Gå til innhold

Munnsår igjen, hadde det sist i februar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde munnsår over leppa i februar, hadde det lenge så ble det bra. 

I går la jeg merke til en liten boble over leppa, den sprakk av seg selv. Kjente verken varme eller stikking, ingenting. Bare så tilfeldig bobla over leppa. Tok på tannkrem da jeg skulle legge meg, har Antix men den er åpnet og utgått på dato.

Hvorfor får jeg munnsår så fort og ofte?

Anonymkode: b182c...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får munnsår hver gang jeg deler glass eller flaske med noen i familien min. 

Bare sånn til info. Deler du drikke/flaske og lignende med noen, kysser noen? 

Anonymkode: e72d6...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får munnsår hver gang jeg deler glass eller flaske med noen i familien min. 

Bare sånn til info. Deler du drikke/flaske og lignende med noen, kysser noen? 

Anonymkode: e72d6...3af

Nei. Eller mannen min da. Men han har aldri munnsår, kun jeg.

Hadde mye stress i det siste, som har avtatt så vet ikke om stress har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpes? Noen du kjenner som har det?

Hold utkikk etter små utbrudd i underlivet også.

Anonymkode: 757a0...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herpes heter det vel ja… Ingen jeg kjenner har det nei. 

Underlivet? Kan man få der der å? 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoviduo salve fra apotek. Hvis jeg begynner tidsnok, slipper jeg kanskje hele munnsåret, og begynner jeg for sent, går det rett fra start til sår, såvidt uten blemmer. 

Jeg ser også at perioder med mye stress og lite d-vitamin gjør at det fortere blir sår. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pysa skrev (2 minutter siden):

Zoviduo salve fra apotek. Hvis jeg begynner tidsnok, slipper jeg kanskje hele munnsåret, og begynner jeg for sent, går det rett fra start til sår, såvidt uten blemmer. 

Jeg ser også at perioder med mye stress og lite d-vitamin gjør at det fortere blir sår. 

Takk for tips. 

Hm, lite d vitamin kan også påvirke ja? Usikker på hvordan jeg ligger an der, i fjor var den på 90 i mars. I år aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

50-80% av alle du kjenner har vanlig herpes. 20-30% av alle du kjenner har herpes nedentil. Dette burde du vite om du er voksen. Stress kan være en trigger ja.

Anonymkode: 65b75...f63

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde munnsår over leppa i februar, hadde det lenge så ble det bra. 

I går la jeg merke til en liten boble over leppa, den sprakk av seg selv. Kjente verken varme eller stikking, ingenting. Bare så tilfeldig bobla over leppa. Tok på tannkrem da jeg skulle legge meg, har Antix men den er åpnet og utgått på dato.

Hvorfor får jeg munnsår så fort og ofte?

Unngå billig tannkrem som bruker SLS som er et middel for å lage skum. Det har ingenting med rengjøring å gjøre, men kan trigge/irritere tannkjøtt og munn.

Jeg gikk fra å ha 4-6 munnsår i året, til kun èn gang i året.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (8 minutter siden):

Unngå billig tannkrem som bruker SLS som er et middel for å lage skum. Det har ingenting med rengjøring å gjøre, men kan trigge/irritere tannkjøtt og munn.

Jeg gikk fra å ha 4-6 munnsår i året, til kun èn gang i året.

Bruker Duraphat tannkrem og Sensodyne, annenhver gang, bytter på, med beskjed fra tannlegen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for tips. 

Hm, lite d vitamin kan også påvirke ja? Usikker på hvordan jeg ligger an der, i fjor var den på 90 i mars. I år aner jeg ikke.

Hvis du har vært forkjøla i vinter er det god sjanse for at immunforsvaret ditt har tømt D-vitamin-reserven sin. Og da ser herpesvirus sitt snitt til å snike seg fram. Prøv å fylle opp reserven og få D-vitaminnivået over 100, så kommer immunforsvaret seg ovenpå igjen. 

Anonymkode: 5f0eb...0fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du har vært forkjøla i vinter er det god sjanse for at immunforsvaret ditt har tømt D-vitamin-reserven sin. Og da ser herpesvirus sitt snitt til å snike seg fram. Prøv å fylle opp reserven og få D-vitaminnivået over 100, så kommer immunforsvaret seg ovenpå igjen. 

Anonymkode: 5f0eb...0fc

Har ikke vært forkjøla. 

Jeg tar faktisk d vitamin fra høst til vår, den minste dosen. Men har følt meg veldig trøtt den siste tiden, som om jeg aldri får nok søvn eller at jeg blir uthvilt. Så vet ikke om det er d vitamin eller noe annet. Tok blodprøver på nyåret og alt var fint, sa legen, kun jern var litt lavt så har tatt jerntilskudd i 3 mnd, ferdig nå. Skal ta nye prøver etter påsken. Kanskje spørre om de kan ta d vitamin å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jrg får ofte munnsår av stress, og hvis leppa blir overbelastet av f.eks sol, vind og for mye øving (spiller et blåseinstrument)

Jeg har resept på Valtrex. Kaster jeg innpå en pille med en gang jeg merker at et utbrudd er på vei, klarer jeg å begrense utbruddet betraktelig. 

Anonymkode: 3fff8...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Absolutt. Faktisk kan du smitte mannen din i underlivet om du utfører oral sex. Jeg fikk det nedentil av eksen som hadde et lite munnsår inni munnen... noe av det verste som har skjedd meg. 

Anonymkode: 62336...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kun utbrudd i underlivet dersom man har smittet underlivet med et herpes simplex-sår fra leppe/munn, f.eks ved virus på fingre eller overføring ved oralsex.

Anonymkode: 81a80...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget med munnsår. Jeg byttet til Zendium tannkrem, det ble mye bedre. 

Anonymkode: d5b2e...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...