AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Greia er at jeg ble feildiganotisert for flere år siden med lettere psykisk utvilkningshemming mens jeg var deprimert. Noe alle rundt og meg selv fikk hakeslep av. Fordi jeg klarte meg veldig godt teoretisk og praktisk den perioden jeg ikke var deprimert. Jeg fikk fagbrev det året jeg fikk diagnosen samtidig som jeg tok lappen på få måneder og besto med glans både første forsøk på teoridelen og oppkjøringen. Fikk null feil på teoridelen. Men jeg har slitt mye med psyken som har påvirket deler av livet. Men når ting har gått bra så har jeg klart meg. Jeg går veldig inn for ting om jeg bestemmer meg for noe. Jeg bor alene og klarer meg veldig godt og har mange venner så sosialt klarer jeg meg også godt. Men samtidig har jeg slitt med konsentrasjonsvansker og kjedsomhet gjennom skoleløpet. Dagdrømmet hele tiden så karakterene var dårlige. Men de fagene jeg syntes var gøy så opplevde jeg mye hyperfokus og fikk gode karakterer om jeg slapp å sitte stille. Gjorde det drit bra i gym for eksempel. Jevnlig har jeg slitt med angst og depresjon og nå i studietiden så fikk jeg en kraftig smell med angst og depresjon som har vanskeligheter med å slippe take, så har i tillegg slitt mye med utmattelse. Jeg har store vanskeligheter med å konsentrere meg, men liker å lære nye ting og studere, det er bare at jeg ikke har konsentrasjon og bare dagdrømmer. Det er flere i min familie som har diagnosen. Pappa har den, min onkel har den og flere fettere og kusiner. Det handler ikke om at jeg har vanskeligheter i å lære i seg selv, men det er konsentrasjonen. De fagene som er gøye og interessante så får jeg gode karakterer fordi jeg får hyperfokus når jeg jobber alene, mens andre fag så mister jeg bare fokuset, men har klart å bestå. På campus så forstyrrer alt meg, bevegelser, lyder og mine egne tanker. Så jeg er aldri der om jeg ikke må fordi jeg klarer ikke å fokusere på det jeg skal pga. forstyrrelsene. Jeg har også ekstremt vanskeligheter med å komme i gang med ting som er "kjedelig". Et godt og ironisk eksempel. Jeg har fått i oppgave av en terapeut å lage en kalender for å evaluere hva jeg gjør i hverdagen for å se hva vi kan justere på. Det fikk jeg for par uker siden, som jeg skulle føre hver dag frem til i morgen, men det har jeg ikke fått kommet i gang med fordi jeg har utsatt og utsatt det. Så nå har jeg glemt når jeg spiste, la meg og sto opp de ulike dagene. Det handler ikke om at jeg ikke gidder, det er bare at det er vanskelig å komme i gang med det. Gjennom studieløpet har jeg også hatt noen permisjoner fordi jeg har møtt veggen. Jeg ønsker ikke at den lettere psykisk utviklingshemming skal være hovedtema i behandlingen noe den er. Derfor ønsker jeg å få en ny vurdering og utredning noe jeg har rett på i følge 2 leger jeg kjenner. De to legene mener også at det kan umulig stemme at jeg har lettere psykisk utviklingsheming, noen psykiatere jeg kjenner privat er også helt uenig i den diagnosen. De mener jeg også burde utrede meg for adhd eller bipolar lidelse. Fordi de kjenner meg godt, men dps jeg går til har vanskeligheter med å gjøre en ny vurdering. Jeg føler dps er for opptatt av den diagnosen som ikke stemmer, og som jeg ikke kan kjenne meg igjen i på noe som helst måte Anonymkode: d80da...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Hva står det i avslaget på ADHD-utredningen? Du må se gjennom det når du skal klage. I din klage så burde du nok blant annet forklare hvorfor "lettere psykisk utviklingshemmet" ikke kan være riktig. For slik du skriver innlegget ditt så tror heller ikke jeg du er psykisk utviklingshemmet. Det har blant annet vært en del nyhetssaker om folk som ble feildiagnostisert med lettere psykisk utviklingshemmet så i klagen din kan du jo blant annet nevne de eksemplene om du ble utredet på samme gale måte som dem på nyhetene. Her er lenke til en nyhetssak: https://www.nrk.no/nordland/historien-om-stine-fra-_helene-sjekker-inn_-har-fatt-ap-til-a-kreve-at-flere-far-testet-seg-pa-nytt-1.15004949 Ville også lagt til at det er belastende med en slik feildiagnostisering. Men som sagt så bruk begrunnelsen i avslaget til å skrive klagen. Snakk også gjerne med denne psykiateren når du skriver klagen. La vedkommende lese begrunnelsen på avslaget. Anonymkode: 050cd...724 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Du bør først og fremst ta en tur til fastlegen din, og be han henvise deg til habiliteringsteamet kommunen din er tilknyttet. Det er denne instansen som utreder for psykisk utviklingshemming. Ha klar en skriftlig begrunnelse for henvisning, og gi den til legen som skal henvise deg. Tenk nøye gjennom din argumentasjon for hvorfor du ønsker en revurdering av diagnosen. Ta gjerne med vitnemål og karakterer, som "bevis" for at diagnosen bør vurderes. Hvis du ikke har fått hjelp til å skrive innlegget ditt, så kan jeg ikke skjønne annet en at du vil (og bør) få denne diagnosen revurdert. Anonymkode: 61bb7...d06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Dra til en av de private klinikkene om du har råd. Der er det ikke noe problem å få diagnose. Anonymkode: b97b4...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Send klage til statsforvalteren... Anonymkode: a329c...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du bør først og fremst ta en tur til fastlegen din, og be han henvise deg til habiliteringsteamet kommunen din er tilknyttet. Det er denne instansen som utreder for psykisk utviklingshemming. Ha klar en skriftlig begrunnelse for henvisning, og gi den til legen som skal henvise deg. Tenk nøye gjennom din argumentasjon for hvorfor du ønsker en revurdering av diagnosen. Ta gjerne med vitnemål og karakterer, som "bevis" for at diagnosen bør vurderes. Hvis du ikke har fått hjelp til å skrive innlegget ditt, så kan jeg ikke skjønne annet en at du vil (og bør) få denne diagnosen revurdert. Anonymkode: 61bb7...d06 Har ikke fått hjelp med dette innlegget. Jeg klarer meg godt språklig og folk rundt meg sier jeg er veldig reflektert og er flink med problemløsninger osv. Så ingen kan skjønne at jeg har den diagnosen nå som jeg har begynt å være åpen om det. min fastlege mener jeg burde fullføre behandlingen jeg går på nå før vi sender ny henvisning. Jeg går egentlig til dps pga angst og depresjon, så jeg nevnte det i forbifarten at jeg vil ha en ny vurdering, men de synes tydeligvis ikke det er nødvendig fordi de knytter min depresjon og angst til lettere psykisk utviklingshemming og er veldig opphengt i det. Psykologen spurte til og med "hva vil du vi skal kalle diagnosen siden du ikke liker det? er lærevansker mer komfortabelt for deg?" Så jeg føler de behandler meg ut i fra den diagnosen siden den diagnosen stadig blir nevnt uten at jeg tar initiativ til det. Jeg kunne gått med på det om jeg faktisk hadde klart og følge med, men hadde slitt med å ta til meg informasjon. Men problemet er heller konsentrasjon som nevnt. Jeg har også fått anbefaling om å gå privat av den ene psykiateren jeg kjenner fordi det er vanskelig å få det offentlige til å endre mening fordi det er vanskelig å innrømme feil eller at de henger seg for mye opp i en ting. Men det er veldig synd når man har et offentlig helsevesen. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Send klage til statsforvalteren... Anonymkode: a329c...940 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dra til en av de private klinikkene om du har råd. Der er det ikke noe problem å få diagnose. Anonymkode: b97b4...5eb Jeg må nok sende klage ja! ts Anonymkode: d80da...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SVK Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg går egentlig til dps pga angst og depresjon, så jeg nevnte det i forbifarten at jeg vil ha en ny vurdering, men de synes tydeligvis ikke det er nødvendig fordi de knytter min depresjon og angst til lettere psykisk utviklingshemming og er veldig opphengt i det. Psykologen spurte til og med "hva vil du vi skal kalle diagnosen siden du ikke liker det? er lærevansker mer komfortabelt for deg?" Så jeg føler de behandler meg ut i fra den diagnosen siden den diagnosen stadig blir nevnt uten at jeg tar initiativ til det. Jeg kunne gått med på det om jeg faktisk hadde klart og følge med, men hadde slitt med å ta til meg informasjon. Men problemet er heller konsentrasjon som nevnt. Anonymkode: d80da...d4d Har du vurdert å bytte behandler hos DPS? Jeg vet ikke hva du tenker Men jeg kan se for meg at det ikke er noe gøy å ha en psykolog som mener du er psykisk utviklingshemmet. I tillegg så vil du vel også føle at behandlingen du får er feil om du mener du er ADDH og psykologen mener du er psykisk utviklingshemmet. Jeg synes du ikke blir tatt på alvor om psykologene kun fokuserer på diagnosen du har fått og ikke hvordan du fungerer. Som nevnt tidligere i tråden så er det også en god del som har blitt feildiagnostisert som psykisk utviklingshemmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden SVK skrev (9 minutter siden): Har du vurdert å bytte behandler hos DPS? Jeg vet ikke hva du tenker Men jeg kan se for meg at det ikke er noe gøy å ha en psykolog som mener du er psykisk utviklingshemmet. I tillegg så vil du vel også føle at behandlingen du får er feil om du mener du er ADDH og psykologen mener du er psykisk utviklingshemmet. Jeg synes du ikke blir tatt på alvor om psykologene kun fokuserer på diagnosen du har fått og ikke hvordan du fungerer. Som nevnt tidligere i tråden så er det også en god del som har blitt feildiagnostisert som psykisk utviklingshemmet. Ikke direkte, men da jeg nevnte at jeg ønsker en ny utredning og vurdering. Så skulle hun psykologen jeg har nå ta det opp i tverrfaglig team. Noe henne gjorde. Neste gang vi møttest etter det så sier de også at mine problemer knyttes til den diagnosen. Så jeg føler litt at det kommer til å bli en kamp. Den psykologen som det hadde jeg samtaler med på inntakssamtalen, og hun heller kunne ikke skjønne at jeg hadde den diagnosen den gangen da jeg var på inntakssamtale. Så jeg ble kjempe skuffa og lei meg, så jeg føler at det bare var en unnskyldning til å ikke ta dette videre. Men en annen psykiater på dps nevnte også at det kan være jeg har bipolar lidelse, så det er 3. personen som sier det hvor en av de jobber på den dps jeg går på. Så jeg kan prøve å bruke henne. Min psykolog er veldig ung, tror hun er rundt 25 og nyutdannet, noe som ikke er feil i seg selv. Men jeg kan oppleve henne som litt feig i de tverrfaglige samtalene på dps. Pyskiateren jeg snakket med sist på dps pga helt andre ting gikk rett på sak. Jeg nevnte ikke noen ting om diagnoser, men hun snakket om bipolar lidelse og adhd og i tillegg virket det som hun hadde bein i nesa. Jeg tror jeg kunne trengt ei som er utover i de tverrfaglige møtene. Etter hva jeg skjønte var ikke denne psykiateren en del av det tverrfaglige teamet, så kanskje henne burde vært en større del av min behandling. ts Anonymkode: d80da...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Hør med fastlegen og DPS om dere kan ha et møte sammen? Da har du en «forsvarsadvokat». Uansett så ville jeg ha prøvd å få byttet behandler på DPS. Evt prøvd å få kontakt med psykiateren og/eller psykologen du hadde i inntaktssamtalen, for å høre hvordan du bør gå frem eller gjøre. Si at du opplever at din nåværende psykolog bruker diagnosen som tidligere er satt. Anonymkode: cee0a...5dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Hårreisende. Og ikke utypisk DPS. Anonymkode: 22116...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SVK Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke direkte, men da jeg nevnte at jeg ønsker en ny utredning og vurdering. Så skulle hun psykologen jeg har nå ta det opp i tverrfaglig team. Noe henne gjorde. Neste gang vi møttest etter det så sier de også at mine problemer knyttes til den diagnosen. Så jeg føler litt at det kommer til å bli en kamp. Den psykologen som det hadde jeg samtaler med på inntakssamtalen, og hun heller kunne ikke skjønne at jeg hadde den diagnosen den gangen da jeg var på inntakssamtale. Så jeg ble kjempe skuffa og lei meg, så jeg føler at det bare var en unnskyldning til å ikke ta dette videre. Men en annen psykiater på dps nevnte også at det kan være jeg har bipolar lidelse, så det er 3. personen som sier det hvor en av de jobber på den dps jeg går på. Så jeg kan prøve å bruke henne. Min psykolog er veldig ung, tror hun er rundt 25 og nyutdannet, noe som ikke er feil i seg selv. Men jeg kan oppleve henne som litt feig i de tverrfaglige samtalene på dps. Pyskiateren jeg snakket med sist på dps pga helt andre ting gikk rett på sak. Jeg nevnte ikke noen ting om diagnoser, men hun snakket om bipolar lidelse og adhd og i tillegg virket det som hun hadde bein i nesa. Jeg tror jeg kunne trengt ei som er utover i de tverrfaglige møtene. Etter hva jeg skjønte var ikke denne psykiateren en del av det tverrfaglige teamet, så kanskje henne burde vært en større del av min behandling. ts Anonymkode: d80da...d4d Jeg bør kanskje starte med å si at jeg ikke er helsepersonell og jeg vet ikke hvordan DPS eller disse utredningene fungerer. Jeg skjønner veldig godt du er skuffa. Hadde blitt det selv. Det at det er flere leger og psykologer som tror på deg er vel også et argument for at du om du bytter psykolog så får du kanskje en som tror på deg og som tør å si at den forrige utredningen din ikke var riktig. Så kanskje det er det du burde gjøre? Du kan jo også snakke med psykologen din om dette. Du kan spørre henne om hvorfor hun er sikker på at denne diagnosen er riktig, at du har snakket med andre som mener den er feil, at det har vært nyhetssaker om feildiagnostisering, at du er usikker på om hun tør å å overprøve tidligere gitte diagnoser og at du ønsker en som ser deg for den du er og ikke kun gjennom brillene på en tidligere gitt diagnose som du mener er feil. Hun psykologen din burde klare å se dette fra ditt perspektiv. Klart om det var 100 prosent sikkert at du var psykisk utviklingshemmet så hadde det ikke vært noe vits med ny utredning og det hadde ikke vært noe poeng å bytte behandler. Men her kan det umulig være spesielt sikkert at du er psykisk utviklingshemmet. Det er flere leger og psykologer som sier at diagnosen umulig kan stemme og selv om jeg ikke er lege eller psykolog så er jeg enig med dem. Slik du skriver og beskriver situasjonen så tror jeg at problemet er noe annet enn intelligensen din. Jeg synes du burde bytte til en psykolog som tror på deg og som kjemper for deg. En psykolog som er på din side. Endret 1 time siden av SVK 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Hei igjen, det var jeg som skrev om henvisning til habiliteringsteamet lengere opp her. Nå er det sånn at en diagnose som lettere pu, har svært mye å si for hvordan du blir møtt i systemet. Det har ingen hensikt å vente med ny utredning, uansett om du nå går til behandling. Det er faktisk veldig viktig at du nå får en revurdering av pu-diagnosen. All behandling og utredning du får nå, og vil få i fremtiden, så vil en feil pu-diagnose påvirke hvilken hjelp du får. Det er stor forskjell på hvilken behandling/hjelp/kriterier som må oppfylles for ny diagnose/forventninger en har til en voksen med normal IQ og en person med lettere pu (iq 50 -69 og mental alder 9 - 12 år). Forklar fastlegen din dette, eller bytt fastlegen! Anonymkode: 61bb7...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Hvor gammel var du da du fikk pu-diagnosen, og hvor gammel er du nå? Dersom du fikk diagnosen pu i ungdomsårene, så har du krav på en ny evnevurdering når du har nådd voksen alder. Anonymkode: 61bb7...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Greia er at jeg ble feildiganotisert for flere år siden med lettere psykisk utvilkningshemming mens jeg var deprimert. Noe alle rundt og meg selv fikk hakeslep av. Fordi jeg klarte meg veldig godt teoretisk og praktisk den perioden jeg ikke var deprimert. Jeg fikk fagbrev det året jeg fikk diagnosen samtidig som jeg tok lappen på få måneder og besto med glans både første forsøk på teoridelen og oppkjøringen. Fikk null feil på teoridelen. Men jeg har slitt mye med psyken som har påvirket deler av livet. Men når ting har gått bra så har jeg klart meg. Jeg går veldig inn for ting om jeg bestemmer meg for noe. Jeg bor alene og klarer meg veldig godt og har mange venner så sosialt klarer jeg meg også godt. Men samtidig har jeg slitt med konsentrasjonsvansker og kjedsomhet gjennom skoleløpet. Dagdrømmet hele tiden så karakterene var dårlige. Men de fagene jeg syntes var gøy så opplevde jeg mye hyperfokus og fikk gode karakterer om jeg slapp å sitte stille. Gjorde det drit bra i gym for eksempel. Jevnlig har jeg slitt med angst og depresjon og nå i studietiden så fikk jeg en kraftig smell med angst og depresjon som har vanskeligheter med å slippe take, så har i tillegg slitt mye med utmattelse. Jeg har store vanskeligheter med å konsentrere meg, men liker å lære nye ting og studere, det er bare at jeg ikke har konsentrasjon og bare dagdrømmer. Det er flere i min familie som har diagnosen. Pappa har den, min onkel har den og flere fettere og kusiner. Det handler ikke om at jeg har vanskeligheter i å lære i seg selv, men det er konsentrasjonen. De fagene som er gøye og interessante så får jeg gode karakterer fordi jeg får hyperfokus når jeg jobber alene, mens andre fag så mister jeg bare fokuset, men har klart å bestå. På campus så forstyrrer alt meg, bevegelser, lyder og mine egne tanker. Så jeg er aldri der om jeg ikke må fordi jeg klarer ikke å fokusere på det jeg skal pga. forstyrrelsene. Jeg har også ekstremt vanskeligheter med å komme i gang med ting som er "kjedelig". Et godt og ironisk eksempel. Jeg har fått i oppgave av en terapeut å lage en kalender for å evaluere hva jeg gjør i hverdagen for å se hva vi kan justere på. Det fikk jeg for par uker siden, som jeg skulle føre hver dag frem til i morgen, men det har jeg ikke fått kommet i gang med fordi jeg har utsatt og utsatt det. Så nå har jeg glemt når jeg spiste, la meg og sto opp de ulike dagene. Det handler ikke om at jeg ikke gidder, det er bare at det er vanskelig å komme i gang med det. Gjennom studieløpet har jeg også hatt noen permisjoner fordi jeg har møtt veggen. Jeg ønsker ikke at den lettere psykisk utviklingshemming skal være hovedtema i behandlingen noe den er. Derfor ønsker jeg å få en ny vurdering og utredning noe jeg har rett på i følge 2 leger jeg kjenner. De to legene mener også at det kan umulig stemme at jeg har lettere psykisk utviklingsheming, noen psykiatere jeg kjenner privat er også helt uenig i den diagnosen. De mener jeg også burde utrede meg for adhd eller bipolar lidelse. Fordi de kjenner meg godt, men dps jeg går til har vanskeligheter med å gjøre en ny vurdering. Jeg føler dps er for opptatt av den diagnosen som ikke stemmer, og som jeg ikke kan kjenne meg igjen i på noe som helst måte Anonymkode: d80da...d4d Nummer en: det du beskriver i første avsnitt kan en som er lettere psykisk utviklingshemmet få til. nummer to: det er helt tydelig at du har lest deg veldig opp på ADHD og prøver og skal overbevise alle ved å sette likhetstegn mellom de symptomene du har og de utfordringene man kan ha det ADHD. Men det er også helt tydelig at du ikke helt har forstått de begrepene. Du legger veldig vekt på for eksempel hyperfokus, men det du beskriver er ikke det man mener når man snakker om hyperfokus i forbindelse med ADHD. Og det å ha problemer med å komme igang med kjedelige oppgaver er ikke akkurat noe som skriker av ADHD. Det er ingen mennesker som synes det er lett å komme i gang med kjedelige oppgaver Anonymkode: d1de7...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå