Gå til innhold

Greit om skoler flagger en mnd for å promotere maskulinitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg heller aldri hevdet. Men Pride og FRI har budskap ut over «kan ikke alle bare være snille med hverandre». Ikke alle er nødvendigvis enig i alle deler av dette budskapet og der hvor jeg og du skal ha ytringsfrihet til å si nærmest hva vi vil så er ikke en offentlig skole et individ, og skolen bør ikke være et talerør for rektor eller det styrende partis (f.eks) ideologi.

For eksempel på hvordan det går, se USA i de neste ~4 årene…

Anonymkode: 5b16b...4df

Du gjør den samme feilen som Krf-politikere gjør nå: du tillegger Pride-flagget en haug av innhold det ikke har.

Pride er ikke ideologi. Pride-flagget symboliserer EN ting: alle mennesker har rett til å elske den de vil. Det er ikke ideolog, men grunnleggende menneskerettigheter.

Alt annet er bare fantasifulle tolkninger. 

Skolen skal representere verdigrunnlaget i skolen. Skolens verdigrunnlag er at alle har rett til å elske den de vil, uten å bli diskriminert. Det gjør det selvsagt at Pride-flagget skal heises på skolene. 

Anonymkode: f93a0...274

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg heller aldri hevdet. Men Pride og FRI har budskap ut over «kan ikke alle bare være snille med hverandre». Ikke alle er nødvendigvis enig i alle deler av dette budskapet og der hvor jeg og du skal ha ytringsfrihet til å si nærmest hva vi vil så er ikke en offentlig skole et individ, og skolen bør ikke være et talerør for rektor eller det styrende partis (f.eks) ideologi.

For eksempel på hvordan det går, se USA i de neste ~4 årene…

Du gjør den samme feilen som Krf-politikere gjør nå: du tillegger Pride-flagget en haug av innhold det ikke har.

Pride er ikke ideologi. Pride-flagget symboliserer EN ting: alle mennesker har rett til å elske den de vil. Det er ikke ideolog, men grunnleggende menneskerettigheter.

Alt annet er bare fantasifulle tolkninger. 

Skolen skal representere verdigrunnlaget i skolen. Skolens verdigrunnlag er at alle har rett til å elske den de vil, uten å bli diskriminert. Det gjør det selvsagt at Pride-flagget skal heises på skolene. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ett flagg (Pride) er kontroversielt, polariserende og påstanden din er at offentlige bygg må flagge med det fordi en gruppe homofile har blitt utsatt for urett.

Jeg gir et eksempel på et annet flagg (Israel) som er kontroversielt, polariserende og som er assosiert med en gruppe mennesker har blitt utsatt for enda større urett.

Tanken min er at du skal se at «nei, det ville være helt feil å flagge for Israel i en måned så lenge de slakter sivile, og i et bygg hvor vi pålegger elever å møte opp». Håpet er at det skal gjøre deg i stand til å se det prinsippielt problematiske med Pride-flagg på skolen.

Pride-flagget er bare kontroversielt og provoserende for de som ikke støtter homofiles grunnleggende menneskerettigheter. I min verden finnes ikke dette kontroversielt, og det burde det ikke gjøre i din heller. 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Pride arrangeres av FRI i en rekke byer, inkludert byen jeg bor i.

Klarer du å skille Pride og regnbueflagget? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Så det handler ikke om flag, men flag du ikke liker.

Da har du misforstått. Det handler om flagg og symboler som er kontroversiell, ikke som jeg personlig misliker.

Jeg liker humanistene. Jeg er medlem. Jeg vil likevel ikke at kristne og muslimske borgere skal tvinges til å gå på en skole som flagger for humanistene.

Sitat

Nazi flag som aldri har vært aktuele på noen norsk skole,

Stortinget hadde hakekors i flaggstanga under krigen. Er du sikker på at ikke noe lignende skjedde på norske skoler?

Sitat

maga flag som tilhører en bevegelse som ikke finnes i norge en gang og pride flag som er det eneste relevante flage du nevner.

Med «Maga» så mener jeg selvsagt en tenkt fremtidig høyre-populistisk bevegelse inspirert av Trump. Trump har ikke kommet på alt faenskapet sitt selv, noen ganger har han lært av progressiv og illiberal venstre-side.

Sitat

Du ønsker å forby Pride flaget med andre ord...

Jeg forstår ikke hvordan du kan få deg til å hevde noe slikt. Jeg har utelukkende snakket om flagg på offentlige bygg. Ytringsfriheten er veldig viktig for meg og du som borger skal selvsagt få vifte med akkurat det flagget du vil.

Sitat

Du skrev du ville forby alle flag uten om tre i skolen... Når du forbyr lærere å gjøre noe, så dikterer du hva de skal gjøre. Du fjerner friheten til å vise de flagene de mener er relevante, og tvinger dem til å gjøre som du vill heller. 

Du har misforstått. Offentlig skole skal ikke være en talestol for den individuelle ytringsfriheten til lærere og rektorer. En lærer må gjerne mene at Polpot var en kjernekar. På sin egen fritid. Når han eller hun er på jobb og representerer fellesskapet så har de en annen rolle.

Det du vil er å frata en lærer retten til å gå på jobb uten å få trykt ned en ideologi av skolens ledelse, og tvinge elever til å gjennomføre obligatorisk skolegang under et flagg som representerer en ideologi de ikke nødvendigvis liker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

2. Israels flagg er kontroversielt, og ikke alle Jøder føler seg representert av det.

Israels flagg representerer staten Israel, ikke jøder per se. 

Pride-flagget symboliserer at alle kan elske den de vil, uansett kjønn. Skeive har ikke et eget land med eget politisk styresett... Sammenligningen er blåst. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pride-flagget er bare kontroversielt og provoserende for de som ikke støtter homofiles grunnleggende menneskerettigheter. I min verden finnes ikke dette kontroversielt, og det burde det ikke gjøre i din heller. 

Klassisk illiberal tankegang. «Min ideologi er god. De som ikke støtter den er onde. De må tvinges til å følge min ideologi».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Israels flagg representerer staten Israel, ikke jøder per se. 

Pride-flagget symboliserer at alle kan elske den de vil, uansett kjønn. Skeive har ikke et eget land med eget politisk styresett... Sammenligningen er blåst. 

Du har misforstått. Israel er assosiert med jøder, slik også pride-flagget er assosiert med LGBTQ++. Det er ikke noen 1:1 kobling mellom noen av dem, ikke alle Jøder vil føle at Israels flagg representerer dem og ikke alle skeive vil føle at Pride-flagget representerer dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du vil er å frata en lærer retten til å gå på jobb uten å få trykt ned en ideologi av skolens ledelse,

Som jeg har sagt mange ganger: Skolen har et felles verdigrunnlag! Det står i Opplæringsloven, som på en måte er arbeidsbeskrivelsen til lærere. Skolen mener (heldigvis) at alle har rett til å elske den de vil, uansett kjønn. Det er dette som er Pride! Jeg forstår ikke at du ikke skjønner dette? Det er fullstendig ukontroversielt. Det er menneskerettigheter. 

Lærere som er motstandere av skeives rettigheter burde jo aldri jobbe med barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klassisk illiberal tankegang. «Min ideologi er god. De som ikke støtter den er onde. De må tvinges til å følge min ideologi».

At du omtaler grunnleggende menneskerettigheter som «ideologi» sier vel det meste om deg. Du vil ha toleranse for de intolerante. Det er i seg selv absurd. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da har du misforstått. Det handler om flagg og symboler som er kontroversiell, ikke som jeg personlig misliker.

Men alt som skal til for at noe skal være "kontroversielt" er at en person sier de ikke liker det.... Skal alle ha muligheten til å lege ned veto mot alt i pensum da? Jeg liker ikke ole brum, så da skal vi utelate han fra alle elevers skolegang? Eller er det noen få utvalgte (som du eller folk som mener det samme som deg) som skal få besteme hva som er "kontroversielt" eller ikke?

Om du skal få besteme at flag er for kontroversielt, hvordan skal vi forsvare andre deler av pensum? Det er mange som mener meneske skapte klima endringer ikke finnes, skal vi da slute å snake om det? Hva med vaksiner? Det finnes folk som tror vaksiner er laget for å kontrolere eller skade oss, det er selfølgelig kontroversielt å lære barn at det foreldrene tror er skadelig faktisk er bra for oss!  Hvordan skal vi retferdigjøre å lære deres barn at vaksiner reder liv, om vi ikke lar de samme barna se flag fordi noen mener de kan være "kontroversiele"? 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Stortinget hadde hakekors i flaggstanga under krigen. Er du sikker på at ikke noe lignende skjedde på norske skoler?

Med «Maga» så mener jeg selvsagt en tenkt fremtidig høyre-populistisk bevegelse inspirert av Trump. Trump har ikke kommet på alt faenskapet sitt selv, noen ganger har han lært av progressiv og illiberal venstre-side.

Når vi snaker om meningsløse argumenter.... Det har aldri vært hengt opp naziflag på norske skoler under norsk styre.

En tenkt fremtidig bevegelse, finnes da ikke i dag.

Du vil forby noe som ikke har vært aktuekt siden andre verdenskrig, og noe som ikke fines. Er det virkelig nødvendig å finne på ting som kansje skjer bare for å forby dem?

Om vi ser vek i fra det faktum at det du liksom vil forby ikke eksisterer i Norge, tror du virkelig en lov som forbyr flag vill hjulpet om situasjonen du dikter opp eksisterte? En ny Hitler invaderer Norge men oppdager at det finnes en lov som forbyr flag så da blir det heldigvis ingen nazi flag på skoler tror du? Om du tror lover blir resoektert i slike situasjoner, hvorfor ikke bare lage en lov som forbyr å invadere Norge? 

Eller det dukker opp en lignende MAGA bevegelse i Norge. Da vil de vel oppføre seg lingnende MAGA i USA, arestere uskyldige, forsøke seg på statskup, gå til angrep på advokater og domstolene. Tror du virkelig at en Norsk Trump ville prøve seg på statskup men respektere en lov om flag? 

Og la oss si at denne nye Hitler/MAGA bevegelsen har tatt over Norge. Da er det vel elevenes tekstbøker og ikke flag som blir det viktigste? MAGA har gått agresivt etter barne bøker, ikke flag....

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan du kan få deg til å hevde noe slikt. Jeg har utelukkende snakket om flagg på offentlige bygg. Ytringsfriheten er veldig viktig for meg og du som borger skal selvsagt få vifte med akkurat det flagget du vil.

Oki, du ønsker å forby pride flag på ofentlige byg med andre ord.... Var det mer forståelig? Poemget mitt er at det bare er et flag av de som brukes på skoler og ofentlige bygninger i dag, du egentlig ønsker å forby.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har misforstått. Offentlig skole skal ikke være en talestol for den individuelle ytringsfriheten til lærere og rektorer. En lærer må gjerne mene at Polpot var en kjernekar. På sin egen fritid. Når han eller hun er på jobb og representerer fellesskapet så har de en annen rolle.

I det enne inleget ønsker du ikke at lærere skal måte "knele for pride flaget", nå ønsker du ikke at vi skal få ha "individuel ytringsfrihet".....

Det finnes et pensum eller mål over hva som skal gjenomgås med elevene. Både ferdigheter de skal lærr og verdier de skal bli kjent med. Lærere har individuel frihet til å undervise dette slik de selv ønsker og tror vil være best for elevene. Det betyr ikke tottal ytringsfrihet, for det må steme overens med pensum. 

Det du vil er å frata en lærer retten til å gå på jobb uten å få trykt ned en ideologi av skolens ledelse, og tvinge elever til å gjennomføre obligatorisk skolegang under et flagg som representerer en ideologi de ikke nødvendigvis liker.

En lærer må gjerne mene at Pride er en "ideologi" som læreren ikke nødvendigvis liker. På sin egen fritid. Når han eller hun er på jobb og representerer fellelskapet så har de en annen rolle! 

Skrevet

Nå er det vel ikke de liberale i denne tråden som ønsker å forby flag de ikke liker....

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Nå er det vel ikke de liberale i denne tråden som ønsker å forby flag de ikke liker....

Jeg har ikke snakket for å forby et flagg. Jeg har sagt det tydelig til deg. Likevel finner du det opportunt å si noe annet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg har sagt mange ganger: Skolen har et felles verdigrunnlag! Det står i Opplæringsloven, som på en måte er arbeidsbeskrivelsen til lærere. Skolen mener (heldigvis) at alle har rett til å elske den de vil, uansett kjønn. Det er dette som er Pride! Jeg forstår ikke at du ikke skjønner dette? Det er fullstendig ukontroversielt. Det er menneskerettigheter. 

Lærere som er motstandere av skeives rettigheter burde jo aldri jobbe med barn. 

Jeg tror kanskje at det du misforstår er en tanke om at skolen må flagge i en måned for å følge opplæringsloven eller for å stå for skeives rettigheter. Det er opplagt en misforståelse.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke snakket for å forby et flagg. Jeg har sagt det tydelig til deg. Likevel finner du det opportunt å si noe annet?

Nå skrev jeg ikke at du personlig ønsket å forby flag, jeg greier ikke å følge med på alle dere med anonym koder helle tiden. Jeg påpekte bare at det ikke er de liberale i tråden som prøver å forby det de ikke liker. 

Men nå når jeg ser på koden din blir jeg enda mer forviret angående hva du mener. Når du skriver at "forslaget er at bare tre flag skal brukes på skoler", snaker du da ikke om et forbud mot andre flag? Hvorfor skule skoler slute å bruke de flagene vi ønsker, om det ikke ble forbudt? 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis forslaget er at skoler kun skal flagge med Norsk, Samisk og Kvensk flagg så slipper vi vel forøvrig denne debatten. Enkelt og greit å forholde seg til.

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Nå skrev jeg ikke at du personlig ønsket å forby flag, jeg greier ikke å følge med på alle dere med anonym koder helle tiden. Jeg påpekte bare at det ikke er de liberale i tråden som prøver å forby det de ikke liker. 

Men nå når jeg ser på koden din blir jeg enda mer forviret angående hva du mener. Når du skriver at "forslaget er at bare tre flag skal brukes på skoler", snaker du da ikke om et forbud mot andre flag? Hvorfor skule skoler slute å bruke de flagene vi ønsker, om det ikke ble forbudt? 

1. «Forby et flagg» - ikke noe jeg har tatt til orde for

2. «Forby andre enn Norsk/Samisk/Kvensk flagg på offentlige bygninger» - noe jeg har tatt til orde for

Ser du forskjellen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mannor skrev (1 time siden):

At du omtaler grunnleggende menneskerettigheter som «ideologi» sier vel det meste om deg. Du vil ha toleranse for de intolerante. Det er i seg selv absurd. 

At staten skal flagge til ære for din sak er såvidt jeg vet ikke en menneskerett.

I et liberalt og tolerant samfunn så må vi noen ganger akseptere at alle ikke er enige med oss, og at felles funksjoner (som skoler) må tone ned ideologien for å kunne være der for flest mulig.

Som individer har vi en helt annen (og nær grenseløs) rett til å ytre alle mulige meninger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At staten skal flagge til ære for din sak er såvidt jeg vet ikke en menneskerett.

I et liberalt og tolerant samfunn så må vi noen ganger akseptere at alle ikke er enige med oss, og at felles funksjoner (som skoler) må tone ned ideologien for å kunne være der for flest mulig.

Du har fremdeles ikke forstått det spøtt.

Retten til å elske den man vil (Pride) er menneskerettigheter, ikke ideologi.

Skolen SKAL fremme menneskerettigheter og mangfold (som seksuelle minoriteter). For hundrede gang: Det står i opplæringsloven, og skolene er forpliktet til å følge den. Skolen er ikke og skal ikke være "nøytral". 

At du gjentatte ganger sprer usannheter gjør det ikke mer sant. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (36 minutter siden):

Men alt som skal til for at noe skal være "kontroversielt" er at en person sier de ikke liker det....

Hvis 4 millioner liker det og en misliker det så vil jeg si at det er en lite kontroversiell ideologi.

Hvis 10 eller 15% misliker ideologien (sterkt) så kan man kanskje si at den begynner å bli kontroversiell.

Sitat

Skal alle ha muligheten til å lege ned veto mot alt i pensum da? Jeg liker ikke ole brum, så da skal vi utelate han fra alle elevers skolegang? Eller er det noen få utvalgte (som du eller folk som mener det samme som deg) som skal få besteme hva som er "kontroversielt" eller ikke?

Om du skal få besteme at flag er for kontroversielt, hvordan skal vi forsvare andre deler av pensum? Det er mange som mener meneske skapte klima endringer ikke finnes, skal vi da slute å snake om det? Hva med vaksiner? Det finnes folk som tror vaksiner er laget for å kontrolere eller skade oss, det er selfølgelig kontroversielt å lære barn at det foreldrene tror er skadelig faktisk er bra for oss!  Hvordan skal vi retferdigjøre å lære deres barn at vaksiner reder liv, om vi ikke lar de samme barna se flag fordi noen mener de kan være "kontroversiele"? 

Det er stor forskjell mellom normativ og deskriptiv formidling. At antall døde og skadede av polio har gått radikalt ned etter at vi fikk poliovaksinen og at et flertall av forskere og leger tilskriver det vaksinen er såvidt jeg vet en nøytral beskrivelse av det vi kan observere.

At vi bør respektere at Line føler at hun er en katt som må tisse i en sandkasse er derimot en normativ formidling og mer åpent for kritikk.

Sitat

En tenkt fremtidig bevegelse, finnes da ikke i dag.

Korrekt observert. Og irrelevant for argumentet mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har fremdeles ikke forstått det spøtt.

At du gjentatte ganger sprer usannheter gjør det ikke mer sant. 

Jeg hører at du sier det men jeg ser ikke argumenter for ditt ståsted. Jeg snakker om flagg. Du prøver å fremstille det som at jeg ikke snakker om flagg. Kanskje du skulle ta ditt eget råd og prøve å opptre sannferdig?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...