Gå til innhold

Noen som har endret kost mye uten resultater?

leetha

Anbefalte innlegg

Jeg er 46 år, 165 cm og 75 kg. Jeg har endret kost fra å feks spise 200 g helnøtt på en time til å spise knekkebrød og halvert middag. Økt aktivitet fra 1500 skritt til 8000-12000 skritt. Ingen mangler på blodprøver, bra stoffskiftet men har høyt kolesterol. Det skjer faktisk null på vekten. Jeg veier mat og legger i app. Ligger på 1500 kcal pr dag. I to måneder nå har jeg endret livstilen. Magen min er er stor. Har det meste av fettet der. Jeg går ikke ned i hverken cm eller vekt. Noen som har vært i samme båt? Hva bør jeg gjøre anderledes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da må du gå ned under 1500.

Anonymkode: 78cce...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig interessert i å vite hva som gjør det? Noe tolmodighet må du regne med for å endre kroppens funksjoner.

Effektiv mitokondriefunksjon er nøkkelen til vekttap og generell helse. Friske mitokondrier gjør at kroppen kan bruke næring riktig, noe som gir mer energi, bedre skjoldbruskkjertelfunksjon, forbedret hormonbalanse og økt muskelmasse. Den vanlige troen på at vekttap handler om å spise mindre, kan utfordres. Det handler ikke om hvor mye du spiser, men hvor godt kroppen din kan utnytte næringen.

Kalorier og energi er en misforstått sammenheng. Kalorier er bare et mål på potensiell energi i mat, men kroppens evne til å utnytte denne energien avhenger av metabolsk helse. Kaloriinnholdet i mat representerer ikke nødvendigvis hvor mye energi du får hvis biokjemien din ikke er optimal.

Her er en metafor der en bilmotor brukes til å forklare metabolsk helse. Hvis kroppen din (motoren) er ineffektiv, vil ikke mer drivstoff (mat) forbedre ytelsen. Kroppen må være i topp stand for å bruke maten du spiser på riktig måte. Å fikse motoren (forbedre mitokondriehelsen) er fokuset, i stedet for bare å øke eller redusere matinntaket.

Flerumettede fettsyrer (PUFAs), spesielt fra frøoljer som inneholder mye omega-6 fett, hoper seg opp i cellemembraner og mitokondrier, noe som forstyrrer energiproduksjonen. Denne typen fett er knyttet til epidemien av kroniske sykdommer fordi den svekker mitokondriefunksjonen. Den øker membranpermeabiliteten, noe som påvirker natrium-, kalium- og protongradienter, og fører til ineffektiv ATP-produksjon (energi).

Flerumettet fett reduserer effektiviteten i energiproduksjonen, noe som fører til lekkasjer i membranene og energitap. Dette er knyttet til aldring og kortere levetid hos arter med høyere metabolsk rate. Teorien om membranens pacemaker-funksjon forklarer hvordan ineffektive mitokondriemembraner fører til raskere aldring. Effektive membraner gir bedre energibruk og bremser aldringsprosessen.

Frøoljer (f.eks. solsikke-, saflor-, mais- og rapsolje) er rike på linolsyre, som hope seg opp i alle cellemembraner, inkludert mitokondriene. Mitokondriemembraner med høye nivåer av linolsyre blir lekkasjeutsatt, noe som påvirker elektrontransportkjeden og resulterer i dårlig ATP-produksjon. Dette kan sammenlignes med et lekk batteri, der energien slipper ut før den kan utnyttes fullt.

Overforbruk av frøoljer og PUFAs fører til dårlig mitokondriehelse, noe som reduserer kroppens evne til å produsere energi effektivt. Fokuset bør flyttes fra å telle kalorier til å forbedre metabolsk helse, og sikre at mitokondriene fungerer godt for å utnytte maten som konsumeres på riktig måte.

Endret av frivis
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (19 timer siden):

Er du virkelig interessert i å vite hva som gjør det? Noe tolmodighet må du regne med for å endre kroppens funksjoner.

Effektiv mitokondriefunksjon er nøkkelen til vekttap og generell helse. Friske mitokondrier gjør at kroppen kan bruke næring riktig, noe som gir mer energi, bedre skjoldbruskkjertelfunksjon, forbedret hormonbalanse og økt muskelmasse. Den vanlige troen på at vekttap handler om å spise mindre, kan utfordres. Det handler ikke om hvor mye du spiser, men hvor godt kroppen din kan utnytte næringen.

Kalorier og energi er en misforstått sammenheng. Kalorier er bare et mål på potensiell energi i mat, men kroppens evne til å utnytte denne energien avhenger av metabolsk helse. Kaloriinnholdet i mat representerer ikke nødvendigvis hvor mye energi du får hvis biokjemien din ikke er optimal.

Her er en metafor der en bilmotor brukes til å forklare metabolsk helse. Hvis kroppen din (motoren) er ineffektiv, vil ikke mer drivstoff (mat) forbedre ytelsen. Kroppen må være i topp stand for å bruke maten du spiser på riktig måte. Å fikse motoren (forbedre mitokondriehelsen) er fokuset, i stedet for bare å øke eller redusere matinntaket.

Flerumettede fettsyrer (PUFAs), spesielt fra frøoljer som inneholder mye omega-6 fett, hoper seg opp i cellemembraner og mitokondrier, noe som forstyrrer energiproduksjonen. Denne typen fett er knyttet til epidemien av kroniske sykdommer fordi den svekker mitokondriefunksjonen. Den øker membranpermeabiliteten, noe som påvirker natrium-, kalium- og protongradienter, og fører til ineffektiv ATP-produksjon (energi).

Flerumettet fett reduserer effektiviteten i energiproduksjonen, noe som fører til lekkasjer i membranene og energitap. Dette er knyttet til aldring og kortere levetid hos arter med høyere metabolsk rate. Teorien om membranens pacemaker-funksjon forklarer hvordan ineffektive mitokondriemembraner fører til raskere aldring. Effektive membraner gir bedre energibruk og bremser aldringsprosessen.

Frøoljer (f.eks. solsikke-, saflor-, mais- og rapsolje) er rike på linolsyre, som hope seg opp i alle cellemembraner, inkludert mitokondriene. Mitokondriemembraner med høye nivåer av linolsyre blir lekkasjeutsatt, noe som påvirker elektrontransportkjeden og resulterer i dårlig ATP-produksjon. Dette kan sammenlignes med et lekk batteri, der energien slipper ut før den kan utnyttes fullt.

Overforbruk av frøoljer og PUFAs fører til dårlig mitokondriehelse, noe som reduserer kroppens evne til å produsere energi effektivt. Fokuset bør flyttes fra å telle kalorier til å forbedre metabolsk helse, og sikre at mitokondriene fungerer godt for å utnytte maten som konsumeres på riktig måte.

Litt gresk for meg men jeg spiser ikke mye frø. 200 g helnøtt er freia melkesjokolade..det har jeg sluttet med. Spiser knekkebrød enn brød. Salater med kylling, avocado, tomat, mango, skinke. Middager er fokus på mer fra bunnen, mye grønnsaker. Det er en såpass drastisk livsendring fra snop og take away at jeg synes det er rart det ikke skjer noe på to mnd. Har også nattfaste på 14-16 t. 

Å gå under 1500 er vel også helseskadelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
leetha skrev (20 timer siden):

Jeg er 46 år, 165 cm og 75 kg. Jeg har endret kost fra å feks spise 200 g helnøtt på en time til å spise knekkebrød og halvert middag. Økt aktivitet fra 1500 skritt til 8000-12000 skritt. Ingen mangler på blodprøver, bra stoffskiftet men har høyt kolesterol. Det skjer faktisk null på vekten. Jeg veier mat og legger i app. Ligger på 1500 kcal pr dag. I to måneder nå har jeg endret livstilen. Magen min er er stor. Har det meste av fettet der. Jeg går ikke ned i hverken cm eller vekt. Noen som har vært i samme båt? Hva bør jeg gjøre anderledes? 

Du skriver ikke hva skrittene innebærer, men vil tro utfra høyde og vekt så er du ikke er så langt unna vedlikehold, sikkert litt under. Om du ikke øker mer i vekt så har du jo lyktes med det.

For å øke forbruket, få opp pulsen, (sikt på midt sone 2)  - Powers walk og motbakke. Å bare gå gir minimal gevinst på forbruk (men bra for helsa uansett) 

Lykke til! 

Anonymkode: dd6bb...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du skriver ikke hva skrittene innebærer, men vil tro utfra høyde og vekt så er du ikke er så langt unna vedlikehold, sikkert litt under. Om du ikke øker mer i vekt så har du jo lyktes med det.

For å øke forbruket, få opp pulsen, (sikt på midt sone 2)  - Powers walk og motbakke. Å bare gå gir minimal gevinst på forbruk (men bra for helsa uansett) 

Lykke til! 

Anonymkode: dd6bb...207

Jeg er 8 kg unna bmi 25, så jeg er overvektig med bmi 27,5. Jeg jogger 5 km to ganger pr uke. Utifra basal forbrenning så ligger jeg på 1400 bare ved å overleve. Så er det slik at jeg kan ligge lavere?

Anonymkode: 1e170...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
leetha skrev (57 minutter siden):

Litt gresk for meg men jeg spiser ikke mye frø. 200 g helnøtt er freia melkesjokolade..det har jeg sluttet med. Spiser knekkebrød enn brød. Salater med kylling, avocado, tomat, mango, skinke. Middager er fokus på mer fra bunnen, mye grønnsaker. Det er en såpass drastisk livsendring fra snop og take away at jeg synes det er rart det ikke skjer noe på to mnd. Har også nattfaste på 14-16 t. 

På hvilken måte skulle det være helseskadelig? Du har jo et fettlager i form av overvekt som kroppen kan bruke som energikilde, så du tåler fint å kutte i inntaket. Skal du ned i vekt må du uansett spise mindre enn du forbrenner, og det gjør du åpenbart ikke.

Anonymkode: 7b28b...f62

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke at det er kun en løsning som fungerer for alle.

Selv har jeg hatt god erfaring med å fokusere mer på hva jeg spiser enn på hvor mange kcal jeg spiser. Jeg spiste mer (animalske proteiner og fett og gikk ned i vekt), enn da jeg spiste mye mager mat (grønnsaker, grove kornprodukter og animalske proteiner). 

Andre har jeg inntrykk av at ikke tåler så mye fett, og de får kaloritelling til  fungere. 

Med et kosthold som er mest basert på animalske produkter, så får jeg høyere (normal) kroppstemperatur. Jeg sover bedre, og jeg har mer overskudd til å gjøre ting (som å jobbe litt i hagen, rydde, rengjøre huset). Altså fungerer energiomsetningen bedre for meg om jeg spiser rent kjøtt, fisk og fett.

Anonymkode: 98474...80c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke at det er kun en løsning som fungerer for alle.

Selv har jeg hatt god erfaring med å fokusere mer på hva jeg spiser enn på hvor mange kcal jeg spiser. Jeg spiste mer (animalske proteiner og fett og gikk ned i vekt), enn da jeg spiste mye mager mat (grønnsaker, grove kornprodukter og animalske proteiner). 

Andre har jeg inntrykk av at ikke tåler så mye fett, og de får kaloritelling til  fungere. 

Med et kosthold som er mest basert på animalske produkter, så får jeg høyere (normal) kroppstemperatur. Jeg sover bedre, og jeg har mer overskudd til å gjøre ting (som å jobbe litt i hagen, rydde, rengjøre huset). Altså fungerer energiomsetningen bedre for meg om jeg spiser rent kjøtt, fisk og fett.

Er det da keto? Du kutter karbs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
leetha skrev (1 time siden):

Bare i følge KGs retningslinjer. Ikke i det virkelige liv. 

Anonymkode: 8f339...6c7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skriver du spiser kylling, salat, avokado.. det er jo masse kalorier i avokado, og man kan fint spise for mange kalorier selv om det er sunn mat. Veier du alt du spiser? Jeg levde en stund på smoothie, salater og generelt sunn mat, men gikk heller ikke ned i vekt, trolig fordi jeg spiste mer for å bli mett. Følte meg nok mettere når jeg spiste brødmat og det er jo merket som usunt, men har betydelig mindre kalorier enn store fete salater. 

Anonymkode: 9c72e...58c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før pleide jeg å spise veldig mye godteri, nå er det veldig sjeldent. Men jeg er blitt eldre og litt mer stasjonær pga kroniske sykdommer (varig ufør). Har lagt på meg mye gjennom årene, men har nå gått ned nesten 10 kg siden i høst. Må gå ned veldig mye på matinntaket, og det er gjort via fasting. Det er veldig enkelt å forholde seg til. Trenger ikke å telle kalorier, det er billig og praktisk å forholde seg til 'kun' klokka. 

Anonymkode: 8f339...6c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
leetha skrev (1 time siden):

Hvordan er det helseskadelig? 

Anonymkode: 78cce...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det noe jeg har lært, så er det ikke så enkelt som kalorier inn - kalorier ut. Det har faktisk betydning hva slags kalorier man spiser, og jeg spiser heller kalorier fra 3 avokado hver dag enn tilsvarende mengde fra pasta o.l.

Jeg ble først kvitt magen min da jeg kuttet kraftig ned på korn. Spiser aldri gluten, men litt havre/bokhvete her og der. Kaloriinntaket mitt er det samme; jeg spiser f.eks en god porsjon med nøtter daglig, i tillegg til oljer, avokado, m.m som er rik på kalorier. Proteininntaket fra animalsk, ikke belgfrukter. Er snart 50, og har endelig flat mage. Så kort fortalt; mindre karbohydrater, riktig type fett, og protein, og ligge på et sunt inntak av kalorier. 

Anonymkode: 53ef3...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress kan være en årsak. Jeg sluttet i en stressende jobb, og gikk ned 10 kg. Samme kosthold, gikk i kaloriunderskudd. Livssituasjonen gjorde all forskjellen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
leetha skrev (15 minutter siden):

Er det da keto? Du kutter karbs?

Jeg gikk ned på ketogent kosthold, og jeg føler jeg har større helsemessig gevinst på carnivore. Jeg føler/ser/antar også jeg trenger ganske høyt fettandel for at kroppen min skal ha det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annet tips: Tren styrke. Kardio kan gjøre deg mer sulten fordi det er en veldig energikrevende aktivitet. Og du må hele tiden øke energikravet for å nytte. 

Styrke bygger muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis akkurat det du gjør,bare spis mindre av det om gangen. Tar du alltid 2 porsjoner,så stopp med 1. Drikker du 10 øl på en fredag,så holder det gjerne med bare 5.

Så enkelt er det for meg personlig. Kan jo ikke akkurat snakke for andre,men for meg er å legge om hele kostholdet mitt helt uaktuelt. Ser jeg at magen begynner å bli litt for stor,så kutter jeg bare ned på det jeg allerede spiser. Er det noe jeg vet jeg lett kan kutte helt ut,så er jo det bare et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
leetha skrev (4 timer siden):

Hva sier legen din om dette da? 

Anonymkode: 7c438...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva sier legen din om dette da? 

Anonymkode: 7c438...067

Blodprøver er som sakt fine, unntatt høyt kolesterol. Så derav livsendringen. Han er ikke så på vekt, men kan få wegovy. Jeg er skeptisk til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...