nuttery
  • Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jattet med, ja. Bestevenninnen min har to barn. Liker navnet til nr 2 veldig godt, men har ikke sansen for navnet til nr 1. Sa selvfølgelig ingenting til henne om det.

Anonymkode: 2c87a...eea

Skrevet
Synne-Marie skrev (8 minutter siden):

Du tenker at disse situasjonene er sammenlignbare?

1. Hva gjør en situasjon sammenlignbar vs ikke sammenlignbar?

2. Er det din subjektive mening om graden av alvorlighet som er årsaken til at du mener de ikke kan sammenlignes

3. Kan man ikke sammenligne ting av ulik alvorlighetsgrad?

Skrevet
Sykkelkopp skrev (15 minutter siden):

Så sant mine venner er voksne, juridisk myndige og ved sine fulle fem, står det dem helt fritt å ta dårlige valg. Hvis de spør om min mening vil de få den, men det er ikke opp til meg å være dommer og sensurinstans så lenge de ikke setter andre i fare. Det er ikke engang sikkert at jeg vet bedre enn dem hva som er det rette for dem å gjøre, selv om jeg ville valgt annerledes. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Annonse
Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Så sant mine venner er voksne, juridisk myndige og ved sine fulle fem, står det dem helt fritt å ta dårlige valg. Hvis de spør om min mening vil de få den, men det er ikke opp til meg å være dommer og sensurinstans så lenge de ikke setter andre i fare. Det er ikke engang sikkert at jeg vet bedre enn dem hva som er det rette for dem å gjøre, selv om jeg ville valgt annerledes. 

Da tenker vi veldig ulikt. Jeg håper virkelig jeg har gode nok venner til at de vil stille noen spm om jeg tar noen dårlige valg. F.eks om jeg vil kalle barnet noe som kan gjøre at det sliter med sosial aksept eller utenforskap.

Skrevet (endret)

Er ikke min unge 🤷‍♀️

Med mindre de sa Adolf, Donald T eller Satan så hadde jeg holdt nebbet filtrert. 

Meeeeeen jeg må innrømme jeg ikke skjønner meg på å gi rene babyaktige navn.

Denne minien skal bli voksen og introdusere seg på jobb, date osv.

»Hei, Timoteus her/Lollo/Knøttet/Lussefar». 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt være å kommentere navnet direkte, og bare vektlagt noe annet med babyen. Og hadde hun spurt rett ut, hadde jeg løyet. 

En i familien min har et navn jeg ikke liker. Likte det ikke når foreldrene ha henne navnet, og liker det fortsatt ikke mange år etterpå. Men det har jeg selvsagt ikke sagt til noen, det er jo ikke min sak. Jeg er jo like glad i henne selv om jeg ikke synes navnet er fint.😊

Men ei i familien valgte å kommentere navnet jeg valgte å et av mine barn veldig negativt. Og det påvirket dessverre hva jeg føler om navnet til mitt barn, så jeg liker egentlig ikke navnet lenger😔 (noe i kategorien "han kommer til å bli en taper med det navnet". ) Man kan aldri få usagt det som ikke passet seg.. 

Anonymkode: 7bacd...ec4

• Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har flere venninner med navn jeg ikke liker. Har aldri sagt meningen min på dette feltet. Tenker at det er evt skatteetaten som får ta den kampen under kontroll av navnet. 

I jobben ser jeg mange spesielle navn og det gleder meg😃

Anonymkode: 51b34...c9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde jattet med om det var et vanlig navn jeg ikke hadde likt. Feks syns jeg navnet Arnhild er stygt, men det er jo bare min teite mening.. Har ikke noe for seg å dele mening da. Pluss at navnet hadde vokst på meg og sikkert likt det etterhvert.  

Hadde kanskje sagt noe om navnet hadde vært hemmende.  Feks Adolf liksom.. kom ikke på noe bedre eksempel. 

Anonymkode: e07e9...a0d

Er en liten Arnhild i vår familie, og du har helt rett,  synes jeg navnet er helt nydelig. Og jeg var bare full av godord første gang jeg hørte det også, det skulle bare mangle. Det må jo skorte sterkt på sosiale antenner om man kommenterer negativt på folks navnevalg. 

Anonymkode: 38976...4e6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...