Gå til innhold

Hvor mye hadde du vært villig til å gitt for riktig bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye over prisantydning?

Jeg har funnet drømmebilen, prisantydning 5,1 millioner.

Kan gå opp til 6,2 men ikke mer. Vært på utallige visninger og folk by langt over. Kjenner på at jeg aldri klarer kuppe noe.

Anonymkode: eec5c...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Drømmeboligen skulle det stå 

Visning på tirsdag... er så spent. Sikkert en haug med folk på visning :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne gitt 20 mill for drømmeboligen, men så mye penger har jeg ikke. Så da får det heller bli noe mindre drømmeaktig innenfor mitt budsjett. Akkurat nå er vel det rundt 5,5 - så ikke all verdens i dagens Oslo-marked… 

Anonymkode: 1119d...c84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var i samme situasjon som deg, tapte flere budrunder, så når vi fant drømmeboligen så slo vi til med det vi maks kunne gi og kuppa huset før visning. Ble 550.000 over takst, og vi var sikre på at det kom til å gå for rundt det om vi hadde ventet til budrunde pga populært område og ganske nytt hus. 

Vi var dritt lei av å vente, og ville flytte innen et halvt år. Huset oppfylte alle kriterier, tg 0 eller 1 på alt og vi er så fornøyd! 

Anonymkode: 7e2b1...bc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud. Man gir det man føler man har råd til å gi. Dette her er bare enda en skrytetråd fra noen lhs utdannede økonomer som prøver lage en skrytetråd.

Anonymkode: 56015...d21

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi var i samme situasjon som deg, tapte flere budrunder, så når vi fant drømmeboligen så slo vi til med det vi maks kunne gi og kuppa huset før visning. Ble 550.000 over takst, og vi var sikre på at det kom til å gå for rundt det om vi hadde ventet til budrunde pga populært område og ganske nytt hus. 

Vi var dritt lei av å vente, og ville flytte innen et halvt år. Huset oppfylte alle kriterier, tg 0 eller 1 på alt og vi er så fornøyd! 

Anonymkode: 7e2b1...bc0

Ja, rekner med det kommer til å gå langt over.

Er det da lurt å legge inn en høyt bud med en gang? Eller vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen hundre tusen over prisantydning 

Anonymkode: 241d8...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde maxet ut finansieringsbevis med glede for drømmeboligen! Minus eventuell oppussing som MÅ tas med gang.

Anonymkode: 1aa11...3e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ga 750 000 over prisantydning. 

Men var langt unna maks av hva banken tilbød. Vi så ikke på boliger som ville ført til at vi makset lånet. Er så viktig å ha nok til å leve også. 

Anonymkode: 3ff4a...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gav 5,9. Er glad vi fikk det til det, da boligen også har behov for noen oppgraderinger. Så tar vi oppussing fortløpende etter økonomi.

Anonymkode: b103f...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 20.57):

Herregud. Man gir det man føler man har råd til å gi. Dette her er bare enda en skrytetråd fra noen lhs utdannede økonomer som prøver lage en skrytetråd.

Anonymkode: 56015...d21

Skrytetråd??? 😂😂 Man får ikke særlig mye for 6,2 mill i Oslo…! Huset vårt, som er en enebolig i et dyrt område i Oslo, fikk nettopp prisantydning på 18 mill…!

Anonymkode: eff06...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er vel ikke et veldig enkelt spørsmål da det kommer an på så mye men jeg kjøpte i 2006 på en flott plass utenfor en av Vestfold byene, og da var taksten 6,9 og jeg endte med å betale nesten 9,1. Grunnen var at det var så mange om beite og jeg hadde satt en grense på 10. 

Solgte huset igjen 3 år senere og fikk da litt over 10 mill for det. 

Kjøpte i Rogaland i 2013 og betalte for en vakker bolig utenfor Stavanger og betalte 12 mill.  Så ja det kommer alltid an på hva som er drømmebolig, det kan endre seg etter behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 20.46):

Hvor mye over prisantydning?

Jeg har funnet drømmebilen, prisantydning 5,1 millioner.

Kan gå opp til 6,2 men ikke mer. Vært på utallige visninger og folk by langt over. Kjenner på at jeg aldri klarer kuppe noe.

Da hadde jeg prøvd å forhåndskuppe den til 6 mill 😇

Anonymkode: db965...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi er også på boligjakt - og jeg er drittlei av at det bys langt over det boligen objektivt sett er verdt.

Jeg forstår faktisk ikke tankegangen bak å by langt over prisantydning (er ikke takst på boliger lengre). I noen tilfeller begynner budene over prisantydning. Greit nok at man har et finansieringbevis som sier at dette er banken med på å dekke,men hva med de månedlige utgiftene? Tenker man nøye over at man skal klare å betjene dette maksete lånet over mange år? Og hva den dagen man ønsker å selge, og har betalt overpris? Da kan man risikere å tape mange hundretusen.

Bor i en storby, og har nesten gitt opp å gå på visninger. Synes det er deprimerende at folk er villige til å betale så altfor mye for en bolig. Drømmebolig eller ei, utgiftene ved kjøpet skal betales i 20 - 30 år frem i tid.

Jeg snakket med en megler, som fortalte at prisantydningen ble justert opp nå som budrundene var så heftige. Folk lar seg rett og slett lure til å tro at boliger blir mer verdt bare iløpet av uker. Det som forundrer meg mest, er at dette fortsetter, til tross for all økonomisk uro og signaler om utsatt rentenedgang, kanskje ingen rentenedgang. 

Så til dere som legger inn langt over prisantydning bare for å få boligen, forklar meg tankegangen.

Anonymkode: e56d6...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bare de pengene jeg har, samme hvor fin eller støgg en bolug er.

Anonymkode: c114d...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I har et finansieringsbevis på 35 mill, men kommer nok ikke til å bruke så mye. Er ofte ikke så voldsomme budrunder i dette segmentet. Er mer å finne noe man vil ha. 

Anonymkode: fc8d8...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...