Gå til innhold

Er jeg borteboer?

den dama der

Anbefalte innlegg

den dama der

Hei, jeg har leid en leilighet MED min mor, ikke HOS, hvor jeg stod for mestepart av utgifter og leie. Vi flyttet til en annen leilighet i sommer, men bor fortsatt sammen. Jeg har hatt to forskjellige utbetalinger hos lånekassen, på den første søknaden trykket jeg "ja" om jeg bodde med en forelder. På den siste trykket jeg "nei" med et uhell, som jeg ikke la merke til før jeg ble tatt ut i bokontroll nå. Jeg søkte opp dette, men fant bare personer som leier HOS foreldre og ikke MED foreldre. Jeg konkluderte med at det da var uviktig med hvor mye jeg betalte i leie og utgifter, selv om hun ikke eier noen av leilighetene vi har bodd i heller. Vi har samme adresse, så på papiret bor jeg "med en forelder". 

Jeg tar på meg alt ansvar for at jeg skulle dobbeltsjekket svarene mine på søknaden. Jeg lurer bare på om det er noen som har noen erfaring med dette å leie med en forelder, og bortebo? Er det sånn at det er hell i uhell, hvor jeg da får bortebo, eller er det bare uhell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Står klart forklart på lånekassens sider.

Hvem regnes som borteboer?

Du blir regnet som borteboer så lenge du ikke bor i samme hus som foreldrene dine i perioden du får stipend og lån fra Lånekassen.

Hvis du bor i samme hus som foreldrene dine, kan du likevel få status som borteboer hvis du bor i en «selvstendig og klart atskilt boenhet i samme hus som foreldrene, og søkerens boenhet er registrert med et eget bruksenhetsnummer eller tilsvarende i Folkeregisteret eller i matrikkelen.». Med selvstendig boenhet mener vi at boligen din har egne boligfunksjoner som kjøkken og bad.

Du blir også regnet som borteboer hvis du er gift eller har barn.

Anonymkode: ddc6d...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville forklart situasjonen for lånekassa. Du betaler jo boutgifter, så høres ut som en gråsone-sak. Men hvorfor betaler ikke din mor halvparten av utgiftene,  når du kun har støtte fra lånekassa?

Anonymkode: e5364...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om dere av en eller annen grunn har valgt å bo med hverandre, istedenfor at du bor hos deg, så har din mor forsørgerplikt til du er ferdig på vgs. (innenfor noen aldersrammer). Regner med at lånekassen vil bruke det som argument mot at du er borteboer når du ikke bor i selvstendig boenhet.

Ta kontakt med Lånekassen, se om det er noen mulighet for å få status som borteboer om du kan dokumentere seperate økonomier, at din del av utgiftene er like store som din mor - f.eks. 

Lånekassen har et klageorgan der du kan klage inn litt spesielle saker - der sitter det en noen "voknse", sikker jurister og saksbehandlere i Lånekassa, også noen elever. De kan vurdere saken din - men det tar jo tid - tror de møtes to ganger i året. (Dette er kunnskap fra ti år tilbake - så dette må du selvsagt dobbeltsjekke). 

Anonymkode: 48c90...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...