Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Vel, etter mas fra ei venninne som skjønte at ting ikke skulle være så vanskelig gikk jeg til min første GU på en helsestasjon for unge. Det var ikke lett å bli tatt på alvor siden det var min første gang med samleie, men sident vi hadde prøvd 7 ganger uten av det gikk så ble jeg videresendt til det lokale sykehuset. Der ble jeg undersøkt og så sendte hun meg videre til riksen der jeg ble undersøkt av en ny lege som henviste meg videre til den legen jeg går til nå. Puh!

Når det gjelder riksen må du nok bare mase, fortell at du har henvisning, send om mulig kopi til dem, og be om en time. Jeg vet at Karin Edgardh har litt ventetid, men det er andre der som kanskje har litt kortere ventetid. Lykke til!

Om det er noen der ute som ønsker, så kunne jeg egentlig tenkt meg å hatt en jeg kunne snakke med med samme problem. Vi kunne støtte hverandre på litt tunge dager, og motivert hverandre til å holde motet oppe. Bare si fra!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Summertime

Sånn, da er henvisningen sendt inn og jeg håper på time snart. Har lest flere steder på internett at man kan dra på Olafiaklinikken for å få time litt raskere, det står jo også på hjemmesiden deres om vestibulitt.

Da jeg ringte i går for å forhøre meg om disse undersøkelsene, fikk jeg bare et kort, surt og skarpt svar fra dama som tok telefonen om at "det er jo kjønnssykdommer vi driver med her da". Hvorfor står det da overalt på internett at det anbefales å dra til den klinikken pga ekspertisen?

Ble forvirret jeg.. tenkte det kunne være greit å bruke en dag på å sitte der og vente og så få time istedet for å vente flere måneder på time på rikshospitalet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summertime

Forresten bra at du har fått hjelp altså:) Si ifra til oss hvis det er noen av triksene du lærer som funker!

Leste forresten på internett at østrogensalven Ovesterin kan hjelpe, er det noen som har forsøkt denne? Er litt redd for å gjøre vondt verre, så vil gjerne høre om erfaringer før jeg kaster meg på dristige egenbehandlingsmetoder ;)

Ååååh, håper dette går bort snart. Frustrerende for meg, og også for den stakkars, tålmodige kjæresten min.. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten bra at du har fått hjelp altså:) Si ifra til oss hvis det er noen av triksene du lærer som funker!

Leste forresten på internett at østrogensalven Ovesterin kan hjelpe, er det noen som har forsøkt denne? Er litt redd for å gjøre vondt verre, så vil gjerne høre om erfaringer før jeg kaster meg på dristige egenbehandlingsmetoder ;)

Ååååh, håper dette går bort snart. Frustrerende for meg, og også for den stakkars, tålmodige kjæresten min..  :sur:

Jeg prøvde ovesterin i flere mnd...dessverre ingen bedring... Men har hjuloet for flere da!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Summertime

Er det bare meg igjen her?:(

Stinemor, vi kunne kanskje utvekslet mailadresser eller noe sånt, så har vi noen å "snakke" med..

Jeg sluttet på p-piller for flere måneder siden for å se om det hjalp, og i dag fikk jeg mensen. Har fulgt alle råd og tips jeg har lest og hørt om, men det har visst bare blitt verre.. For i dag gjorde det h** vondt å sette inn tampong :( Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, jeg..

Har lurt på å bestille sånn divacup / mooncup da, siden tamponger kan ødelegge miljøet i underlivet.. Noen som har erfaringer med dette kanskje?

Skal gå til innkjøp av Ovesterin på mandag og sier ifra hvis det hjelper.. om et par måneder eller noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

DivaCup fungerte ikke for meg, men jeg lider av både vestibulitt og vaginisme. Prøvde Ovesterin i 5 måneder, uten resultat.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære "Uregistrert"...

Vil gjerne utveklse mailadresser... Noen forslag på hvordan det kan gjøres? :klem:

Bare noen få uker igjen til jeg begynner med fysioterapi, gleder meg og har høye forventninger, selv om jeg vet at jeg ikke bør ha det.

Hva i all verden er Oversterin? Piller? Salve?

Jaja, god påske og takk for svar.

(Jeg lider forresten også av vestibulitt og vaginisme)

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå vært på mitt andre besøk på kvinneklinikken på rikshospitalet. Fikk utskrevet resept på Sarotex, et slags antidepressiva som kan hjelpe mot smerter. Blir spennende å se om det hjelper!

Jeg har det helt fint i hverdagen og kan bruke både en og to fingrer. Problemet kommer når det er snakk om sex.... Jeg krysser fingrene for at jeg blir frisk!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete

Jeg har hatt vestibulitt tidligere. Jeg kunne gjennomføre samleie, men det var veldig vondt. Men så ble lysten på barn så sterk at "led" meg igjennom det til jeg ble gravid. ;) Og etter fødselen er jeg faktisk blitt bra! Nå er det ikke ikke vondt lenger bare bittelitt ømt ved direkte berøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man bare må lide seg igjennom det og håpe på et bedre sexliv etter en fødsel da... kjipe greier! Spesielt for min supre kjæreste..Merker at jeg mister lysten på annen type sex også, ikke lett det her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leste at antidepressiva kunne hjelpe, men jeg er litt redd for å begynne på noe sånt... :overrasket:

Fortell gjerne hvordan det går..Krysser fingrene for deg! Vet hvordan det er å miste lysten også, det er så kjipt, man føler seg liksom ikke hel på en måte. Har aldri kunnet gjennomføre samleie og det tar på. Det er liksom noe jeg vil, men ikke "får lov til", urettferdig...Så bra du har en kjæreste som støtter deg, ville ikke greid dette uten min kjære heller...

Hehe, lest at fødsel også hjelper bra, problemet er at jeg er 18 år og føler at jeg egentlig godt kunne vente noen år med det, men det er deilig å vite at ting ikke trenger å være sånn for evig og alltid. Koselig med barn!

Merker forresten at det er enormt mange kvinner som sliter med det, og alikevel finnes det nesten ikke informasjon. Har den siste tiden fått en "fighterfølelse" for å danne en støttegruppe for slike pasienter (en forening) slik det finnes i Danmark og i Sverige.. Det er jo støttegrupper for alle andre typer sykdom. I så fall, kunne det vært noe dere kunne trengt?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svenske legen fortale meg at det ikke er vanlige antidepressiva, at det har blitt feil omtalt som det. Det er snakk om veldig små doser, og man skal langsomt øke mengden tabletter. Hun fortalte meg at det ikke ville ha noen andre bivirkninger enn at jeg kunne bli litt trøttere og at det derfor var bra å ta de på kvelden. Håper virkelig det vil hjelpe meg!

Ellers sa hun at de fleste som er innom rikshospitalet avslutter kontakten innen 1 år, da har de fleste opplevd en forbedring men langt fra alle er friske.

En støttegruppe hadde vært veldig bra å få til, tror problemet er mye større enn hva vi tror... Og når man tenker på hvos mange leger som ikke har peiling på hva de snakker om, kan man trenge et sted å få luftet tankene sine.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Christine_*

Hei.. Ny her, jeg.

Fikk i går diagnosen vestibulitt på volvat medisinske senter.

Jeg er bare 16, så dette var min første gynekologiske undersøkelse, og jeg var dritredd! Men gynekologen min (Helena Enger) var superflink, veldig snill og forsiktig. Hun er jo privat, så det kostet tusen kroner, men det var det verdt.

Jeg har slitt med smerter under samleie siden august, og har to ganger brukt krem for å behandle sopp - legen sa at det var det jeg ANTAKELIG hadde, og om det var feil, var det ikke skadelig å bruke canesten for sikkerhets skyld.

Så viser det seg jo at den kremen har forverret problemet mitt, da. Jaja.

Gynekologen sa ikke så mye om sykdommen til meg i går, hun ga meg resept på lokalbedøvende salve og sa at jeg måtte slutte med p-piller og holde meg unna sex. Og så advarte hun om at det KUNNE ta opptil et år.

Men når jeg idag satte meg ned og søkte litt, oppdaget jeg at rundt omkring på forumer som dette, er det kvinner som har hatt sykdommen i 3-8 år og aldri blir friske - jeg så til og med en dame som ikke kunne føde pga smertene.

Kjæresten min og jeg har vært sammen i tre år, og han er min eneste sexpartner. Jeg er hans eneste også. Jeg er 16 år, og den delen av livet mitt har nettopp begynt. - Er den allerede dødsdømt?

*fortvila*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære LilleChristine!

Stakkars jente! Synes virkelig synd på deg og selv om jeg kun er 17 år og ikke har visst om sykdommen så lenge snakker jeg gjerne med deg dersom du trenger å prate med noen utenforstående... Vet akkurat hvordan du føler det, går igjennom det samme med min kjæreste. Denne sykdommen ødelegger mer for våre liv enn jeg tror folk forstår. Jeg møtte veggen noen måneder etter at jeg fikk diagnosen. Jeg føler sterkere og sterkere for å jobbe for kvinner med denne sykdommen. Legen din skulle ha fått sparken! Slik uvitenhet er skadelig!

Snakk med moren din om du kan, min mor har vært/er en fantastisk støtte.

Håper du finner noe som kan hjelpe deg, bare si ifra om det er noe jeg kan gjøre.

Lykke til, Klem Stine :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svenske legen fortale meg at det ikke er vanlige antidepressiva, at det har blitt feil omtalt som det. Det er snakk om veldig små doser, og man skal langsomt øke mengden tabletter. Hun fortalte meg at det ikke ville ha noen andre bivirkninger enn at jeg kunne bli litt trøttere og at det derfor var bra å ta de på kvelden. Håper virkelig det vil hjelpe meg!

Ellers sa hun at de fleste som er innom rikshospitalet avslutter kontakten innen 1 år, da har de fleste opplevd en forbedring men langt fra alle er friske.

En støttegruppe hadde vært veldig bra å få til, tror problemet er mye større enn hva vi tror... Og når man tenker på hvos mange leger som ikke har peiling på hva de snakker om, kan man trenge et sted å få luftet tankene sine..  :)

Hva slags behandling for dette gir de på Riksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stinemor!

Det er godt å snakke med noen som har det på samme måte. Min mamma er også en kjempestøtte i dette her, sammen med psykologen min.

Og kjærsten min er veldig forståelsesfull. Det viktige med sex for oss har alltid vært nærheten og kosen - og det mister man jo ikke selv om samleie med penetrering er umulig.

Jeg er optimistisk, ettersom jeg er ung, frisk og har en veldig flink gynekolog, og håper å kunne skrive hit snart med gode nyheter.

Om du trenger noen å snakke med, vil jeg selvfølgelig være her for deg også. Takk for at du stiller opp for en fremmed som du gjør. :)

Vi kunne jo utveksle mailadresser også, men i så fall gjør jeg nok det heller på sånne private meldinger. ;)

Takk igjen, klem Christine :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Pepsi_*

Jeg fikk beskjed av den svenske legen på Rikshospitalet at det kunne hjelpe å spise Duflucan over en lengre tidsperiode siden vestibulitt ofte stammer fra en resttilstand av Sopp.

Spiste 2 tabletter første uke og en hver uke i følgende 6 uker. Håper det hjelper meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Her kommer et tips i forhold til vaginisme:

De fleste her inne har helt sikkert sjekket dette allerede, men: Dersom det er svært smertefullt ved penetrering og du er redd det kan være vaginisme; gå til en gynekolog og få sjekket om jomfruhinnen er veldig tykk. Noen ganger er den så seig at det er klin umulig å komme gjennom. Jeg trodde selv jeg hadde vaginisme i 9 år, før en våken lege kom på å sjekke om jomfruhinnen var brudt i det hele tatt. Det var den ikke, og den var like tykk og seig som huden mellom tommel og pekefinger. Det hadde vært umulig å "knekke" den på vanlig måte.... Jeg fikk bedøvelse, og med et par snitt så var det gjort. Nå fungerer alt som det skal :) .

Håper noenkan finne hjelp i dette, og lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det første jeg ble sjekket for var jomfruhinnen, men den var allerede brutt (sikkert ved å sykle eller noe sånt....). Trodde også det var det som var problemet først. Så bra du er blitt bra igjen.

Jeg var imidlertid hos mensendieck- fysioterapeut på fredagen, og jenter; GÅ DIT!

Jeg fikk et treningsprogram jeg skal følge en gang om dagen, noe tidkrevende, men hva gjør man ikke? Jeg fikk så mange gode tips fra henne og hun lærte meg å kjenne muskler jeg ikke visste jeg hadde en gang, og følte virkelig at jeg fikk kontakt med kroppen min. Etter timen var jeg litt sliten, men du verden så mye bedre jeg følte meg, endelig noen som kan hjelpe meg!!

Kan på det sterkeste anbefale dette, de har hatt gode tilbakemeldinger på denne typen behandling. Dessuten gav hun meg et par tips på hvordan utflodsproblemet kan bli bedre, noen andre som har dette problemet? Litt pinlig for kjæresten egentlig, føler meg jo litt møkkete. Så forresten en reklame på tv for noe man kan få kjøpt reseptfritt på apoteket, noen som har prøvd dette?

Nå er det bare for meg å starte å trene!! Skal fortelle hvordan det går...

Klem fra Stinemor! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...