000VF000 Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Hvorfor er det så lav straff for menneskehandel? Menneskehandel er en av de tingene som jeg hadde forventet at man straffet med strenge straffer, men menneskehandel har altså en lavere strafferamme enn "grove narkotikaforbrytelser". Er det noen med kompetanse og innsikt som kan forklare? Vi snakker tross alt om moderne slaveri her. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Straffeloven har jo tre kategorier her: Menneskehandel: inntil 6 år Grov menneskehandel: inntil 10 år Slaveri: inntil 21 år Hva som er begrunnelsen for at «vanlig» menneskehandel kun har 6 år må noen andre svare på. Men jeg ser for meg om det handler om moderne slaveri, slik du nevner, går man nok fort opp i gradene og faller etterhvert inn under slaveriparagrafen. Og da er man jo på det høyeste antall år man kan få (med unntak av terror, folkemord, krigsforbrytelser). Anonymkode: 70168...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Vidt forskjellige saker, vidt forskjellige straffer. For eksempel er det en smule forskjell på å lede finansieringen av et skip, så seile det til Afrika, så fange alle du får tak i der og presse de inn på skipet ditt og frakte de hjem under forhold der halvparten dør og så tvinge resten til å jobbe i jordbæråkeren inntil de dør tidlig av hardt arbeid under pisken. Mellom dét, og det at ei som tok på seg litt papirarbeid i jentegjengen som jobber frivillige som prostituerte og derfor av politiet ble sett på som litt mer sjef enn de andre. De fleste ser i hvert fall forskjellen og at flere års straff er i overkant strengt da. Anonymkode: 75522...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 4 timer siden Forfatter #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Straffeloven har jo tre kategorier her: Menneskehandel: inntil 6 år Grov menneskehandel: inntil 10 år Slaveri: inntil 21 år Hva som er begrunnelsen for at «vanlig» menneskehandel kun har 6 år må noen andre svare på. Men jeg ser for meg om det handler om moderne slaveri, slik du nevner, går man nok fort opp i gradene og faller etterhvert inn under slaveriparagrafen. Og da er man jo på det høyeste antall år man kan få (med unntak av terror, folkemord, krigsforbrytelser). Anonymkode: 70168...44e Takk. Jeg ser på menneskehandel som slaveri, men det gjør tydeligvis ikke loven. Veldig merkelig. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vidt forskjellige saker, vidt forskjellige straffer. For eksempel er det en smule forskjell på å lede finansieringen av et skip, så seile det til Afrika, så fange alle du får tak i der og presse de inn på skipet ditt og frakte de hjem under forhold der halvparten dør og så tvinge resten til å jobbe i jordbæråkeren inntil de dør tidlig av hardt arbeid under pisken. Mellom dét, og det at ei som tok på seg litt papirarbeid i jentegjengen som jobber frivillige som prostituerte og derfor av politiet ble sett på som litt mer sjef enn de andre. De fleste ser i hvert fall forskjellen og at flere års straff er i overkant strengt da. Anonymkode: 75522...bd0 Ja, ser den. Men første eksempelet eksisterer vel ikke lenger (håper jeg) Her er en historie om 31 barn som var offer for menneskehandel, og disse barna skulle selges som om de var slaver. Jeg ser på dette som slaveri, for det er kjøp og salv av barn som om det skulle ha vært en vare Sitat A total of eight people were arrested so far in relation to the suspected human trafficking case which shocked the region on this week when 31 children, including infants, where discovered in a house in the Brcko District. The spokesperson of the local police, Dzevida Hukicevic, confirmed to N1 that international cooperation has been established with EUROPOL regarding the matter. https://n1info.ba/english/news/eight-arrested-in-relation-to-suspected-child-trafficking-case-europol-involved/ Hadde tiltalen vært menneskehandel eller slaveri, hvis denne saken fant sted i Oslo tingrett? Noe sier meg at det vil være menneskehandel, og det skjønner jeg rett og slett ikke. Det trenger jeg hjelp til å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden 000VF000 skrev (2 timer siden): Takk. Jeg ser på menneskehandel som slaveri, men det gjør tydeligvis ikke loven. Veldig merkelig. Ja, ser den. Men første eksempelet eksisterer vel ikke lenger (håper jeg) Her er en historie om 31 barn som var offer for menneskehandel, og disse barna skulle selges som om de var slaver. Jeg ser på dette som slaveri, for det er kjøp og salv av barn som om det skulle ha vært en vare https://n1info.ba/english/news/eight-arrested-in-relation-to-suspected-child-trafficking-case-europol-involved/ Hadde tiltalen vært menneskehandel eller slaveri, hvis denne saken fant sted i Oslo tingrett? Noe sier meg at det vil være menneskehandel, og det skjønner jeg rett og slett ikke. Det trenger jeg hjelp til å forstå. Den saken der er jo fra Bosnia og lovverket og strafferammen der er ikke det samme som i Norge, ser jo heller ikke ut til saken er ferdig etterforsket og behandlet i domstolene så det er jo umulig å si hva straffen blir om de blir dømt. Menneskehandel og slaveri foregår hele tiden, også i Norge og resten av Europa. Det mest vanlige er tvangsekteskap eller arrangert ekteskap som det også kalles, det er storfamilien som bestemmer hvem som skal gifte seg uten at bruden eller brudgommen kan bestemme selv. Premien i slike ekteskap er ofte migrasjon gjennom familiegjennforening og penger. Menneskehandel i forbindelse med prostitusjon er også veldig vanlig, det er veldig mange kvinner som blir transportert til Europa fra land rundt om i verden. Regelrett slaveri er veldig utbredt i Afrika og Midt Østen den dag i dag, det er flere slaver i Afrika i dag enn det totale antallet slaver som ble solgt til Europeiske slavehandlere. Anonymkode: 700c4...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå