AnonymBruker Skrevet 7. mai #1 Skrevet 7. mai Jeg var en gang på julemarked og så en dame som hadde brettet noen bittesmå esker til å legge smykker i. Jeg kjente igjen teknikken fra pinterest for det er en kjent teknikk, jeg har lagret endel bruksanvisninger plusse at vi lagde slike små esker på SFO, det minner litt om å brette spå, bare at det blir en boks tilslutt. Hadde en veldig hyggelig prat med dama som hadde boden og sa at jeg selv lager smykker og kunne tenkt meg å bruke slike esker. Det er bare at det først er nå jeg har god nok kunnskap og teknikk til å selge smykkene jeg lager. Det kan du ikke, sa hun brysk. Nei du får finne deg din egen teknikk, for denne esken har jeg som varemerke. Du må finne din egen type innpakning. Hva synes dere? Er det frekt av meg å lage slike esker, som hun sier. Jeg har selv tenkt å bruke slike esker i årevis, har laget flere prototyper fordi det er billig og dekorativt, men så er det denne damen som er overbevist om at jeg bare prøver å kopiere henne. Anonymkode: 54417...2c0 2 1
K.B. Skrevet 7. mai #4 Skrevet 7. mai Et varemerke er en ganske konkret ting, det samme er en patent. Jeg sier ikke at det er helt umulig å ha en patent på hvordan noe er satt sammen,men jeg tviler på at bretten på en eske kan patenteres og hun har definitivt ikke et registrert varemerke. 16
AnonymBruker Skrevet 7. mai #5 Skrevet 7. mai En tilfeldig dame mener esker brettet etter en teknikk offentlig tilgjengelig på Pinterest er «hennes varemerke»? Det er … noe spesielt av henne. Det sagt: om du tenker selge til samme kundegruppe som henne, på samme markeder og i samme område så bør du la det være. SoMe er full av mennesker som mener seg «kopiert» på diverse ting (som gjerne har eksistert i flere tiår om ikke hundreår eller tusener av år) og beskyldninger om plagiat kan og vil ramme deg like hardt om de er usanne som om de er sanne. Folk flest faktasjekker nemlig null og niks. Anonymkode: c3f7f...6e7 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai #6 Skrevet 7. mai K.B. skrev (1 minutt siden): Et varemerke er en ganske konkret ting, det samme er en patent. Jeg sier ikke at det er helt umulig å ha en patent på hvordan noe er satt sammen,men jeg tviler på at bretten på en eske kan patenteres og hun har definitivt ikke et registrert varemerke. Enig, men jeg tror hun mente moralsk. Typ: Ikke kom her og ødelegg for meg. Anonymkode: 54417...2c0
AnonymBruker Skrevet 7. mai #7 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En tilfeldig dame mener esker brettet etter en teknikk offentlig tilgjengelig på Pinterest er «hennes varemerke»? Det er … noe spesielt av henne. Det sagt: om du tenker selge til samme kundegruppe som henne, på samme markeder og i samme område så bør du la det være. SoMe er full av mennesker som mener seg «kopiert» på diverse ting (som gjerne har eksistert i flere tiår om ikke hundreår eller tusener av år) og beskyldninger om plagiat kan og vil ramme deg like hardt om de er usanne som om de er sanne. Folk flest faktasjekker nemlig null og niks. Anonymkode: c3f7f...6e7 Du har rett. Jeg synes det er litt dumt at det skal være noen som påberoper seg rett og galt, og ikke lar andre slippe til med noe selv har kopiert en gang i tiden. Men du har mulighetens rett i at det er best å holde seg unna folk med sterke meninger og personlighet Anonymkode: 54417...2c0
K.B. Skrevet 7. mai #8 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Enig, men jeg tror hun mente moralsk. Typ: Ikke kom her og ødelegg for meg. Anonymkode: 54417...2c0 Det er i såfall noe helt annet og det blir jo litt som at en håndverker ber andre håndverkere ikke jobbe i området, da det ødelegger monopolet.. Hvis dette er en normal greie og hun bretter noen pene esker og selger dem, ja så er det selvfølgelig åpent for at andre kan gjøre det samme. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 20.50): Jeg var en gang på julemarked og så en dame som hadde brettet noen bittesmå esker til å legge smykker i. Jeg kjente igjen teknikken fra pinterest for det er en kjent teknikk, jeg har lagret endel bruksanvisninger plusse at vi lagde slike små esker på SFO, det minner litt om å brette spå, bare at det blir en boks tilslutt. Hadde en veldig hyggelig prat med dama som hadde boden og sa at jeg selv lager smykker og kunne tenkt meg å bruke slike esker. Det er bare at det først er nå jeg har god nok kunnskap og teknikk til å selge smykkene jeg lager. Det kan du ikke, sa hun brysk. Nei du får finne deg din egen teknikk, for denne esken har jeg som varemerke. Du må finne din egen type innpakning. Hva synes dere? Er det frekt av meg å lage slike esker, som hun sier. Jeg har selv tenkt å bruke slike esker i årevis, har laget flere prototyper fordi det er billig og dekorativt, men så er det denne damen som er overbevist om at jeg bare prøver å kopiere henne. Anonymkode: 54417...2c0 Har hun patentbeskyttelse på disse eskene? Da har du ikke lov å kopiere. Det blir som med merkevesker de er helle rikke lov å kopiere. Har hun ingen kopibeskyttelse, så kan ikke jeg forstå at hun kan bestemme hva du gjør. Anonymkode: 6dec2...be0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #10 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har hun patentbeskyttelse på disse eskene? Da har du ikke lov å kopiere. Det blir som med merkevesker de er helle rikke lov å kopiere. Har hun ingen kopibeskyttelse, så kan ikke jeg forstå at hun kan bestemme hva du gjør. Anonymkode: 6dec2...be0 Tviler ho har patent på slike bokser brettet i papir. Det gjorde tilogmed bestemoren min ho hadde lært det av en dame fra Kina Anonymkode: a8495...e2b 6
Maleficenta Skrevet 22. mai #11 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 20.50): Jeg var en gang på julemarked og så en dame som hadde brettet noen bittesmå esker til å legge smykker i. Jeg kjente igjen teknikken fra pinterest for det er en kjent teknikk, jeg har lagret endel bruksanvisninger plusse at vi lagde slike små esker på SFO, det minner litt om å brette spå, bare at det blir en boks tilslutt. Hadde en veldig hyggelig prat med dama som hadde boden og sa at jeg selv lager smykker og kunne tenkt meg å bruke slike esker. Det er bare at det først er nå jeg har god nok kunnskap og teknikk til å selge smykkene jeg lager. Det kan du ikke, sa hun brysk. Nei du får finne deg din egen teknikk, for denne esken har jeg som varemerke. Du må finne din egen type innpakning. Hva synes dere? Er det frekt av meg å lage slike esker, som hun sier. Jeg har selv tenkt å bruke slike esker i årevis, har laget flere prototyper fordi det er billig og dekorativt, men så er det denne damen som er overbevist om at jeg bare prøver å kopiere henne. Anonymkode: 54417...2c0 Det er ikke hennes varemerke når du har sett samme teknikken fra andre på Pinterest. Den må hun lenger ut på landet med 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #12 Skrevet 22. mai Hva med ett samarbeid? Du får kjøpe esker av henne rimelig mot reklame feks? Og legger på 10kr på smykkene Anonymkode: 1295b...d38
AnonymBruker Skrevet 22. mai #13 Skrevet 22. mai Men, sokker strikket etter oppskrift, som blir solgt på slike messer, skjerf, luer, gensere? Er det bare ett menneske som skal ha eneretten på slikt salg? Osv osv, den der kan en jo dra ut ibdet lengste, kan godt vere en skal legge ting folk har kjøpt oppi en pose også, skal en bod ha enerett på posene kanskje? Bare tøv. Brett i vei, men gjør det etter Pinterest si oppskrift. Anonymkode: e69ed...3f8
sofie777 Skrevet 22. mai #14 Skrevet 22. mai Jeg kan også brette sånne esker og har gjort det i årevis. Vis henne teknikken på Pinterest/YouTube og sørg for at teknikkvisningen er så gammel som mulig. Da har du alt på din side. Origami har eksistert i tusener av år og det finnes brettinger for omtrent alt, så en eske er en enkel sak. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #15 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva med ett samarbeid? Du får kjøpe esker av henne rimelig mot reklame feks? Og legger på 10kr på smykkene Anonymkode: 1295b...d38 Nei det frister like med samarbeid når hun har den holdningen i bunnen. Dessuten tar det tre minutter å lage en sånn eske og ønsker ikke kjøpe noe som tar meg noen få minutter selv og som jeg liker å brette. Jeg kan dessuten ikke se for meg at hun ønsker å reklamere for mine smykker når hun selger smykker selv også, og ikke en tåler tanken på at det finnes andre som kan brette identiske esker selv om instruksjonen ligger lett tilgjengelig på nett og det sannsynligvis er selv der hun ble inspirert Anonymkode: 54417...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #16 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men, sokker strikket etter oppskrift, som blir solgt på slike messer, skjerf, luer, gensere? Er det bare ett menneske som skal ha eneretten på slikt salg? Osv osv, den der kan en jo dra ut ibdet lengste, kan godt vere en skal legge ting folk har kjøpt oppi en pose også, skal en bod ha enerett på posene kanskje? Bare tøv. Brett i vei, men gjør det etter Pinterest si oppskrift. Anonymkode: e69ed...3f8 Akkurat der er det i alle fall et mønster, nemlig Marius, som man må ha lov av en eller annen til å selge Marius mønster strikkede produkter. Bet ikke om andre mønstre i farten. Anonymkode: 6dec2...be0
Grüner Skrevet 22. mai #17 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 20.50): Jeg var en gang på julemarked og så en dame som hadde brettet noen bittesmå esker til å legge smykker i. Jeg kjente igjen teknikken fra pinterest for det er en kjent teknikk, jeg har lagret endel bruksanvisninger plusse at vi lagde slike små esker på SFO, det minner litt om å brette spå, bare at det blir en boks tilslutt. Hadde en veldig hyggelig prat med dama som hadde boden og sa at jeg selv lager smykker og kunne tenkt meg å bruke slike esker. Det er bare at det først er nå jeg har god nok kunnskap og teknikk til å selge smykkene jeg lager. Det kan du ikke, sa hun brysk. Nei du får finne deg din egen teknikk, for denne esken har jeg som varemerke. Du må finne din egen type innpakning. Hva synes dere? Er det frekt av meg å lage slike esker, som hun sier. Jeg har selv tenkt å bruke slike esker i årevis, har laget flere prototyper fordi det er billig og dekorativt, men så er det denne damen som er overbevist om at jeg bare prøver å kopiere henne. Anonymkode: 54417...2c0 Høres jo ikke ut som det er en unik teknikk hun har funnet på, når du både har sett det på Pinterest og gjort det på SFO, så hun er bare redd for konkurranse og har ikke noen juridisk rett på monopol. 2
Sigrid<3 Skrevet 4. juni #18 Skrevet 4. juni Du kan jo lage den en annen farge eller pynte dem eller noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå