Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
yamask skrev (10 timer siden):

Å måtte forholde seg til lover og regler laget av et demokratisk valgt styre er noe annet enn å bo i et diktatur. 

Ingen av oss har valgt hvem som sitter i Brüssel.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tutte skrev (11 timer siden):

Nå er det snart valg, og folk må stemme partier som er tydelig nei til EU. Det gjelder Høyre og Erna, og også Arbeiderpartiet som driver med snikinnføring.

De er samme parti, det heter EU-partiet.

Skrevet
Isambard skrev (40 minutter siden):

Jeg foretrekker at du sier rett ut hva du mener, for her er du uklar.

 

Snok1 skrev (2 timer siden):

Nå får det supperådet snart gi seg.

Så vidt jeg vet er det veldig få ulykker som kommer av feil på bilen. De pengene er mye bedre anvendt på noe annet, men det er vel "gratis" å dytte utgifter på folk flest.

Du beskylder EU for å være et supperåd, for så å selv komme med svært omtrentlige opplysninger som skal tjene som et argument.

  • Liker 1
Skrevet
Maia70 skrev (30 minutter siden):

Ingen av oss har valgt hvem som sitter i Brüssel.

Nei, vi har jo valgt å stå utenfor, og har derfor ikke stemmerett. 

Skrevet

Trafikksikkerhet, derfor utvidede EU kontroller på person/varebiler? I beste fall har de ikke peiling. Dresskledde idioter som røyker sigar og spytter ut nye lover for å bevise EUs eksistensielle behov.

Og nullvisjon er også kreativt. Hva med vogntog på 50+tonn som får herje rundt av underbetalte teenagers på akkordlønn? Oppmuntrer til grisekjøring.

Aldersgrense tung motorsykkel: 24 år. Vogntog: under 21 år hvis du har tatt et kurs. Skikkelig seriøst.. Få avviklet dette demenshjemmet EU.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
yamask skrev (40 minutter siden):

Nei, vi har jo valgt å stå utenfor, og har derfor ikke stemmerett. 

Vi er jo ikke utenfor, selv om vi liksom skal være utenfor. Dette er lureri, det har ingenting med demokrati å gjøre.

  • Liker 3
Skrevet
PITTY skrev (28 minutter siden):

Trafikksikkerhet, derfor utvidede EU kontroller på person/varebiler? I beste fall har de ikke peiling. Dresskledde idioter som røyker sigar og spytter ut nye lover for å bevise EUs eksistensielle behov.

Og nullvisjon er også kreativt. Hva med vogntog på 50+tonn som får herje rundt av underbetalte teenagers på akkordlønn? Oppmuntrer til grisekjøring.

Aldersgrense tung motorsykkel: 24 år. Vogntog: under 21 år hvis du har tatt et kurs. Skikkelig seriøst.. Få avviklet dette demenshjemmet EU.

De vet nok veldig godt hva de gjør.

  • Liker 2
Skrevet

Det er nettopp sånne ting EU burde gi seg med for å unngå for mye folkelig motstand. En type unødvendig overregulering som skaper enormt mye frustrasjon og kostnader for folk flest, uten at det løser så mye. 

  • Liker 7
Skrevet

Man skal heller ikke utelukke at det ligger økonomiske motiver bak, etter det jeg leser sliter tysk bil industri, om 10 år gamle dieselbiler må skrotes, så kjøper kanskje den uheldige en nyere tysk diesel bil. Det kan umulig være bedre for miljøet. 

  • Liker 3
Skrevet (endret)
Example skrev (1 time siden):

Det er nettopp sånne ting EU burde gi seg med for å unngå for mye folkelig motstand. En type unødvendig overregulering som skaper enormt mye frustrasjon og kostnader for folk flest, uten at det løser så mye. 

Det lever sitt eget liv.

Innen et av områdene jeg jobber så var det en standard på én bok da jeg startet. Ca 2cm tykk. Det var for alle praktiske formål nok.

Nå er det bokstavelig talt en hel hylle med standarder for samme sak. Resultatet er at ingen følger standarden og at kontrollmyndighetene ikke klarer å sjekke det. Det er for omfattende og for mye svada. Det lages omfattende EU-standarder for apparater der finnes en håndfull av i verden.

Hva skal en sånn organisasjon gjøre når mange mennesker har som jobb å bedre for eksempel trafikksikkerheten? Det eneste den kan gjøre er å lage flere reguleringer. År etter år. Tusenvis av mennesker som skal ha noe å fylle dagen med for å rettferdiggjøre egen eksistens.

Endret av Isambard
  • Liker 5
Skrevet

Oversettelse fra en del av en fransk artikkel : Foreløpig er ingenting bestemt ennå. Kommisjonens forslag må fortsatt forelegges Europaparlamentet og de enkelte medlemslandene for godkjenning.

kilde https://www.laprovence.com/article/societe/27560003216268/un-controle-technique-tous-les-ans-lunion-europeenne-veut-durcir-les-regles-pour-les-vieilles-voitures

Som forventet, de fleste i EU er imot.

  • Liker 1
Skrevet
Isambard skrev (9 timer siden):

Det lever sitt eget liv.

Innen et av områdene jeg jobber så var det en standard på én bok da jeg startet. Ca 2cm tykk. Det var for alle praktiske formål nok.

Nå er det bokstavelig talt en hel hylle med standarder for samme sak. Resultatet er at ingen følger standarden og at kontrollmyndighetene ikke klarer å sjekke det. Det er for omfattende og for mye svada. Det lages omfattende EU-standarder for apparater der finnes en håndfull av i verden.

Hva skal en sånn organisasjon gjøre når mange mennesker har som jobb å bedre for eksempel trafikksikkerheten? Det eneste den kan gjøre er å lage flere reguleringer. År etter år. Tusenvis av mennesker som skal ha noe å fylle dagen med for å rettferdiggjøre egen eksistens.

Det er jo litt av problemet med EU, som gjør at entusiasmen rundt også de store fordelene med EU blir laber.

Én ting er krav som man møter innen jobb i visse sektorer. En annen ting er noe som dette, son vil skape store bølger med misnøye nettopp hos den delen av befolkningen som i utgangspunktet er skeptiske. 

Personlig synes jeg også dette vil vært utrolig frustrerende å måtte ha EU-kontroll hvert år. Det er alltid et stress og et pes de gangene bilen skal det, men det er også deilig å vite at det er to år til neste gang. Samtidig ser jeg fordelene ved systemet slik det er nå ved at bilene på norske veier blir kontrollert jevnlig. Jeg spør meg da spørsmålet, er det et problem de ønsker å løse her? Er dårlig teknisk stand på biler en kilde til mange ulykker når vi har kontroll annenhvert år? Hvor mange liv er dette tenkt å redde?

Jeg stiller meg også spørsmålet i hvilken grad det å bytte ut biler oftere er mer miljøvennlig enn å holde liv i brukbare biler litt lenger.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kanskje det er for å stimulere til nykjøp i en fallende bilindustri, å plage folk med gamle biler

Skrevet

Er vi ikke pakket nok inn i bomull fra før av?

Skrevet (endret)

Nok et eksempel på utnyttelse av manges trygghetshysteri. Her har bil-lobbyen klart å presse EU.

Det skal bare litt skremming til før folk kaster lommeboka overbord bare for å kunne føle litt ekstra innbilt trygghet. Det rasjonelle er å veie risikoer opp mot hverandre så risiko for å belaste folks lommebok unødig og enda mer enn de kan bære bør også vektlegges.

Endret av slarvearve
  • Liker 1
Skrevet

Oslo er jo full av gamle øst-Europeiske biler for tiden, som omtrent ikke henger sammen. Så EU bør heller sørge for at kontrollene idag faktisk gjennomføres med en viss standard. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...