Gå til innhold

Dere mammaer som har hatt bekkenløsningsmerter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har hatt bekkenløsnings plager i graviditeten, hvordan gikk det etterpå? Jeg var sykemeldt hele tredje trimester pga bekkenløsning. Nå er mini 5 måneder og jeg er mye bedre, det vil si at jeg greier å gå å stå normalt, fungerer ok i hverdagen. Men greier fremdeles ikke å sitte på huk, sykling er ekstremt vondt, det samme er å sitte med bena i kors. Vet noen hvorfor? Men jeg kan fint gå en tur på 5-6 km uten problemer, men å sykle er helt grusomt. 

Hva gjorde dere for å bli friske igjen? 

Anonymkode: 04b19...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var sykemeldt to uker før permisjon. Dritvondt 🙃. Gikk over ca en mnd etter fødsel, så da kunne jeg endelig trille lange turer hver dag.

Anonymkode: 0f726...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I graviditiet nr to måtte jeg bruke krykker og rullestol utenfor huset, og kunne ikke gå i trapper. Gikk helt over etter en måned, men ble betraktelig bedre etter fødsel altså. Har du vært hos kiropraktor for å sjekke at alt ligger der det skal? Etter invalidiserende bekkenløsning over lengre tid i graviditeten vil kroppen bli svak på grunn av inaktivitet. Kan være støttemusklene dine har blitt såpass svake at mye gjør vondt nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet faktisk i flere år etter graviditet. Det som hjalp meg veldig var å trene kjernemuskulaturen i hele kroppen. 

Anonymkode: a1a3c...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke det du vil høre, men barnet er 6 år og jeg sliter fortsatt..

Anonymkode: 372a3...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med bekkensmerter fra 4.måned i svangerskapet, ble så ille til slutt at jeg ikke klarte å gå. Var veldig spent etter fødsel (var sengeliggende noen dager), men smertene var helt borte da jeg fikk lov til å gå noen dager etter fødsel. Helt utrolig. Var veldig nervøs for at jeg skulle slite i flere måneder/år siden jeg hadde så vondt. 

Anonymkode: 2e5cb...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble mye bedre. 

Hadde to svangerskap med kraftig bekkenløsning og var plaget lenge etterpå.  Nå er yngste tolv år og jeg merker lite i hverdagen. Unngår skigåing på grunn av smerter, får typisk vondt om jeg er på storbyferie og går mye på asfalt, tåler ikke å sove på dårlig underlag (feltsenger, liggeunderlag etc utgår). 

Anonymkode: ad498...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til alternativ behandling frem til ungen var ca 1 år. Deretter oppdaga de et problem i ankelen min som ga problemene i bekkenet. Ble operert 2 år etter. Ingen bedring. Deretter fikk jeg riktig behandling av ankelen og ble bra i bekkenet. 

Anonymkode: bb08c...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde smerter ganske hyppig til barnet ble 10. Nå de siste årene kommer det bare enkelte ganger rundt eggløsning (tror jeg?) Aner egentlig ikke hvorfor det har blitt bedre.

Anonymkode: 39c05...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk øvelser av en fysioterapeut i svangerskapet med første da jeg begynte å få problemer med å gå. For meg hadde øvelsene god effekt, og de var nok grunnen til at jeg opprettholdt gangfunksjon de siste månedene også.

Jeg husker ikke hvor lenge etter fødselen jeg fortsatte med dem, men jeg startet opp igjen helt i starten av neste svangerskap og slapp å bli like dårlig da. 

Hvis du ikke har vært hos fysioterapeut, kan det anbefales. Vær obs på at det kan være varierende kunnskap om bekkensmerter. Viktig å finne en med erfaring og interesse for akkurat dette. 

Anonymkode: 3c377...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på krykker i tredje trimester, men smertene var i stor grad over etter fødsel. Jeg ville tatt dette med lege og fysioterapeut. 

Anonymkode: 42028...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysio og svømming er livreddende for min del når det kommer til bekkenleddsmerter etter fødsel. Sliter enda etter førstemann med at jeg er «slarkete» i bekkenet etter fødsel, nå er jeg gravid igjen for andre og siste gang og gleder meg masse til jeg kan trene mer og tyngre uten å føle at kroppen faller fra hverandre. 

Anonymkode: dc27b...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ingen da kan linke til en seriøs forskning som bekrefter at bekkenløsning ikke er et særnorsk fenomen. 

Anonymkode: d811f...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rart at ingen da kan linke til en seriøs forskning som bekrefter at bekkenløsning ikke er et særnorsk fenomen. 

Rart du ikke kan lete selv.

Anonymkode: c20b7...b01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fant ingenting. Ikke overraskende!

Siden du ikke fant noe, her har du fra andre siden av kloden: https://www.pregnancybirthbaby.org.au/pelvic-pain-during-pregnancy#:~:text=PGP can happen at any,after your baby is born.

Bekkenlåsning finnes over hele verden, men det er dessverre ikke mange land med såpass rettigheter som gravide har her til lands. Kvinnene i disse landene har dessverre ingen annen mulighet enn å si opp jobb om de skal holde ut smertene, pine seg gjennom smertene hver dag med den risikoen for å bli permanent skadet og/eller slite med smerter resten av livet. Det snakkes ikke høyt om fordi i mange land ses kvinner, kvinnehelse og svangerskap som ubetydelig.

Og til TS, hos meg hjalp det mye da babyen festet hodet og dermed stabiliserte bekkenet. Smertene var mye bedre allerede ett par timer etter fødsel. Og en uke etter var det som jeg aldri hadde hatt bekkenlåsning. Dessverre får jeg kjenne på det hver gang jeg får mensen, men det går over i løpet av en dag eller to, så er hormonelt betinget.

Anonymkode: 62699...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde store smerter i bekkenet fra uke 10 i siste svangerskap. Gikk til fysioterapeut uten stor bedring, men ble sykemeldt fra uke 25 av andre grunner og det hjalp en del å få tatt det med ro. Smertene var tilnærmet borte innen epiduralen var ute etter fødsel. Ikke hatt problemer siden. Hadde ikke problemer med bekkenet under første svangerskap. 

Anonymkode: 511a2...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kun litt vondt i de to første svangerskap. Med nr tre fikk jeg i femte måned ekstremt vond bekkenløsning, som ble betennelse i bekkenet fordi jeg ignorerte smertene og prøvde å leve som vanlig. Svimte av av smerter til slutt, og da var det så galt at jeg slet med voldsomme smerter, gangvansker så måtte ha rullator og mannen (stakkars) måtte hjelpe meg på toalettet og med påkledning. Nå, fire år senere, kan jeg kjenne litt i symfysen om jeg går langt på asfalt, og om jeg støvsuger/vasker gulv. Jeg er så takknemlig for at jeg ikke ble mer plaget enn som så, for den bekkenløsningen var HELT grusom. 

Anonymkode: 3ca36...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Norske kvinner og kvinner i Western Australia…

Du tenker kanskje ikke på at noe kan finnes selv om det ikke forskes på? At kvinnehelse er noe som sjeldent bevilges forskningstilskudd til og at det kun er meget progressive, rike vestlige land som omsider har fått begynt å gi midler til å skrape på overflaten av dette området?

Så til tema: Jeg har hatt invalidiserende smerter i flere år etter fødsel, viser seg at det er anspent muskulatur. Klarte så vidt å gå når det var på det verste.

Kun kondisjonstrening og uttøyning som lindrer, så litt hell i uhell - er sprekere enn for 10 år siden, men det var mange runder hos fysio før vi fant løsningen.

Anonymkode: 44de2...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...