Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hjelp, jeg trenger et treningsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt råd og ideer til hva jeg kan trene mot for å komme i gang med trening!

Litt om meg:

Kvinne 36 år. Overvektig og har vært det hele livet. Har to barn og er hjemme i permisjon med minstemann nå (baby 3 mnd). Bor sentralt i Oslo. Har trent litt i perioder tidligere (jogging og styrke), men har aldri vært i god form. Er ganske sterk, men har dårlig kondisjon. Ønsker å trene for å få mer overskudd og fordi jeg vet at jeg føler meg mer vel i perioder hvor jeg trener. 

Jeg er som sagt hjemme i permisjon nå, og har best mulighet til å få trent på dagtid - men da må jeg ha med babyen, som helst vil sove i bæresele. Jeg har tilgang på noe treningsutstyr (først og fremst manualer, vektstang og kettlebell) i felles treningsrom i blokka jeg bor i. 

Jeg har tidligere vært veldig fornøyd med å følge et konkret treningsprogram for jogging, og vet at jeg har størst sjanse for å faktisk få trent hvis jeg har noe konkret å trene mot (et bestemt mål) eller et program/opplegg jeg skal følge uten å måtte tenke så mye selv. Jeg liker egentlig å trene, eller har i alle fall ikke noe mot det, men det må bli en rutine og noe jeg har bestemt meg for å gjøre hvis det skal skje. 

Jeg kunne egentlig først og fremst tenke meg å få bedre kondisjon, men jogging er ikke aktuelt nå av ulike grunner. Det kan imidlertid bli det på sikt, når kroppen har kommet seg mer etter keisersnitt og babyen er stor nok til å sitte/ligge i joggevogn.

Så. Det jeg ønsker tips/råd/ideer til, er hva slags treningsopplegg jeg skal gå i gang med nå i permisjonstiden. Det kan være alt fra treningsformer som egner seg med baby på slep, tips om konkrete treningsprogram, treningsgrupper/-kurs for de som er i permisjon, forslag til treningsmål... Er særlig på utkikk etter gode måter å forbedre kondisjon på uten å jogge, men som baby kan være med på (det utelukker f.eks. sykling og svømming). 

Anonymkode: 86c1c...386

Skrevet

Helt enkelt gåing er undervurdert. Prøv å variere underlaget og utnytt motbakke. Lett å komme i gang, man kan bare "gå" uten å tenke spesielt mye, man kan ha med babyen uten problem og med lydbok/musikk på øret mens babyen sover.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville lagt inn denne prompten i ChatGPT eller lignende, da kan du få flere gode og kreative (og ikke så gode) forslag. 

Anonymkode: 8a81c...4fe

AnonymBruker
Skrevet

For tilbud i Oslo kan du kanskje finne informasjon via helsestasjonen eller kommunen/bydelens hjemmesider? :)

Ellers slår jeg også et slag for å gå. Enkelt å ha med baby i bæresele, og du kan få god treningseffekt ved å gå i litt raskt tempo, opp bakker for naturlig intervalltrening, ta trapper og gå i ulendt terreng osv.

For meg er det motiverende å bruke en app som teller skritt og km, og se at jeg klarer målet konsistent hver dag :) er noe med å fylle ut en rekke med røde sirkler

Anonymkode: b830b...434

AnonymBruker
Skrevet

Det var et godt tips å bruke Open AI, da fikk jeg et fire ukers treningsprogram som jeg kan begynne med. Jeg er allerede ute og går hver dag, men ikke dumt å gjøre det litt mer målrettet mtp tempo og stigning.

Anonymkode: 86c1c...386

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt boka om mikrotrening. Det har du nøye program dag for dag, og det er maks 15 minutter per dag. Følger du det nøye er du garantert å komme i bedre form, opplegget er basert på mange års seriøs forskning. 
Stikkordet er korte økter, men høy intensitet.

Du kan lese om det her: https://www.forskning.no/helsepolitikk-trening/sma-korte-treningsokter-har-stor-effekt-radene-fra-myndighetene-er-utdatert-sier-forskere/2463631

Jeg syns boka var verd prisen. Øvelsene er tyngre enn man skulle tro, og jeg føler allerede at det hjelper ( selv om jeg trente litt fra før)

Anonymkode: b771b...b61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba AI om hjelp for at jeg satt fast på et vektplatå. Nå har det ballet litt på seg og nå har den lurt meg til å trene mot 5K :fnise: Men det er gøy:) Kanskje det kunne være noe? Den kan ta hensyn til hva du har tilgjengelig av tid, utstyr, baby, ønsker, preferanser osv. og lage et opplegg uten at du trenger å tenke så mye. Jeg rapporterer bare inn det klokka mi registrerer så ser den fort når jeg klarer mer enn nåværende opplegg. 

Anonymkode: 0864e...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Motbakke med bæresele er knallgod trening! 
Hva med Oslos bratteste 13. september? 

Anonymkode: 0b5b0...56b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Motbakke med bæresele er knallgod trening! 
Hva med Oslos bratteste 13. september? 

Anonymkode: 0b5b0...56b

Mye bra bakker i Oslo!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...