Gå til innhold

Folkehøyskole

Gjest 1111

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men så tror jeg det blir folkehøyskole på meg til høsten, da en skrivelinje.

Noen som har tatt et år på folkehøyskole som har lyst til å fortelle litt? Spesielt hvis det er noen som har tatt skrivelinjen, men er interessert i å høre om folkehøyskole generelt også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har gått på Nansenskolen - der har de jo en god skrivelinje med mye flinke lærere og gjestelærere. Gikk billedkunstlinja selv. Jeg trivdes veldig godt, men miljøet kan jo variere veldig fra år til år. Det er en skole som tradisjonelt har hatt en god del voksnere studenter enn rett fra vgs, men det er nok annerledes nå.

Folkehøyskole kan være veldig intenst; man bor tett og ser hverandre hele tida. Ting som skjer med andre kommer veldig nært en, på godt og vondt. Når det gjelder det faglige gir i hvert fall Nansenskolen et godt grunnlag, men det er veldig opp til en selv om en klarer å jobbe selvstendig nok til at det har noe for seg. Av de som gikk skrivekunstlinja da jeg gikk der har i hvert fall to debutert som forfattere, en var forfatter og journalist fra før og et par har blitt journalister. Et fint sted å få skrivetrening og tilbakemeldinger på det man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Borgund Folkehøgskole rett fra ungdomskolen og det er vel det året jeg har hatt det mest gøy. Jeg har fått flere venner som jeg fortsatt har kontakt med selv om det er 7 år siden vi var ferdig på skolen. Jeg hadde nok hatt mer ut av året faglig om jeg hadde gått senere men jeg hadde det i allefall veldig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lærerikt og morsomt.

Men faglig lærte vi nok ikke så mye.

Ettersom det var mange timer uten innhold, så fant vi på utrolig mye rart. Jeg fikk masse gode venner, men har kontakt med bare en eller to i dag.

Det fine med folkehøgskoler er at man treffer folk som man egentlig ikke har noe til felles med i utgangspunktet. Fordommer forsvinner og man lærer seg å respektere og leve med folk fra alle miljøer.

Selvfølgelig blir man i blant møkklei av å bo så tett innpå masse mennesker, men det ble ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hadde EG kunne valgt om igjen så hadde eg reist utanlands utan tvil :)

Utenlands i hva slags setting?

Jeg skrev innlegget over her om Nansenskolen. Jeg var eldre enn rett fra vgs da jeg begynte, og for meg var nok det en bra ting. Det har med sosial modenhet å gjøre - og jeg VILLE ikke rett etter vgs.

Jeg har også bodd utenlands som utvekslingsstudent (i jobbpraksis), og trivdes veldig godt med det også. Men det blir jo to helt forskjellige ting, både i forhold til å utvikle seg sosialt og faglig, uten at det finnes noen fasit på hva som er rett løsning for den enkelte:-) Da jeg gikk på folkehøyskole ble jeg kjent med folk fra dag 1, i utlandet gikk jeg mye aleine den første tida, bodde så godt som aleine og fikk egentlig ikke noe mer faglig utbytte enn om jeg hadde vært hjemme.

På den annen side fikk jeg sett Norge i perspektiv, og lært en del mer om bittesmå, men betydningfulle kulturforskjeller, blitt kjent med en del svært interessante folk, og jeg fikk nytt storbylivet og gått på en del konserter jeg aldri ville fått se i Norge.

Men folkehøyskole kan være veldig både/og. Hvis man er uheldig med miljøet på skolen er det ekstremt "smittsomt"; det kan være lett å få klaustrofobi til tider. Men er man heldig blir man som noen nevner over her kjent med og glad i folk av alle slags sorter, og i hvilke andre settinger kan man diskutere alt fra verdenslitteratur via lafting til rusmidler, alenemødre/fedre, varme ølglass og meninga med livet (litt for mye av det på Nansenskolen, men) på vei fra internatet til forelesningssalen? Det er faktisk ganske inspirerende.

Det faglige potensialet vil variere veldig. Og det er avhengig av ditt eget nivå og vilje til å jobbe eller ikke. Selv var jeg i lateste laget, men lærte mye i løpet av året likevel, mer enn nok til å få meg inn på en utdanning jeg ikke hadde hatt sjans til året før. På skrivekunstlinja hadde de flere profilerte forfattere som gjestelærere og faste lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fhs etter vgs, i 99/00. Uten tvil det beste året i mitt liv, og jeg har fortsatt daglig kontakt med mange av de jeg gikk der med. Har skrevet en god del om dette her før også, hvis du søker finner du nok litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste året i mitt liv, makan til slabbedaskliv!! Men det er meg :)

Helt ening!!!!! SKikkelig latskap-- bare jalla- man lærer INGENTING bortsett fra å være veldig sosial, men det begynner søren i meg å bli KJEDELIG det også nå... Gleder meg til jeg er ferdig! Og til å begynne å studere noe nyttig og lærerikt til høsten, nemlig JUSS !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Peder Morset Folkehøgskole og det er det mest lærerike året jeg har hatt i hvertfall.Lærte kjempe masse og har fortsatt kontakt med mange jeg gikk sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Gikk på Fredtun 96/97 og det var et kjempeår. Lærte mye om meg selv og om andre. Lærte litt drama og litt andre ting.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte også masse! Muligens ikke så mye fag, men masse om meg selv og andre, ting jeg ikke kunne lært på samme måte i en annen setting. Vil også si jeg lærte en god del faglig, selv om jeg ikke fikk så mye ut av selve linjefaget mitt så hadde vi en god del andre småfag som var nyttige og verdifulle å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange svar!

Noen som kunnet ta seg bittelitt tid og fortelle litt om hvordan ting var bygd opp? En vanlig dag for eksempel? Må all tid tilbringes på skolen eller hvordan er det? (vet slikt varierer, men greit å høre likevel)

Nysgjerrig jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er skole mandag-lørdag, så har man gjerne fri (halve eller hele) fredag + lørdag en helg i måneden, eller man har to høstferier på en uke hver. Lørdagsundervisningen hos oss var fire timer, de andre dagene varnlig skoledag. Man får gjøre som man vil etter skoletid, men man må melde i fra om man ev. ikke skal være der om natta (brannsikkerhet...)

Jeg gikk på en kristen skole, det var samlig for alle med ord for dagen 5 minutter hver morgen før skolen startet. Gikk raskt og greit stort sett, men noen lærere var grusomt treige og teite å høre på da... hehe...

Hver lørdagskvel var det en gruppe/klasse/gang etc. som hadde ansvar for å arrangere underholdning eller lignende, men det var ingen tvang å være til stede unntatt når man selv var med og arrangerte. Noen ganger var det konkurranser, show, karaoke, filmkvel, akedag etc på disse kveldene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoledagen ellers...

Man får såklart fravær når man ikke er der, men man bor jo på skolen og har maks tre minutter å gå fra rommet til klasserommet stort sett så for meg gikk det veldig greit... Slipper å smøre matpakke for det er jo felles lunch på spisesalen *ler*

Middag etter skoletid en gang, og kveldsmat på kvelden... Vi måtte være med på kjøkkentjeneste et par-tre ganger hver i løpet av skoleåret, hjelpe til å rydde av bordene + sette fram kveldsmat. Var jo masse kokker og slikt som tok seg av det meste andre på kjøkkenet så det var ikke så mye syntes jeg...

Kvelden og natta tilbragte vi vel på internatstuene eller på hverandres rom.. Var en (eller to?) lærere som hadde tilsynsvakt hver kveld og gikk en runde (klokka elve? Halv tolv?) for å sende folk til rett internat, men de hadde en tøff jobb med det der stakkars... Så lenge det er forholdsvis stille og rolig på internatene så de som vil sove får sove tror jeg de fleste skoler er ganske greie på at man får være oppe som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tilbringer mye eller lite av fritiden på skolen kommer vel også ann på hvor skolen ligger. Jeg gikk på skole i ødemarka i Hedmark, var 6 km til nærmeste sentrum og det var ikke akkurat stort... Vi tilbakte derfor mesteparten av fritiden på skolen, noe jeg er glad for. Det gjør mye med vennskapet og sammensveisingen av gjengen!

Har ei venninne som gikk på fhs i Oslo, der var de aldri på skolen i helgene og på kveldene, kun ute i byen, og man får på ingen måte samme samhold da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk Kvås Folkehøyskole i 1993/94. Jeg hadde et kjempefint år. Er glad jeg gikk der.

Sånn som jeg husker det så startet dagen med

Samling i foredragssalen

Så hadde vi timer i linjene vi gikk på

Så var det lunsj

Og timer igjen.

Vi hadde også valgfag.

Vi kunne også være med på noen reiser. Den ene var på høsten og da kunne vi velge mellom Praha eller Baltikum. Det var ikke alle som var med på den turen. Etter nyttår så kunne de som ville reise til Israel i Kibbutz eller så kunne vi reise til Hermon høyfjellshotell på Hol i nærheten av Geilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer ja!

Jeg hadde feks. kinesisk i valgfag, 4 timer i uka. 2 timer språk og 2 med kultur/historie etc. Høydepunktet var en to ukers tur til Beijing og Xian i april-mai, det var artig det!

Ellers var det stadig andre turer også, besøk hos div. bedrifter (tilknyttning til linjene vi gikk), teatertur med dramagruppa, skiturer etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nansenberta

Vi hadde frokost fra 8-9 (dvs fra fem på ni for mitt vedkommende)

Undervisning i fellesfag (kunst- og musikkhistorie, filosofi ... husker ikke hva mer) og linjefag fram til lunsj i halv tolv-tida

Samme til middag halv tre (andre tider i helgene)

Flere ganger i uka var det arrangementer på kveldene; gjesteforelesere av ymse salg (politikere, folk fra ulike organisasjoner, kunstnere, forfattere o.l)

Kveldsmat, husker ikke tidspunktet.

----

Noen temauker, og kortere turer innenlands, linjeturer litt etter avstemming, stort sett på lavbudsjett, vi var i København. Da jeg gikk der hadde de også et "Demokratiprosjekt" som inkluderte et par puljer med eks-jugoslaver på kurs, men om du går på skvrivekunstlinja er ikke dette noe du trenger å engasjere deg mer i enn du ønsker.

Vi styrte ellers fritida selv, og hadde lov til å drikke både på internatet og ute (Lillehammer). Lite kontroll på internatet, annet enn i perioder med mye bråk o.l. Grunnen til denne liberale praksisen er som nevnt at de stort sett har hatt nokså voksne og seriøse studenter, men det kan nok sies at det ikke fungerer helt optimalt når de fleste er rett fra vgs... Mye moro hadde vi i hvert fall:-)

Når det gjelder maten blir det gjerne NOK brødmat og tradisjonell mat med saus på folkehøgskole - jeg la på meg flere kilo, noe jeg ellers aldri gjør, selv om jeg spiser normalt.

Mitt inntrykk er at de som ikke har utbytte av et år på folkehøyskole enten

a) allerede har bestemt seg for hva de vil studer og dermed blir utålmodige av å "vente" med å sette igang, og dermed ikke alltid er motivert for å engasjere seg i det som skjer på fhskolen.

b) er umodne og ikke takler det tette sosiale; f eks er det en kjempetabbe av foreldre å skulle "løse masse problemer" ved å sende sin dårlig fungerende (psykisk, f eks) tenåring på "fri- og utviklingsår". Det var flere større kriser blant elevene det året jeg gikk på skolen, tror det er nokså vanlig..

c) har vært uheldige med sammensetninga på kullet.

Når det er sagt så var det både oppturer og nedturer for meg også, og selv om jeg tenker på året på Nansenskolen som helt uunnværlig, og har flere veldig gode venner fra den tida, så var jeg også glad da året var ferdig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli noen år siden mitt folkehøgskoleår, men vi hadde frokost fra 8-9. Så hadde vi stort sett morgensamling med sang og sånt (ikke kristen skole) før vi hadde 3 timer med undervisning.

Så var det lunsj før vi gikk over på valgfag et par timer.

Så hadde vi litt fritid før middag. Etter middag spilte vi kort, skarvlet eller så på TV. Så var det kveldsmat og mer skravling. Vi kunne også bruke hobbyrommene (sløyd, keramikk, tekstil osv) som vi ville.

Vi hadde temauker og prosjekter, men disse tok egentlig ikke så mye tid. Og vi var på skolen i helgene også, uten om en gang i måneden. Vi hadde muligheten til å dra hjem de andre helgene også.. men da måtte vi be oss fri på lørdagen.

I helgene var vi ofte på et utested og spiste pizza, danset litt og drakk oss fulle. Det var ikke forbud mot å drikke mens vi var på skolen, men det var ikke lov å drikke PÅ skolens område.

En gang i måneden hadde vi revy/oppvisning som gikk på rundgang. Enten etter klasse eller internat-fordeling. Det var kjempegøy i alle fall. De som skulle underholde laget maten, pyntet salen, herjet på scenen i en times tid osv.

Vi var på en 2-ukers utenlandstur, 5-6 overnattingsturer i Norge og flere dagsturer rundt omkring. Av og til var vi på besøk hos bedrifer eller instutisjoner i nærheten også.

Totalt sett hadde vi veldig lite undervisning og masse fritid og morsomme valgfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...