AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai Lurer på om det er noen som har erfaring med å kjøpe garn fra utenlandske nettbutikker? Dyrt? Ser mange flotte gensere på Ravelry og «selvfølgelig forelsker» jeg meg ofte i gensere strikket av strikkere fra andre land som strikker med garn som vi ikke får kjøpt her i Norge. Og jeg har lyst å kopiere garnvalgene deres…men det blir nok veldig dyre gensere. Tar gjerne imot råd om håndfarget garn med tilsvarende farger laget i Norge. Merinogarn, merino + lin. På forhånd tusen takk for hjelpen. Anonymkode: 820e1...94a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai Det kommer fra de fleste butikker nokså høy frakt på garn, pga vekt og volum. Og av hele summen (inkl frakt) kommer moms (25%) og tollbehandlingsgebyr (kommer an på speditør hva det kommer på). Jeg finner stort sett håndfarget garn i Norge, også fordi jeg liker best 100% ull, mye utenlandsk er blandingsgarn, og så plantefarger jeg garn selv fordi jeg elsker de fargene og variasjonen. Tipper du kan finne liknend håndfarget garn i Norge også! Anonymkode: 1610a...523 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Jeg skjønner ikke helt - vil du kjøpe garn fra utlandet, eller håndfarget garn i Norge? (Ordentlig) garn er råvarebasert, det koster å både produsere og prosessere. Derav prisen. Selv syns jeg kvalitet er verdt å betale mye for. Visste du at gensere produsert av ull hvis garn er lite prosessert, er så råvarebasert at du kan legge genseren ut i naturen og den vil bli brytt ned uten konsekvens for naturen? Prøv det med Temugenseren Jeg betaler heller 1000 kr for en genser i god kvalitetsull, enn 200 kr for polyestergarn fra Coop Obs og Europris. Anyday. Anonymkode: ab8b7...0bb 2 1
Grønt blad Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai For noen år siden bestilte jeg garn fra Storbritannia. Det var garnkvaliteter jeg ikke fant i Norge, og som jeg hadde veldig lyst til å strikke med. Betalte frakt. Bedriften var VOEC-registrert, men jeg måtte likevel betale toll og moms da den kom til Norge. Jeg tok kontakt med nettbutikken, og det ble refundert raskt og de beklaget, så god service, men litt ekstra styr. Alt i alt ble garnet forholdsvis dyrt, og jeg kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Mitt inntrykk er at det er mange som håndfarger i Norge. Sjekk f.eks. Unikt garn, Fjordfibers og kvitlammet. Fabel knitwear håndfarget tidligere, men vet ikke om hun gjør det fortsatt. Går du på strikkemarked, møter du mange som selger håndfarget garn. Jeg ville undersøkt de jeg nevnte + strikkemarked før jeg bestilte fra utlandet. 1 1
Sparkling_Pink Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai Jeg var nettopp i Skjærhalden og innom den lokale garnbutikken der, det var lokalt håndfarget garn der i veldig fine fargenyanser, så absolutt mulig å finne noe bra her i Norge.
Sparkling_Pink Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Sparkling_Pink skrev (2 minutter siden): Jeg var nettopp i Skjærhalden og innom den lokale garnbutikken der, det var lokalt håndfarget garn der i veldig fine fargenyanser, så absolutt mulig å finne noe bra her i Norge. https://ulldesign.no er nettadressen dit 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai Det er bare å google håndfarget garn, så finner du mange norske nettbutikker som lager slikt her også. Dessverre bruker de fleste av de importert ull. Vi som strikker har et ansvar for å støtte norsk, miljøvennlig, dyrevennlig ullproduksjon, og burde helst kjøpe norsk ull - laget i Norge (enkelte produsenter sender ulla ut av landet for karding eller spinning, før den sendes tilbake igjen og selges som "helnorsk"...) Anonymkode: c8c89...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai https://oslomikrospinneri.no/omoss https://kvitlammet.myshopify.com/ Jeg synes også Hillesvåg har veldig flott garn. Kanskje du finner noe der? https://ull.no/produktkategori/garn/ Jeg har bestilt garn fra Holst garn i Danmark, men de har ikke mye merinogarn. Shetland soft bl.a. er et garn med mange fargenyanser i tynn ull som jeg synes er god. Veldig drøyt og ikke dyrt. De er voec registrert, og det var ikke noe problem for meg da jeg bestilte. Anonymkode: a97f4...8ed 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #9 Skrevet 13. mai Lillerille håndfarger selv, men garnet er utenlandsk. hun er superflink. Dessverre er mye av garnet også superwashbehandlet. Det er vel som med broderi på bunad, ingen har betalingsvillighet for helnorske produkter. Er ulla norsk og håndfarget, blir det for dyrt for gjerrige nordmenn. Anonymkode: ab8b7...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 9.20): Jeg skjønner ikke helt - vil du kjøpe garn fra utlandet, eller håndfarget garn i Norge? (Ordentlig) garn er råvarebasert, det koster å både produsere og prosessere. Derav prisen. Selv syns jeg kvalitet er verdt å betale mye for. Visste du at gensere produsert av ull hvis garn er lite prosessert, er så råvarebasert at du kan legge genseren ut i naturen og den vil bli brytt ned uten konsekvens for naturen? Prøv det med Temugenseren Jeg betaler heller 1000 kr for en genser i god kvalitetsull, enn 200 kr for polyestergarn fra Coop Obs og Europris. Anyday. Anonymkode: ab8b7...0bb Polyestergarn? Både Coop og Europris har ullgarn, og det er mer enn bra nok etter min mening. 100% ull er 100% ull uansett hvor det kommer fra. Jeg har opplevd at såkalt kvalitetsgarn klør mer enn noe annet. Anonymkode: 3db35...61e
AnonymBruker Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai Jeg kjøpte mye garn fra utenlandske forhandlere for lenge siden. Slutta med det når de "senket" tollgrensa og bestemte at frakten skulle regnes med. 🙄 Nå går det mest i de rimeligste alternativene jeg får tak i innenlands, mest fra Drops, og Sandnes o.a. når det er salg/kampanjer. På ravelry kan man heldigvis se hvilke garn andre har brukt til de ulike mønstrene, så det hjelper jo på. Og hva Europris og coop angår, de har godt garn og de har dårlig garn. Strikket en Setesdalkofte med 100% ull fra Europris, og etter mange års bruk av en aktiv fjellvandrer er den like god. Anonymkode: 0ae1d...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #13 Skrevet 17. mai Har kjøpt fra Holstgarn.dk. Garnet er ikke så supert, i bruk. Helt greit å strikke med. Siste gang jeg kjøpt og betalte gikk det en lang stund før de trakk en god slump ekstra fra kortet mitt. Så jeg kjøper ikke mer derfra. Anonymkode: 08dee...40e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #14 Skrevet 19. mai Kan anbefale Oslo Mikrospinneri, det blir uansett billigere enn frakt, moms og alt sånt. Anonymkode: 5a0d0...0e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå