AnonymBruker Skrevet 5. mai #1 Skrevet 5. mai Jeg har vært å prøvd ulike typer biler nå, og møtt en god del bilselgere som både kan lite og mye bil. Selgere er fascinerende må jeg si.. Men jeg er sånn at hvis jeg ikke har en knallgod selger, så ønsker jeg ikke kjøpe bilen. Hvor mye har selgeren å si for om du ønsker å kjøpe bilen? Er det utslagsgivende synes du? Hva er det som gjør en selger god synes du? Føler du at du har mer lyst til å kjøpe en bil om selgeren er ivrig? Jeg har en i familien som har jobbet som bilselger i mange år, kan faget godt, men tror han vinner mye på å være en ålreit type. Dette har alltid vært fascinerende for meg og alltid et tema på sammenkomster. Anonymkode: d7f06...196
AnonymBruker Skrevet 5. mai #2 Skrevet 5. mai Jeg foretrekker ærlige bilselgere. Blir ofte irritert hvis selger er for pågående, da er det gode sjanser for at finner meg en annen forhandler... Bonus om det virker som han kan noe om bilen av interesse. Anonymkode: fcc37...64c 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Skrevet 5. mai Jeg vil si at jeg kan velge å ikke kjøpe en bil, dersom selgeren er en slesk type som ikke gir meg noe tillit til det denne sier. Jeg kan også skygge banen om jeg føler selger er for "på" eller forsøker å lure meg. En selger som er for "på" vil antagelig oppleve at jeg går uten å egentlig vurdere bilen, fordi jeg opplever situasjonen som ubehagelig. Er selger en helt normalt OK type, så vil jo det gjøre at jeg heller kjøper bil av denne enn av en jeg har dårlig inntrykk av. (Ved relativt tilsvarende biler.) Jeg ville også forventet at en selger kunne fortelle meg fakta om bilen jeg ser på. Og om denne ikke kan faktaene, så må denne i det minste kunne finne dem frem. Jeg tror aldri en selger har fått meg til å få mer lyst til å kjøpe en bil. For jeg går jo inn i et bilkjøp med et behov, og vurderer forskjellige biler som kan dekke det behovet. I praksis er det altså bilen som må selge seg selv til meg. (Ved hjelp av selgers informasjon.) Men selger kan altså få meg til å ikke ønske å kjøpe der, dersom jeg får dårlig inntrykk av selgeren. Anonymkode: 9b09b...405
AnonymBruker Skrevet 5. mai #4 Skrevet 5. mai Jeg kjøper ikke bil etter bilselger.... Jeg undersøker selv alle bilmerker jeg er interessert i, og kan det meste selv. Kjøper jeg bruktbil hos forhandler, har jeg noen spørsmål, og så lenge jeg får svar på det jeg lurer på, så spiller det ingen rolle om selger er sjarmerende, blid eller hva det måtte være. Anonymkode: c0584...5a1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #5 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg foretrekker ærlige bilselgere. Blir ofte irritert hvis selger er for pågående, da er det gode sjanser for at finner meg en annen forhandler... Bonus om det virker som han kan noe om bilen av interesse. Anonymkode: fcc37...64c Enig i pågående selgere. Det synes jeg er mas. Når vi sier vi bare ser, og selger likevel går etter oss og maser når vi skal se.... Anonymkode: c0584...5a1
Angelheart2 Skrevet 5. mai #6 Skrevet 5. mai Har to konkrete eksempler på bilhandel som aldri ble noe av kun på grunn av bilselgeren. 1. Jeg skulle ha ny bil og tok turen til en forhandler sammen med min mann. Selgeren var VELDIG ivrig etter å skulle selge en bil... til mannen min... Jeg stilte spørsmål om forskjellige ting om bilen og selgeren svarte.....konsekvent rettet til min mann. Han forholdt seg rett og slett ikke til meg i det hele tatt, selv om både jeg og mannen var tydelige på at det var JEG som skulle ha bil. Da vi etter hvert skulle ta med oss bilen ut på prøvetur så ble han overrasket over at det var jeg som satt meg inn i førersetet og sa noe om at "ja, det er vel viktig at fruen også er fornøyd". Da svarte mannen min at joda, det er jo hun som skal ha bil, så det er vel naturlig at det er hun som prøvekjører. Da ble han rett og slett sur og gikk. Da vi kom tilbake med bilen etter 45 minutter hadde selgeren gått for dagen... Da vi spurte om det var noen andre vi kunne snakke om dersom vi ville kjøpe bil så fikk vi beskjed om at det kun var han som hadde med denne biltypen å gjøre. Det ble ikke handel, nei... 2. Vi hadde lenge vært rundt for å prøvekjøre forskjellige biler og endte opp hos en lokal forhandler av en helt ny bil som på den tiden var "overalt" i mediebildet, blant annet som premie i et populært reality-program. Vi skulle få lov til å ha bilen over natten, for å få prøvekjørt den skikkelig. Vi var ikke kjempefornøyde og hadde nok ikke kjøpt uansett, men det som var spikeren i kista var selgerens fremstøt: "Det hadde vært så fint om dere hadde kjøpt denne bilen, da det stort sett er pensjonister som har handlet til nå, så jeg er redd bilen har fått et lite gubbepreg...." Joda, har kjempelyst til å kjøpe en "gubbebil", jeg..... Det ble ikke handel der heller.... På den andre siden, det som er viktig er en selger som kjenner produktet sitt godt, som er ærlig og som fremstår som genuint interessert i faget sitt. Dette gjelder for øvrig alle selgere, det viktigste er fagkunnskap og yrkesstolthet, det skinner så fort gjennom dersom man egentlig ikke liker de produktene man selger, eller kun vet det de har lest seg opp på 5 minutter før du kom. 1
catman Skrevet 5. mai #7 Skrevet 5. mai Ærlighet og kompetanse. En selger som ikke kan gi ærlige svar, bruker ti minutter på kalkulator for å finne et tall han kjenner fra før, eller småpynter på sannheten (type "praktisk ikke å ha varme på rattet - slipper du å ta av hanskene") kommer ikke så langt. Det å kunne bilen de skal selge er kanskje det aller viktigste. Når jeg stiller spørsmål om detaljer og allerede vet mer enn selger...off, dårlig. Men, er selgeren ærlig da og kommer tilbake til meg med svar senere - plusspoeng.
Nettrollet Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil si at jeg kan velge å ikke kjøpe en bil, dersom selgeren er en slesk type som ikke gir meg noe tillit til det denne sier. Jeg kan også skygge banen om jeg føler selger er for "på" eller forsøker å lure meg. En selger som er for "på" vil antagelig oppleve at jeg går uten å egentlig vurdere bilen, fordi jeg opplever situasjonen som ubehagelig. Er selger en helt normalt OK type, så vil jo det gjøre at jeg heller kjøper bil av denne enn av en jeg har dårlig inntrykk av. (Ved relativt tilsvarende biler.) Jeg ville også forventet at en selger kunne fortelle meg fakta om bilen jeg ser på. Og om denne ikke kan faktaene, så må denne i det minste kunne finne dem frem. Jeg tror aldri en selger har fått meg til å få mer lyst til å kjøpe en bil. For jeg går jo inn i et bilkjøp med et behov, og vurderer forskjellige biler som kan dekke det behovet. I praksis er det altså bilen som må selge seg selv til meg. (Ved hjelp av selgers informasjon.) Men selger kan altså få meg til å ikke ønske å kjøpe der, dersom jeg får dårlig inntrykk av selgeren. Anonymkode: 9b09b...405 Enig! Glætte, sleipe, typiske selgere holder jeg meg unna. Gode selgere er gode på å speile deg, er litt avslappa/kreative med sannheten, har lite samvittighet og er opportunister. Gode mennesker blir ikke selgere. Punktum. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai Ærlighet og at de ikke slenger dritt om konkurrentene Anonymkode: 195ad...360
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai Jeg vet hva jeg vil ha og lar meg ikke overtale til noe annet. Så kjøper ikke bil av noen som prøver på det. Feks han som prøvde å selge meg en avensis når jeg ettertrykkelig hadde sagt jeg ville ha en SUV med god plass pga ryggproblemer og behov for å ha med mye utstyr i bilen. Eller han som prøvde å selge meg en tredørs bil når jeg hadde en baby og en treåring. Liker heller ikke når de åpner med å spørre hvilken farge jeg vil ha, noe de ofte gjør. Mannen derimot blir spurt om hvor stor motor han vil ha. Jeg vet mine behov når jeg skal kjøpe bil, så ikke trekk de i tvil. Ikke spør hvorfor jeg vil ha krok på bilen. Eller hvorfor jeg vil ha en stor bil etc. Men foreslå gjerne alternative biler som fyller behovet. Setter pris på ærlige og folkelige selgere og styrer unna sleske typer. Anonymkode: 2d5dc...931
AnonymBruker Skrevet 5. mai #11 Skrevet 5. mai Jeg kjøper 5-8 biler i året til firmaet jeg jobber i, så har endel med bilselgere å gjøre. Det som jeg gjennomgående savner er produktkunnskap om bilene de selger og hva slags utstyr de kan leveres med. Blir også veldig oppgitt om selger sier at jeg ikke trenger spesifikt utstyr jeg spør etter fordi det er så dyrt...? Hva slags behov og hva som jeg karakteriserer som dyrt bør ikke han/hun legge seg borti, det er det jeg som vurderer. Det er også alfa og omega for meg at de holder det de lover og leverer bil/tilleggsutstyr ihht det som er avtalt og skrevet i kontrakten. Overraskende mange selger "glemmer" og levere med ting som er avtalt, noe som skaper irritasjon hos meg og de slipper å selge meg flere biler... Anonymkode: cd14c...1db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå