Gå til innhold

Intrum AS trakk 600 kr – selv om jeg allerede betalte 450 kr!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag trakk Intrum AS plutselig 600 kr fra kontoen min, uten at jeg bekreftet det! Jeg hadde et inkassovarsel i nettbanken på 450 kr (saksnr. 523), som jeg betalte i slutten av april, og betalingen er registrert hos både dem og meg. Intrums sider viser at jeg bare skylder 150 kr til sak 523 på grunn av renter, som er greit nok. Men de trakk likevel 600 kr via e-faktura, uten min godkjenning! Det betyr at de trakk for de 450 kr jeg allerede har betalt. Nå har jeg bare 500 kr igjen og kan ikke betale andre regninger. Er dette lov? Jeg har prøvd å ringe dem 10 ganger i dag uten svar, og kan ikke skjønne at dette er lovlig? 

Anonymkode: fa98f...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke mulig at de trekker noe fra din konto at du har godkjent det, så det nå du ha gjort 

Anonymkode: e3287...d7c

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, ved avtalegiro kan dette være tilfellet.

Det er mulig det kravet ble sendt ut før du betalte. Har de trukket for mye skal du få tilbake, men det kan ta litt tid.

Ta gjerne kontakt med de på mandag og spør.

Anonymkode: c103d...8d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mulig det kravet ble sendt ut før du betalte. Har de trukket for mye skal du få tilbake, men det kan ta litt tid.

Man må godkjenne avtalegiro når det opprettes 

Anonymkode: e3287...d7c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

avtalegiroen viste jo bare beløpet på 450. jeg er inneforståt med at renter har påløpt mellom utsendelse av avtalegiroen og betalingen, emn at dette blir automatisk trukket fra min saldo virker merkelig. trodde det ville bli sendt ut et nytt krav i så fall siden det gjelder et nytt beløp totalt sett eller at jeg i alle fall måtte akseptere det på noen måte uten at de trekker det automatisk.

uansett er det jo trekket av for mye penger som plager meg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være to forskjellige saker?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En e-faktura kan ikke bli trukket uten at du godkjenner det. Hvis du har betalt fakturaen manuelt og hatt e-faktura samtidig så blir jo begge to betalt, da.

Anonymkode: 856a1...099

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Filifjonkamor skrev (15 minutter siden):

Kan det være to forskjellige saker?

jeg trodde også det, men jeg sjekket saksnr på kvitteringen i nettbanken samt saksnr hos intrum og det var samme saksnr.

altså kravet jeg godkjente i nettbanken originalt var på 450 med saksnr.523. dette ble betalt og det er registert betalt i nettbank og hos intrum med dato 29.05.25.

hos intrum har jeg et gjenstående beløp på 150 med saksnr. 523 i skrivende stund. E-fakturen jeg fikk i dag med beløp på 600 var også saksnr 523 som jeg ser ved å laste ned fakturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En e-faktura kan ikke bli trukket uten at du godkjenner det. Hvis du har betalt fakturaen manuelt og hatt e-faktura samtidig så blir jo begge to betalt, da.

Anonymkode: 856a1...099

jeg tror problemet er at jeg har godkjent å betale e-faktura med et beløp på 450, men så har det vært et utestående beløp med samme saksnr. som ikke har blitt oppdatert mellom utsendelse av faktura og tiden det tok før jeg betalte. Det virker som dette beløpet på 150 har blitt automatisk trukket i dag som følge av dette. For meg oppleves det som uredelig rent økonomisk og jeg kan ikke skjønne at det er normal praksis.

la oss si at summene hadde vært mye større. jeg hadde betalt et beløp med oppfording på 450.000 nok også blir plutselig nettbanken trukket 150.000 nok automatisk 10 dager etterpå fordi dette er blitt renter samme saksnummer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag trakk Intrum AS plutselig 600 kr fra kontoen min, uten at jeg bekreftet det! Jeg hadde et inkassovarsel i nettbanken på 450 kr (saksnr. 523), som jeg betalte i slutten av april, og betalingen er registrert hos både dem og meg. Intrums sider viser at jeg bare skylder 150 kr til sak 523 på grunn av renter, som er greit nok. Men de trakk likevel 600 kr via e-faktura, uten min godkjenning! Det betyr at de trakk for de 450 kr jeg allerede har betalt. Nå har jeg bare 500 kr igjen og kan ikke betale andre regninger. Er dette lov? Jeg har prøvd å ringe dem 10 ganger i dag uten svar, og kan ikke skjønne at dette er lovlig? 

Hvorfor stanset du ikke eFakturaen da? Snakk om å være hjelpeløs. 
Og du, send dem en saklig mail, da?

Anonymkode: 0d5ba...167

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor stanset du ikke eFakturaen da? Snakk om å være hjelpeløs. 
Og du, send dem en saklig mail, da?

Anonymkode: 0d5ba...167

saken er at beløpet ble trukket automatisk uten at jeg var gjort oppmerksom på det og at beløpet som er trukket stort sett allerede er betalt.  kommer ikke det frem i det jeg skriver?

jeg kontaktet banken min minutter etter at beløpet var reservert og de sier at de ikke kan gjøre noe og jeg ringte som sagt intrum 10x ganger uten at noen svarte i dag.

hvordan mener du at jeg er hjelpeløs?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var ikke et beløp som var resevert på forhånd verken i banken eller på intrum sine sider som har kommet frem av noe informasjon jeg har samtykket til. det hele har foregått skjult. det er det som er poenget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde også det, men jeg sjekket saksnr på kvitteringen i nettbanken samt saksnr hos intrum og det var samme saksnr.

altså kravet jeg godkjente i nettbanken originalt var på 450 med saksnr.523. dette ble betalt og det er registert betalt i nettbank og hos intrum med dato 29.05.25.

hos intrum har jeg et gjenstående beløp på 150 med saksnr. 523 i skrivende stund. E-fakturen jeg fikk i dag med beløp på 600 var også saksnr 523 som jeg ser ved å laste ned fakturen.

Da ville jeg tatt kontakt med de, så får du nok en forklaring på det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil anta at du enten har godkjent uten å tenke over det eller blander flere saker eller. Hvis du har flere inkassosaker tyder det på manglende forståelse av både hvordan betale regninger og økonomi. Så tipper du har surret litt her. Har du ikke et øre til mat kan du få hjelp på sosialkontoret med nødpenger.

Anonymkode: ab08c...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har man inngått en avtalegiro med et så høyt beløp at man i grunn kan takke seg selv. 

Tullete argument, avtalegiro er noe man selv aktivt inngår. Det å "bli trukket" sånn uten videre er noe annet.

Anonymkode: 1be79...801

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var ikke et beløp som var resevert på forhånd verken i banken eller på intrum sine sider som har kommet frem av noe informasjon jeg har samtykket til. det hele har foregått skjult. det er det som er poenget. 

Men det er ikke mulig, uten at du har godkjent det.

Anonymkode: 289e1...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I stedet for å bruke energi på at de må ha gjort noe feil og ‘uredelig’ bør du heller innse at du mest sannsynlig har godkjent e-faktura og avtalegiro og brukt for lang tid på å betale og det dermed har blitt litt krøll. Med andre ord, ditt eget rot som du kunne ordnet tidligere og som du ikke får gjort noe med akkurat nå siden det er helg. Ting skjer når en ikke har helt kontroll.

Ring de igjen på mandag, om du har for lite til mat i helgen kan du ta kontakt med sosialkontoret som hjelper deg for de neste dagene. 

Anonymkode: 42e67...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I stedet for å bruke energi på at de må ha gjort noe feil og ‘uredelig’ bør du heller innse at du mest sannsynlig har godkjent e-faktura og avtalegiro og brukt for lang tid på å betale og det dermed har blitt litt krøll.

de har jo gjort noe uredelig dersom de har trekt et beløp fra min konto som jeg allerede har betalt. hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

de har jo gjort noe uredelig dersom de har trekt et beløp fra min konto som jeg allerede har betalt. hva mener du? 

Dette er jo automatikk, du har godkjent et eller annet, betalt deler i mellomtiden eller noe og ikke kansellert det du har godtatt. Det er ikke teknisk mulig for de å hente ut penger fra din konto uten at du har godkjent det. Sånn er det bare. De sitter ikke å gnir seg i hendene over dine hundrelapper her, du må følge bedre med og betale regninger i tide. Da slipper du at det skjer slike glipper, feil kan oppstå når en ikke har koll på økonomien. 

Poenget mitt er, dette har skjedd, du får ikke gjort noe med det før på mandag. Bruk energien din på annet ellers spises du opp av feilrettet irritasjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er jo automatikk, du har godkjent et eller annet, betalt deler i mellomtiden eller noe og ikke kansellert det du har godtatt. Det er ikke teknisk mulig for de å hente ut penger fra din konto uten at du har godkjent det. Sånn er det bare. De sitter ikke å gnir seg i hendene over dine hundrelapper her, du må følge bedre med og betale regninger i tide. Da slipper du at det skjer slike glipper, feil kan oppstå når en ikke har koll på økonomien. 

Poenget mitt er, dette har skjedd, du får ikke gjort noe med det før på mandag. Bruk energien din på annet ellers spises du opp av feilrettet irritasjon. 

jeg forstår at det kan fremstå litt autistisk av meg å kverulere på det tekniske her, men jeg godkjente kravet på 450 ikke x-antall kroner ekstra som kommer senere. mulig jeg ikke forstår denne automatikken, men jeg opplever det som uredelig i måten dette blir gjort på.

dersom jeg ikke betaler får jeg renter. dersom de trekker dobbelt beløp får det ikke senkonsekvenser for de. systemet er jo laget for å ødelegge for enkeltindivider. det er ikke som at de må betale meg renter for x-konsekvenser av dette.

jeg skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...