Gå til innhold

Antibiotika til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for at du ber om antibiotika til barna ved sykdom?

Har noen venner som flyr ned legevakta ved første tegn til halsbetennelse hos barna sine, og jeg skjønner ikke helt hvorfor hvis man da ikke skal ha antibiotika.., noe annet får ikke akkurat legevakta gjort… 

Og jeg lurer på om dette er en normal holdning, eller om å vente og se litt og hele tiden vurdere allmenntilstanden og vurdere om antibiotika og legebesøk virkelig er nødvendig, eller om hvile hjemme er lurere er mer vanlig?

Snakker selvfølgelig ikke om alvorlige situasjoner med tydelig unormal allmenntilstand. 

Hva er ditt inntrykk? 

Anonymkode: 2b57d...3c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har skrevet meldinger (med eller uten bilder) til fastlegen om vi har vært bekymret. Veldig høy feber, sterke smerter og utslett feks. Legen gir oss enten råd via melding, eller så har hun satt opp hastetime til oss.

Har bare gitt antibiotika til barnet én gang. Da var det legen som anbefalte det. Det var en ørebetennelse som ikke gikk over av seg selv. Barnet hadde veldig sterke smerter. 

Anonymkode: 72e6e...1fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal til for at du ber om antibiotika til barna ved sykdom?

Har noen venner som flyr ned legevakta ved første tegn til halsbetennelse hos barna sine, og jeg skjønner ikke helt hvorfor hvis man da ikke skal ha antibiotika.., noe annet får ikke akkurat legevakta gjort… 

Og jeg lurer på om dette er en normal holdning, eller om å vente og se litt og hele tiden vurdere allmenntilstanden og vurdere om antibiotika og legebesøk virkelig er nødvendig, eller om hvile hjemme er lurere er mer vanlig?

Snakker selvfølgelig ikke om alvorlige situasjoner med tydelig unormal allmenntilstand. 

Hva er ditt inntrykk? 

Anonymkode: 2b57d...3c9

Har aldri bedt om antibiotika. Barna (tre) har tilsammen fått det tre ganger. Alvorlig tilfelle av skarlagensfeber, knust finger og en hissig halsinfeksjon. Legen avgjør om de trenger dette såklart. Ikke jeg som mor.

Anonymkode: 50673...9d6

Skrevet

Våre barn, og jeg for så vidt. Var plaget med streptokokker. Fikk det et par ganger i året over en periode på noen år. Eneste som tok knekken på dette var antibiotika. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ber ikke om antibiotika, for jeg er ikke lege. Jeg tar med barnet til legen slik så legen kan vurdere om det er nødvendig med antibiotika. 

Anonymkode: 339c5...bd3

• Liker 1
Skrevet

Man BER vel ikke om antibiotika, hverken til seg selv eller til barn. Man rådfører seg med legen og følger legens anvisninger. Anbefaler legen antibiotika, så tar man det.

Antibiotika er i utgangspunktet ikke farlig medisin. Man får neppe antibiotika resistente bakterie når man følger anvisningene. Ulempen er ofte at den ofte også dreper mange av de gode bakteriene.

Jeg var så heldig at jeg fikk antibiotika av legen som barn mot lungebetennelse, da penicilinen kom til Norge på slutten av 40 tallet. Ellers hadde jeg ikke vært her nå . . . .

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig spørsmål. Med eldste tok vi sjeldent legebesøk før dag 2-3, med mindre barnet ble tydelig dårligere. Med barn nr to er det helt nødvendig med legebesøk tidlig, da barnet får farlig høy feber ved bakteriell infeksjon og får feberkramper. Barn nummer to tas til fastlege så raskt som mulig for nål av crp og sjekk av ører. Men igjen, dette er beskjed vi fikk fra barnelege som tok oss i mot på sykehuset. Jeg hadde ikke giddet å dra på legevakta for forkjølelse. Ikke halsbetennelse heller. Det skal være akutt for bruk av legevakt. Hardt skadet kroppsdel, eller feber som ikke går ned feks. sikkert mange andre gode grunner også, men var disse jeg kom på.

Anonymkode: 4101d...c67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...