carlberner1 Skrevet 11. april #121 Skrevet 11. april Når noen får barn er det vanlig at de "elsker" dem. Så hender det at noen får et barn til. Blir det da slik at begge "elskes" halvparten så mye - eller hvordan var det? Det er mulig å like/elske/sette pris på flere mennesker og på forskjellig måte, inklusiv å ha sex eller lyst på hverandre. For noen en ubreipelig tanke, ikke for alle. Forestillingen om at først skal man engasjere seg for å finne "den Rette" og deretter være upåvirkelig resten av livet virker søkt. Men den passer perfekt med patriakalsk dominans. 2
Anonymdame25 Skrevet torsdag kl. 15:07 #122 Skrevet torsdag kl. 15:07 Ja, det er nok mer enn mulig. Vil tro det er mest normalt at mannen elsker kona, men ikke føler seg sett/elsket hjemme, og derfor dessverre går andre steder for sex og spenning. De færreste menn velger elskerinnen da de som oftest kun er med denne "inntrengeren" for spenningens skyld/for å føle seg "levende igjen". 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:13 #123 Skrevet torsdag kl. 15:13 Ja mange søker dopamin. Man burde sikkert skaffet det på annet vis, men det er en annen sak. Kjenner hvertfall mange som er utro, men likevel elsker kona si . Anonymkode: 34524...ec6 5
Virrevirrevapp Skrevet torsdag kl. 16:22 #124 Skrevet torsdag kl. 16:22 Kommer nok an på hva man mener med "å elske". 1
Virrevirrevapp Skrevet torsdag kl. 16:24 #125 Skrevet torsdag kl. 16:24 carlberner1 skrev (På 11.4.2025 den 12.48): Når noen får barn er det vanlig at de "elsker" dem. Så hender det at noen får et barn til. Blir det da slik at begge "elskes" halvparten så mye - eller hvordan var det? Det er mulig å like/elske/sette pris på flere mennesker og på forskjellig måte, inklusiv å ha sex eller lyst på hverandre. For noen en ubreipelig tanke, ikke for alle. Forestillingen om at først skal man engasjere seg for å finne "den Rette" og deretter være upåvirkelig resten av livet virker søkt. Men den passer perfekt med patriakalsk dominans. Forskjellen er at man ikke holder barna hemmelig for hverandre. Løgnen er det vanskelige å forstå her. Vil man væyr med flere så vær ærlig.
Strigiformes Skrevet torsdag kl. 16:57 #126 Skrevet torsdag kl. 16:57 Virrevirrevapp skrev (31 minutter siden): Forskjellen er at man ikke holder barna hemmelig for hverandre. Løgnen er det vanskelige å forstå her. Vil man væyr med flere så vær ærlig. Enig med deg @Virrevirrevapp. Det er hemmeligholdet jeg ikke forstår... I mitt hode så skal jeg kunne fortelle absolutt alt til mannen jeg elsker, og som elsker meg. Noe annet er egentlig utenkelig for meg. 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:51 #127 Skrevet torsdag kl. 20:51 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 14.25): Du elsker ikke barna dine hvis du dreper dem. Du elsker ikke en du dreper. Du gjør det på grunn av en handling som handler om deg. Om du personlig velger å være utro (skjule det) eller være åpen om det fordi det er greit for partneren din og alle andre involverte, så har det alt å si. Men den der drepte i kjærlighet. Yeah, right. Elske" er selvsagt et spekter det også. Så jo, vi kan med denne logikken både elske og gjøre de mest ekstreme ting som motbeviser det, skulle jeg anta. Anonymkode: 73982...8e7 Hva snakker du om? Dreping og utroskap er på ingen måte sammenlignbart Anonymkode: 9023f...4f4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:02 #128 Skrevet torsdag kl. 21:02 Hvis ts er "den andre kvinnen": Ja. Hvis ts er kona: Nei. Hvis ts er mannen: Skjerp deg. Anonymkode: b3197...f6f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:32 #129 Skrevet fredag kl. 05:32 Om man velger å være utro mot sin partner elsker man h.n ikke tilstrekkelig. Utroskap skjer også for en grunn. Anonymkode: ef0b7...48e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:49 #130 Skrevet fredag kl. 05:49 Man elsker jo ikke noen man ikke har respekt for. Lyver for. Går bak ryggen til. Lever et hemmelig liv. Potensielt tar med seg kjønnssykdommer o.l hjem. Det er ikke å elske et annet menneske. Anonymkode: 56330...cd2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:13 #131 Skrevet fredag kl. 06:13 AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 8.35): Tja. Erfaringen jeg har er at de som er utro mangler noe essensielt. De mangler selvfølelse, eller de er egoistiske uten empati for andre, hensynsløse. En gang utro osv. Det er noe som vil gjenta seg, og den som velger å leve med dem må akseptere denne karakterbristen. Jeg tror ikke de er i stand til å elske slik de bør elske. De vil bare eie, og bli elsket. Anonymkode: 088cc...498 Alltid artig med hobby/sofa-psykologer, som har den karakterbristen at svarene kun er følelsesbasert. Det er nok ikke en type folk som er utro, det er nok mange forskjellige folk, med mange forskjellige grunner. Helt sikkert noen med god selvfølelse, som også er utro, Å si at det vil gjenta seg, for noen helt sikkert, for andre ikke. Er det en ting som er sikkert, så er det at utroskap er et komplekst problem, da nytter det ikke bare å komme med noen enkle, emosjonelle, forklaringer. Anonymkode: 147b6...a81 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:17 #132 Skrevet fredag kl. 08:17 AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 10.20): Taushet er gull. Man trenger ikke si alt, spesielt ikke ting man vet lager oppstyr og spesielt ikke ting som ikke skader noen på noen måte i praksis. Man sier f.eks ikke til kona at hun er feit heller. Anonymkode: 1d403...15c Men det kan jo skade. Det er noe som heter seksuelt overførbare sykdommer. Selv om man beskytter seg med kondom (noe de aller, aller fleste norske menn ikke gjør i henhold til statistikk), så kan man fortsatt bli smittet. Så smitter du kona etterpå. Hun går uvitende i måneder og år med sykdommen, og kan i verste fall bli steril. Anonymkode: 95f8b...3cd
Druid Skrevet fredag kl. 08:46 #133 Skrevet fredag kl. 08:46 Virrevirrevapp skrev (16 timer siden): Forskjellen er at man ikke holder barna hemmelig for hverandre. Løgnen er det vanskelige å forstå her. Vil man væyr med flere så vær ærlig. Vel, for at dette skulle fungert, måtte dette vært normativt : ""hei kjære, jeg kommer litt sent hjem i dag: lotte hadde så lyst å bli tatt i analen før ungene kom hjem." Det hjelper ikke at dette er fysiologisk normalt : for at vi skal få dette til å fungere , må det samfunnstrukturelt oppfattes som normalt også. Du må oppfatte min seksuelle interaksjon med Lotte som det samme som hvilken som helst annen praktisk gjøremål. Fordi vi bygger opp livene våre og forståelsen av relasjon og ekteskap på normer, og normene former hvilken trygghet vi føler i relasjoner. Og kjernen i relasjoner, og det som gjør tillitsbrudd så problematisk, er trygghet. Den andre handler egentlig om alle andre typer løgner vi forteller hverandre, som er ment å støtte opp under selvfølelsen til den andre part. Og på samme måte som man ikke sier "nei, kjolen får deg ikke til å se feit ut, det er alt fettet som får deg til å se feit ut", er det ikke nødvendigvis riktig å si "altså Per sin pikk er så mye bedre enn din. " Det er ÆRLIG, og man unngår å lyge, men det er ikke ... konstruktivt. Og ingenting av dette påvirker hva man føler for en partner som sjelevenn. Min relasjon med min kone er ikke primært normativt, den handler om mine personlige følelser for henne og min frykt for at jeg ikke skal være god nok. og i den interasksjonen ligger det mye løgn og uærlighet. 1
Virrevirrevapp Skrevet fredag kl. 14:11 #134 Skrevet fredag kl. 14:11 Druid skrev (5 timer siden): Vel, for at dette skulle fungert, måtte dette vært normativt : ""hei kjære, jeg kommer litt sent hjem i dag: lotte hadde så lyst å bli tatt i analen før ungene kom hjem." Det hjelper ikke at dette er fysiologisk normalt : for at vi skal få dette til å fungere , må det samfunnstrukturelt oppfattes som normalt også. Du må oppfatte min seksuelle interaksjon med Lotte som det samme som hvilken som helst annen praktisk gjøremål. Fordi vi bygger opp livene våre og forståelsen av relasjon og ekteskap på normer, og normene former hvilken trygghet vi føler i relasjoner. Og kjernen i relasjoner, og det som gjør tillitsbrudd så problematisk, er trygghet. Den andre handler egentlig om alle andre typer løgner vi forteller hverandre, som er ment å støtte opp under selvfølelsen til den andre part. Og på samme måte som man ikke sier "nei, kjolen får deg ikke til å se feit ut, det er alt fettet som får deg til å se feit ut", er det ikke nødvendigvis riktig å si "altså Per sin pikk er så mye bedre enn din. " Det er ÆRLIG, og man unngår å lyge, men det er ikke ... konstruktivt. Og ingenting av dette påvirker hva man føler for en partner som sjelevenn. Min relasjon med min kone er ikke primært normativt, den handler om mine personlige følelser for henne og min frykt for at jeg ikke skal være god nok. og i den interasksjonen ligger det mye løgn og uærlighet. Det var jo ganske vulgært formulert. Men joda, folk som lever i poly eller åpne forhold finner måter å prate med hverandre, avtale eller være spontane. Enten man er praktisk eller kjærlig anlagt i sin seksualitet. Men om man bare lyger og forstiller seg - og nekter partner/partnere å også ha flere, så er det bare god gammeldags utroskap, dobbeltmoral og løgn. Jeg kunne aldri ha data en person om jeg gikk og løy massse til denne, heller ikke om ting som ikke angår sex. Hele poenget i mine øyne er at det er en gjensidig åpenhet. Overfladisk kan jeg jo være med hvem som helst 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:09 #135 Skrevet fredag kl. 15:09 Kanskje. Men man kan definitivt elske elskerinna si, men fortsette å være gift Anonymkode: d055f...dcd
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:57 #136 Skrevet fredag kl. 15:57 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kanskje. Men man kan definitivt elske elskerinna si, men fortsette å være gift Anonymkode: d055f...dcd Kanskje? Elsker du elskerinnen din og ikke konen din? Anonymkode: 60b6d...871
Nooni Skrevet fredag kl. 16:00 #137 Skrevet fredag kl. 16:00 Ja det tror jeg. Jeg tror vel heller at det er andre ting som mangler.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:01 #138 Skrevet fredag kl. 16:01 Nooni skrev (Akkurat nå): Ja det tror jeg. Jeg tror vel heller at det er andre ting som mangler. Hva mangler? Respekt? Åpenhet? Ærlighet? Empati? Anonymkode: 56330...cd2 3
Nooni Skrevet fredag kl. 16:03 #139 Skrevet fredag kl. 16:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mangler? Respekt? Åpenhet? Ærlighet? Empati? Anonymkode: 56330...cd2 Ja f.eks. Eller modenhet. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:20 #140 Skrevet fredag kl. 16:20 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kanskje? Elsker du elskerinnen din og ikke konen din? Anonymkode: 60b6d...871 Broren min gjør det Anonymkode: d055f...dcd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå