Gå til innhold

Finnes det flere her som lever utenfor A4-boksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om det finnes flere som meg her inne – som ikke helt passer inn i det tradisjonelle livet med faste rammer, trygghetsbehov og "slik gjør man det"-tankegang.

Jeg er kvinne, 54 år, har bygd opp en suksessfull, internasjonal virksomhet på egne premisser, etter et liv med både store tap, helseutfordringer.
Jeg har oppnådd mer enn jeg trodde var mulig – og samtidig kjenner jeg meg ofte litt "utenfor" og at jeg har lite til felles med andre.

Er det flere som kjenner det slik?
Del gjerne dine tanker – kanskje vi er flere enn vi tror.

Anonymkode: 2e146...27e

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du er definitivt ikke den eneste!! Heldigvis. 
men det snakkes gjerne ikke så høyt om.. 

Gjør det samme som deg, og selv om jeg ikke føler på at jeg er  alene så er det jo et faktum at man ofte kan bli litt isolert..

Anonymkode: f6ff4...412

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du er definitivt ikke den eneste!! Heldigvis. 
men det snakkes gjerne ikke så høyt om.. 

Gjør det samme som deg, og selv om jeg ikke føler på at jeg er  alene så er det jo et faktum at man ofte kan bli litt isolert..

Anonymkode: f6ff4...412

Hei!

Nei det var kanskje litt feil måte å uttrykke meg på. Jeg føler med ikke alene sånn generelt, men det er jo svært få som forstår og kan sette seg inn i min situasjon, så var kanskje mer det jeg mente 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er også i samme situasjon. Sagt opp min trygge jobb, og bygger opp et nytt firma fra bunn. Er fremdeles litt i oppstarten, men ser at dette har potensiale til å bli  veldig stort.  Ingen ansatte foreløpig, og dermed så er man jo litt isolert som man sier. Jeg har jo ikke et sted jeg skal møte hver dag lenger. Jeg har aldri vært friere, men heller aldri hatt det travlere 😂

Anonymkode: 96882...1e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er også i samme situasjon. Sagt opp min trygge jobb, og bygger opp et nytt firma fra bunn. Er fremdeles litt i oppstarten, men ser at dette har potensiale til å bli  veldig stort.  Ingen ansatte foreløpig, og dermed så er man jo litt isolert som man sier. Jeg har jo ikke et sted jeg skal møte hver dag lenger. Jeg har aldri vært friere, men heller aldri hatt det travlere 😂

Så spennende! Det finnes jo ikke noe mer gøy enn å starte opp noe! Jeg er litt "avhengig" av det adrenalinkicket tror jeg, for jeg har startet opp flere firmaer opp igjennom 😅

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så spennende! Det finnes jo ikke noe mer gøy enn å starte opp noe! Jeg er litt "avhengig" av det adrenalinkicket tror jeg, for jeg har startet opp flere firmaer opp igjennom 😅

TS

Veldig gøy, men også veldig mye jobb og til tider frustrasjon når man ikke har noen å spørre, og ikke aner hva man driver med. 

Og merker at folk rundt meg ikke kan relatere, får ingen forståelse for hva det vil si, da jeg tross alt sa opp jobben frivillig. Så får ingen sympati eller klapp på ryggen fra venner eller familie akkurat😅 Ikke at jeg forventer det heller, men hadde vært kjekt å ha flere i nettverket som gjerne har vært i samme sko. 

Har også merket at man får mye misunnelse. Så snakker ingenting om hvordan ting går økonomisk, om kjøp av eiendom i firma osv, fordi de fleste ikke er positive.. dessverre😩 Litt dårlig forklart, men kanskje du skjønner hvor jeg vil. 

Hvordan er det for deg, har du klart å lage en works/ life balanse der du skiller mellom jobb og fritid? Og har du positive folk rundt deg? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva er en "suksessrik internasjonal virksomhet" og hva er omsetningen og resultat ca pr år her?

Anonymkode: 3ff94...d09

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ulike venner til ulike formål istedenfor å finne noen som matcher meg på mye. Har enda ikke forstått hvordan man kan ha så liberale holdninger rundt ons og ff, men konservative rukdt forhold. Det har gjort så forholdene mine har vært noe utenfor boksen

Har også studert på selektive skoler i utlandet hvorman måtte være generalister for å komme inn. Folk var gjerne habile innenfor musikk, språk, idrett etc. i tillegg til å jobbe hardt på skolen. Har møtt få sånne mennesker på de norske høgskolene og universitetene. Ikke i tiden etterpå heller. Jeg handler alt om å kunne en eneste ting. Det er kun den tingen man blir vurdert ut fra- eventuelt menneskelige aspekter som et tillegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber som lærer. Er ikke norsk. Har et nedbetalt hus i Drammen på 230 kvm og en utleiehybel. Sparer til å kjøpe utleieleilighet.

Lever romslig, ingen form for gjeld. Føler det er derfor jeg ikke lever som folk flest. Passer meg utmerket.

Vi er 40 år, tre barn. Reiser, lever livet til tros for vanlige jobber.

Anonymkode: c599c...82b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det egentlig som ikke er A4 her? Høres da ut som et helt normalt liv. Ikke at det er noe galt med det.

Det skal mer til enn en uvanlig jobb for å ikke være A4. Folk som lever "utenfor A4-boksen" har ofte ikke jobb i det hele tatt, og bryr seg om helt andre ting enn økonomi og sosiale normer.

Anonymkode: df8d6...3eb

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow, er imponert over det du har gjort! Jeg er også utenfor A4-boksen hvis man tenker på arbeidslivet, jeg driver to egne firmaer, tjener meget bra og kan styre min hverdag helt fritt. Samtidig liker jeg rutiner, jeg jobber hardt, og lever nokså A4 familiemessig. Jeg har en helt annen forankring til hva jobb og arbeid er enn det å være ansatt, få feriepenger, sykepenger osv, og blir ikke forstått av venner og andre rundt meg. Det er greit for meg, jeg er priviligert på en måte, som har turt å satse på meg selv. 

Anonymkode: 26550...469

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke barn og bil. Eier heller ikke bolig. Er i begynnelsen av 40-årene. 

Anonymkode: b8691...768

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa... 

Jeg har egentlig alltid tenkt at jeg er en vanlig person som lever et vanlig liv. Har aldri plassert meg selv utenfor a4-boksen liksom. Men har i seinere tid tenkt mer og mer på at jeg føler jeg er litt på siden av samfunnet på en måte. Føler det er veldig lite som angår meg, men som er veldig viktig for andre. Er 39 år. Men føler meg ikke skikkelig voksen enda på mange måter. Har ingen barn, og familielivet har aldri frista. Eier omtrent bare en gammel bil og et snowboard og en pc. Har en jobb der jeg er ansatt som vanlig arbeidstaker da. Men reiser rundt, og jobber som faen i perioder, og så har jeg perioder med fri. Har ikke noe lån, og egt masse penger. Burde sikkert investert i bolig. Men føler det er liksom noe med det der å binde seg til en fast plass som ikke passer meg. Om jeg skal investere i bolig, så har jeg lyst å bygge meg bare et lite hus som er akkurat stort nok, som ei hytte ute i skogen.

Har aldri hatt slikt behov for trygghet og faste rammer. Føler ofte det er litt kjedelig. Må jo seff skaffe meg litt inntekt for å leve. Men viktigere at jobben er spennende for min del, enn at den er trygg og betaler godt. Noen ganger har jeg lyst på jobb der jeg bare hjelper til ved behov, så jeg kanskje kunne hatt enda mer fri. Har i grunn lavt forbruk, er ikke noe luksusdyr som trenger mye penger.

Er glad i fart og spenning og eventyr. Har ingen spesielle mål i livet, annet å ha det mest mulig bra og gøy.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner meg også igjen! Det gjelder å ha ulike kategorier venner tror jeg. Skriv under brukernavn, så kan du få direkte kontakt her!

Anonymkode: 6c80e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis A4 liv er hus, bil, 2 barn og 8- 15 jobb, så har jeg aldri levd et fullt A4 liv. Har eid/ bygget noen hus opp igjennom årene. Har både egne og andres barn. Bodd mange steder, inkludert på et annet kontinent. Hatt ulike jobber, både dag og natt. Har vært nært på mennesker fra alle samfunnsgrupper. Men anser meg som ganske alminnelig. Liker å eie egen bolig, finner trygghet i det. Man finner alltid noen man føler seg forstått av, kanskje ikke på alle plan hos samme menneske, men da er det jo fint å ha venner med ulike erfaringer.

Anonymkode: 4f12c...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 17.05):

Veldig gøy, men også veldig mye jobb og til tider frustrasjon når man ikke har noen å spørre, og ikke aner hva man driver med. 

Og merker at folk rundt meg ikke kan relatere, får ingen forståelse for hva det vil si, da jeg tross alt sa opp jobben frivillig. Så får ingen sympati eller klapp på ryggen fra venner eller familie akkurat😅 Ikke at jeg forventer det heller, men hadde vært kjekt å ha flere i nettverket som gjerne har vært i samme sko. 

Har også merket at man får mye misunnelse. Så snakker ingenting om hvordan ting går økonomisk, om kjøp av eiendom i firma osv, fordi de fleste ikke er positive.. dessverre😩 Litt dårlig forklart, men kanskje du skjønner hvor jeg vil. 

Hvordan er det for deg, har du klart å lage en works/ life balanse der du skiller mellom jobb og fritid? Og har du positive folk rundt deg? 

Jeg skjønner godt hva du mener ja! Men jeg tror det er naturlig at de fleste er skeptiske og ikke helt skjønner hva vi driver med, så sant det ikke er en konkret ting som å drive et bakeri for eksempel. Jeg prøver alltid å tenke at folk alltid uttaler seg på bakgrunn av egne forutsetninger og erfaringer. Og de aller, aller fleste har hverken erfaring eller ønske om å drive for seg selv. Men mange har mange meninger om oss andre som gjør det 😆.

Jeg har drevet i 14 år og får fremdeles spørsmål om jeg klarer å få det til å "gå rundt"... Så jeg pleier ikke å "skuffe" de med å si at jeg antagelig har dobbel inntekt sammenliknet med de selv. 

Men ja, jeg har alltid savnet et nettverk. Det er vanskelig å finne synes jeg. Finnes mange type Masterminds og ett par nettverk jeg har sett. Men ofte er de myntet på kvinner og som rene kvinnegrupper og det dreier seg mer om duftlys på kontoret og mindfullness, og det er ikke helt min greie. Så ja - jeg kan føle at det er litt "ensomt" å ikke ha noen å diskutere "business" med om du skjønner hva jeg mener. 

Jeg har ikke hatt noen veldig store utfordringer med å balansere jobb og fritid. Bor alene og kan (heldigvis) styre arbeidshverdag og fritid uten at det kræsjer med andres aktiviteter og forventninger. Men kan se for meg at dette er mer utfordrende i et partnerskap og/eller om man har barn boende hjemme.
Og nei - har ikke hatt spesielt positive folk rundt meg ift bedriften. Mest folk som er bekymret og ikke helt forstår hva jeg gjør og hvordan det fungerer.

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 8.13):

Hva er en "suksessrik internasjonal virksomhet" og hva er omsetningen og resultat ca pr år her?

Anonymkode: 3ff94...d09

TS her. Hvorfor lurer du på det? Det er vel ikke så relevant for innlegget mitt tror jeg 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Hvorfor lurer du på det? Det er vel ikke så relevant for innlegget mitt tror jeg 😊

Og nå ser jeg at det er et par flere som har trykket "liker" på innlegget ditt, så det er tydeligvis et behov for å vite dette fordi dere mener akkurat det er relevant 😊.

Som dere sikkert vet så er alt naturligvis relativt, men i mitt tilfelle så er et suksessrikt firma som har kommet seg vel igjennom de første kritiske 3 - 5 årene som de fleste bedrifter ikke overlever, og som har vekst. 

I mitt tilfelle har jeg drevet firmaet i 14 år, bedriften har 16 ansatte i 10 ulike land og kunder i 63 land i Europa, Nord/Sør-Amerika, Afrika, Asia og Australia/New Zealand. Bedriften omsetter årlig for et 8-sifret beløp i NOK, og har de siste 11 årene gått med positivt overskudd og har ingen lån.

Er dette "godkjent" i forhold til min egen definisjon i hovedinnlegget? 🙃

TS

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg stod over barn og ekteskap med mann. Utrolig glad for det, dyrker mitt eget liv. Mine barndomsvenninner kjører A-4...så vi møtes sjelden. Jeg foretrekker kjæreste, bor hver for seg; ha sitt eget liv. Da holder ting lenger, man bruker mindre tid sammen som gjør at forholdet blir styrket.

Jobber også kun så jeg klarer meg, setter pris på fritiden. Tiden er min hobby.

🤗

Anonymkode: efb1f...7da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 17.05):

Så utrolig tøft gjort av deg! 💪 Vil tro at det er mange grundere som kan relatere selv om de ikke har erfaring med akkurat det du driver med. Er mange som har møtt på ulike utfordringer. 

Mulig det går an å snakke med noen om det? 🤔

Jeg har ihvertfall opplevd mange ganger at mens jeg snakker med noen, så får jeg nye ideer av meg selv, selv om jeg ikke fikk noe konkret forslag fra vedkommende. Noen ganger er det bare litt forståelse og støtte som skal til for å finne giret sitt 😂

Vet ikke hva som var grunnen til at du sa opp jobben din, men vet om mange som har valgt å si opp jobben pga helsa. De må finne på noe nytt.

Og noen ganger kan det være godt å snakke med mennesker som ikke kan relatere, for da kan du få et pusterom i det minste.

Anonymkode: 45be2...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...