Malursk Skrevet 16 timer siden #21 Del Skrevet 16 timer siden Mine sønner har gått alene til lege fra 14-15 års alder. MEN, det er unntak. Da eldstemann skulle ta gastroskopi ville han ha med seg mamma. Da var han 27😉. Samboeren kunne ikke bli med, og han vill ha med seg noen. Minstemann har tatt meg med når han var under utredning for en potensiell svært alvorlig/mulig dødelig sykdom. Da var han jo "bare" 17. Gikk heldigvis bra, han hadde en svært lik sykdom, som han brukte noen mnt. på bli frisk av. (Fra de var rundt 12 har jeg stort sett bare sittet på venterom, ev. stum på en stol inne hos legen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #22 Del Skrevet 15 timer siden 14-åringen vil enda ha mer med ved kontroller på sykehuset pga kronisk sykdom. Men tannlegen drar hun til alene. Anonymkode: 9f47d...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #23 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønte ikke helt, mener du det er bra eller dårlig at du hadde frihet til å få skrevet ut prevensjon da du var 16? Anonymkode: 5b462...629 Det er mest bare en observasjon om at det har vært en sterk endring i hvor involvert foreldre er i barnas oppvekst. Det gjelder også helse. Synd at vi hele tiden må kategorisere generasjonelle forskjeller som "bra" eller "dårlig". For meg selv var det "bra" at jeg var såpass mye på selvstyre. Jeg er ganske sikker på at jeg klarte å navigere fint i f.eks seksualitet på egenhånd, og tok grep om å få prevensjon da jeg fikk min første kjæreste som 16 åring og hadde en seksuell relasjon til han. Men alt det var 100% bak mine foreldres rygg. De ante hverken at jeg hadde kjæreste eller at jeg var seksuelt aktiv. Dette var på 1990-tallet. Jeg merker at jeg har lyst til å ha denne informasjonen om mine tenåringsbarn, og tror at involvering også kan være "bra", men merker jo at spesielt datteren min har behov for mer autonomi, og da må jeg huske på at jeg selv cravet det som tenåring, til tross for at tidene har endret seg. Beklager at jeg ikke kan være dogmatisk nok kor deg, men det å være forelder til barn i tenårene er ikke sort/hvitt, Anonymkode: 3cbf8...268 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Del Skrevet 13 timer siden Jeg var med sønn på 22 til sykehuset i for ett år siden og i høst. Hos fastlegen går han selv, den legen treffer han ofte og det merkes at han tas på alvor. Han har en språkvanske så derfor har jeg fulgt han til sykehuset, han ønsket det selv (jeg må tilby meg og da takker han ja). Ene gangen var det en time hvor han skulle få en del opplæring rundt en sykdom og andre gangen en liten operasjon. Jeg har også vert med han til legevakt for å se til at de forstår hva han trenger hjelp med. Han klarer å snakke selv men når han har veldig vondt blir han redd og da stokker ordene seg og han kan si ting som ikke gir mening for de som ikke kjenner til språkvansker. Anonymkode: 94deb...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #25 Del Skrevet 8 timer siden Kommer an på barnet. Min sønn på 16 ønsket ikke å ha meg med da han var der sist. Min datter på snart 18 vil fortsatt ha meg med, også inn på legekontoret. Anonymkode: 40574...331 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ha ha, nice try 😘 Anonymkode: c1398...271 Disse menneskene finnes.. 😌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når begynner de å møte til legetime selv? Anonymkode: e1f76...f6c Finnes ingen fasit her. Tenker ungdomsskolen om det ikke er noe veldig skummelt som skal foregå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden Min sønn har vært et par ganger selv nå siste året. Han er 15 år. Går jo greit, men problemet er at han ikke får med seg alle beskjeder. Så må drille han litt før neste gang Anonymkode: f34fb...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #29 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har hatt med forelder på konsultasjoner, akutte besøk på legevakten osv. Jeg er kronikker og har div psykiske lidelser. Er ikke alt jeg får med meg, så har med følge. Jeg er snart 40år. Undersøkelser av de intime slag tar jeg alene da. Anonymkode: 9c320...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden Det er vel opp til barnet selv tenker jeg. Fra 16 år regnes man som helserettslig myndig og da har ikke foreldre lenger innsyn i det som angår helsen og får heller ikke beskjed om legetimer o.l. så da må i så fall barnet informere foreldrene selv. Nå er mine barn svært sjelden hos legen så jeg vet ikke akkurat ved hvilken alder de ville foretrukket å gå alene, men min eldste som er 16 dro til legen alene for to uker siden (da har han ikke vært hos legen siden han var 7 år) . Vi visste om timen og hva det gjaldt og sa at en av oss kunne være med, men det syntes han ikke var nødvendig. Hvis han f.eks. måtte på sykehus ville han nok fremdeles ønske å ha noen med. Det er forskjell på noe hverdagslig og noe mer alvorlig. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi er opptatt av selvstendighet, så det er de som tar ordet hos legen fra slutten av barneskolen/starten av ungdomsskolen. Anonymkode: 32d06...2f5 Sånn er det for alle. Leger spør alltid barnet, og ikke foreldrene, hva det gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden Jeg blir med så lenge sønnen min ønsker det. Sånt er veldig individuelt, og kommer også an på hva det er. Anonymkode: 0ecdd...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #32 Del Skrevet 6 timer siden Mine er 16 og 17 og innså at de ikke har vært hos legen på årevis. Eldste booket e-time selv hos legen eller sendte melding selv om sykdom for å få legeerklæring og yngste har ikke vært hos en lege siden barneskolen og da på grunn av brudd så måtte være med for å få henne inn dit. Tannlege har de gått selv siden covid. Ingen av de har hatt regulering så aldri noe der. Anonymkode: 73257...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #33 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er mest bare en observasjon om at det har vært en sterk endring i hvor involvert foreldre er i barnas oppvekst. Det gjelder også helse. Synd at vi hele tiden må kategorisere generasjonelle forskjeller som "bra" eller "dårlig". For meg selv var det "bra" at jeg var såpass mye på selvstyre. Jeg er ganske sikker på at jeg klarte å navigere fint i f.eks seksualitet på egenhånd, og tok grep om å få prevensjon da jeg fikk min første kjæreste som 16 åring og hadde en seksuell relasjon til han. Men alt det var 100% bak mine foreldres rygg. De ante hverken at jeg hadde kjæreste eller at jeg var seksuelt aktiv. Dette var på 1990-tallet. Jeg merker at jeg har lyst til å ha denne informasjonen om mine tenåringsbarn, og tror at involvering også kan være "bra", men merker jo at spesielt datteren min har behov for mer autonomi, og da må jeg huske på at jeg selv cravet det som tenåring, til tross for at tidene har endret seg. Beklager at jeg ikke kan være dogmatisk nok kor deg, men det å være forelder til barn i tenårene er ikke sort/hvitt, Anonymkode: 3cbf8...268 Ungdom får jo nå prevensjon på skolen fra de er 13 av helsestasjonen hvis de ønsker, og det blir da ikke informert til foreldre. Ser og her har de ungdommens helsestasjonen med lege som de lan gå til fra de starter på ungdomskolen. Anonymkode: b7ee0...9b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #34 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nice try? Jeg er kronisk syk så det er jevnlig oppfølgning på Rikshospitalet. Samboer jobber mye og har ikke mulighet til å ta fri. Anonymkode: 90b9b...b3f Då ber eg om orsaking. ❤️ Fekk inntrykk av ei overbeskyttande mor, som vil vere med på legetimar om halsvondt eller prevensjon, Anonymkode: c1398...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har aldri sluttet å følge. Mitt barn er voksen nå, 25, men har Asperger. H*n liker best å bli fulgt til legen for å ikke glemme eller gå glipp av ev informasjon og slikt som legen opplyser om under timen/behandlingen. Ingen kan se på utseendet til mitt barn at det er autisme der, så det ser kanskje rart ut for andre å ha følge med moren sin til legen for uvitende tilskuere. Men det bryr ikke meg eller oss. Anonymkode: 35b07...4b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #36 Del Skrevet 6 timer siden Det har de bestemt selv. Var med min datter da hun var 16 og fikk kyssesyke. Men da var jeg med fordi hun knapt klarte å stå på beina. Så jeg tenker ca 14-18 år på mine tre her i huset. Men som en skrev tidligere i tråden, da guttungen måtte få dokumentert fravær, da visste jeg ikke engang at han var hos legen. Anonymkode: 25603...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #37 Del Skrevet 6 timer siden Spørs mest på årsaken til at de går til legen, tenker jeg. Er det en standard sjekk eller en mer spesialisert behandling? Mine tok de vanlige tannlegetimene selv fra ungdomsskolen (kunne sikkert gjort det tidligere også, men pga. reisevei var det greit med følge), men da barnet mitt ble fulgt opp av spesialisthelsetjenesten i for- og etterkant av en større operasjon så ble jeg med selv om hen var over 18 da det ble gitt mye informasjon, og det var en tilstand som krevde rask behandling og jeg ønsket ikke at barnet skulle stå alene i å passe på at behandling ble fulgt. Anonymkode: 64217...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #38 Del Skrevet 6 timer siden 19-åringen min skal til legen i dag, og hun spurte om jeg hadde mulighet til å være med (det har jeg ikke, og det er ikke noe alvorlig som skal tas opp, men hun føler allikevel det er litt ukomfortabelt til tross for at vi har en veldig hyggelig fastlege). Fra ca ungdomsskolen har vi alltid spurt om hun vil ha oss med inn eller gå alene (har ikke vært noe alvorlig da heller). Jeg har alltid fått beskjed om at hun vil ha meg med inn. Sist gang jeg var med, så "unnskyldte" hun seg litt til legen og sa at hun ville ha med mamma selv om hun var voksen. Da humret legen litt og sa bare at "her kan alle ha med seg noen hvis de synes det er best, uavhengig av alder. Til tannlege og reguleringstannlege har hun gått alene siden hun begynte på ungdomsskolen (da var det så nær tannlegen at det var null problem å gå, barneskolen lå mer i kjøreavstand fra tannlegene). Anonymkode: 64345...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #39 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det kommer jo helt an på hva det gjelder. Men helt enkle ting som en øreinfeksjon o.l. klarer en 16-åring fint. Gynekologisk undersøkelse blir jeg med til barnet er pensjonist etter den Frosta-saken... Anonymkode: cb140...4fe Det er vel unødvendig, her var jeg med min datter men det var også en kvinnelig sykepleier tilstede under hele undersøkelsen. Så selv om legen var en mann,så føltes det trygt. Anonymkode: b4397...748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden Jeg slutter aldri å overraskes av sånne tråder. Ha med mamma til legen helt til ungdomsskolen? Hadde vært uaktuelt i min tid. Gikk vel alene til legen fra cirka skolestart. Like selvsagt som at vi gikk alene til skolen (og legen holdt til i bygget ved siden av skolen). Det hadde sikkert vært annerledes om man skulle til legen for noe alvorlig, men ganske uaktuelt å ha med mamma til en vanlig legesjekk. Anonymkode: 72088...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå