AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Har gutter på 10 og 11 år. Ser det er litt mer klinsj mellom vennene siste halvåret har vært. Nå i helgen skal den ene ha besøk av en venn som ikke går på samme skole. Den vennen spurte i går om de kan møte andre venner av han når han er hos oss i helgen. Sønnen min reagerte med «er ikke jeg bra nok alene? Kan vi ikke bare være oss to?». Tror dette henger sammen med at den han spurte på, ikke er spesielt grei mot min sønn. Hva er rett av meg å råde til her? Anonymkode: 236ea...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har gutter på 10 og 11 år. Ser det er litt mer klinsj mellom vennene siste halvåret har vært. Nå i helgen skal den ene ha besøk av en venn som ikke går på samme skole. Den vennen spurte i går om de kan møte andre venner av han når han er hos oss i helgen. Sønnen min reagerte med «er ikke jeg bra nok alene? Kan vi ikke bare være oss to?». Tror dette henger sammen med at den han spurte på, ikke er spesielt grei mot min sønn. Hva er rett av meg å råde til her? Anonymkode: 236ea...c23 Kom reaksjonen til vennen eller til deg? Han kan jo svare at "mamma sier det er for mye med to på besøk nå i helga". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Surriball skrev (Akkurat nå): Kom reaksjonen til vennen eller til deg? Han kan jo svare at "mamma sier det er for mye med to på besøk nå i helga". Sønnen min hadde sagt noe, men vet ikke konkret hva han sa. Ser for meg at han har sagt enten kan vi bare være oss to, eller nei, jeg ønsker ikke det, noe slikt. Men han kom til meg og sa det, for han er redd vennen kommer til å spørre igjen og igjen i helgen. Ts Anonymkode: 236ea...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Sønnen din bør få hjelp til å sette grenser. Han trenger ikke ha besøk av en venn som ikke er grei med han. Reaksjonen til din sønn er i overkant sår. Har han generelt lavt selvbilde? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden minister-mio skrev (13 minutter siden): Sønnen din bør få hjelp til å sette grenser. Han trenger ikke ha besøk av en venn som ikke er grei med han. Reaksjonen til din sønn er i overkant sår. Har han generelt lavt selvbilde? Nå handlet ikke tråden her om sønnen min sitt selvbildet. Men ja, han føler seg underdog for de fleste. Er ikke like frempå, vil bare alle skal ha det bra og være venner, er litt pleaser. Vi jobber med saken. Jeg føler det er greit å kan si at nå som dere er her på overnatting, så må begge være enig i hvem dere skal møte. Det holder i første omgang at bare dere to er sammen. Men jeg frykter hans mor ka si «hvorfor får ikke sønnen min kontakte å møte andre venner når han er hos dere?» noe jeg synes er litt frekt og lite omtenksomt for sønnen vår sin del. Hadde vi snudd det, så hadde jeg sagt til min sønn at han måtte ha respektert vennen sine ønsker om han var der på besøk. Er ikke opp til min sønn å bestemme i deres hus. Er ikke det greit da? Ts Anonymkode: 236ea...c23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå handlet ikke tråden her om sønnen min sitt selvbildet. Men ja, han føler seg underdog for de fleste. Er ikke like frempå, vil bare alle skal ha det bra og være venner, er litt pleaser. Vi jobber med saken. Jeg føler det er greit å kan si at nå som dere er her på overnatting, så må begge være enig i hvem dere skal møte. Det holder i første omgang at bare dere to er sammen. Men jeg frykter hans mor ka si «hvorfor får ikke sønnen min kontakte å møte andre venner når han er hos dere?» noe jeg synes er litt frekt og lite omtenksomt for sønnen vår sin del. Hadde vi snudd det, så hadde jeg sagt til min sønn at han måtte ha respektert vennen sine ønsker om han var der på besøk. Er ikke opp til min sønn å bestemme i deres hus. Er ikke det greit da? Ts Anonymkode: 236ea...c23 Hvis det er snakk om at vennene til din sønns venn skal komme til dere i ditt hus, synes jeg egentlig det er din jobb å sette grenser. Det er klart at denne vennen kan kontakte hvem han vil, men han bør bli satt på plass og lære at det ikke er en selvfølge at man kan gjøre som man vil og ta med seg hvem som helst på besøk hjem til andre. Da spør man først "vertskapet" (som er den voksne i huset) om det er ok. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har gutter på 10 og 11 år. Ser det er litt mer klinsj mellom vennene siste halvåret har vært. Nå i helgen skal den ene ha besøk av en venn som ikke går på samme skole. Den vennen spurte i går om de kan møte andre venner av han når han er hos oss i helgen. Sønnen min reagerte med «er ikke jeg bra nok alene? Kan vi ikke bare være oss to?». Tror dette henger sammen med at den han spurte på, ikke er spesielt grei mot min sønn. Hva er rett av meg å råde til her? Anonymkode: 236ea...c23 Hvilke avtaler har dere som skal ha besøk med foreldrene til gjesten? Dere har jo ikke bare ansvar for eget barn når barnet har besøk, men også for at vennen ikke kommer i eller lager til trøbbel for seg selv eller andre. Anonymkode: 13fc5...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nå handlet ikke tråden her om sønnen min sitt selvbildet. Men ja, han føler seg underdog for de fleste. Er ikke like frempå, vil bare alle skal ha det bra og være venner, er litt pleaser. Vi jobber med saken. Jeg føler det er greit å kan si at nå som dere er her på overnatting, så må begge være enig i hvem dere skal møte. Det holder i første omgang at bare dere to er sammen. Men jeg frykter hans mor ka si «hvorfor får ikke sønnen min kontakte å møte andre venner når han er hos dere?» noe jeg synes er litt frekt og lite omtenksomt for sønnen vår sin del. Hadde vi snudd det, så hadde jeg sagt til min sønn at han måtte ha respektert vennen sine ønsker om han var der på besøk. Er ikke opp til min sønn å bestemme i deres hus. Er ikke det greit da? Ts Anonymkode: 236ea...c23 Du frykter at mora hans skal si noe som du kanskje synst er litt frekt og lite omtenksom for sønnen din? Lager du ofte worst case scenarioer i hodet ditt? Anonymkode: b02fd...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Seff skrev (36 minutter siden): Hvis det er snakk om at vennene til din sønns venn skal komme til dere i ditt hus, synes jeg egentlig det er din jobb å sette grenser. Det er klart at denne vennen kan kontakte hvem han vil, men han bør bli satt på plass og lære at det ikke er en selvfølge at man kan gjøre som man vil og ta med seg hvem som helst på besøk hjem til andre. Da spør man først "vertskapet" (som er den voksne i huset) om det er ok. Dette mener jeg er foreldrene sin jobb, ikke min. Derfor synes jeg det er innafor at min sønn setter ned foten. Men at han andre skal reagere negativt på det, må være uvitenhet. Hva lærer han hjemme om sånt? ts Anonymkode: 236ea...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Ja, det kan man si, men du vet jo hvordan unger er, de kan sikkert finne på å si at de har fått lov. Du vet jo også hvordan unger kan krangle om bagateller, og ja, denne vennen bør jo respektere hva sønnen din sier, men ærlig talt, det er unger det er snakk om. Du som mor bør jo gå foran her og sette grenser i ditt eget hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Jeg som mor hadde da sagt at vi har et opplegg med at kun den ene vennen kommer hit den dagen. Dersom vennen vil treffe andre kan han gjøre det ved en annen anledning. Dette er forøvrig en problemstilling jeg også har sett med min eldste datter og hennes omgangskrets. Da har jeg oppmuntret henne til å søke andre og bedre vennskap med noen som faktisk vil være med henne og ikke bare ha henne som plan B eller femte hjul på vognen. Dersom dette er en sånn type vennskap ville jeg snakket med gutten om det. Anonymkode: fe249...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå handlet ikke tråden her om sønnen min sitt selvbildet. Men ja, han føler seg underdog for de fleste. Er ikke like frempå, vil bare alle skal ha det bra og være venner, er litt pleaser. Vi jobber med saken. Jeg føler det er greit å kan si at nå som dere er her på overnatting, så må begge være enig i hvem dere skal møte. Det holder i første omgang at bare dere to er sammen. Men jeg frykter hans mor ka si «hvorfor får ikke sønnen min kontakte å møte andre venner når han er hos dere?» noe jeg synes er litt frekt og lite omtenksomt for sønnen vår sin del. Hadde vi snudd det, så hadde jeg sagt til min sønn at han måtte ha respektert vennen sine ønsker om han var der på besøk. Er ikke opp til min sønn å bestemme i deres hus. Er ikke det greit da? Ts Anonymkode: 236ea...c23 Da hadde jeg vært ærlig og sagt til mor at det har vært noen hendelser der min sønn har ført seg dårlig behandlet av disse «vennene», og at det derfor er verdsatt om de to kan leke sammen uten at den andre må bli involvert. Anonymkode: fe249...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Tror dette kan handle om nød mer for din sønn. Han lurer vel på hvorfor vennen vil være med han, men så spør senere om å være med andre. Hvorfor spørre andre? Er ikke han god nok? Jeg kan huske det litt motsatt da jeg var barn. Jeg var litt forsiktig og sjenert, likte rolig lek. Var litt spent, nærvøs og gledet meg da jeg skulle treffe en venn. Vi hadde gjerne snakket om hva vi skulle gjøre. Men skuffelsen ble stor da noen av og til sa "x og y kommer også". Dette var jo riktignok hjemme hos andre, og jeg kunne ikke bestemme. Men hadde jeg vist flere skulle komme, hadde jeg ikke dratt selv. Jeg vet barn kan trenge å komme ut av komfortsonen, men hvis man er veldig ulik de andre barna og har totalt ulike interesser, så krasjer det. Jeg opplevde egentlig ofte at det ble slik. Har i ettertid tenkt det er fordi andre syns jeg var kjedelig og rolig. Mulig det stemte. Men jeg hadde et så stort ønske om å kunne ha EN venn som ønsket å tilbringe tid med kun meg (ikke hele tiden, men at jeg ble valgt av og til). Det var en som nevnte at han kan skylde på deg, si at mamma sier det blir for mange. Jeg tror ikke det er en god ide. Det viser bare igjen at sønnen din ikke kan ta valg selv, og 10åringer kan syns det er kjipt å være hos "strenge" foreldre. Ikke at du, ts, er det, men det virker som din sønn sliter litt med nære venner, og da finnes det kanskje bedre måter å håndtere det på. Anonymkode: d80e8...303 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Hvis jeg har forstått det riktig? Din sønn, A har besøk av B. B vil invitere C, men A og C er ikke kompiser. Jeg tenker at det da er innafor å si at B og C kan møtes alene på et senere tidspunkt. Det hadde vært noe annet hvis alle tre hadde vært i samme gjeng, eller hvis A og B hadde møttes "hele tiden" og C aldri fikk være med noen av de. Men hvis C blir inkludert en annen dag, så bør det være greit. Anonymkode: 3d2b0...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå