Gå til innhold

Gravid - dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker trene mer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har alltid vært en styrkeentuasiast og nå som jeg har bikket 24 uker har jeg så dårlig samvittighet fordi jeg kun orker å gå turer. 

Er så lei av treningssenter, blir sliten på en annen måte, det lukter konstant vondt og rart av alt og alle der og ikke minst kokvarmt 😓 så har ikke gjort annet enn å gå daglige turer i skog og mark i det siste hvor det i det minste er frisk luft. Går innimellom forbi noen som likevel oser parfyme men det er langt ifra samme grad som på treningssenter hvor det lukter parfyme, svette eller annet fra det sekundet jeg går inn.

Har så dårlig samvittighet siden jeg leser side opp og side ned om anbefalinger og hvor viktig det er å trene styrke under graviditeten. 

Noen som har idéer for hvordan jeg kan finne tilbake til styrketrenings-gleden?

Anonymkode: 0bceb...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syns man skal være forsiktig med å være for hard med seg selv når det gjelder hvor mye/lite man får trent i svangerskapet. Du er jo ute på tur og holder deg i aktivitet. Bare det er kjempebra! Men hvis du føler deg i form til å gjøre mer, finnes det jo mange styrkeøvelser som er bra for en gravidkropp å gjøre, som bare krever egenvekt og ingen vekter eller apparater. Det kan du jo gjøre enten hjemme i stua eller mens du er ute på tur.

Anonymkode: 0765e...12b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke press deg, du skal høre på kroppen, den bruker masse energi på å lage et lite menneske. Ja det er bra med aktivitet, men du trenger virkelig ikke trene som å drive med styrkeløft osv, men holde deg aktiv (gå turer, svømme etc). 

Anonymkode: bb598...d86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker som du aktivt søker deg til informasjon som sier at styrke er viktig? Eller er det slik at du følger slike treningskonti på sosiale medier og derfor får det opp?

Alle leger og jordmødre sier at det viktigste er å holde seg i litt aktivitet, og at en tur hver dag er fint.

Er 39 uker gravid med nummer to og en tur på butikken er alt jeg får til nå. Noen er så kvalme og utslitt at de er mye sengeliggende.

Anonymkode: cef9d...6c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var for dårlig til å trene 90% av svangerskapet. Først pga kraftig kvalme og oppkast i 18 uker, og så hadde jeg noen uker der jeg trena et par ganger i uka og så fikk jeg svangerskapsforgiftning og trente ikke mer naturligvis. Har ikke fått noe problem av at jeg ikke trente noe særlig som gravid. Hva er det du tror skjer hvis du lar være å trene styrke noen måneder egentlig som gjør at du har så dårlig samvittighet?

Anonymkode: 8c6ab...516

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går kun korte turer og prøver å lytte til kroppen!😊 Før graviditeten var jeg mye mer aktiv. Gikk laaange turer hver dag etter jobb og alltid holdt på med masse greier i huset. Det går ikke nå! Absolutt vært en tøff overgang, fordi jeg blir rastløs, men en graviditet tar mye på kreftene det også. Du er ikke alene!

Anonymkode: 7dc64...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det mulig at du bare trenger en pause? Høres fryktelig tungt å skulle drive å presse seg flere måneder til. Jeg tenker at kroppen din vet hva som er best for deg, og kanskje dette er et signal om at det er andre typer bevegelse som er bra for deg nå. 

Anonymkode: 765c7...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gravid med nummer 3. Har aldri trent styrke i hele mitt liv, utover bekkenbunnstrening.

Jeg går en tur hver dag, synes det er bra nok.

Vær litt snillere mot deg selv, man møter nok at krav i livet som mor, ikke start den dårlige samvittigheten for filleting allerede før barnet er født..

Anonymkode: 6afdc...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på gravidtrening, evt prøv svømming 😊 men turer i skog og mark er jo fantastisk også!

Anonymkode: 88c73...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...