Gå til innhold

Ufordragelig unge i barnehagen (ikke mitt barn) kan jeg si noe til det barnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde grepet inn øyeblikkelig og sagt at det ikke er lov å verken spytte eller lugge.

Har grepet inn både på strender og lekeplasser. Om det er min eller andre sine barn.

Ser jeg ikke foreldrene roper jeg ut: Hvem sitt barn er dette? 

Anonymkode: 1cf11...f6d

Bra 👍 Takk og pris for mammaer som deg👏 Er helt og fullt enig!

Anonymkode: c239d...04f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner du virkelig ikke at det er DU som svikter barna når du står og ser på mishandling og bare trekker på skuldrene?

Anonymkode: 76aee...f36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å gripe inn. Jeg har grepet inn i mitt barn sin bhg uten at det var mitt barn som var involvert. To gutter begynte å sloss, dro de fra hverandre! Ingen tanker her, bare ren respons. 

Det trengs en landsby for å oppdra ungene og det er vi som mangler. Vi som ser og unngår den oppdragerrollen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal du reagere. Barnet ditt ser også at du ikke gjør noe.

Anonymkode: 77bcf...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må gi beskjed til de voksne i barnehagen, slik at de alltid kan ha ansatte som holder øye med disse barna, de må korigeres ved hver hendelse, slik at de ikke gjør dette igjen. 

Anonymkode: 27788...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikkesant, hadde jeg kommet og sett deg løfte ungen min opp etter ørene hadde jeg meisa deg rett ned og holdt foredrag etterpå om å stå opp for de som er svakere enn en selv. Hvor skada er du i huet om du syntes det er greit å bruke fysisk vold mot barn? Helt oppriktig trenger du en runde juling selv? Sånne som deg er grunnen til at unger slår og banker hverandre, gratulerer du er roten til problemet og du burde gjøre andre en tjeneste og flytte langt inn i skogen der du ikke påfører små sårbare mennesker varige men. 

Anonymkode: 6ecf8...ef4

Hadde du kommet og sett meg løftet ungen din opp etter ørene så hadde jeg fortalt deg hvorfor jeg gjorde det, og hva slags ufordragelig mobber av et barn du har. Jeg hadde sagt at "ser jeg dette igjen så kommer jeg til å gjøre det en gang til!" 

Du har hørt uttrykket løftet ungene opp etter ørene? Det er et uttrykk. Det vil bare si at man ikke er mild mot det barnet. Man setter det på plass, slik det bør være. Man står ikke å ser på hverken sitt eget eller andre barn bli utsatt for slike ting.

Jeg tror det er omvendt, at det er slike milde foreldre som deg som er roten til at ungene oppfører seg helt ufordragelig. Barn trenger tydelige grenser og regler. Spesielt ved sånn drittoppførsel. Du er vel en av dem som skal fårstå deg ihjel på barnet i en slik situasjon "Ole, jeg ser at du er sint nå. At det er derfor du spytter og slår Per. Jeg forstår at du er sint" Ah, spar meg🤢

(Jeg er forresten ikke personen du siterte. Jeg er bare enig.)

Anonymkode: 0caa4...7fe

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tuller du? «Være så snill»?

Hva med å opptre som en voksen og gripe inn litt kontant? 
Er det rart det er mye atferdsproblemer blant barn når voksne ikke reagerer?

Nordmenn er tafatte nisser.

Alt handler om likes fra digital narkotika maskinen som er Limt fast i ene hånda.

Europa går i dass 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tuller du? «Være så snill»?

Hva med å opptre som en voksen og gripe inn litt kontant? 
Er det rart det er mye atferdsproblemer blant barn når voksne ikke reagerer?

Anonymkode: 

Endret av Vibelator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal du først snakke til dette barnet så er din framtoning for mild til at det vil ha noen effekt. Et barn som utviser så mye aggresjon trenger mer. Selv hadde jeg valgt humor som virkemiddel, da dette ofte kan ha en positiv effekt på barnet som er aggressiv. Målet er å få barnet til å slutte med adferden og tenke seg om.

Hadde nok sagt noe slikt som dette i en humoristisk og morsom tone:

"Så sterk som du er så kan du bli med i et sirkus"

Så hadde jeg sett an reaksjon til barnet. Klarer du og overrumple og overraske dem positivt så hjelper det. Hvis ikke så hadde jeg forlangt at en ansatt oppholder seg i garderoben, siden alle barn har rett på en trygg hverdag. 

Anonymkode: fad47...4f9

Noen lugger, slår og spytter på barnet ditt også skal du tulle det vekk? Hvilket signal tenker du at du sender til ditt eget barn da? Det er greit at andre plager deg, vi bare ler av situasjonen og oppmuntrer barnet til å fortsette med å si at han er sterk?

Anonymkode: a459e...c4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh ja. Grip inn. Uansett hvor. 
Å behandle andre dårlig er aldri ok. 

Husk: Dersom du bare står og ser på- så er du faktisk med på det!

Si ifra til ungen, og ta direkte kontakt med ansatte. De har ANSVAR for at slikt ikke skal skje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det kan du. Men vær direkte og unngå å pakke det inn i "kanskje vi ikke skal". Si bestemt at det er ikke lov å slå/spytte/sparke andre. Si i tllegg i fra til de som jobber i barnehagen. 

Anonymkode: aa70e...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det kan du. Men vær direkte og unngå å pakke det inn i "kanskje vi ikke skal". Si bestemt at det er ikke lov å slå/spytte/sparke andre. Si i tllegg i fra til de som jobber i barnehagen. 

Anonymkode: aa70e...4a5

Det holder ikke å si i fra til barnet og til ansatte. Man må fysisk stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

🤣😂😅 du tuller!? Å være positiv mot barn som mobber andre er jo helt på jordet.... det er jo oppfordrende.... denbe form for pedagogisk mild irettesettelse har gått for langt. 

Anonymkode: b74c6...544

Min erfaring er det motsatte. Positiv forsterkning på mobbere har hatt en veldig god effekt. Jeg har snakket til mange barn som mobber andre. Det er om å gjøre og snu en negativ trend framfor å forsterke den. En som mobber har gjerne problemer, og utagerer i henhold til det. Straff og irettesettelse kan virke mot sin hensikt. 

Jeg tuller faktisk ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For det første, det høres jo mye mere ryddig ut når du utdyper, tror du alle leser de to setningene du skrev og magisk bare skjønner alt det der? Som en anonym tekst på nett? 

Som fører meg videre inn i det andre, når noen skriver at de drar unger opp etter øra så tar jeg det seriøst, hvor er det slang? Kan ikke si jeg har hørt den så mange ganger før men kanskje det er alderen min. Jeg velger å ta folk seriøst på det de skriver og ikke det jeg tror de mener,

som fører meg inn i det tredje. Det treffer en nerve fordi jeg syntes vold mot barn er VELDIG sårt og unødvendig, og det har ingenting med mitt eget barn å gjøre. Du har ikke peiling på hva du snakker om, du bare sitter der og fantaserer. Hvor kald er du som ikke reagerer på det egentlig? Ta deg sammen.

Anonymkode: 6ecf8...ef4

Ta deg sammen selv om du er så sart og ikke takler å være på et forum. 

Anonymkode: b1bb7...f4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min ryggmargsrefleks ville vært å ta tak i mobberen og si med streng stemme "sånn gjør man ikke".
Hva har du gjort i slike tilfeller? Håper du ikke bare har stått og sett på? Det kan i så fall gjøre stor skade på ditt eget barn å oppleve at moren ser på mobbingen uten å gjøre noe.

Anonymkode: c719b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min erfaring er det motsatte. Positiv forsterkning på mobbere har hatt en veldig god effekt. Jeg har snakket til mange barn som mobber andre. Det er om å gjøre og snu en negativ trend framfor å forsterke den. En som mobber har gjerne problemer, og utagerer i henhold til det. Straff og irettesettelse kan virke mot sin hensikt. 

Jeg tuller faktisk ikke. 

Dette er feil måte. Man må lære dem at det er negativ konsekvens for slik atferd. Man kan ikke lære dem at det kommer noe som helst positivt ut av mobbing slik du gjør ved å være positiv og tullete dem er simpel i tankegangen og forstår det ikke slik du forstår i ditt eget hode dem lærer konsekvent. Seffølgeligt funker det til den grad at mobberne ikke blir sint og sur men man skal ikke respektere dems følelser i den situasjonen. Dem må tåle at slik atferd skaper negativitet sånn dem ikke vil gjøre det igjen. Når du er positiv er det lettere for dem å gjøre det igjen.

Endret av Selis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Selis skrev (26 minutter siden):

Dette er feil måte. Man må lære dem at det er negativ konsekvens for slik atferd. Man kan ikke lære dem at det kommer noe som helst positivt ut av mobbing slik du gjør ved å være positiv og tullete dem er simpel i tankegangen og forstår det ikke slik du forstår i ditt eget hode dem lærer konsekvent. Seffølgeligt funker det til den grad at mobberne ikke blir sint og sur men man skal ikke respektere dems følelser i den situasjonen. Dem må tåle at slik atferd skaper negativitet sånn dem ikke vil gjøre det igjen. Når du er positiv er det lettere for dem å gjøre det igjen.

Du kan si det er feil alt du vil. Positiv forsterkning fungerer i praksis. Man kan fint respektere, være uenig og snakke til andre. Er ikke alle som klarer det pga emosjonelle triggere. Det er noe annet. Å anerkjenne andres følelser kan man gjøre uavhengig av situasjonen, og uansett hvem sin "feil" det er. Jeg velger å knytte mobberne til meg og min positivitet. Klarer jeg å opparbeide meg en god relasjon til barnet, så er det lettere for barnet å akseptere grensene som blir satt. Man kan ikke bare irettesette barn man ikke kjenner. Det har som regel null effekt. Det er min erfaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å spytte og slå er straffbar handling, at de er barn er ingen unnskylding. Det er ikke bare moralsk riktig å gripe inn, det er din juridiske plikt å gripe inn. Å ignorere straffbare handlinger er straffbart. 

Anonymkode: 44210...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fint at du vil gripe inn TS. Jeg kjenner sorg når jeg hører det du forteller. Stakkars små barn som har det så fælt på hjemmebane og er sure og slemme konstant. Var jeg i din situasjon ville jeg snakket med barnehagen om dette, nevnt hvilken atferd du så, slik at de kunne tatt en avgjørelse om det er riktig å sende bekymringsmelding, eventuelt har de allerede en dialog med foreldrene. 

Der og da ville jeg nok sagt "Hei, hva heter du?" Og så når barnet sa navnet sitt, sagt at "det er ikke en snill ting å spytte/slå, er det sånn at du er sint?" og så hjulpet barnet med å si at "vil du prøve en annen måte å si det på?". Barn er veldig små og kan ikke så mye. Jeg ønsker så veldig at vi hjelper hverandres barn så de kan vokse opp til å bli folk en kan like. 

Anonymkode: 2f704...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere foreldre har fått med dere at akkurat disse barna slår og spytter så vet de ansatte på avdelingen det også og de setter nok pris på at andre enn dem selv sier ifra for det kan faktiak hjelpe. Går bort si "stopp! Vi spytter ikke på andre og vi slår heller ikke." Så sier du ifra til en ansatt om hva de gjorde. Gjerne ta det opp på foreldremøte også. At alle voksne har ansvar for å stoppe utagerende oppførsel mot andre barn om de er den voksne som ser det. I det minste kan de si ifra til de ansatte som er der.

Anonymkode: 18ddf...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...