Carrot Skrevet 11 timer siden #21 Del Skrevet 11 timer siden Sportydame skrev (1 minutt siden): Du glemte at vi også bruker penger fra oljefondet - nå er ikke jeg en fan av å bruke for mye oljepenger - da det indirekte øker inflasjonen - så alt handler om prioritering. Samme med forsvaret, som nå rustes opp - disse pengene skal også tas fra statsbudsjettet. Om vi ønsker selvforsyning på mat - så "kan" økt subsidiering avhjelpe dette - om vi ikke skal fortsette med importtollene - som det da blir handelskrig utav. Om det finnes andre måter får de som jobber med dette evt uttale seg om, det er sikkert noen som utreder alternative måter å bli selvforsynte på. Kanskje alle burde få betalt av staten for å ha ei ku eller ei geit og noen høner eller 3? Jeg kunne gjerne tenkt meg det..... Nå tror jeg som sagt ikke noe på at det blir 25% toll fra Trump - men han har jo et poeng, som mange velger å overse. jeg glemte ikke noe, jeg spurte deg om å utdype hva du mente med "andre måter" noe du fortsatt ikke gjør så da regner jeg med det vare var en mening og en påstand uten videre dekning fra noe sted? Og du er kanskje en av få evt som ikke tror Trump kommer til å gjennomføre alt han setter seg fore med tanke på alt han har gjort de sistse 30+ dagene ... og poenget hans er hva? Tror du det blir bedre økonomi for den jevne amerikaner som følge av hans "herjinger"? 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 11 timer siden #22 Del Skrevet 11 timer siden Tiger Jack skrev (2 timer siden): Er det ikke litt hykleri å klage på at Trump nå innfører toll på varer fra Europa, mens Norge selv har tollmurer som er skyhøye for enkelte varer? Eksempler: Melk; 443% Biff: 344% Lammekjøtt: 429% Det er også skyhøy tollsats på ost. Dette gjør Norge selvagt for å beskytte det norske landbruket. Disse tollsatsene gjør at vi stort sett finner norskprodusert kjøtt og meieriprodukter i norske butikkhyller. Dette kalles for proteksjonisme, og det er nettopp det Trump nå driver på med. Han ønsker selvsagt å øke produksjonen av varer i USA ved å beskytte dem fra konkurransen fra importvarer. Ja det er det for å være ærlig. Norge har alltid hatt skyhøye tollmurer. Jeg husker at når jeg kjøpte bil i Frankrike (flyttet fra Norge bak til hjemmeland i ett år) og kom tilbake til Norge med bilen, måtte jeg selge den og det var så surt.. De krevde så mye ekstra for å få lov til å kjøre bilen i Norge at jeg hadde rett og slett ikke råd.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 11 timer siden #23 Del Skrevet 11 timer siden Carrot skrev (Akkurat nå): jeg glemte ikke noe, jeg spurte deg om å utdype hva du mente med "andre måter" noe du fortsatt ikke gjør så da regner jeg med det vare var en mening og en påstand uten videre dekning fra noe sted? Og du er kanskje en av få evt som ikke tror Trump kommer til å gjennomføre alt han setter seg fore med tanke på alt han har gjort de sistse 30+ dagene ... og poenget hans er hva? Tror du det blir bedre økonomi for den jevne amerikaner som følge av hans "herjinger"? Hva er poenget med kverruleringen din? Jeg vet at Trump ikke gjennomfører alt han setter seg fore - han driver med forhandlingstaktikk - hvilket fungerer. Jeg trenger ikke utrede alle alternative måter å bedrive selvforsyning i Norge på - men importtoll trenger ikke være det eneste svaret. Det er litt i overkant mye hykleri i disse trådene - og det ser man her. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 11 timer siden #24 Del Skrevet 11 timer siden Carrot skrev (1 time siden): du skrev "det finnes andre måter å gjøre det på" som en generell kommentar.. Landbruket er subsidiert forøvrig, der bonden likevel bare får 73 øre pr liter melk mens den selges for veldig mye mer (ca 6,50 i snittpris) til forbruker.. Eller hvete, som felleskjøpet har en målpris i år på 5 pr kilo (tidligere 2.50) for der den igjen selges for 15 kroner ca til forbruker.. Du skriver at forbrukerprisen på melk er 6.50, men det er ikke riktig. For forbuker i butikk koster en liter melk 20-25 kroner. 6,5 kroner er omtrent det bonden får betalt pr liter. Du skriver at målprisen på hvete tidligere hvar 2,5 kroner/kg. Det er riktig at den har vært det, men det er mange år siden. tror vi må ti år tilbake for å finne den målprisen, så det er ikke så relevant lenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 11 timer siden #25 Del Skrevet 11 timer siden miniomelett skrev (1 time siden): Nå er det jo nesten ingen i Norge som spiser lammekjøtt, foruten 1 gang til påske kanskje i noen distrikt, og fårikål 1-2 ganger i året. Vårt eget lammekjøtt står jo bare og støver på frysere. Hva i all verden skal vi med utenlandsk lammekjøtt da, proppfull av antibiotika og annet dritt. At vi har så høy toll på 3-4 varer for å verne om egen produksjon og div andre grunner, er ikke det samme som det Trump driver med. Det tror jeg de fleste oppegående kan se. for info, antibiotika har vært forbudt i EU i 20 år... bare for info. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_05_1687 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 11 timer siden #26 Del Skrevet 11 timer siden aksase skrev (3 minutter siden): Du skriver at forbrukerprisen på melk er 6.50, men det er ikke riktig. For forbuker i butikk koster en liter melk 20-25 kroner. 6,5 kroner er omtrent det bonden får betalt pr liter. Du skriver at målprisen på hvete tidligere hvar 2,5 kroner/kg. Det er riktig at den har vært det, men det er mange år siden. tror vi må ti år tilbake for å finne den målprisen, så det er ikke så relevant lenger. Sitat People also ask Hva koster en liter melk i 2024? Både kumelk og geitemelk får en gjennomsnittlig engrospris(PGE) på 6,54 kroner per liter for resten av 2024.Sep 5, 2024 beklager om jeg stolte på feil informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 11 timer siden #27 Del Skrevet 11 timer siden Sportydame skrev (7 minutter siden): Hva er poenget med kverruleringen din? Jeg vet at Trump ikke gjennomfører alt han setter seg fore - han driver med forhandlingstaktikk - hvilket fungerer. Jeg trenger ikke utrede alle alternative måter å bedrive selvforsyning i Norge på - men importtoll trenger ikke være det eneste svaret. Det er litt i overkant mye hykleri i disse trådene - og det ser man her. min kverulering? JEG stilte et spørsmål du ikke svarer på.. det er ikke å kverulere..? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 11 timer siden #28 Del Skrevet 11 timer siden Apis skrev (1 time siden): Så da sender Trump regningen med de høye tollmurene til det Amerikanske folket? Det er nettopp det som skjer. Det er forbrukeren som betaler tollen. Det er skjult skatt på forbrukeren for å finansiere skattelette for bedriftseierne. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gratis Skrevet 11 timer siden #29 Del Skrevet 11 timer siden Carrot skrev (13 minutter siden): jeg glemte ikke noe, jeg spurte deg om å utdype hva du mente med "andre måter" noe du fortsatt ikke gjør så da regner jeg med det vare var en mening og en påstand uten videre dekning fra noe sted? Og du er kanskje en av få evt som ikke tror Trump kommer til å gjennomføre alt han setter seg fore med tanke på alt han har gjort de sistse 30+ dagene ... og poenget hans er hva? Tror du det blir bedre økonomi for den jevne amerikaner som følge av hans "herjinger"? Målet hans er å øke produktiviteten i USA, dvs lokke bedrifter til å komme hjem, starte fabrikker i USA. Om han lykkes vil tiden vise, men han prøver. Det er mer enn du kan si om meningsløse EU byråkrater som stort sett er opptatt av seg selv og sin indre krets av elitepolitikere. Helt ute av stand til å foreta seg noe som helst. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 11 timer siden #30 Del Skrevet 11 timer siden (endret) Carrot skrev (15 minutter siden): beklager om jeg stolte på feil informasjon Informasjonen var ikke feil, du bare tolket den feil. Du har funnet bondens målpris på 6,54 et sted hvor den prisen er kalt for engropris. Engrosprisen er prisen en vare selges for mellom produsenter og distributører, og er ikke det samme som sluttbrukerprisen som du finner i hylla på butikken. Endret 11 timer siden av aksase 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 11 timer siden #31 Del Skrevet 11 timer siden Carrot skrev (1 time siden): hvor har du disse tallene fra? Hvis ingen spiser lam hvorfor har vi da slakt på om lag 1,1 millioner sau og lam i Norge, noe som tilsvarer over 23 000 tonn mens prognosen for salg i 2025 ligger rundt17000 tonn.. Noen ganger tror jeg folk bare synser? Så forresten denne: Jens Stoltenberg om Donald Trumps tolltrussel – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet https://www.nrk.no/rogaland/norge-har-2857-tonn-sau-og-lam-pa-lager-1.13850886#:~:text=Ingen i kø for halve,derimot 20 prosent mindre av. https://www.nrk.no/rogaland/derfor-ligger-over-2200-tonn-lam-pa-lager-1.13354735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 10 timer siden #32 Del Skrevet 10 timer siden miniomelett skrev (3 minutter siden): https://www.nrk.no/rogaland/norge-har-2857-tonn-sau-og-lam-pa-lager-1.13850886#:~:text=Ingen i kø for halve,derimot 20 prosent mindre av. https://www.nrk.no/rogaland/derfor-ligger-over-2200-tonn-lam-pa-lager-1.13354735 Nå er det veldig gamle artikler du linker til... Dette er prognosene for lam, og andre typer kjøtt Prognose - www.totalmarked.no 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 10 timer siden #33 Del Skrevet 10 timer siden Gratis skrev (24 minutter siden): Målet hans er å øke produktiviteten i USA, dvs lokke bedrifter til å komme hjem, starte fabrikker i USA. Tollmurer øker ikke produktiviteten, det reduserer konkurranse, slik at produktiviteten og konkurransekraften over tid svekkes. Et eksempel er importtoll på utenlandske biler som det har vært i mange årtier i USA. Dette har ført til at de tre store produsentene har kunnet selge underlegne produkter i et stort hjemmemarked med redusert konkurranse fra utenlandske produsenter som ikke åpner fabrikker i USA. Dette fører til at amerikanskdesignede biler nesten ikke eksporteres. I lik konkurranse utenfor USA er bilene gammeldagse og har lav kvalitet. Unntaket er Tesla, men globalt er Tesla fremdeles et nisjeprodukt i noen få år til. Poenget står seg likefullt. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 10 timer siden #34 Del Skrevet 10 timer siden Landbruk er og har vært et eget område hvor det alltid har vært restriksjoner mot frihandel. Ja, man kan si det er dobbeltmoralsk, men hva med de som vil ha fri import av landbruksvarer, men heier på Trumps tollmurer? Jeg skjønner ikke dem heller. Land er opptatt av matsikkerheten og forsyningssikkerhet. En klarer seg uten IPad, men ikke uten mat. Derfor er lokalprodusert mat beskyttet i de fleste land. Vi er heller ikke selvforsynte på avokado, men ville ikke sulte ihjel på norsk mat? Gjennom WTO ble det forhandlet frem kvoter og satser for handel. Mat som produseres i USA vil neppe nå EU standarder og da heller ikke de norske. Kort sagt, i USA er alt lov å tilsette frem til at det er bevist at det er helseskadelig. På sett og vis funker det for dem, de har koko erstatningsregler. I EU må tilsettinger være beviselige trygge før de kan tilsettes. Et godt eksempel er diskusjonen i GB om import fra USA av kyllinger som er dyppet i klorin etter slakt i USA. Red tape vil uansett stoppe landbruksimporten. Frihandel har ellers vært flott for Norge og verden. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 10 timer siden #35 Del Skrevet 10 timer siden (endret) Snok1 skrev (55 minutter siden): Det er nettopp det som skjer. Det er forbrukeren som betaler tollen. Det er skjult skatt på forbrukeren for å finansiere skattelette for bedriftseierne. Så er det vel ikke tollavgifter, og produksjonskostnader som setter prisen i butikken, det blir sagt at bonden kan gi bort produktene sine og vi ville fortsatt ha Europas dyreste mat. Prisen er satt etter hva forbruker er villig til å gi, ikke etter kostnader i næringskjeden. Endret 10 timer siden av Apis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 10 timer siden #36 Del Skrevet 10 timer siden Huldra-78 skrev (34 minutter siden): Nå er det veldig gamle artikler du linker til... Dette er prognosene for lam, og andre typer kjøtt Prognose - www.totalmarked.no Så folk spiser plutselig lam 3 ganger i uka? Står jo i prognosen at det ligger 800 tonn lam på frys i 2024. Tror ikke vi trenger å sette ned tollen på lammekjøtt helt ennå. Vi kan jo først spise opp det vi produserer selv, slik at bønder får lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden miniomelett skrev (4 timer siden): Så folk spiser plutselig lam 3 ganger i uka? Står jo i prognosen at det ligger 800 tonn lam på frys i 2024. Tror ikke vi trenger å sette ned tollen på lammekjøtt helt ennå. Vi kan jo først spise opp det vi produserer selv, slik at bønder får lønn. Jeg sa ingenting om at det er behov for å sette ned tollen, ville bare si i fra om gamle artikler fra 2018. Og samtidig legge ved en link til litt ferskere tall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 5 timer siden #38 Del Skrevet 5 timer siden Huldra-78 skrev (27 minutter siden): Jeg sa ingenting om at det er behov for å sette ned tollen, ville bare si i fra om gamle artikler fra 2018. Og samtidig legge ved en link til litt ferskere tall. Helt innafor, det. Jeg ville bare poengtere at tollen på for eks lammekjøtt er der antakelig mest for å "mure ute" utenlandsk lammekjøtt, da vi har mye mer enn vi allerede greier/har lyst å spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 3 timer siden #39 Del Skrevet 3 timer siden Sportydame skrev (9 timer siden): Nordmenn forstår ikke selv hva de klager over - de bare gjentar mantraene fra mainstream-media i Norge..... 😉 Proteksjonisme for jorbruket har så å si alle de rike landene. Alle EU landene har det for eksempel. Selv om det nok i stor grad er på fellesnivå. Når det gjelder USA så har jo de selv ganske betydelig subsidier til sitt eget landbruk. Virker vel som om du er en slik person som er kontrær av pinsipp, uten særlig substans bak? 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3 timer siden #40 Del Skrevet 3 timer siden miniomelett skrev (7 timer siden): https://www.nrk.no/rogaland/norge-har-2857-tonn-sau-og-lam-pa-lager-1.13850886#:~:text=Ingen i kø for halve,derimot 20 prosent mindre av. https://www.nrk.no/rogaland/derfor-ligger-over-2200-tonn-lam-pa-lager-1.13354735 Derfor er jeg vegetar .. Dette gjør meg direkte sint 😡 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå