NorG Skrevet 7. mai #1 Skrevet 7. mai Hei Har fulgt Første Gir på TikTok/Snapchat lenge. Men nå syns jeg Første Gir begynt å ligne mer på et TikTok-influenserkollektiv enn et seriøst bilmiljø? Det startet med noen greie videoer og har pågått en stund. Men nå er det voksing av legger, barbere hodet, sykle flere mil på falleferdige sykler og andre "challenges" for visninger og donasjoner. Hva skjedde med fokus på ekte bilglede, skruing på Ladaen dems i garasjen og lignende. Nå handler det mer om hvem som kan lage mest mulig "engaging content" for 14-åringer med null peiling på verken motorer eller kjøring. Men når Første Gir, som burde være en slags fane for norsk bilkultur, går all in på TikTok-hype, mister de ikke da noe av sjela si? Hva tenker folket? Er dette framtida for bilmiljøet på sosiale medier? De har jo med Ladaen på noen kjøreturer og arrangementer, men ikke like mye som før syns nå jeg da, men blitt sellouts rett og slett..
Sigurd-Gustav Skrevet 7. mai #3 Skrevet 7. mai Jeg må si at jeg er helt enig med deg. Det er tydelig at "Første gir" har solgt sjela si til TikTok. De har mistet mye av sin opprinnelige sjarm og autentisitet. Det virker som de nå er mer opptatt av å følge trender og tiltrekke seg et yngre publikum gjennom korte, sensasjonelle klipp, i stedet for å fokusere på ekte entusiasme og grundige tester. Dette minner meg om hva som skjedde med "Top Gear". Etter hvert som programmet ble mer kommersialisert, mistet det mye av det som gjorde det spesielt. Det ble mer fokus på underholdning og drama, og mindre på bilene og kjøregleden. Det er trist å se hvordan slike programmer endrer seg for å tilpasse seg et ungt publikum, sosiale medier og kommersielle interesser, og mister det som gjorde dem unike i utgangspunktet. Jeg savner den tiden da innholdet handlet om lidenskap for biler og kjøreglede, og ikke bare om å få flest mulig visninger og likes. Det er synd at "Første gir" har gått denne veien, og jeg håper at de en dag finner tilbake til røttene sine. Konseptet som startet som innhold med sjel og normale gutter med lidenskap for bil og reise har blitt en kapitalistisk styrt melke-ku.
MissBærtBært Skrevet 7. mai #5 Skrevet 7. mai Det er lett å tenke at Første Gir har “solgt sjela” når man ser en video der de sykler i motvind eller barberer hodet for en challenge. Men kanskje vi skal stille et annet spørsmål: Hva må til for å holde norsk bilkultur levende i 2025? Første Gir har alltid vært mer enn bare en Lada i en garasje. Ja, det startet med skruing, garasjelukt og ekte bilglede – og det er fortsatt der. Ladaen er fortsatt med. De drar fortsatt på treff, skrur, filmer verkstedprosjekter og snakker om bil med pasjon og humor. Forskjellen nå? De har skjønt hvordan man fanger oppmerksomheten i en ny tid, på plattformer der unge faktisk er. TikTok og Snapchat handler om å nå folk på deres premisser. Og om det betyr å kombinere Lada-skjerm med lavterskel challenges for å gjøre bilinteresse tilgjengelig og morsom – hvorfor er det negativt? Det er jo nettopp denne koblingen mellom det useriøse og det seriøse som gjør at 14-åringer faktisk begynner å bry seg om biler. De ler av en challenge, men blir værende for å lære hva et registerreim er, eller hvordan man sveiser eksos. Første Gir løfter bilkulturen – de pakker den bare inn på en måte som fanger oppmerksomhet. For hva er alternativet? At bilmiljøet blir en lukket sirkel av purister og “ekte entusiaster” som dør ut fordi ingen under 25 henger med? Selvfølgelig skal man kunne savne den “gode gamle” stilen. Men å kalle dem sellouts fordi de prøver å holde miljøet relevant og inkluderende, er urettferdig. De har ikke solgt ut – de har utviklet seg. Og la oss være ærlige: De fleste hadde aldri hørt om Ladaen deres uten nettopp disse videoene. Så kanskje det ikke er bilmiljøet som dør, men bare formen det kommer i som forandrer seg. Første Gir viser at det går an å være både bensinhue og content creator – og det burde vi heie på. 1
Sigurd-Gustav Skrevet 7. mai #6 Skrevet 7. mai Jeg er virkelig skuffet over at Første Gir sin retning på sosiale medier. At de skal fokusere på TikTok og få mest mulig likes fra folk på en app, som de selv har mer eller mindre hudflettet som en app hvor mindre begavede individer beveger seg på er hårreisende. Det er regelrett hjerteskjærende å se hvordan de har forlatt sine røtter og det som gjorde dem unike. Alt handler nå om å tjene penger på sosiale medier, og det går på bekostning av ektheten i innholdet deres. Vi som seere mister noe dyrebart. Den genuine forbindelsen vi hadde med dem forsvinner og er snart borte. De opprinnelige videoene deres hadde en sjel, en nærhet som nå er erstattet med overfladisk innhold som bare jager likes og visninger. Det er som om de har glemt hvorfor vi elsket dem i utgangspunktet. Hvor er de to litt rare gutta med manbun og Jeffery Dahmer briller, som elsket livet når de gikk langs krøkkete veier og filmet seg selv for å dokumentere sine utforskende reiser i vårt vakre land???
Peters Skrevet 7. mai #7 Skrevet 7. mai Aldri hørt om programmet før, så søkte de opp. De er en youtube kanal, det er ikke mye penger i det med skarve 230k abbonemeneter.
Sigurd-Gustav Skrevet 13. mai #8 Skrevet 13. mai Må faktisk skyte inn at guttenes content fikk en oppsving denne helga som var. De besøkte Otta motorfestival som er innhold som stemmer mer med kanalens røtter. Innslag med titting på biler, prat med bilinteresserte folk fra alle kanter og en real fest på kveldstid. Jeg fikk håp for kanalen videre, og fremtiden så meget lys ut. Så jeg gjorde nå en stor feil, jeg var ivrig innom å tittet i dag for å fortsette å se på underholdning fra øverste hylle. MEN, hva får jeg slengt rett i trynet? Jo, to propeller som de kaller det, som står å luker i blomsterbed å diskuterer hva som er best av busk eller hekk. Det er ikke "Hage-kanalen", "Grønne fingre" eller "Blomster-Finn`s planteskole" jeg har satt på! Hvor langt bort fra oljeflekker, nostalgiske biler, blårøyk og naturopplevelser går det an å komme? Jeg merker håpet minsker og at sjelen til kanalen visner sakte på grunn av mangel på næring. Er det noen andre her inne som har troa på at vi igjen skal få se de omgjengelige karene i elementet vi ønsker og savner så inderlig? Har mine tvil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå