AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Hei. Kjæresten min har foreslått at vi skal ta oss en ferietur neste uke. Jeg har ikke tatt fly eller reist på mange år. De siste ukene har jeg hatt problemer med panikkangst på grunn av helseangst. Jeg er så redd for at jeg skal få angst på flyet eller i et helt ukjent land. Eller som angsten sier, at jeg skal havne i livsfare og ikke få tilstrekkelig hjelp. I tillegg har jeg nøtteallergi og cøliaki ... Råd? Har så lyst til å bare bli hjemme, men vil jo leve livet! Er bare redd for at en sånn tur er for mye når jeg sliter med panikkangst på kjøpesenteret Anonymkode: 9caaa...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Jeg utfordrer meg selv. Noenganger blir jeg sittende alene på do når det blir for mye for meg på flyet. Jobber mye med teknikker som fungerer, og noen ganger har jeg blitt tilbudt "avslappende medikamenter" fra legen på lengre turer. Den som aldri prøver vil heller aldri utrette noe, men du kjenner deg selv best. Prøv å sette ord på angsten: hva springer angsten ut i fra? Jobb konkret igjennom angst fremkalling episoder på forhånd og "jobb med dem/igjennom dem" i hodet ditt. Matallergier er ingen sak: det er like enkelt eller like komplisert som om du spiste på restaurant i Norge (og dine allergier er såpass velkjente over hele verden at det er en no-brainer). Det går ann å kjøpe og smøre mat selv og spise matpakke også i utlandet om du er så skeptisk at du ikke tør spise ute. Anonymkode: 1c465...b03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden "Tenk hvis...??" Sånn kan man holde på å la livet begrenses, eller berike livet sitt. Legg noe positivt etter "tenk hvis", fremfor krisemaksimering. Allergier og cøliaki er noe mennesker har i utlandet også, det er bare å ta forholdsregler Hvis du blir hjemme, vil du føle mestring da? Å unngå livet fordi "tenk hvis", er ikke noe bra utvikling. Det er ikke noe annerledes å få angst i Spania enn det er i Norge. Det er samme strategien med å konfrontere og puste seg gjennom det. De har også helsepersonell i utlandet, så alt kommer til å gå bra! Det viktigste du gjør, er å sørge for at du har reiseforsikring, pass, klær, og stoler mer på livet Anonymkode: 4b1e7...7e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Spør legen om noe beroligende på flyet eventuelt. Anbefaler deg å utfordre angsten. Skal du ta for mye hensyn til angsten så gjør du den verre. Anonymkode: b9c0b...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Hadde absolutt dratt. Anonymkode: 9b73a...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei. Kjæresten min har foreslått at vi skal ta oss en ferietur neste uke. Jeg har ikke tatt fly eller reist på mange år. De siste ukene har jeg hatt problemer med panikkangst på grunn av helseangst. Jeg er så redd for at jeg skal få angst på flyet eller i et helt ukjent land. Eller som angsten sier, at jeg skal havne i livsfare og ikke få tilstrekkelig hjelp. I tillegg har jeg nøtteallergi og cøliaki ... Råd? Har så lyst til å bare bli hjemme, men vil jo leve livet! Er bare redd for at en sånn tur er for mye når jeg sliter med panikkangst på kjøpesenteret Anonymkode: 9caaa...b61 Neste uke var litt kjapt. Jeg tenker det er lurt å utfordre deg selv men du burde hatt tid på å gradvis utfordre deg. Blir voldsomt kanskje å kaste seg ut i det allerede neste uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Bare du vet hva som er det beste for deg. Noen ganger er eksponering og "just do it anyway" det beste, og andre ganger er det å lytte til angsten og konfrontere seg selv med hva som ligger under, og jobbe litt med det før en utsetter seg for "livet". Jeg er kjenner meg trygg på at du vet hva som er best for deg innerst inne. ❤️ Anonymkode: e1b4f...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Tusen takk for svar alle sammen. Jeg vet jo dette så alt for godt selv, er jo helsepersonell selv og har gått i eksponeringsterapi for å bli kvitt angst før. Allikevel tar "tenk hvis..." overhånd. Ble frisk, men nå som sykemeldt har den fått tak i meg igjen. Men hjelper virkelig å høre deres meninger ❤️ Anonymkode: 9caaa...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Om "tenk hvis" skremmer deg, så kan du jobbe med å svare på disse spørsmålene til de ikke er så skumle lenger. Tenk hvis jeg får panikk? Ja da får jeg det da, hva er så galt med det? Er det farlig? Nei, det går alltid over, panikk har aldri skadet meg før og er ikke farlig. Jeg tåler det godt jeg. Er det flaut? Egentlig ikke, men uansett kjenner jeg ingen andre på det flyet, og alle JEG kjenner ville hatt empati med meg. Flyverter er også vant med det. Er det en følelse jeg hater? Ja, men jeg har opplevd det før og vet at det går over. Andre følelser er verre, som kjærlighetssorg, og jeg klarte å stå i det også i månedsvis. Og når det kommer til den verste "tenk om"; "tenk om jeg dør?" så er det faktisk verst for alle unntatt deg. Alt fra bevisstløshet til død får jo ikke du med deg. Det er lov å være litt kynisk når man jobber med seg selv. Det er også lov å vurdere reisemål ut i fra faktorer som er relevant for din helse, uten at det betyr at "angsten bestemmer". Det er bare fornuftig å velge et land hvor de fleste snakker engelsk, f.eks, eller et land som er kjent for å ha et bra helsevesen. En by i nærheten av et sykehus, eller en by som er kjent for å ha respekt for turister. Jeg har hørt mange ganger at f.eks franskmenn ikke har særlig respekt for turister, og at det ikke er landet du reiser til om du har matrestriksjoner. Da er det lov å droppe Frankrike. Dere kan begge ha nødnummer lagret på telefonen, samt tilgang til hverandres telefon mtp. batteri. Dere kan lære dere det lokale ordet for nøtteallergi og vise det frem hvorenn dere bestiller mat. Du kan bestille mat som er trygg, og inspisere maten før du spiser den. Dette gjør jo folk uten angst også. Gå gjennom alle dine "tenk om" og skriv betryggende svar på de alle på telefonen din. Disse kan du hente frem om tankekjøret kommer. Anonymkode: 6c8a4...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå