Gå til innhold

Når det kommer til AI,er det ok om det erstatter alt det kreative?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kunst, musikk, fotografi, litteratur ,film.? Har forstått det sånn, at  så lenge det stimulerer, så er det samme hvem som gjør det

Anonymkode: 51c00...d04

• Nyttig 2
Skrevet

Det er usikkert om AI virkelig er kreativ. Pseudo-kreativ, litt lignende som datamaskiner opererer med pseudo-randome tall. 

I mange tilfeller er det godt nok. Men om menneskeheten skal øke sin kunnskap og erfaring kreves ekte kreativitet. 

I tillegg mangler AI motivasjon, nysgjerrighet og visjoner. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er selvsagt et mareritt.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

I praksis ser de fleste nordmenn nesten bare på filmer og serier som like gjerne kunne vært generert av kunstig intelligens i utgangspunket, så for gjennomsnittsnordmannen blir forskjellen minimal, men for de som faktisk er interesserte i mediet og har respekt for det er det lite mindre enn en katastrofe. Men den gjengse seer er først og fremst ute etter enkel stimuli (les: bakgrunnsstøy).

Anonymkode: 00ce6...348

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt sikker på at AI kan generere bedre musikk enn det meste som har blitt spydd ut de siste årene. Det samme gjelder en del kunst.

Enig med TS, så lenge det stimulerer, så må det være det samme hvem som lager det.

Anonymkode: 2f2fc...5fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AI erstatter ikke kreativitet, den er et hjelpemiddel som gir alle anledning til å få realisert sine kreative evner. For å lage noe må AI instrueres, det er i den prosessen hvor de kunstneriske evnene blir brukt.

Anonymkode: 5dc4a...1e8

• Nyttig 2
Skrevet

Med tanke på at KI er trent opp på materiale laga av verkelege menneske som aldri blei spurt om lov, langt mindre kompensert for det... nei. Det er ikkje greitt. Særleg når folka viss arbeid blei stole av KI-selskapa no mistar jobbane fordi KI kan gjere det gratis. 

Når jobbane forsvinn så forsvinn både ekspertisen som kunne ha skapt framtidig utdanning, og etter kvart vil det bli magert med materiale for KI å vidareutvikle seg på. Utan menneskeskapt kunst vil KI-kunst stagnere, men så lenge KI kan pumpe ut middelmådig kitsch er det langt, langt færre enn i dag som vil vere interesserte i å betale menneske for å gjere ein betre jobb. 

• Liker 10
Skrevet

Snakker du om AI i dag eller hva den kan bli?

AnonymBruker
Skrevet

Tror mennesker kommer til å søke mer og mer etter det som er ekte, som natur, kontakt med hverandre og kunst laget av ekte mennesker. "AI-kunst" har ingen sjel eller historie, uansett hvor avansert det blir. Det blir som å kjøpe kunst på Ikea, pent å se på men kaldt og upersonlig. 

Anonymkode: e6a86...d14

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg håper AI-teknologien som underholdning og medieformidler forsvinner helt - selv om jeg innerst inne vet at dette har kommet for å bli. Men jeg liker det ikke, AI ved hjelp av algoritmer blir for smarte for oss og brukes i hovedsak for å påvirke oss til å kjøpe ting eller å ta standpunkt til ting. Jeg liker tanken på å være et fritt og tenkende menneske, men vi er ikke lenger frie etter smarttelefonen og sosiale medier kom. Eller cookies på PC'en var vel det aller første steget.

Ingenting slår analogt innspilt musikk, der trommisen slår litt ute av takt, og du hører et plekter knepper borti gitarstrenger, og om bassisten bruker fingre eller plekter. Om vokalisten trekker pusten før han synger, og om han er hes etter mange opptak. Digitalt behandlet musikk som man hørte før på cd'er som var "remastered," er kjedelig. Og den AI-musikken jeg har hørt hittil har vært overprossesert og dermed kjedelig - altså lydmessig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det vil ta hundre år og ner før du vil merke forskjell. Det er som da noter ble oppfunnet, de trodde det var slutten men så ble det noe helt annet 

Anonymkode: 02935...3d4

Skrevet

KI vil ikke klare å produsere noe som er originalt, som har sjel, følelser og vibrasjoner. så nei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

AI er et hjelpemiddel. Og krever riktig input, vurdering av output, og korreksjoner. 

Jeg bruker det mye i jobb.. Da må jeg jo først gjøre en bakgrunnsjobb, og strukturere hva jeg ønsker. Derfra kan jeg be AI lage en formell rapport som går utpå XYZ, at jeg først vil ha et avsnitt om bakgrunn og tilnærming, så et hovedavsnitt strukturert i fire deler. Og så videre. Så får jeg et utkast, ber om justeringer. Tar det ut av AI, gjør noen direkte endringer. Og inn igjen en siste gang for å "forbedre språk". 

Tilsvarende kan jeg se for meg at en musiker kan jobbe sammen med AI. 

Men jeg og musikeren kunne aldri byttet plasser og fått noe like bra ut av AI, da vi ikke har riktig kunnskap og egenskaper. 

Anonymkode: 44b8e...ab6

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2025 den 2.10):

Det vil ta hundre år og ner før du vil merke forskjell. Det er som da noter ble oppfunnet, de trodde det var slutten men så ble det noe helt annet 

Jeg ler litt når jeg ser noen "AI-nyheter" nå, det var for eksempel noen som hadde redigert videoer og bilder fra Grammy utdelingen. De ble oppdaget ganske raskt, det manglet armer og bein og de hadde lånt gamle bilder osv.

Photoshop og Adobe endret jo verden for ganske mange år siden, og selv om det var en hype med redigering av bilder så ble det jo aldri en greie sånn på ordentlig. Det kommer nok til å ta lang tid før det har noen ordentlig innvirkning på samfunnet, iallefall utenfor reklamebransjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 20.45):

Kunst, musikk, fotografi, litteratur ,film.? Har forstått det sånn, at  så lenge det stimulerer, så er det samme hvem som gjør det

Anonymkode: 51c00...d04

Nei, den som gjør det har godt av å være kreativ.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

AI er ikke greit på noe vis. Det er idioti. 

Anonymkode: 3ebb4...0d6

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (På 3.5.2025 den 23.47):

Med tanke på at KI er trent opp på materiale laga av verkelege menneske som aldri blei spurt om lov, langt mindre kompensert for det... nei. Det er ikkje greitt. Særleg når folka viss arbeid blei stole av KI-selskapa no mistar jobbane fordi KI kan gjere det gratis. 

Når jobbane forsvinn så forsvinn både ekspertisen som kunne ha skapt framtidig utdanning, og etter kvart vil det bli magert med materiale for KI å vidareutvikle seg på. Utan menneskeskapt kunst vil KI-kunst stagnere, men så lenge KI kan pumpe ut middelmådig kitsch er det langt, langt færre enn i dag som vil vere interesserte i å betale menneske for å gjere ein betre jobb. 

Dette stemmer. Utfordringen ai møter er når den ender opp med å trene på ai genert kunst. Det er rett og slett ikke bra nok og uten dyktige menneskekunstnete sine verk å mate ai med så vil ai kvaliteten gå ned fremfor opp. Alternativet er at ai produsentene ansetter egne kunstnere til å produsere kunst kun for å mate ai. 

Har prøvd mye ai verktøy og det eier ikke kreativitet. Mye av betalte løsninger funker ikke i nærheten av så bra som de reklameres for. Det eneste som gjør det lukrativt nå innenfor kreativitet er at det er billigere. Kvaliteten på mye av innholdet i sosiale medier, illustrasjoner, reklamer osv har gått ned grunnet økt ai bruk.

Der ai brillieter er ved andre type oppgaver. Som å sammenligne og analysere store data mengder og ting som det. Analysere bilder. Sammendrag av store mengder tekst osv. Finnes mye egenutviklede ai løsninger tatt i bruk på arbeidsplasser som gjør en jobb et team gjorde på 2 uker i løpet av noen minutter. 

Grunnen til at disse bilde generatorene er så populære er at det er billig og mange nok folk føler seg som store kunstnere når de genererer dårlige bilder. Har fått oppdrag der arbeidsgiver ønsker mer ai for å få ned prisen men resultatet blir jo såpass dårlig at jeg ikke anbefaler det. Unntaket er selvsagt innebygget ai i programvarer som løser små oppgaver.

Anonymkode: 2d611...20b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ai kommer i første omgang til å erstatte mange kontor jobber. I tillegg til at det kommer til å fylle opp sosiale medier feeden din med kvalitetsløst innhold viss ikke sosiale medier plattformene klarer å stoppe opplasting av ai innhold. 

Mange kunstnere og kreative er allerede lei de tradisjonelle plattformene og søker seg til mer menneske fokuserte plattformer med stor suksess. 

Det vil bli en større kontrast mellom menneske skapte ting og ai. 

Anonymkode: 2d611...20b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier nesten alle AI, når det er KI (kunstig intelligens) som er det riktige på norsk?!

Anonymkode: a5f24...5d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor sier nesten alle AI, når det er KI (kunstig intelligens) som er det riktige på norsk?!

Anonymkode: a5f24...5d3

Har ikke store behovet for å velge oversatte/fornorskede begrep. Synes i det hele tatt vi kan gå over til engelsk generelt. 

Anonymkode: 44b8e...ab6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...