AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden 1. Er det virkelig slik det fungerer i praksis? 2. Er forhold en asymmetrisk relasjon? 3. Hvem styrer evt tilgangen til sex i et forhold? 4. Er dette kjønnsbasert eller individbasert? 5. Hvem har ofte definisjonsmakten i et forhold? 6. Hva betyr likeverd i praksis i et forhold? Håper så mange som mulig svarer på disse spørsmålene. Kom gjerne med eksempler i forhold til de ulike begrepene. Anonymkode: 0be44...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Herregud, nei dette er helt på styr. I et sunt samboerforhold er sex noe intimt og frivillig fra begge parter, ikke noe en bruker som maktmiddel. Og mennesker, både menn og kvinner, med en trygg tilknytning har ikke problemer med å gå inn i og bli værende i trygge forhold. Anonymkode: c9f81...16a 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud, nei dette er helt på styr. I et sunt samboerforhold er sex noe intimt og frivillig fra begge parter, ikke noe en bruker som maktmiddel. Og mennesker, både menn og kvinner, med en trygg tilknytning har ikke problemer med å gå inn i og bli værende i trygge forhold. Anonymkode: c9f81...16a kjæresteforhold* Anonymkode: c9f81...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Ingen forhold er like… Anonymkode: e7ef8...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 1. Er det virkelig slik det fungerer i praksis? Det virker i stor grad slik. Ser vi hva som skaper konflikt og diskusjon, så er dette bildet som avspeiler seg. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 2. Er forhold en asymmetrisk relasjon? I hetrofile relasjoner : Helt klart. Det vil det alltid være så lenge det kun er en part som kan bære ett barn. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 3. Hvem styrer evt tilgangen til sex i et forhold? Dette er litt mer komplekst , fordi det ikke bare handler om fysiologi og individualitet, men også kultur. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 4. Er dette kjønnsbasert eller individbasert? I diskusjonen er individperspektivet irrelevant, for vi kan ikke si noe interesant rundt problemet basert på det individuelle. På statistisk nivå TROR VI det er en kjønnskomponent her. Men vi har lite god forskning på det. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): 5. Hvem har ofte definisjonsmakten i et forhold? 6. Hva betyr likeverd i praksis i et forhold? Begge disse har en såpass stor kulturkomponent i seg, at det blir vanskelig å dele opp problemet i komponenter. Det er også noe som er ekstremt individuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Nei, det er feil. Anonymkode: 02f7f...58c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er feil. Anonymkode: 02f7f...58c Fordi? Anonymkode: 0be44...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): 1. Er det virkelig slik det fungerer i praksis? 2. Er forhold en asymmetrisk relasjon? 3. Hvem styrer evt tilgangen til sex i et forhold? 4. Er dette kjønnsbasert eller individbasert? 5. Hvem har ofte definisjonsmakten i et forhold? 6. Hva betyr likeverd i praksis i et forhold? Håper så mange som mulig svarer på disse spørsmålene. Kom gjerne med eksempler i forhold til de ulike begrepene. Anonymkode: 0be44...9c7 1. ja 2. nei 3. kvinnen 4. kjønnsbasert 5. begge 6. at begge har sine ting de er sterke på og som den andre behøver Anonymkode: 8165e...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1. ja 2. nei 3. kvinnen 4. kjønnsbasert 5. begge 6. at begge har sine ting de er sterke på og som den andre behøver Anonymkode: 8165e...6f7 Interessant. Her snakker du imot deg selv. Du svarer på at et forhold ikke er en asymmetrisk relasjon, samtidig som du mener det er kvinnen som styrer tilgang til sex i et forhold. Er ikke det en asymmetrisk relasjon? Anonymkode: 0be44...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Fordi? Anonymkode: 0be44...9c7 Jeg har aldri opplevd annet enn at menn er veldig ivrige på å etablere et forhold. Anonymkode: 02f7f...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Interessant. Her snakker du imot deg selv. Du svarer på at et forhold ikke er en asymmetrisk relasjon, samtidig som du mener det er kvinnen som styrer tilgang til sex i et forhold. Er ikke det en asymmetrisk relasjon? Anonymkode: 0be44...9c7 Jeg snakker ikke mot meg selv nei, dette er en typisk spørreundersøkelse hvor man legger opp til å få innbyrdes motstridende svar. Sex er for eksempel bare en av mange byggesteiner i et forhold. Skyld på TS for å ha laget en dårlig spørreundersøkelse. Anonymkode: 8165e...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har aldri opplevd annet enn at menn er veldig ivrige på å etablere et forhold. Anonymkode: 02f7f...58c Det har ikke jeg heller, men det betyr jo ikke at ikke det er menn som styrer forhold, det betyr bare at vi er bra damer. Anonymkode: 8165e...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. Er det virkelig slik det fungerer i praksis? 2. Er forhold en asymmetrisk relasjon? 3. Hvem styrer evt tilgangen til sex i et forhold? 4. Er dette kjønnsbasert eller individbasert? 5. Hvem har ofte definisjonsmakten i et forhold? 6. Hva betyr likeverd i praksis i et forhold? Håper så mange som mulig svarer på disse spørsmålene. Kom gjerne med eksempler i forhold til de ulike begrepene. Anonymkode: 0be44...9c7 1. Kvinner styrer nok i stor grad tilgangen til tilfeldig sex. Følelser som utvikler seg gjensidig styrer tilgangen til forhold. Verken menn eller kvinner har kontroll over om det utvikler seg gjensidige følelser eller ikke. 2. Kan være, og kan ikke være, avhengig av de to i forholdet. 3. Den med minst lyst og behov. Ikke bestandig dessverre, men alt annet er feil. Ingen, uansett kjønn, skal presses til sex vedkommende ikke ønsker. 4. Individbasert 5. Individbasert. I gode forhold både gir og får man i ganske stor likevekt, og begge tilpasser seg også den andre. Man dyrker gjerne de felles interesser og mål man har, og utvikler sammen, men gir hverandre også frihet til å være ulike på enkelte områder. Å ønske hverandre godt og å ønske å ivareta forholdet medfører ofte at man fokuserer såpass på det som er (og blir) felles at man gradvis blir likere hverandre og lander i kompromisser så stabilt at det blir det normale idealet for begge. Som gift i over 20 år er det ganske morsomt/interessant å se hvor like vi er blitt på svært mange måter, som vi ikke var like på i utgangspunktet. Vi har "lent oss mot hverandre, til et felles ståsted". 6. Svaret på det ligger også i det jeg svarte i nr 5. Begge har såpass respekt og omtanke for hverandre at man fungerer likeverdig i hvordan livet sammen utvikler seg. Begge lener seg mot den andre, så begge har det godt i forholdet. Forhold har det med å gå galt om dette ikke eksisterer i forholdet, og ene blir ugrei i å ignorere hva den andre har behov for. Om ene er egoistisk over tid og stadig vektlegger egne behov over partners over tid... ja ethvert slikt forhold pleier å ryke. I min omgangskrets er alle som tenderte til egoisme nå skilt. Partner holdt det ut, med økende fortvilelse, til det var fullstendig tomt for tro, håp og kjærlighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg snakker ikke mot meg selv nei, dette er en typisk spørreundersøkelse hvor man legger opp til å få innbyrdes motstridende svar. Sex er for eksempel bare en av mange byggesteiner i et forhold. Skyld på TS for å ha laget en dårlig spørreundersøkelse. Anonymkode: 8165e...6f7 Hva er det du mener da? Jeg forstår ikke. Hva er det som er grunnen til at det er kvinner som styrer tilgangen på sex i et forhold etter ditt syn? Nytter ikke å skylde på ts. Da får du heller la være å svare, om du ikke klarer og begrunne dine egne meninger. Anonymkode: 0be44...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden Jeg som har blitt jaget mht å være i et forhold og ønske etablering. Jeg er definitivt den aggressive mht sex. Kvinne 43. Mht forholdet jeg er i nå er vi likeverdige partnere. Begge ønsker et forhold og skape en fremtid sammen og vi er begge like på mht sex. Anonymkode: 1cc27...dd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er det du mener da? Jeg forstår ikke. Hva er det som er grunnen til at det er kvinner som styrer tilgangen på sex i et forhold etter ditt syn? Nytter ikke å skylde på ts. Da får du heller la være å svare, om du ikke klarer og begrunne dine egne meninger. Anonymkode: 0be44...9c7 Kommer ikke på tale, grunnen til at jeg i det hele tatt svarte, var fordi det var ja/nei-spørsmål og jeg slapp å forklare til noen med et umettelig behov for å bli matet med teskje. Anonymkode: 8165e...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer ikke på tale, grunnen til at jeg i det hele tatt svarte, var fordi det var ja/nei-spørsmål og jeg slapp å forklare til noen med et umettelig behov for å bli matet med teskje. Anonymkode: 8165e...6f7 Helt ok. Veldig så furten du ble da... Anonymkode: 0be44...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Helt ok. Veldig så furten du ble da... Anonymkode: 0be44...9c7 Ja, beklager det. Men hva med å lytte til mennesker eller bidra med noe selv, fremfor å kaste seg over andre med mas? Anonymkode: 8165e...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, beklager det. Men hva med å lytte til mennesker eller bidra med noe selv, fremfor å kaste seg over andre med mas? Anonymkode: 8165e...6f7 Kjære deg. Det går fint for min del. Jeg er bare nysgjerrig på andre sine erfaringer. Dette kommer sikkert som et sjokk på deg, men jeg er ganske god til å lytte til andre. Akkurat her har jeg ikke noe å bidra med foreløpig. Det er helt frivillig å svare. Så ikke svar om du oppfatter det som mas. Det er en oppfordring 😉 Anonymkode: 0be44...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden 1. Er det virkelig slik det fungerer i praksis? Muligens hvis man kun er ute etter ONS, men det er ikke min oppfatning. 2. Er forhold en asymmetrisk relasjon? Kommer an på relasjonen. Ingen er like. Jeg kunne aldri vært i en slik relasjon selv. Så nei, min relasjon med min mann er ikke asymmetrisk. 3. Hvem styrer evt tilgangen til sex i et forhold? Kommer an på paret. I vårt forhold er vi likestilte. Vi har like høy lyst. 4. Er dette kjønnsbasert eller individbasert? For vår del er det individbasert og definitivt ikke kjønnsbasert. Det vil vel variere fra par til par. 5. Hvem har ofte definisjonsmakten i et forhold? Jeg kan ikke snakke for alle, men i vårt forhold er vi likestilte. Heldigvis. Dermed er det ingen som har "definisjonsmakt". Og hva legger man egentlig i dette? 6. Hva betyr likeverd i praksis i et forhold? At vi har begge like mye å si, at vi respekterer hverandre og at vi lytter til hverandre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå