Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Nybegynner i styrketrening - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som mål å gå ned 10-15 kg og stramme opp etter graviditeter. Er 80 kg og 167 cm høy. 30 år. Ligger på mellom 1500-2000 kcal daglig, som regel rundt 1800. Spiser minst 120 g protein, ofte mer. Har ikke dårlig tid. Har en relativt aktiv hverdag med små barn, hund som trenger turer og noe aktiv jobb (omsorgsbolig).

Har nå trent styrke ett par uker, og funnet øvelser jeg liker og allerede blitt sterkere i. Men siden jeg har en travel hverdag så får jeg bare inn 2 maks 3 økter i uka. Er det OK?

Trener hele kroppen. Lurer på hvor mange øvelser jeg bør trene per muskelgruppe per økt? Nå har jeg feks Beinpress, en knebøy eller utfallvariant, legextetion + hip thrust maskin hver gang. Trener slik at jeg klarer 8- 12 repetisjoner x 3. Er dette for mye eller for lite for underkropp? 

Trener også overkropp, sittende Roing og nedtrekk hver gang. Men det stopper der fordi jeg har en nok en liten strekk i armen som gjør vondt med andre overkroppsøvelser så tenker å vente med det til det er bedre.

Avslutter med rygghev og en mageøvelse.

Gjør jeg riktig eller kan dere pirke på noe?

Anonymkode: 44d10...0b8

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Først ville jeg sende deg en klapp på skuldra og BRA jobba! 
Jeg ville hatt én av de øktene med tyngre vekt og da litt færre repetisjoner.

du skriver at du merker du er sterkere - da har du økt i vekta litt og litt , når du trener?
Jeg liker å ta 3 sett a 4-5 reps innimellom for å kjenne på enda tyngre vekter. Spesielt på knebøy, benkpress og markløft. 

Du skriver du rører deg mye og er aktiv i jobben din - det er helt supert. Hvor ofte er du opp i puls? Det kan være så lite som å ta noen ekstra «løp» i en motbakke eller noen drag forbi lekeplassen, eller et par ganger på mølla på slutten av en økt. 

Anonymkode: 55669...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...