Gå til innhold

Folkehøyskole

Gjest 1111

Anbefalte innlegg

Helt ening!!!!! SKikkelig latskap-- bare jalla- man lærer INGENTING bortsett fra å være veldig sosial, men det begynner søren i meg å bli KJEDELIG det også nå... Gleder meg til jeg er ferdig! Og til å begynne å studere noe nyttig og lærerikt til høsten, nemlig JUSS  !

Akkurat sånn tenkte eg også :) Det var så kjedeleg at eg las fysikk det året som privatist, berre fordi eg ville ha noko nyttig å lesa på! Det seier vel sitt...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Defintivit mitt beste år noensinne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Begynner du på folkehøgskole er du motivert for et FRI år!!

Du velger den linjen du interesserer deg for, du har ingen skolebøker eller pensum du skal igjennom, og du har prøve og eksamensfri et helt år.

Du bor på internat, får venner for livet, nyter hverdagen.

Undervisningen består av linjefag, fellesfag og valgfag.

Linjefag utdyper den linjen du går på, jeg gikk idrett, og fikk generell teoretisk undervisning innenfor det, vi trente mye, lærte om de forskjellige type idrettene, i fokus var ballspill, ski og friluftsliv, det jeg gikk.

I fellesfagene var hele skolen samlet, dansing var et fag, sang et, og nyhetstime et siste.

Dette måtte alle igjennom.

Valgfagene ble på kryss av linjene, da kunne man få prøvd seg på andre ting enn akkurat linjefag. f.eks. keramikk, foto, snowboard, telemark/slalolm, drama + + varierer fra skole til skole.

Hver fjerde lørdag hadde vi fri og mulighet til å dra hjem.

De andre lørdagene var skolen på tur rundt til forksjellige severdigheter og aktiviteter i nærområdet.

Søndagen disponerte vi som vi ville.

noen helger var vi også på overnattingsturer.

Du bor tett, du lærer mennesker og kjenne, du lærer deg selv og kjenne, og du får venner for livet!!!!!

Men man begynner ikke på folkehøgskole om man er mer motivert for å lese/studere, om man ikke gidder og engasjere seg og være med på å bidra til et godt miljø på skolen.

Første dagen var et mareritt, jeg kjente ingen.

Siste dagen var et enda større mareritt. Vi ville ikke dra fra hverandre.

Vi sto i en haug og gråt!!!!

HEldigvis fem år etter slutt har jeg fortsatt kontakt og jevnlig treff med flere :)

Vil du på folkehøgskole er du sugen på et annerledes år, et friår, et år til å få mange venner og opplevelser.

Nyt det, det er once in your life!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt både og jeg. Når jeg tenker tilbake på året, kan jeg ikke forstå at det faktisk var et helt år, synes det gikk så fort. Selv om det bare er fem år siden, er det likevel veldig fjernt.

Faglig fikk jeg ingenting ut av det, men dette var fordi jeg var uheldig, instrumentet jeg spiller hadde utrolig mye dårlige opplegg enn de andre instrumentene.

Jeg var også på en av de minste folkehøyskolene i landet, ergo ble det veldig tett og intenst. Vi hadde heldigvis cirka 50-50 fordeling gutter og jenter, dette er jeg veldig glad for. Men på slutten var jeg så lei av dagligstuen at jeg holdt på å bli gal. Angrer på at vi ikke kom oss mer ut fra skoleområdet om kveldene og feks gikk på den lokale puben. Og skulle ønske vi var litt flere enn noen-og-femti.

Samtidig traff jeg jo sambo der, så noe godt kom det jo ut av det...

Timeplanen vår var ganske lik de andre som er nevnt her. En halv dag i uken hadde vi i tillegg romvask med påfølgende inspeksjon.

Men klart jeg hadde det kjekt også, gikk bare litt lei på slutten, og det er dessverre det jeg husker best. Har litt kontakt med folk fra fhs, men meg og sambo var de eneste som flyttet til Trondheim,

og da begrenser det seg litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det beste året i mitt liv!!

Jeg gikk på medialinja på Hardanger Folkehøgskole, det var en opplevelse jeg aldri vil glemme. anbefaler det på det sterkeste. jeg hadde så utrolig godt av det året der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nansenelev

Jeg gikk også på Nansenskolen (i fjor) og nøt hvert sekund!

Jeg gikk på idé, kultur og samfunn og er veldig fornøyd med det valget, men jeg vet at de som gikk på skrivekunst også er kjempefornøyde, en elev har til og med valgt å gå et år til.

Vi hadde magne kjempespennende foredragsholdere, blant annet var fredsprisvinneren Wangari Maathai på besøk. Skolen er nok litt mere samfunnsorientert enn mange andre folkehøyskoler, men man kan jo velge selv hvor mye man vil engasjere seg..

De som gikk på skrivekunst hadde mange dyktige forfattere som gjestelærere.

Vi hadde det veldig flott sosialt også, og spennende turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg gikk på fhs i Oslo, som ble nevnt tidligere her. Angående at de fleste dro ut på byen i helgene; jeg synes ikke vi fikk noe dårligere samhold av den grunn. Vi dro som regel ut en hel gjeng fra skolen sammen, og hadde det kjempe morsomt! Problemet blir selvfølgelig for de som ikke liker noe særlig å dra ut, eller ikke fester i det hele tatt, da kan det bli vanskelig. For jeg var overhodet ikke ute hver eneste helg det skoleåret, og det ble ganske snevert med folk som var igjen på internatet i helgene.

Jeg gikk på en veldig liberal skole, selv om den var kristen. Vi fikk lov til å drikke, men ikke på internatet(selv om de fleste gjorde dette uten at det ble noen sak). Vi hadde ikke noen innetid, men måtte skrive oss på en liste om vi ikke kom tilbake i løpet av natten(som nevnt før, på grunn av brannsikkerheten).

Hva jeg gjorde i løpet av året:

- Var på hyttetur i Jotunheimen og gikk over Beseggen

- Reiste på studietur til Italia(Roma, Firenze og Assisi)

- Arrangerte mange aksjoner: Lys-i-mørket, tv-aksjonen, kirkens nødhjelps aksjon

- deltok på masse seminarer om alt mulig

- var på CNN pressekonferanse med Wangari Maathai

- hadde praksis hvor vi hjalp vanskeligstilte i Oslo(først 2 uker i strekk etter et par mndr, og deretter 1 gang i uken ut skoleåret)

- besøkte forskjellige institusjoner rundt i Oslo

- hadde det utrolig morsomt! (fantastisk hvor mye forskjellige folk man kan gå overens med)

- spiste VELDIG mye(skolen er kjent for god mat, men i tillegg til dette ble det en del Burger King o.l), men har blitt kvitt fhs-flesket nå :P

- festet MYE

-røyket ekstremt MYE, sosial-røyker fikk en helt ny dimensjon

- tok masse forskjellige valgfag: meditasjon, dansing, aerobic, skrivekurs, gym, etc

Ok,jeg kan fortsette.. Men det er vanskelig å beskrive, må rett og slett oppleves!

For min del lærte jeg mye, både om meg selv og "faglig". MEN jeg kunne ha gjort så mye mer ut av året, men tiden går så utrooolig fort. En dag går du inn på rommet med sakene dine og den neste er du flyttet ut, og det går ikke opp for deg med en gang.

Så kan jeg nevne mine "negative" opplevelser:

I perioder når det er lenge mellom ferier, kan det føles utrolig tungt en stund. Det kan faktisk bli for mye av det gode. Du er ALDRI alene, kanskje en liten stund når du er på rommet ditt. Men man greier aldri å koble fullstendig av og kjenne stillhet og få tid til å tenke.

Jeg bodde i tillegg laaangt hjemmefra, og det var aldri mulig å dra hjem på en liten helgetur for meg. En stund var jeg veldig deprimert og sliten, og ville bare at året skulle bli slutt.

Heldigvis så husker jeg nesten bare de positive opplevelsene når jeg ser tilbake :)

Endret av Shantee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Det var et kjempefint år :) Anbefales virkelig, selv om jeg savnet privatliv av og til. Men man setter virkelig pris på hybel/leilighetliv etterpå. Selv det å handle sin egen mat på rimi blir en fest.

Ser det er mange som beskriver folkehøyskole som det beste året i deres liv. Det samme sa rektoren på skolen min første skoledag. Det var nok sagt i beste mening, men det hørtes pokker meg så deprimerende ut. Det har heldigvis ikke stemt for min del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et kjempefint år :)  Anbefales virkelig, selv om jeg savnet privatliv av og til. Men man setter virkelig pris på hybel/leilighetliv etterpå. Selv det å handle sin egen mat på rimi blir en fest.

Ser det er mange som beskriver folkehøyskole som det beste året i deres liv. Det samme sa rektoren på skolen min første skoledag. Det var nok sagt i beste mening, men det hørtes pokker meg så deprimerende ut. Det har heldigvis ikke stemt for min del ;)

Sant nok. Enda verre var det da rektor sa det samme etter at jeg var ferdig på videregående - tre dørgende kjedelige år... Har heldigvis ikke stemt for meg heller. Men folkehøyskolen (Nansenskolen for mitt vedkommende) og erfaringene derfra har bidratt til at årene etterpå har blitt bedre og bedre, det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Men folkehøyskolen (Nansenskolen for mitt vedkommende) og erfaringene derfra har bidratt til at årene etterpå har blitt bedre og bedre, det er jeg sikker på.

Det er jeg veldig enig i :) Lærerikt på mange plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke poenget med folkehøgskole er å lære så mye "faglig". De som er ute etter å lære noe faglig begynner som regel å studere. Igjen, det har mye med hvilke linjer man velger. På mange linjer så lærer man faktisk en hel del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også folkehøgskole.

Jeg vil bo på dobbeltrom, men ikke dele do med noen. Er det "offentlige" do rundt omkring i korridorene? Og hvis det ikke er dusj på badet på rommet, må man dusje i fellesdusj sammen med 10 andre folk, eller er det separate rom med dusjer?

En annen ting jeg lurer på er hva man gjør hvis man er sulten mellom frokost og lunch f.eks. Er det kantine på sånne skoler eller hva gjør man? (hvis skolen ligger langt fra butikker eller man rett og slett ikke har anledning til å forlate skolen akkurat da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også folkehøgskole.

Jeg vil bo på dobbeltrom, men ikke dele do med noen. Er det "offentlige" do rundt omkring i korridorene? Og hvis det ikke er dusj på badet på rommet, må man dusje i fellesdusj sammen med 10 andre folk, eller er det separate rom med dusjer?

En annen ting jeg lurer på er hva man gjør hvis man er sulten mellom frokost og lunch f.eks. Er det kantine på sånne skoler eller hva gjør man? (hvis skolen ligger langt fra butikker eller man rett og slett ikke har anledning til å forlate skolen akkurat da)

Det er nok ofte fellesdoer og dusjer, ja, mulig det er unntak. Kjøkkenet er stort sett stengt mellom forokost og lunsj, men det er vanlig å lage seg matpakke (hos oss var det bare matpakke til lunsj, i tillegg sto det gulrøtter og kålrot, samt drikke, framme). Hvis du er sulten før da kan du smøre deg større matpakker ved frokosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...