AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Hei Jeg opplevde å få avslått søknad om patent på merkenavn som består av to engelske ord pga at noen andre som har ett av ordene i sitt merkenavn allerede er registrert og beskyttet de er et merke som selger brus, et brusmerke, men de har også gardert seg og registrert seg for salg av klær. Regner med det er hvis de skal drive kampanje og feks gi bort T-skjorte med merket på brystet.fordi de driver altså ikke med salg av klær før jeg startet bedriften min som er salg av dameklær, og som da har egen logo med ett likt ord som dem, gjorde jeg navnesøk via Altinn og ingen andre resultater kom opp valgte derfor å bruke denne logoen og merkenavnet og har bestilt klær med den logoen på det jeg lurer på nå er hva jeg skal gjøre med de klærne med logoen min på? Har jeg lov å selge de? Jeg blir å skaffe meg en ny logo men ønsker å selge de klærne med denne logoen siden alt i alt kostet det flere titusen kan jeg risikere å få økonomisk trøbbel med det merket som har ett ord likt mitt? logoen min har en helt annen betydning og mening og jeg kan ikke forstå at noen kan forveksle de, men men ringte patentstyret og snakket med en veldig hjelpsom dame men hun kunne ikke gi meg noe klart svar på dette noen som vet? tenkte at hvis jeg kanskje oppretter nytt merke/logo så kan jeg da selge de gamle som en «kolleksjon» alt i alt bunner det i om noen vet om jeg kan få trøbbel for det? Det er jo så strenge regler på sånt. Anonymkode: e6ced...6b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
8ilver8nake Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei Jeg opplevde å få avslått søknad om patent på merkenavn som består av to engelske ord pga at noen andre som har ett av ordene i sitt merkenavn allerede er registrert og beskyttet de er et merke som selger brus, et brusmerke, men de har også gardert seg og registrert seg for salg av klær. Regner med det er hvis de skal drive kampanje og feks gi bort T-skjorte med merket på brystet.fordi de driver altså ikke med salg av klær før jeg startet bedriften min som er salg av dameklær, og som da har egen logo med ett likt ord som dem, gjorde jeg navnesøk via Altinn og ingen andre resultater kom opp valgte derfor å bruke denne logoen og merkenavnet og har bestilt klær med den logoen på det jeg lurer på nå er hva jeg skal gjøre med de klærne med logoen min på? Har jeg lov å selge de? Jeg blir å skaffe meg en ny logo men ønsker å selge de klærne med denne logoen siden alt i alt kostet det flere titusen kan jeg risikere å få økonomisk trøbbel med det merket som har ett ord likt mitt? logoen min har en helt annen betydning og mening og jeg kan ikke forstå at noen kan forveksle de, men men ringte patentstyret og snakket med en veldig hjelpsom dame men hun kunne ikke gi meg noe klart svar på dette noen som vet? tenkte at hvis jeg kanskje oppretter nytt merke/logo så kan jeg da selge de gamle som en «kolleksjon» alt i alt bunner det i om noen vet om jeg kan få trøbbel for det? Det er jo så strenge regler på sånt. Anonymkode: e6ced...6b8 Enhver omsetning av produkt med andres opphavsrett eller designpatent er et brudd meg bekjent, uansett hensikt så er det jo nettopp dette som er beskyttet og grunnlag for avslaget ditt, så du er jo vel vitende om at produktet nå bryter med opphavsrett. Du kan jo velge å selge de, men da eksponerer du deg for risikoen for juridisk forfølgelse hvis de skulle finne ut de ville gjøre det. Er vanlig problemstilling og store mengder varer som jevnlig blir kassert på grunn av dette, en "liten" rettstvist vil normalt koste vesentlig mer enn tapet av en begrenset mengde varer. Så blir opp til deg hvor seriøs du ønsker og være og hvilken risiko du vil ta. Kjenner ikke til om det er noe foreldelse av slike brudd, så kan ikke si om du alltid vil være eksponert for bruddet om det så går 5 år og de finner ut og forfølger bruddet når du potensielt har blitt en stor aktør som de lett vil kunne kreve erstatning fra. Meg personlig ville aldri vurdert det, tatt det på egen kappe og som lærdom på å gjøre godt forarbeid og ikke produsere noe før alt er redegjort for og avklart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Tja eks Coca cola selger nå klær. Har sett på eks sparkjøp har de klær som er merket Coca cola kompani som det står cola, fanta osv på Anonymkode: 456ca...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Hadde du veiledningstime med Patentstyret først? Det kan være lurt da de har erfaring og kan søke i systemet breiere så de faktisk får opp lignende treff som kan gi konflikt. Uansett. Nå som du vet og risikerer å bryte et registrert og beskyttet merkevare så hadde jeg ikke tatt tjangsen. Du risikerer økonomiske konsekvenser av å bryte dette. Et alternativ er å vurdere når det andre merkevaren går ut på dato, og om du tror de bryr seg om å fornye det. Alternativ kan du jo kontakte de og snakke med de om å få lov til å bruke logoen du allerede har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Søk her og ikke på proff neste gang https://search.patentstyret.no/advanced/#/ Jeg ville tatt kontakt med selskapet. Lagt deg flat og spurt om det var greit å selge produktet, og at du ikke kommer til å gjøre samme tabbe igjen. Anonymkode: 8f19a...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Mulig jeg ikke helt skjønner, hadde vært lettere med de faktiske ordene. Men vil ikke tro det er problematisk at du har et klesmerke som heter Prime Ladywear, selv om man har en grusom avløpsvannprodusent som heter PRIME. Du kan jo med fordel prøve å unngå å kun bruke store bokstaver med identisk font for Prime-delen av navnet. Det vil vel heller ikke være voldsomt problematisk å bruke Supreme heller, siden "supreme" i seg selv er et generelt ord. Men å kopiere font og merke "ladywear" med dus eggehvit farge på hvit t-skjorte vil nok hisse opp en og annen advokat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Ts her Takk for svar, setter pris på det. Når det gjelder å ikke få patent på et navn som har 1 ord som er likt et annet kan jeg forstå. Men om man har rett til å selge uten patent vet jeg ikke. Litt gråsone der. Siden merket mitt har en helt annen betydning er det rart å ikke få tillatelse til salg. Ordet som er likt er også et veldig bredt ord som brukes mye i Norge men er på engelsk. Jeg tok og kontaktet det andre merket som har patent om denne situasjonen og han sa han skulle sjekke det ut. Nei jeg tar ikke sjansen på å selge klærne med logo hvis de er negative til dette. Som du sa, bedre å tape litt enn et søksmål. Anonymkode: e6ced...6b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå