Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Komme i form i 50-årene - er det mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er vel det man kaller liten og nett,  men svært lite muskler. Var i grei form for 15-20 år siden,  men har siden da stort sett holdt meg i grei form via 10-25 000 skritt or dag, men lite styrketrening. Er det mulig å komme i form igjen?

Anonymkode: 7d5d9...cdf

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Hvorfor skulle du ikke kunne det?

Anonymkode: 08dd4...d3c

• Liker 10
Skrevet

Selvfølgelig! Jeg startet på crossfit som 48-åring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pysa skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig! Jeg startet på crossfit som 48-åring. 

Wow. Det tror jeg ikke er noe for meg. Har bare lyst på trent og sterk kropp. Tok det lang tid å komme i form?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel det man kaller liten og nett,  men svært lite muskler. Var i grei form for 15-20 år siden,  men har siden da stort sett holdt meg i grei form via 10-25 000 skritt or dag, men lite styrketrening. Er det mulig å komme i form igjen?

Selvsagt. 

Det er egentlig aldri for sent å komme i god form. Eller jo, etter man er død. 

Anonymkode: 785af...edf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor du mener at det ikke skulle gå? 

Anonymkode: 97975...2a4

AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan! Jeg begynte å trene da jeg var 30, nå er jeg 44 og er med på hinderløp (sånn hvor man bærer tunge ting og løper og klatrer over ting og er i søla etc). Trener sammen med folk fra 20-65.

Alle kan begynne, jeg ser stadig folk på Insta som begynner i 60-70-årene. Man kan bygge muskler og komme i form hele livet. Når du er utrent vil du også se fremgang veldig fort, og det er motiverende i seg selv. 

Anonymkode: 8203a...628

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

sjekk ut feminin fysikk. Han som driver det er så flink, en venninne av meg kjøpte kurs der i fjor. Var  58 år, og etter 10 uker som en annen person. Følger han på fb og det er mye bra derfra. Og så virker han som en real person og :)

Anonymkode: bbeb7...f92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Det er bare å begynne, det. Kroppen din lever jo fortsatt..?

Anonymkode: 3352a...b8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Er snart 50 år og i gang med styrketrening etter lang tids sykdom og muskelsvinn. Enorm forskjell, og det har gitt mersmak til å fortsette å bli sterkere og sterkere. Og jeg trenger ikke en gang hardt, enkel styrketrening 1-2 ganger i uka. 

Anonymkode: 3d8f0...605

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Selvsagt! Jeg, i starten av 40-åra, går på PT-styrke i en gruppe med mange som er eldre. Det er så sykt imponerende, det kommer damer inn i 70 årene for å begynne å trene og de blir MYE sterkere veldig raskt. Herregud, du er bare i 50-årene! Og trening er en ekstremt god investering for årene som kommer. Du bør trene styrke og bevegelighet, samt litt kondisjon. Hovedfokuset på styrke og bevegelighet. Så styrketimer og yoga anbefales sterkt. Sjansen for å få god livskvalitet de neste 40 årene øker dramatisk med en sterk og bevegelig kropp. Og det kan alle ha. Smarteste man gjør tror jeg :D 

Anonymkode: 1c400...41c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått regelmessig turer 3 dager pr uke samt styrketrening 2 ganger etter tur pr uke i over 5 år og ble i god form og gikk bort ryggproblemer og, men så har jeg hatt et lite opphold og merker ekstremt fort at formen daler og ikke lenger like sterk i muskulaturen. Jeg er 49 år og det er ekstremt viktig og holde det vedlike i den alderen og oppover sånn at musklene ikke svinner hen 🙂

Anonymkode: 95d3d...be1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 12.34):

Selvsagt. Hvorfor skulle du ikke kunne det?

Anonymkode: 08dd4...d3c

TS vet ikke hvorfor. Sannsynligvis derav tråden.

Anonymkode: 4d5d6...370

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 12.33):

Jeg hadde aldri vært på ett treningssenter da jeg fylte 30. Eide ikke ett eneste plagg for trening. Røyket 20 om dagen, og festet hver helg.

10 år senere så elsker jeg løpe, står gjerne opp kl 04.45 for å rekke 5km før jobb.

AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 12.36):

Wow. Det tror jeg ikke er noe for meg. Har bare lyst på trent og sterk kropp. Tok det lang tid å komme i form?

Istedenfor for å spørre hvor lang tid det tar komme i form, spør heller deg selv hvor mye innsats du vil gjøre på veien.

Hvis du har tid til å trene intensivt en time hver dag, så går det raskere enn om du trener en time to dager i uka.

Men så er det viktig skynde seg langsomt. For en voksen kropp er mer utsatt for skader, og det tar lengre tid komme tilbake etter skader.

Anonymkode: 7cdd9...465

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo allerede aktiv, og har inne den rutinen, så å legge til styrketrening skal gå relativt problemfritt for deg. Begynn i morgen, ikke overbevis deg selv at det ikke er mulig for det vet du innerst inne at det er. 

Anonymkode: 4ca50...4bb

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

49 år her og er faktisk i mitt livs beste form nå så håper det holder. Er aktiv og løper og sykler mye + går tur. 

Anonymkode: 9ccf4...52d

Skrevet

Jeg er 48 og er som personen over i mitt livs beste form, og jeg elsker det! Det er bare å sette i gang, så får helsa seg en boost🙏

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nettopp det du får ved å trene CrossFit! 

Anonymkode: a6342...e9c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke meg du siterer, men slikt er veldig individuelt og kommer også an på hva man mener med å "komme i form". 

Men jeg har noen tips.

1) Prøv å finn en treningsform du liker. Det øker sjansene for at du fortsetter treningen. 

2) Prøv å finn noen å trene sammen med eller trene på et sted hvor det er noe sosialt. Det øker sjansene for at du fortsetter med treningen. 

3) Finn noe som er rimelig nok slik at du ikke slutter fordi du synes det blir for dyrt. 

4) Finn noe som er i nærheten av der du bor. Det øker sjansene for at du kommer deg på trening. 

Anonymkode: 4c58c...af1

AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan! Er 50 år i år og trener til fjellultra. 

Finn noe du liker og sett i gang!

Tenker du styrketrening og har lite erfaring,  begynner du med noen PT-timer.

Anonymkode: 26744...351

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...