AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Del Skrevet 9. mai Eller "bor du bare" der du bor, og har ditt sosiale liv andre steder? Jeg bodde mange år i en leiebygård der vi hadde en stor forgård hvor barna våre lekte, og de voksne satt ute og skravlet/grillet/spiste, eller man kunne sitte ute utenfor hvor det var bilfrie gatetun. Så kjøpte jeg leilighet i et lite sameie i en bydel med trehus, og jeg så folk kun når de kom og gikk eller hvis de en sjelen gang satt ute i sin egen hage. Ingen hilste på hverandre, og jeg måtte få sosialt liv utenifra og ikke der hvor jeg bodde. Så solgte jeg og flyttet inn i en stor leiebygård med bakhage, og ble kjent med mange naboer kjapt, fordi mange satt ute. Jeg føler at slike steder har sjel og man kan være sosial så lenge man vil, og det er koselig å ha venner bygården. Når jeg var ung og student brydde jeg meg ikke om å bli kjent med naboer, men nå når jeg er over 50 og ufør er det hyggelig. Begynner å lure på om folk som leier er hyggeligere🤔 Anonymkode: b9b34...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Del Skrevet 9. mai Da jeg bodde i (selveid) enebolig hadde vi litt kontakt med naboene på begge sider. Nå bor jeg i lavblokk med selveierleiligheter, og her er vi naboene bare på hils. Vi kan utveksle et par fraser om vi møtes ved postkassene eller søppelcontainere, men ikke noe utover det. Vi har også en bakgård, men den blir lite brukt, for alle har balkonger og det er svært få småbarn her. Synes det er helt greit, blir man godt kjent med naboene kan man fort ha de rekende på døra, og det vil jeg ikke. Anonymkode: 221d0...827 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Del Skrevet 9. mai Jeg har ikke behov for å være venner med naboene mine, men jeg mener det er en positiv ting å vite hvem naboene er, hilse, og ha mulighet til å kunne snakke sammen om diverse praktiske ting. Det er ikke en eneste en av mine naboer jeg ikke kunne bedt om hjelp i en krisesituasjon. Og motsatt selvfølgelig, de spør også meg/oss hvis det er noe. For eksempel stilte jeg som barnevakt da den gravide naboen akutt måtte legges inn på sykehuset, og både mannen hennes og barnevakten ikke var i nærheten da ambulansen kom. Eller at en annen nabo lånte oss en parkeringsplass da vi skulle ha håndtverkere og manglet plass. Anonymkode: 0dbdc...0d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Del Skrevet 9. mai Nei det har jeg ikke noe behov for. Det hadde kanskje vært et større behov hvis jeg hadde hatt barn. Jeg bor i et eneboligstrøk. Jeg sier hei til de nærmeste naboene hvis jeg treffer på dem, men prater ikke med det de. Anonymkode: 5fead...ac0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det har jeg ikke noe behov for. Det hadde kanskje vært et større behov hvis jeg hadde hatt barn. Jeg bor i et eneboligstrøk. Jeg sier hei til de nærmeste naboene hvis jeg treffer på dem, men prater ikke med det de. Anonymkode: 5fead...ac0 Bor du alene eller sammen med noen? Anonymkode: b9b34...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Del Skrevet 9. mai Nei, jeg har ikke behov for det. Men selv om jeg ikke har behov for det så betyr det jo ikke at jeg ikke hadde satt pris på et slikt fellesskap. Jeg er bare ikke god på å danne det selv. Anonymkode: 8ea56...db8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 9. mai #7 Del Skrevet 9. mai Jeg har ikke noe stort behov for det, jeg har nok venner. Kan godt være på hils med naboene og skravle litt over hekken, men tar ikke noe stort initiativ forbi å ha sosial omgang. Jeg synes det kan bli litt kleint med for mye «nå koser vi oss» i sånne settinger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Del Skrevet 9. mai Mja, Det kommer nok litt an på. Gjerne, hvis de er hyggelige. Vi har en leieboer som vi har invitert på mat et par ganger, vi utveksler også små oppmerksomheter i ny og ned. Som mat, blomster osv. Synes det er hyggelig. Og inntil et par år siden hadde vi en mann på min fars alder som nærmeste nabo i kjellern på nabohuset. Samme der. Jeg gikk ofte over med pizza. Han kom med nystekte rundstykker. Vi tok oss et glass ute på fine sommerdager. Han var nok litt ensom, så tror han satte pris på kontakt. Ellers bor min manns beste venn et par hus bortom oss. Det er hyggelig å kunne gå mellom husene og være til selskap og hjelp for hverandre. Sånn sett glad jeg har naboer. Vi bor i enebolig i et boligfelt fra 60-70-tallet. Når det er sagt har vi også naboer i vi kun er på hils med😅 Anonymkode: 258e3...402 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Del Skrevet 9. mai Jeg har bare leid i over 25 år, da har jeg aldri brydd meg så mye om å bli kjent med naboer annet enn på hils, siden jeg ikke visste hvor lenge jeg skulle bli boende. Nå har jeg kjøpt blokkleilighet, men ser ikke for meg at det blir så mye annerledes der. Nå er barna mine voksne da. Men jeg husker når jeg vokste opp på 80 tallet, i et lite boligområde med 7 hus, da var vi barna små og ganske jevne i alder, vi hadde mye med naboene å gjøre, vi dro også på ferie med noen av de. Foreldrene mine er i 60-70 årene bor på samme sted fortsatt, og det samme med naboene, og de har fortsatt god kontakt, og gjør mye sosialt sammen. Så det var jo hyggelig å vokse opp sånn også da. Anonymkode: 6b8c8...8cc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Del Skrevet 9. mai Jeg bor i et eneboligstrøk, og slår gjerne av en kort/lang prat med de naboene jeg liker best. Her i nabolaget har vi god stemning rundt dugnader, mange har nære venner her, nabobarna leker sammen rundt i området, og generelt sett virker det som om det er høy trivsel her. "Folk som leier", altså leieboerne hos noen av oss med hybel i eneboligene, er de absolutt mest folkesky. Er ikke naturlig for dem å sosialisere med barnefamiliene her i området. Anonymkode: acaf2...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Del Skrevet 9. mai Vil helst ikke kjenne de Anonymkode: 6fed4...ba4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Del Skrevet 9. mai Kålrota skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke noe stort behov for det, jeg har nok venner. Kan godt være på hils med naboene og skravle litt over hekken, men tar ikke noe stort initiativ forbi å ha sosial omgang. Jeg synes det kan bli litt kleint med for mye «nå koser vi oss» i sånne settinger. Det er ikke et "nå koser vi oss" setting, da det er spontan skravling i fellesområdet og man kan selv bestemme hvor mye man er med. Har naboer jeg kan besøke eller gjøre ting med, men der er det også avslappet. Ts Anonymkode: b9b34...4cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Del Skrevet 9. mai Naboer er jeg høflig mot, jeg spør om de trenger hjelp om jeg ser at de kanskje trenger det, småprater litt i forbifarten, men ellers liker jeg å holde avstand i forhold til privatliv. Spesielt om en bor tett så kan det bli som et bofellesskap hvor alle vet alt om alle og på små plasser hvor der er altfor mange som mener at det finnes kun en måte å være menneske på og det er deres måte, der blir det for trangt å dele noe mer enn adressen. Jeg blir antagelig snakket litt om bak min rygg, men slik er det her hvor jeg bor og jeg overlever det. Anonymkode: 50b46...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Del Skrevet 9. mai Jeg syntes det er hyggelig å god kontakt med naboene. Når guttungen var mindre, var vi mye ute i gata, var mange andre foreldre ute med sine barn. Da de er gjevngamle. Over 200 barn her og alle barneskolebarn går på samme skole. Det er godt oppmøte på dugnader, som avsluttes med en sosial happening på kvelden. Anonymkode: f3a53...e32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Del Skrevet 9. mai Nei har ikke noe behov for det, har gode venner som bor rundt her. De eneste jeg kjenner igjen av naboene mine er de som har hund fordi jeg alltid koser hundene så blir det til at man prater litt med de 😅 Anonymkode: 899bf...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Del Skrevet 9. mai Forsøker å finne en mellomting for egen del. Bor i et gatetun, så snakker litt, og deltar på dugnad (1-2 ganger i året). Men foretrekker en viss avstand. Vil helst ikke ha naboer på døren hele tiden.. Anonymkode: 441f6...27f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Del Skrevet 9. mai Det er sikkert annerledes for oss som bor alene og er mer selskapssyke Ts Anonymkode: b9b34...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Del Skrevet 9. mai Det er ikke viktig for meg nå å kjenne naboene mine. Tidligere, når ungene var små og vi bodde i rekkehus - hadde vi god kontakt med nærmeste naboer. Naturlig nok, da vi var mye ute i hagen med ungene og på fellesområder- det var de andre naboene også. Nå bor jeg i lavblokk, og ungene er store - det holder lenge å være på hyggelig hils med naboene, men ikke særlig mer. Orker ikke noen reking på døra.. Anonymkode: 4e4ee...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #19 Del Skrevet 9. mai Har vel stort sett null behov for kontakt med folk utover nær familie og gamle venner og unngår naboer i den grad jeg kan. Hilser, men holder det til det. Hadde nok vært annerledes om jeg hadde barn som skulle omgås andre barn, men jeg liker mitt liv i fred og ro. Anonymkode: 350fb...585 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #20 Del Skrevet 9. mai Nei. Helt uinteressert i de. Anonymkode: 93f5f...d0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå