Gå til innhold

Bilist som oppfører seg dårlig mot syklist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På vei hjem fra jobb ble jeg kjørt forbi av en bil som deretter svingte til høyre rett foran meg. Måtte bremse for å ikke kjøre inn i bilen. Jeg tviler ikke et sekund på at det ble gjort med vilje. Veien har 30 sone og smale fortau uegnet for sykling. Akkurat der og da ble jeg redd og sint. Men etterpå er jeg litt trist over at folk med overlegg gjør slike handlinger som lett kan føre til skade hos andre. 

Har du opplevd tilsvarende som syklist? Eller er du en bilist som liker å sette syklister litt på plass?

Anonymkode: d2f55...dbe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kjører mye, så jeg ser mye rart der ute.  Mange bilister skulle ikke hatt lappen. Men mange syklister skulle ikke hatt sykkel! 

Helt greit at dere er myke trafikanter, men dere må faktisk lese hele trafikkbildet og være obs på det ene og det andre.  Akk som i bil. Og dere må følge regler for å krysse vei. 

Det verste jeg har sett i det siste er biler som kjører forbi scootere og nesten presser de av veien. 

Anonymkode: b9aa4...283

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen bør inke ha kortet og tviler ikke på at det ble gjort med vilje. Bilen var sikkert litt skuffet over å ikke kunne treffe deg, for hatet de har i sine årer er ikke sunnt. 

Anonymkode: c95ab...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg er livredd hver gang min mann er ute og sykler. Jeg kjører mye bil. Og jeg ser mye rart. Mange som ikke har skulla hatt lappen. 

Anonymkode: 741a6...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for å være på trøsykkel i trafikken, fordi trafikkbildet tilsier at jeg som syklist ikke blir tatt hensyn til av bilister og jeg klarer ikke å sykle så fort at jeg ikke lager lang kø for bilene og det er vanskelig å kjøre forbi meg på grunn av motgående trafikk. Selv om jeg har lov til det sykler jeg ikke i trafikken, iallefall ikke under rushtiden. Jeg sykler på fortau og sykkelstier. 

Når jeg er billist ser jeg mange tøffinger i veibanen på sykkel. Jeg fatter ikke at dere tør, uansett om dere har lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykler endel selv. Men velger meg alltid en vei hvor det er lite eller ingen biltrafikk. Sykler på sykkelsti og fortau i lavere hastighet til jeg kommer til "mitt område" hvor jeg kan pushe meg selv og trene hardt. Dette er som regel grusveier eller mindre veier opp en topp. 
Å sykle hardt og fort i områder med mye biltrafikk har jeg sluttet med. For mange sprø bilister der ute. Og er uhellet ute er det stygge skader eller du er ferdig..

Selv tar jeg alltid hensyn til syklister når jeg kjører bil. Selv om jeg har forskjørsrett tilpasser jeg meg syklister. 
Eneste kritikken jeg vil komme til enkelte syklister er de som kjører over gangfelt uten å se seg til side for å forsikre seg om at bilisten har sett dem. 

Anonymkode: ae09b...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har syklet til jobb i mange år i Oslo. Har opplevd mange inkompetente bilister med kun 1 aggressiv og han var tydeligvis fra usa. Skrek "fuck you" - tydeligvis vanlig der.

Anonymkode: 67936...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange dårlige bilister der ute, men også mye undertrykket sinne og depresjon som kommer til uttrykk i en slik ubrukelig, aggressiv gruppeforakt. Du aner ikke hvor mange pondusgubber som har et dypt hat mot syklister - til tross for at de kanskje syklet selv som ungdom. Det de egentlig trenger er en terapeut og noen å snakke med, da hadde det plutselig ikke vært så farlig med syklister, elbiler, innvandring og kvinner som snakker lenger.

Anonymkode: a3255...b04

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På vei hjem fra jobb ble jeg kjørt forbi av en bil som deretter svingte til høyre rett foran meg. Måtte bremse for å ikke kjøre inn i bilen. Jeg tviler ikke et sekund på at det ble gjort med vilje. Veien har 30 sone og smale fortau uegnet for sykling. Akkurat der og da ble jeg redd og sint. Men etterpå er jeg litt trist over at folk med overlegg gjør slike handlinger som lett kan føre til skade hos andre. 

Har du opplevd tilsvarende som syklist? Eller er du en bilist som liker å sette syklister litt på plass?

Endrer overskriften din litt;  Sykklist som oppfører seg dårlig mot bilist. 

Hvordan ville bilisten fremstilt denne saken? 

Selv om syklister er den svake part i møte med mange tonn på fire eller flere hjul, så oppfører syklister seg ofte som om de er udødelige i trafikken. 

Anonymkode: 06f6c...17c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men du sier jo selv at det var uegnet for sykling. Hvorfor måtte du sykle der da? 

Jeg strekker meg langt for å ta hensyn til syklister. Og prøver i størst mulig grad å oppføre meg aktsomt i trafikken. Men syklister som ikke utviser samme hensyn får meg til å koke. Jeg møter en syklist hver morgen på tur til jobb, og han dundrer over gangfelt i høy fart. I vinter var det på hengende håret at jeg klarte å stoppe på glatt vinterføre, og var nær å treffe han. Han sykla kjapt over gangfeltet, og viste meg fingeren. 

Anonymkode: 82ed6...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endrer overskriften din litt;  Sykklist som oppfører seg dårlig mot bilist. 

Hvordan ville bilisten fremstilt denne saken? 

Selv om syklister er den svake part i møte med mange tonn på fire eller flere hjul, så oppfører syklister seg ofte som om de er udødelige i trafikken. 

Anonymkode: 06f6c...17c

Ja nå er jeg veldig nysgjerrig på hvordan du mener en bilist bør fremstille denne saken. Hvor mye galt kan egentlig en syklist som sykler i 30-sone, rett frem, gjøre, når det er bilisten som bryter loven? 

Hvilke nyanser er det egentlig du mener mangler her? 

Skal du ta av til høyre skal du alltid sjekke bak deg og sjekke blindsonen før du kjører av. Det denne bilisten gjorde er veldig galt. Jeg fatter ikke hvilke nyanser som er relevante her, i en 30-sone! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du sier jo selv at det var uegnet for sykling. Hvorfor måtte du sykle der da? 

Fortauet var uegnet for sykling. Fortauet. Ts syklet ikke der. 

Anonymkode: cbd61...ddd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig oppførsel. Jeg ble imidlertid forbikjørt i kanskje 50 i en nedoverbakke i 30sonen, av en sykkel på høyre side (vet man har vikeplikt, men det var noe som skurret med den villmannsyklingen, man kjører heller ikke forbi på høyre side og han syklet i veien, ikke fortau) ingen kommunikasjon, ingen nedsakking av fart, bare durte på. Jeg kunne meid han rett ned. Alle må ta hensyn til alle i trafikken, idioti på både 2 og 4 hjul der ute ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da ikke så lenge siden videoen om han bilisten som slo til syklisten? Eller var det motsatt? Husker ikke detaljene. To menn hvert fall, en syklist og en bilist. Ble anmeldelse, men gjett hva. Saken ble jo selvsagt henlagt. Selv videobevis er ikke nok. Det er fritt vilt der ute. Det er bare å hevde sin rett, syklister og bilister. 

Anonymkode: bf568...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kjører mye, så jeg ser mye rart der ute.  Mange bilister skulle ikke hatt lappen. Men mange syklister skulle ikke hatt sykkel! 

Helt greit at dere er myke trafikanter, men dere må faktisk lese hele trafikkbildet og være obs på det ene og det andre.  Akk som i bil. Og dere må følge regler for å krysse vei. 

Det verste jeg har sett i det siste er biler som kjører forbi scootere og nesten presser de av veien. 

Anonymkode: b9aa4...283

Jeg har vært den personen som tok meg av nevnte scooter-fører etter å ha blitt pressa av veien seint på kvelden. Livredd (og heldigvis kun lettere skadd) 16-åring. Ingen andre biler på veien, men bilen kjørte likevel så tett opptil scooteren at hjulene havnet utfor asfaltkanten. Kjørte selvfølgelig fra stedet i en helvetes fart. 

Anonymkode: 44a1f...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...