AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #61 Del Skrevet 5 timer siden Og merk uansett hva de opplever hvor så er det ikke greit å være utagerende mot andre barn. Om dette er tilfellet så ja for all del ta det videre. Men si da stopp og det er ikke lov for det. Anonymkode: 18ddf...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #62 Del Skrevet 5 timer siden Sånne hendelser stopper man kontant og som mor hadde jeg etterpå sagt ifra til personalet. Jeg hadde berettet om hendelsen (dette vil ikke være noe nytt for personalet) og jeg hadde sagt ifra om at jeg forventer at de gjør jobben sin. Og, jeg er førskolelærer så jeg hadde satt pris på at slike hendelser ble meldt opp til meg. Anonymkode: 00eba...b3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 5 timer siden #63 Del Skrevet 5 timer siden Ha med vannflaske og sprut de ned, neste gang Er jo nordmenn i et nøtteskall at dersom det blir ubehag, så later man heller som det ikke skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #64 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tuller du? «Være så snill»? Hva med å opptre som en voksen og gripe inn litt kontant? Er det rart det er mye atferdsproblemer blant barn når voksne ikke reagerer? Anonymkode: 76aee...f36 100% enig! Og hvilkey signal sender man til sitt eget barn?! Jeez… hadde umiddelbart grepet inn og gjort det tydelig på en streng måte hva jeg synes som «overfall» på ungen min. Er jo helt tydelig at dette barnet aldri har møtt de ubehagelige konsekvensene av å oppføre seg som en dritt? Det er jo en bjørnetjeneste selv for det andre barnet å fisle det bort med høflige fraser. Er ikke sånn verden funker om ikke lenge. Anonymkode: d3f74...7a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #65 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan si det er feil alt du vil. Positiv forsterkning fungerer i praksis. Man kan fint respektere, være uenig og snakke til andre. Er ikke alle som klarer det pga emosjonelle triggere. Det er noe annet. Å anerkjenne andres følelser kan man gjøre uavhengig av situasjonen, og uansett hvem sin "feil" det er. Jeg velger å knytte mobberne til meg og min positivitet. Klarer jeg å opparbeide meg en god relasjon til barnet, så er det lettere for barnet å akseptere grensene som blir satt. Man kan ikke bare irettesette barn man ikke kjenner. Det har som regel null effekt. Det er min erfaring. Anonymkode: fad47...4f9 Ja jo... man skal gjøre begge deler. Dette burde inkludere irettesettelse. Man ser jo på dagens barn at den milde pedagogiske oppdragelsen som er blitt normalen blant visse folk skaper problemer med afterd på skolen pågrunn av mangel på konsekvenser. Min erfaring er at dette ikke funker og man MÅ inkludere irettesettelse. Barnehagen kan irettesette barn og burde fordi dem er med på å oppdra barnet. Og i min sønns batnehage irettesetter dem barna med engang er streng i tonen og tar en pedagogisk ssmtale etterpå dem vet heldigvis at det er dånn man skal gjøre det. Anonymkode: b74c6...544 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #66 Del Skrevet 3 timer siden Hadde lappa til ungen Anonymkode: d577d...ce9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fionas Skrevet 3 timer siden #67 Del Skrevet 3 timer siden Hadde sett om personalet fulgte med om ikke hadde jeg spyttet tilbake på ungen å sakt at det var kjempe ekkelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #68 Del Skrevet 2 timer siden Hei! Barnehagelæerer og pedagogisk leder i barnehage. Tenker at så lenge du snakker vennlig, setter deg ned på barnetsnivå og bare sier noe som: Hei, det der er ikke greit eller det kan man ikke gjøre mot andre. Da med lett og vennlig stemme. For mobbeatferd er noe som er i barnehager også, og selv om at du ikke jobber i barnehagen så er det greit å gå bort å si at det ikke er greit. Vi som jobber i barnehagen er tilstede hele tiden, men dessverre så kan det skje uheldige situasjoner som vi ikke får med oss for at det kan skje akkurat i det vi går til noen andre barn, eller må ta tak i andre situasjoner. Så en viktig tanke, om det hadde vært ditt barn og en annen forelder har observert en slik situasjon med ditt barn, hadde du satt pris på at de sa noe til ditt barn? Anonymkode: 6d6ae...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #69 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): I barnehagen til barna mine er det et par barn som er direkte ufine og ekle mot andre. Mine snakker ofte om at disse to «bare er slemme» og «alltid er sure» osv. Og at de ikke vil leke med dem. Jeg er veldig på at alle må leke med andre men man kan trekke seg unna om noen er slemme eller si ifra til de voksne i barnehagen. Ved et par tilfeller når jeg har hentet barnet mitt, har jeg observert et av barna spytter på mitt barn eller kompisen, lugger, slår, setter seg oppå barnet mitt og andre hvis de leker i snøen. Barna sier ifra til det andre barnet uten hjelp. Selvom jeg står der så ser bare dette barnet på meg og fortsetter å være slem. Dette er på storbarnsavdeling og denne ene ungen er eldre enn min. Og selvfølgelig ingen voksne å se der hvor dette foregår. Jeg har jo så lyst å fortelle denne ungen at «Kanskje vi ikke skal spytte på andre» «Kan du være grei å gå av Ole for han får vondt når du gjør sånn?» osv.. men er det feil? Anonymkode: 1b860...7e4 OM jeg hadde!! Jeg hadde vært streng og sagt:DETTE GJØR MAN BARE IKKE... samt sagt fra til bhg. personalet....slike barn har det gjerne vanskelig hjemme faktisk...kanskje barnet blir mishandlet hjemme........ Anonymkode: 96a81...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #70 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde lappa til ungen Anonymkode: d577d...ce9 STRAFFBART! Anonymkode: 96a81...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #71 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde lappa til ungen Anonymkode: d577d...ce9 Da lærer du barn å reagere med vold. Lite smart! Da lager man voldelige barn! Anonymkode: 96a81...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #72 Del Skrevet 2 timer siden Fionas skrev (1 time siden): Hadde sett om personalet fulgte med om ikke hadde jeg spyttet tilbake på ungen å sakt at det var kjempe ekkelt. Skulle du lært barnet at man spytter om man er irritert? Wow du må ha høy iq! Lærer barnet å reagere med vold Anonymkode: 96a81...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #73 Del Skrevet 2 timer siden Tradegy skrev (3 timer siden): Ha med vannflaske og sprut de ned, neste gang Er jo nordmenn i et nøtteskall at dersom det blir ubehag, så later man heller som det ikke skjer. Så idiotisk sagt! Man lærer ikke barn å reagere med vold!!!! Anonymkode: 96a81...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #74 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde du kommet og sett meg løftet ungen din opp etter ørene så hadde jeg fortalt deg hvorfor jeg gjorde det, og hva slags ufordragelig mobber av et barn du har. Jeg hadde sagt at "ser jeg dette igjen så kommer jeg til å gjøre det en gang til!" Du har hørt uttrykket løftet ungene opp etter ørene? Det er et uttrykk. Det vil bare si at man ikke er mild mot det barnet. Man setter det på plass, slik det bør være. Man står ikke å ser på hverken sitt eget eller andre barn bli utsatt for slike ting. Jeg tror det er omvendt, at det er slike milde foreldre som deg som er roten til at ungene oppfører seg helt ufordragelig. Barn trenger tydelige grenser og regler. Spesielt ved sånn drittoppførsel. Du er vel en av dem som skal fårstå deg ihjel på barnet i en slik situasjon "Ole, jeg ser at du er sint nå. At det er derfor du spytter og slår Per. Jeg forstår at du er sint" Ah, spar meg🤢 (Jeg er forresten ikke personen du siterte. Jeg er bare enig.) Anonymkode: 0caa4...7fe Det du IKKE skjønner er at voldelige barn ikke har det greit hjemme i mange av tilfellene...se BAK en handling...... Anonymkode: 96a81...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #75 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skulle egentlig gjerne likt å vite hvorfor man tenker at man ikke bør si noe? Altså jeg ser det hele tiden, selv foreldre av disse barna kvier seg for å irettesette. Er oppriktig nysgjerrig hva som gjør at du tenker det er utenfor ditt "mandat" å si noe. Er det fordi de er i barnehagen og du ikke "bestemmer der"? Eller andre ting? Jeg har en veldig mild gutt som får sykt mye deng i barnehagen, og jeg fortviler så mye over alle tafatte foreldre som vitner dette feks ved henting og ikke gjør noe!!! Kan si til med neste gang vi sees at "uff gikk det bra med Johannes eller? Så det ble litt voldsomt er om dagen". Blir like satt ut hver gang. Du SÅ barnet mitt ble kvelt av et annet og så bare …. Gikk du??? Anonymkode: 4748f...d2b Så ditt barn får mye deng og så lar du han gå i den bhg.????? Anonymkode: 96a81...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 2 timer siden #76 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så idiotisk sagt! Man lærer ikke barn å reagere med vold!!!! Anonymkode: 96a81...e2f Du skal ikke kimse av litt vannkrig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #77 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Herregud her må du jo gripe inn? Jeg hadde aldri stått å sett på at noen var slemme mot barnet mitt. Hadde røsket ungen vekk jeg. Og kjeftet. Ja, faktisk. Den ungen skulle fått seg en støkk om jeg var der. Hadde gitt glatt faen i om det ikke var pedagogisk riktig. Dersom de voksne ikke følger med på dette barnet som åpenbart trenger barnevakt 24/7 så hadde jeg tatt saken i egne hender med én eneste gang. Anonymkode: 0caa4...7fe Det du og må skjønne er at slike barn har det ikke ok hjemme....i mange av tilfellene......sjekk ut foreldrene du heller...... Anonymkode: 96a81...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #78 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er enig med alle som sier at det selvfølgelig er ok å gripe inn. Ikke bare ok, men nødvendig. Man kan ikke se på at mennesker behandler hverandre dårlig, og spesielt ikke barn! Og jeg ville aldri brukt et bløtt språk med forslag om hva barnet ikke skal gjøre (“kanskje” og “vær så snill” og “kan du”), men vært helt tydelig. Noen skriver at det forsiktige språket er “pedagogisk”. Nei, det er ikke det. Det er utydelig og vil gjøre barnet usikkert. Barn har bruk for klare og tydelige voksne, som kan fortelle hva som er riktig og ikke riktig. Og så må du selvfølgelig senere fortelle personalet hva som har skjedd. Anonymkode: 02eac...134 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #79 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hei! Barnehagelæerer og pedagogisk leder i barnehage. Tenker at så lenge du snakker vennlig, setter deg ned på barnetsnivå og bare sier noe som: Hei, det der er ikke greit eller det kan man ikke gjøre mot andre. Da med lett og vennlig stemme. For mobbeatferd er noe som er i barnehager også, og selv om at du ikke jobber i barnehagen så er det greit å gå bort å si at det ikke er greit. Vi som jobber i barnehagen er tilstede hele tiden, men dessverre så kan det skje uheldige situasjoner som vi ikke får med oss for at det kan skje akkurat i det vi går til noen andre barn, eller må ta tak i andre situasjoner. Så en viktig tanke, om det hadde vært ditt barn og en annen forelder har observert en slik situasjon med ditt barn, hadde du satt pris på at de sa noe til ditt barn? Anonymkode: 6d6ae...4b3 Dere er ikke streng i tonen? Tonefallet er viktig for at dem skal forstå. Å være passiv gir mikset signaler. Anonymkode: b74c6...544 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #80 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Barnehagelæerer og pedagogisk leder i barnehage. Tenker at så lenge du snakker vennlig, setter deg ned på barnetsnivå og bare sier noe som: Hei, det der er ikke greit eller det kan man ikke gjøre mot andre. Da med lett og vennlig stemme. For mobbeatferd er noe som er i barnehager også, og selv om at du ikke jobber i barnehagen så er det greit å gå bort å si at det ikke er greit. Vi som jobber i barnehagen er tilstede hele tiden, men dessverre så kan det skje uheldige situasjoner som vi ikke får med oss for at det kan skje akkurat i det vi går til noen andre barn, eller må ta tak i andre situasjoner. Så en viktig tanke, om det hadde vært ditt barn og en annen forelder har observert en slik situasjon med ditt barn, hadde du satt pris på at de sa noe til ditt barn? Anonymkode: 6d6ae...4b3 Lett og vennlig stemme til et barn som går på storbarn og vet UTMERKET godt at det de gjør er slemt, feil og ikke lov? Lett og vennlig stemme hadde jeg brukt til et barn på 2 år, men på storbarn sier jeg glatt ifra med streng stemme og jeg hadde brukt enda hardere røst mot spytting og voldelige handlinger. Og ja, om barnet mitt gjør noe slikt mot andre så takker jeg de voksne som irettesetter dersom jeg ikke er der, om det så er en fullstendig fremmed. Jobber hardt for at ungene mine ikke skal bli drittunger, og takker alle som gidder bidra til dette. Anonymkode: bebc4...1d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå