Gå til innhold

Dere smørentusiaster vet egentlig ikke hva dere driver med.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Validitet sier linkene ingenting om, vet du ikke hvordan forskning «rates»?

Anonymkode: f6b53...fd3

Du kunnr gjøre en liten innsats selv... Eksempel:

image.thumb.png.ddf60c64525d67494a11a388d459ae84.png

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme. Alle overvektige jeg kjenner spiser lettmargarin og lettprodukter. 
overvekt var egentlig ikke et problem i Norge før lettproduktene kom på markedet. 

Anonymkode: 93374...3bd

Lettproduktene kom på markedet fordi folk var overvektige....

Anonymkode: 2bffc...d12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har desverre en nær slektning som har levd som deg. Er såvidt i live, 50 år gammel. Men som jeg har sagt til henne, du har rett til å leve som du vil, men da må du ta konsekvensene også. Hun har sverget til lavkarbo i alle år. Skydd lettprodukter. Det er knapt en sykdom hun ikke har. Har overlevd slag, blodpropp og mye annet.

Nei takk til dette kostholdet. 

Anonymkode: 0ecbb...cfa

Jeg lever ikke på lavkarbo i det hele tatt, men lettprodukter kan dere ha for dere selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (1 minutt siden):

Jeg lever ikke på lavkarbo i det hele tatt, men lettprodukter kan dere ha for dere selv. 

Samme her!

Dvs jeg lever på litt lavkarbo hvor karbohydratene er vesentlig redusert, men jeg spiser ikke mengder med mettet fett selv om jeg lever slik. Går fint an å spise lavkarbo uten å spise overdrevent med mettet fett. 

Anonymkode: 0dbb9...4d0

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har desverre en nær slektning som har levd som deg. Er såvidt i live, 50 år gammel. Men som jeg har sagt til henne, du har rett til å leve som du vil, men da må du ta konsekvensene også. Hun har sverget til lavkarbo i alle år. Skydd lettprodukter. Det er knapt en sykdom hun ikke har. Har overlevd slag, blodpropp og mye annet.

En ting mange ikke tenker på med lavkarbo, og særlig da lav-lavkarbo, er at kroppen får et veldig økt behov for elektrolytter. For noen går det greit uten tilskudd, men jeg fikk selv store problemer - som løste seg med å drikke elektrolyttpulver daglig over lengre tid. Det går ut over hjertet og mye annet hvis man ikke får i seg nok, hos meg vistes det ikke en gang på blodprøver. 

Så det må ikke være fettet i seg selv som er problemet, selv om det er lett å tenke at det er det det må være. 

Anonymkode: 0dbb9...4d0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Faren min har alltid elsket  smør, og bruker også ostehøvel. Han har levd på lavkarbo de siste 20 årene ( hjelper på « gikta « eller betennelse som jeg kaller det ) i mai blir det mye fett og lite karbo når vi feirer 85 års dagen hans 🥳

er slektningen din som faren min, trener styrke, svømmer, sykler til butikken osv? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Lettproduktene kom på markedet fordi folk var overvektige....

Anonymkode: 2bffc...d12

Nei, men kroppsidealet var twiggy. 
det var ikke mange overvektige, men synet på hva overvekt var var annerledes. Så folk begynte og slanke seg tykke. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Viste du at margarin er bare ett molekyl fra å være plast?Margarin inneholder også rester av fosforsyre, lut, blekemiddel, løsningsmidler, bensin, metanol, butanol og hexan, samt alt for mye av den betennelsesfremmende fettsyren omega-6.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan er aktivitetsnivået da? Hjelper ikke med lavkarbo hvis mat sitter på ræva 23 timer i døgnet. Jeg er snart 46 or har spist lavkarbo de siste 10 årene, og jeg er i mitt livs beste form.

Anonymkode: 65347...052

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Bælfeit skrev (22 minutter siden):

Viste du at margarin er bare ett molekyl fra å være plast?Margarin inneholder også rester av fosforsyre, lut, blekemiddel, løsningsmidler, bensin, metanol, butanol og hexan, samt alt for mye av den betennelsesfremmende fettsyren omega-6.

Hva så? Margin er ikke plast. Du deler faktisk er 99 prosent av ditt DNA  med sjimpanser.  Det er altså bare én prosent av DNA-et som skiller oss fra sjimpansene. Men er du en ape? Nei, den lille forskjellen er faktisk vesentlig. Som med margarin. Som ikke er plast. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva så? Margin er ikke plast. Du deler faktisk er 99 prosent av ditt DNA  med sjimpanser.  Det er altså bare én prosent av DNA-et som skiller oss fra sjimpansene. Men er du en ape? Nei, den lille forskjellen er faktisk vesentlig. Som med margarin. Som ikke er plast. 

Jeg håper forskjellen mellom plast og margarin er langt større enn forskjellen mellom menneske og sjimpanse… 

Anonymkode: 31067...c15

• Nyttig 7
Skrevet (endret)

Folk begynner endelig å få øynene opp for at vi har blitt løyet til så lenge vi har blitt fortalt at margarin er bedre for kroppen enn smør.

Helt sinnsykt at kostholdsrådene har kunnet utvikle seg slik de har gjort, og de går stadig i feil retning. Nå skal vi ikke spise mer enn ett egg basert på at vi får forhøyet kolesterol, samtidig som vi oppfordres til å spise ultraprosessert mat.

Det er så hinsides at de får holde på på dette viset, villede en hel befolkning. Samtidig blir vi bare flere og flere med helseutfordringer og snakker om å kutte i sykelønna pga belastningen på velferdsstaten. Hva om vi heller fikk fornuftige og veldokumenterte kostholdsråd slik at vi kunne forbygget sykdom?

I Norge skal vi bare brannslukke, problemene skal ikke forebygges eller gjøres noe med. Vi skal fortsette i feil retning og heller kuttet veien helt plutselig for de som tar veien man bli anbefalt å ta. Vi kommer ikke i mål ved denne metoden.

Vi må lage veier som fører til målet, ikke lage en labyrint med blindveier og feller underveis og skylde på enkeltindividet.

Tenk på alt vi kunne spart på helse og trygdeutgifter hvis folk ikke spiste seg syke!?? Jeg blir helt matt.

Endret av Blåttvann
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Margarin er svært dårlig for helsa ville jeg frem til.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg håper forskjellen mellom plast og margarin er langt større enn forskjellen mellom menneske og sjimpanse… 

Anonymkode: 31067...c15

Hahahahahahahahahaha 🥇

Anonymkode: 8b055...297

AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (På 17.4.2025 den 16.53):

Det var snakk om AMERIKANERE som spiser MYE SMØR . . . og som defor IKKE er særlig friske (og da sannsynligvis heller ikke veltrente og slanke) . .

Det var ikke snakk om dine venner og kjente som sikkert lever sunt.

Men i følge ts lever man visst ikke sunt om man spiser meierismør. 

AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 17.53):

Ikke bare er dere smørentusiaster mange av dere, men hårsåre sådanne. Man skal ikke komme her, og komme her, å kritisere usundt mettet fett. Nei, da sier vi, som Trump om ting han ikke liker, at de fakta denne undersøkelsen viser, er fake news. Så lever vi videre i vår egen verden og forestilling. 

Men dette med fakta. Aldri har forbruket av mettet fett vært større enn på 70 tallet, og aldri har så stor andel av bef hatt hjerteinfarkt. Men, hvorfor ikke bortforklare dette også? Alt kan tydeligvis tilpasses ens eget syn på ting 

Du kan lese her hva Marit Kolby sier om studien:

https://www.instagram.com/p/DIn3GsQqLza/?igsh=M3R6NzYxMG9vNnl2

«Selv om studien er «ny», er dette ikke nye data. Studien benytter data fra en tid der margarin inneholdt skadelig transfett. Siden de inkluderer smør/margarin-blandinger, er både dataene og kroppene til deltakerne forurenset av transfett.»

«Inntak av smør var målt som både smør og margarinblandinger til brød (i landet som må ha verdens verste kvalitet på brød), smør tilsatt til mat samt smør brukt til matlaging.»

«Men forskerne vet ikke om de faktisk har undersøkt smørinntak: «..det er mulig at deltakerne feilaktig har rapportert inntak av margarin som smørinntak på grunn av deres lignende utseende». Har du noen gang opplevd at folk feilaktig har referert til margarin som smør? Det har jeg.»

«Men likevel! Studien fant ingen sammenheng med dødelighet for smør brukt til steking og baking. Du faller altså ikke død om av å steke råvarene dine i smør. Hvorfor har ingen poengtert det? Har forskerne ikke forstått at de har studert betydningen av matlaging i hjemmet?»

«Det er også noen viktige forskjeller mellom de som spiste mest smør sammenlignet med de som spiste minst i denne studien: De røyker mer, de drikker mer alkohol, trener mindre og tar mindre vitamintilskudd.«

Anonymkode: 30bc6...e83

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
1365 skrev (På 18.4.2025 den 18.43):

Jeg har lest mange hundre forskningsrapporter. Fagfellevurdert noen titalls. 

Selvfølgelig sier lenken noe om dette: For det første er dette en METASTUDIE. Det er et helt kapitter om kvalitet: på data og utvalgsmetodikk.  som baserte seg på et utvalg srudier etter følgende metoede (direkte fra linken):

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0158118&__hstc=232096448.518f1e38284fa6f137ecc732d513cb54.1471737600051.1471737600053.1471737600054.2&__hssc=232096448.1.1471737600054&__hsfp=1773666937#sec005

Ble stille?

• Liker 5
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

https://www.vg.no/helse/i/lwjKv9/harvard-studie-du-kan-forlenge-livet-med-ti-aar-ved-aa-spise-riktig?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row8_pos2&utm_medium=dre-680f3318669dee8f02e0eab3&utm_term=vgpluss_personalized_front-control-frontsjef-1-hannibal&utm_source=androidapp&utm_medium=share

Litt fra denne:

Ifølge studien var det de personene som fulgte kostråd rikt på frukt, grønnsaker, fullkorn, nøtter, belgfrukter og umettede fettstoffer, som hadde størst sjanse for å elde sunt.

– Dette er en solid studie basert på data fra to amerikanske kohortstudier med litt over 100.000 deltagere, lang oppfølgingstid og velvalgte analyser. Denne bidrar å styrke og utvide kunnskapsgrunnlaget ytterligere i et felt hvor det allerede er mye god forskning, sier professor ved Universitetet i Bergen, Lars Fadnes. Han er spesialist i allmennmedisin og leder for forskningsgruppen ved Haukeland universitetssykehus. Han sitter også i Nasjonalt råd for ernæring.

– Det er definitivt store helsegevinster av å spise sunt. Funnene passer også godt med forskningen vi har gjort hvor vi har oppsummert forskning fra hele verden og beregnet hvor store gevinster en kan forvente for eksempel dersom vi spiser i tråd med de nye kostrådene. Der så vi at i Norge vil 40 år gamle kvinner og menn gjennomsnittlig kunne forvente mellom 2 og 5 ekstra leveår ved å spise i tråd med de nye kostrådene, sier 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2815205 dette er linken til TS, den handler jo ikke som smør? 

Sitat
Comment & Response
February 20, 2024

Early Metformin Treatment for Gestational Diabetes

JAMA. 2024;331(7):618. doi:10.1001/jama.2023.27793

•  

•  

To the Editor We have some concerns about the recent article1 that tested whether early initiation of metformin reduced insulin initiation or improved fasting hyperglycemia at gestation weeks 32 or 38. First, since larger infants tend to be born to larger mothers, it would be helpful to know the distribution of maternal size (ie, height) in both groups. Second, it is important to clarify whether the large-for-gestational-age ratio was the same in both groups at the time of randomization, specifically at the time of gestational diabetes diagnosis. Third, I would like to inquire about the complete composition of the placebo drug administered in the placebo group. Fourth, while a standardized diet and exercise regimen was prescribed to all participants in the study, the extent of glycemic control—in particular, whether insulin treatment was initiated—could have been influenced by individual adherence to the prescribed regimen. Therefore, a self-assessment at the postpartum follow-up would have been beneficial to gauge participants’ self-reported adherence to diet and exercise recommendations, independent of medication intake.

Anonymkode: b19fb...efb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 17.53):

Men dette med fakta. Aldri har forbruket av mettet fett vært større enn på 70 tallet, og aldri har så stor andel av bef hatt hjerteinfarkt. Men, hvorfor ikke bortforklare dette også? Alt kan tydeligvis tilpasses ens eget syn på ting 

Samtidig var det 60% av norske menn og 40% av norske kvinner som røykte daglig på 70-tallet. Vi vet nå at røyking dobler riskikoen for hjerteinfarkt allerede ved et forholdsvis lavt forbruk på 1-4 sigaretter daglig. Du tenker kanskje at det ikke har betydning? Hvem er det som tilpasser fakta, sa du?

Anonymkode: 28588...3a7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det sier da seg helt selv at det vi mennesker har spist i årtusener, er sunnere enn et eller annet som noen fant på av diverse årsaker på en eller annen fabrikk.

Av tilsatt fett i kosten går jeg først og fremst for det som tradisjonelt har vært vanlige fettkilder, som extra virgin olivenolje, smør, kokosfett, svinefett, osv.

Jeg er likevel på ingen måte blant dem som tror at høyprosesserte frøoljer som solsikkeolje og lignende oljer er "gift". Disse oljene er sikkert helt greie. Det hender dessuten at jeg kjøper majones, som jo alltid inneholder slike oljer.

Likevel, for meg, virker det mest fornuftig å holde meg aller mest til de fettkildene som vi har brukt i årtusener eller -århundrer.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...