Tiger Jack Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden (endret) Er det ikke litt hykleri å klage på at Trump nå innfører toll på varer fra Europa, mens Norge selv har tollmurer som er skyhøye for enkelte varer? Eksempler: Melk; 443% Biff: 344% Lammekjøtt: 429% Det er også skyhøy tollsats på ost. Dette gjør Norge selvagt for å beskytte det norske landbruket. Disse tollsatsene gjør at vi stort sett finner norskprodusert kjøtt og meieriprodukter i norske butikkhyller. Dette kalles for proteksjonisme, og det er nettopp det Trump nå driver på med. Han ønsker selvsagt å øke produksjonen av varer i USA ved å beskytte dem fra konkurransen fra importvarer. Endret 7 timer siden av Tiger Jack 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Tiger Jack skrev (2 minutter siden): Er det ikke litt hykleri å klage på at Trump nå innfører toll på varer fra Europa, mens Norge selv har tollmurer som er skyhøye for enkelte varer? Eksempler: Melk; 443% Biff: 344% Lammekjøtt: 429% Det er også skyhøy tollsats på ost. Dette gjør Norge selvagt for å beskytte det norske landbruket. Disse tollsatsene gjør at vi stort sett finner norskprodusert kjøtt og meieriprodukter i norske butikkhyller. Dette kalles for proteksjonisme, og det er nettopp det Trump nå driver på med. Han ønsker selvsagt å øke produksjonen av varer i USA ved å beskytte dem fra konkurransen fra importvarer. For å beskytte norske distrikter og ikke minst ha et minimum av beredskap 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Tiger Jack skrev (2 minutter siden): Er det ikke litt hykleri å klage på at Trump nå innfører toll på varer fra Europa, mens Norge selv har tollmurer som er skyhøye for enkelte varer? Eksempler: Melk; 443% Biff: 344% Lammekjøtt: 429% Det er også skyhøy tollsats på ost. Dette gjør Norge selvagt for å beskytte det norske landbruket. Disse tollsatsene gjør at vi stort sett finner norskprodusert kjøtt og meieriprodukter i norske butikkhyller. Dette kalles for proteksjonisme, og det er nettopp det Trump nå driver på med. Han ønsker selvsagt å øke produksjonen av varer i USA ved å beskytte dem fra konkurransen fra importvarer. Nordmenn forstår ikke selv hva de klager over - de bare gjentar mantraene fra mainstream-media i Norge..... 😉 Tror mange ikke engang vet at vi har proteksjonisme i Norge - eller at vi betaler toll på utenlandske varer.... 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Apis skrev (1 minutt siden): For å beskytte norske distrikter og ikke minst ha et minimum av beredskap Det finnes andre måter å gjøre det på 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Sportydame skrev (1 minutt siden): Nordmenn forstår ikke selv hva de klager over - de bare gjentar mantraene fra mainstream-media i Norge..... 😉 Tror mange ikke engang vet at vi har proteksjonisme i Norge - eller at vi betaler toll på utenlandske varer.... Nja, etter VOEC tror jeg de aller fleste har fått med seg at det er tollimport på varer 😇 men jeg tror ikke brorparten vet hvor mye før de evt skal hente inn noe selv, som attpåtil er lavere enn tollsatsen om du kjøper det i butikk for mange produkter. Folk flest bryr seg ikke før det treffer dem og deres lommebok og da er det "Meg selv" som gjelder - ikke tanken på å handle norsk om de kan.. Se bare på alle som reiser til Sverige og handler fordi kyllingen er billigere der eller for ikke å snakke om den "ekstremt dyre" danskepølsa... Jeg er FOR skatter og avgifter til felles beste altså, misforstå meg ikke - men enkelte ting er rett og slett for dyrt til forbruker med tanke på hva produsentene får så jeg slår et slag for bonden! Sportydame skrev (5 minutter siden): Det finnes andre måter å gjøre det på 😉 kom med utdyping, jeg vil gjerne høre.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Problemet er vel ikke at Trump ønsker å innføre mer toll, men heller måten det gjøres på. Det kommer brått på, det er høye sastser, og det skal ikke bare gjelde enkelte produkter, men stort sett all import. Tradisjonelt har gode naboland utviklet sin handel over generasjoner med ulike avtaler og samarbeid begge veier. Det han driver med nå, er fullstendig diktatorisk overkjøring av alle nasjoner som tidligere så på USA som sin allierte og sin trofaste partner. Hans "America First"-politikk er rå og brutal for alle tidligere samarbeidsland og det skaper stor usikkerhet i internasjonal handel, noe som også påvirker aksjemarkeder og økonomi over hele verden. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Carrot skrev (10 minutter siden): Nja, etter VOEC tror jeg de aller fleste har fått med seg at det er tollimport på varer 😇 men jeg tror ikke brorparten vet hvor mye før de evt skal hente inn noe selv, som attpåtil er lavere enn tollsatsen om du kjøper det i butikk for mange produkter. Folk flest bryr seg ikke før det treffer dem og deres lommebok og da er det "Meg selv" som gjelder - ikke tanken på å handle norsk om de kan.. Se bare på alle som reiser til Sverige og handler fordi kyllingen er billigere der eller for ikke å snakke om den "ekstremt dyre" danskepølsa... Jeg er FOR skatter og avgifter til felles beste altså, misforstå meg ikke - men enkelte ting er rett og slett for dyrt til forbruker med tanke på hva produsentene får så jeg slår et slag for bonden! kom med utdyping, jeg vil gjerne høre.. For landbruket: subsidier, og stimulering på andre måter enn å sende regninga til folket via importtoll..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Sportydame skrev (7 minutter siden): For landbruket: subsidier, og stimulering på andre måter enn å sende regninga til folket via importtoll..... Og hvor skal disse subsidiene komme fra om ikke fra folket via skatteinnbetalinger? Norsk matproduksjon er for øvrig allerede subsidiert. Det er for øvrig svært få varegrupper som har toll i Norge, det er først og fremst snakk om næringsmidler og tekstiler. Tollen på tekstiler er maksimalt 10,7% og dersom du importerer selv er du fritatt på forsendelser opp til 3000 kroner. Toll på tekstiler er kanskje utgått på dato siden Norge har begrenset med tekstilindustri å beskytte, men toll på næringsmidler tror jeg faktisk er tvingende nødvendig. Det er for øvrig også en rekke unntak for toll på næringsmidler. Det er ganske langt fra det til en toll på 25% på alle varer. Dette vil uansett, mer enn noe annet, ramme amerikanske forbrukere. Europa har heldigvis flere ben å stå på. Endret 6 timer siden av Jdz 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Sportydame skrev (12 minutter siden): For landbruket: subsidier, og stimulering på andre måter enn å sende regninga til folket via importtoll..... Så da sender Trump regningen med de høye tollmurene til det Amerikanske folket? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Jdz skrev (4 minutter siden): Og hvor skal disse subsidiene komme fra om ikke fra folket via skatteinnbetalinger? Norsk matproduksjon er for øvrig allerede subsidiert. Det er for øvrig svært få varegrupper som har toll i Norge, det er først og fremst snakk om næringsmidler og tekstiler. Tollen på tekstiler er maksimalt 10,7% og dersom du importerer selv er du fritatt på forsendelser opp til 3000 kroner. Toll på tekstiler er kanskje utgått på dato siden Norge har begrenset med tekstilindustri å beskytte, men toll på næringsmidler tror jeg faktisk er tvingende nødvendig. Det er for øvrig også en rekke unntak for toll på næringsmidler. Det er ganske langt fra det til en toll på 25% på alle varer. Dette vil uansett, mer enn noe annet, ramme amerikanske forbrukere. Europa har heldigvis flere ben å stå på. Var det ikke en her som nevnte at vi har 344% toll på f.eks. biff? Det er litt mer enn 10,7% 😉 Jeg vet at landbruket subsidieres - mitt poeng var at Norge bør se på seg selv før man klager på alle andre....men neida, her skal andre land kritiseres når de gjør nøyaktig det samme som Norge 😉 Det blir forøvrig ikke toll på 25% fra Trump - det vet vi alle - EU har forøvrig allerede 10% toll mot USA...... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Apis skrev (Akkurat nå): Så da sender Trump regningen med de høye tollmurene til det Amerikanske folket? Jepp, det gjør han....men han stimulere samtidig den innenlandske produksjonen, hvilket han ønsker..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Det er lett å skape diskusjoner ut fra slike anekdotiske tilfeller. Og for all del; disse eksemplene er ekte. Likevel er jo Norge en av verdens aller mest åpne økonomier. Vi selger råvarer som omsettes på internasjonale markedsplasser. I tillegg selger vi tjenester som oftest pakket sammen i prosjekter solgt gjennom internasjonale konkurranser. Av denne grunn har norske eksportbedrifter alltid vært konkurransedyktige på tross av høye lønninger sett i internasjonalt perspektiv for mange grupper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Tiger Jack skrev (42 minutter siden): Er det ikke litt hykleri å klage på at Trump nå innfører toll på varer fra Europa, mens Norge selv har tollmurer som er skyhøye for enkelte varer? Eksempler: Melk; 443% Biff: 344% Lammekjøtt: 429% Det er også skyhøy tollsats på ost. Dette gjør Norge selvagt for å beskytte det norske landbruket. Disse tollsatsene gjør at vi stort sett finner norskprodusert kjøtt og meieriprodukter i norske butikkhyller. Dette kalles for proteksjonisme, og det er nettopp det Trump nå driver på med. Han ønsker selvsagt å øke produksjonen av varer i USA ved å beskytte dem fra konkurransen fra importvarer. Jo det er rent hykleri, men nordmenn flest tenker ikke veldig mye utover det de blir servert av Dagsrevyen. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Sportydame skrev (40 minutter siden): For landbruket: subsidier, og stimulering på andre måter enn å sende regninga til folket via importtoll..... du skrev "det finnes andre måter å gjøre det på" som en generell kommentar.. Landbruket er subsidiert forøvrig, der bonden likevel bare får 73 øre pr liter melk mens den selges for veldig mye mer (ca 6,50 i snittpris) til forbruker.. Eller hvete, som felleskjøpet har en målpris i år på 5 pr kilo (tidligere 2.50) for der den igjen selges for 15 kroner ca til forbruker.. Når mellomleddene spiser av fortjenesten uten at det går til produsent og staten finansierer jordbruket for å faktisk ha mulighet til å gi folk mat osv osv så er akkurat subsidier til jordbruket et dårlig eksempel på påstanden om at det finnes andre måter. Dette med subsidier gjelder også innen enkelte typer industri, man subsidierer for eksempel norsk vertsindrustri, like fullt bygges skrog og annet utenlands fordi det er billigere rett og slett og så utrustes de her hjemme - subsidier er ikke nødvendigvis en god løsning men i noen tilfeller den eneste løsningen om vi ønsker beholde denne formen for industri.. så kan man konkludere med at joda, subsidier er EN type løsning, du skrev det finnes andre måter - jeg vil fortsatt gjerne høre hvilke andre måter enn skatter og avgifter i tillegg til subsidier som finnes som vi ikke bruker alt som tiltak.. (edit: og hvordan skal man finansiere subsidier om ikke gjennom skatter og avgifter?) Endret 6 timer siden av Carrot 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Sportydame skrev (6 minutter siden): Jepp, det gjør han....men han stimulere samtidig den innenlandske produksjonen, hvilket han ønsker..... Sett fra et miljøsynspunkt, er det jo faktisk bra at produktene blir produsert nærmest mulig der de skal forbrukes. Så Trump bedriver miljøvern. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Nå er det jo nesten ingen i Norge som spiser lammekjøtt, foruten 1 gang til påske kanskje i noen distrikt, og fårikål 1-2 ganger i året. Vårt eget lammekjøtt står jo bare og støver på frysere. Hva i all verden skal vi med utenlandsk lammekjøtt da, proppfull av antibiotika og annet dritt. At vi har så høy toll på 3-4 varer for å verne om egen produksjon og div andre grunner, er ikke det samme som det Trump driver med. Det tror jeg de fleste oppegående kan se. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden (endret) miniomelett skrev (10 minutter siden): Nå er det jo nesten ingen i Norge som spiser lammekjøtt, foruten 1 gang til påske kanskje i noen distrikt, og fårikål 1-2 ganger i året. Vårt eget lammekjøtt står jo bare og støver på frysere. Hva i all verden skal vi med utenlandsk lammekjøtt da, proppfull av antibiotika og annet dritt. At vi har så høy toll på 3-4 varer for å verne om egen produksjon og div andre grunner, er ikke det samme som det Trump driver med. Det tror jeg de fleste oppegående kan se. hvor har du disse tallene fra? Hvis ingen spiser lam hvorfor har vi da slakt på om lag 1,1 millioner sau og lam i Norge, noe som tilsvarer over 23 000 tonn mens prognosen for salg i 2025 ligger rundt17000 tonn.. Noen ganger tror jeg folk bare synser? Så forresten denne: Jens Stoltenberg om Donald Trumps tolltrussel – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Sitat en full handelskrig mellom EU og USA, vil være alvorlig for verdensøkonomien og ha negative konsekvenser for norsk økonomi. Hvis det blir full tollkrig mellom USA, Kina og EU, vil det gå utover veksten i verdensøkonomien. Da kjøper de mindre olje, mindre gass, mindre aluminium, mindre av alt. Og det kan få opp inflasjonen. Endret 6 timer siden av Carrot 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden Norge er eksperter på dobbeltmoral. Og skal passe på andre lands grenser men passer ikke på sine egne. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden aksase skrev (1 time siden): Problemet er vel ikke at Trump ønsker å innføre mer toll, men heller måten det gjøres på. Det kommer brått på, det er høye sastser, og det skal ikke bare gjelde enkelte produkter, men stort sett all import. Tradisjonelt har gode naboland utviklet sin handel over generasjoner med ulike avtaler og samarbeid begge veier. Det han driver med nå, er fullstendig diktatorisk overkjøring av alle nasjoner som tidligere så på USA som sin allierte og sin trofaste partner. Hans "America First"-politikk er rå og brutal for alle tidligere samarbeidsland og det skaper stor usikkerhet i internasjonal handel, noe som også påvirker aksjemarkeder og økonomi over hele verden. Dette er ikke overraskende for de fleste, selv om norske medier legger det frem slik. Toll har alltid vært en stor diskusjon i amerikansk politikk, og republikansk side har vært opptatt av å verne om amerikansk industri. Selv Biden økte tollsatsene mot Kina i sin presidentperiode, og det var dette som utløste situasjonen som oppstår nå. Kineserne fortsatte å eksportere til USA, men gjennom Mexico og Canada. Det er bakgrunnen for de økte tollsatsene mot Canada og Mexico nå - som de antakeligvis så komme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden Carrot skrev (1 time siden): du skrev "det finnes andre måter å gjøre det på" som en generell kommentar.. Landbruket er subsidiert forøvrig, der bonden likevel bare får 73 øre pr liter melk mens den selges for veldig mye mer (ca 6,50 i snittpris) til forbruker.. Eller hvete, som felleskjøpet har en målpris i år på 5 pr kilo (tidligere 2.50) for der den igjen selges for 15 kroner ca til forbruker.. Når mellomleddene spiser av fortjenesten uten at det går til produsent og staten finansierer jordbruket for å faktisk ha mulighet til å gi folk mat osv osv så er akkurat subsidier til jordbruket et dårlig eksempel på påstanden om at det finnes andre måter. Dette med subsidier gjelder også innen enkelte typer industri, man subsidierer for eksempel norsk vertsindrustri, like fullt bygges skrog og annet utenlands fordi det er billigere rett og slett og så utrustes de her hjemme - subsidier er ikke nødvendigvis en god løsning men i noen tilfeller den eneste løsningen om vi ønsker beholde denne formen for industri.. så kan man konkludere med at joda, subsidier er EN type løsning, du skrev det finnes andre måter - jeg vil fortsatt gjerne høre hvilke andre måter enn skatter og avgifter i tillegg til subsidier som finnes som vi ikke bruker alt som tiltak.. (edit: og hvordan skal man finansiere subsidier om ikke gjennom skatter og avgifter?) Du glemte at vi også bruker penger fra oljefondet - nå er ikke jeg en fan av å bruke for mye oljepenger - da det indirekte øker inflasjonen - så alt handler om prioritering. Samme med forsvaret, som nå rustes opp - disse pengene skal også tas fra statsbudsjettet. Om vi ønsker selvforsyning på mat - så "kan" økt subsidiering avhjelpe dette - om vi ikke skal fortsette med importtollene - som det da blir handelskrig utav. Om det finnes andre måter får de som jobber med dette evt uttale seg om, det er sikkert noen som utreder alternative måter å bli selvforsynte på. Kanskje alle burde få betalt av staten for å ha ei ku eller ei geit og noen høner eller 3? Jeg kunne gjerne tenkt meg det..... Nå tror jeg som sagt ikke noe på at det blir 25% toll fra Trump - men han har jo et poeng, som mange velger å overse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå