Gå til innhold

Startlån, ufør, inntekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leier i dag bolig med samboer. Har nylig søkt om startlån, da jeg er ufør, ikke har mulighet til å få lån i vanlig bank og vi skal flytte fra hverandre. Fylte i søknaden inn detaljer om inntekt, men denne vil jo endre seg noe når jeg blir alene og også komme an på eventuelt barnebidrag (vet ikke dette enda da samværsfordeling er usikker enda). Kan nok ikke regne med mye i barnebidrag, da samboer ikke har spesielt høy inntekt, men noe kan det jo utgjøre. Vil også få mer i barnebidrag, men dette telles kanskje ikke med?

Så jeg lurer på hvordan de regner ut hvor mye jeg evt. kan få i lån, når inntekten min nå ikke vil være den samme som når jeg og samboer flytter fra hverandre? 

Har forresten minstesats uføretrygd. Ett barn. Stygt redd jeg ikke får lån engang (eller nok til å finne noe) og blir avhengig av å leie (noe som jo ikke nødvendigvis er så forutsigbart)..

Anonymkode: fb170...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leier i dag bolig med samboer. Har nylig søkt om startlån, da jeg er ufør, ikke har mulighet til å få lån i vanlig bank og vi skal flytte fra hverandre. Fylte i søknaden inn detaljer om inntekt, men denne vil jo endre seg noe når jeg blir alene og også komme an på eventuelt barnebidrag (vet ikke dette enda da samværsfordeling er usikker enda). Kan nok ikke regne med mye i barnebidrag, da samboer ikke har spesielt høy inntekt, men noe kan det jo utgjøre. Vil også få mer i barnebidrag, men dette telles kanskje ikke med?

Så jeg lurer på hvordan de regner ut hvor mye jeg evt. kan få i lån, når inntekten min nå ikke vil være den samme som når jeg og samboer flytter fra hverandre? 

Har forresten minstesats uføretrygd. Ett barn. Stygt redd jeg ikke får lån engang (eller nok til å finne noe) og blir avhengig av å leie (noe som jo ikke nødvendigvis er så forutsigbart)..

Ca 2.2 mill tenker jeg. 

Anonymkode: 1981f...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt ut, begynn med å leie, få orden på tallene og så søk.

Mest sannsynlig kommer du til å leie, ja.

Anonymkode: 1c559...943

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster en enkel leilighet med to soverom i området du bor da? Hvor mye måtte du hatt i lån for å kunne kjøpe?

Du kan jo ikke flytte fra kommunen dersom barnets far blir boende der. Dere må bo i samme område ca så samværsavtaler kan holdes og far og barn får treffes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Flytt ut, begynn med å leie, få orden på tallene og så søk.

Mest sannsynlig kommer du til å leie, ja.

Å flytte igjen og igjen, er jo nettopp det jeg helst vil unngå. Skrev derimot i søknaden at inntekten vil øke noe når jeg går fra samboer til enslig.

Å leie er omtrent like dyrt som å eie og er i tillegg veldig uforutsigbart (ønsker ikke at barnet skal måtte bytte skole x antall ganger), så jeg merker at jeg blir fryktelig oppgitt over systemet. Da skulle det vært mange flere leiligheter eid av det offentlige hvor man kunne leid uten å være redd for å bli «kastet ut». Vært på leiemarkedet lenge. Har aldri kunnet bo en plass i mer enn maks 2 år, før utleier skulle selge eller ha tilbake leiligheten selv.. håpløst!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å flytte igjen og igjen, er jo nettopp det jeg helst vil unngå. Skrev derimot i søknaden at inntekten vil øke noe når jeg går fra samboer til enslig.

Å leie er omtrent like dyrt som å eie og er i tillegg veldig uforutsigbart (ønsker ikke at barnet skal måtte bytte skole x antall ganger), så jeg merker at jeg blir fryktelig oppgitt over systemet. Da skulle det vært mange flere leiligheter eid av det offentlige hvor man kunne leid uten å være redd for å bli «kastet ut». Vært på leiemarkedet lenge. Har aldri kunnet bo en plass i mer enn maks 2 år, før utleier skulle selge eller ha tilbake leiligheten selv.. håpløst!

ts

Har full forståelse for at det er slitsomt å måtte flytte hver gang en huseier sparker ut leieboerne sine av diverse grunner. Det å leie hadde holdt meg våken om natta av bekymring i alle fall, frykt for å bli kastet ut og måtte flytte igjen og igjen. Veldig glad for at jeg eier boligen min.

Men du oppgir ingenting om inntektene dine i denne tråden, og det er derfor vanskelig å bedømme og se for seg et omtrentlig budsjett, og om du har sjans til å få boliglån. Men med barn som trenger en stabil bolig, står du i alle fall sterkere, for Husbanken prioriterer barnefamilier og såkalt "varig vanskeligstilte". Og det er jo du, med uføretrygd og ett barn.

Lykke til.

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (37 minutter siden):

Hvor mye koster en enkel leilighet med to soverom i området du bor da? Hvor mye måtte du hatt i lån for å kunne kjøpe?

Du kan jo ikke flytte fra kommunen dersom barnets far blir boende der. Dere må bo i samme område ca så samværsavtaler kan holdes og far og barn får treffes.

Jeg må ikke ha to soverom. Helst, ja, men det viktigste er å finne noe stabilt. Da må jeg nok hvertfall opp i 2,6 mill. 

Blir selvsagt boende i kommunen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som eneforsørger på trygd kommer du til å få barnetillegg og barnetrygd. Husbanken legger skikkelig godvilje til når det gjelder aleneforsørgere. Ikke nok til å flytte til et fancy område, men nok til at du får kjøpt en nøktern leilighet. Dersom du har lav inntekt kan de også sørge for lang nedbetalingstid.

Anonymkode: d5295...fc9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (6 minutter siden):

Har full forståelse for at det er slitsomt å måtte flytte hver gang en huseier sparker ut leieboerne sine av diverse grunner. Det å leie hadde holdt meg våken om natta av bekymring i alle fall, frykt for å bli kastet ut og måtte flytte igjen og igjen. Veldig glad for at jeg eier boligen min.

Men du oppgir ingenting om inntektene dine i denne tråden, og det er derfor vanskelig å bedømme og se for seg et omtrentlig budsjett, og om du har sjans til å få boliglån. Men med barn som trenger en stabil bolig, står du i alle fall sterkere, for Husbanken prioriterer barnefamilier og såkalt "varig vanskeligstilte". Og det er jo du, med uføretrygd og ett barn.

Lykke til.

Er for meg helt utrolig at det skal være så vanskelig å finne et stabilt sted å bo for oss med lav inntekt.

Som enslig ufør med barnetillegg, vil jeg ha en årsinntekt på ca 363 000. Så kommer barnetrygd/barnebidrag i tillegg.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som eneforsørger på trygd kommer du til å få barnetillegg og barnetrygd. Husbanken legger skikkelig godvilje til når det gjelder aleneforsørgere. Ikke nok til å flytte til et fancy område, men nok til at du får kjøpt en nøktern leilighet. Dersom du har lav inntekt kan de også sørge for lang nedbetalingstid.

Anonymkode: d5295...fc9

Håper virkelig jeg får nok til å kjøpe noe. Trenger ingen fancy område, men ok standard og ikke inni skogen, hadde jo vært greit.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med denne inntekten får du nok kun 1.500.000 kr i lån.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt vil avhenge av betjeningsevne.

Men noen kommuner gir tilskudd.

Det kan være nok til å få noe ok.

Anonymkode: e4f9a...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er altså ikke det offentlige sitt ansvar at du får barn uten å ha penger til det. På minstesats betyr det at du ikke har gjort noe som helt før du ble ufør, likevel syns du det var en god ide å få barn. Barnet trenger jo ikke bo med det, barne t kan bo hos far og ha samvær med deg. Du får selvfølgelig ikke låne 2,6 på minste sats u før, det har du ingen sjans til å betjene.

Anonymkode: 5ce25...8d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er altså ikke det offentlige sitt ansvar at du får barn uten å ha penger til det. På minstesats betyr det at du ikke har gjort noe som helt før du ble ufør, likevel syns du det var en god ide å få barn. Barnet trenger jo ikke bo med det, barne t kan bo hos far og ha samvær med deg. Du får selvfølgelig ikke låne 2,6 på minste sats u før, det har du ingen sjans til å betjene.

Livet skjer. 

Å sitte der på en pidestall og dømme andre er bare kvalmt.

Jeg ble selv ufør etter å ha blitt syk under svangerskapet. Og fikk i tillegg et barn med diagnose.

Det var null forutsetning for meg å se det komme.

Har jobbet hele livet siden jeg var 14.

I tillegg ble forholdet til barnefar giftig da han, som i utgangspunktet ønsket barnet mest, meldte seg helt ut.

Jeg sto alene og da kunne jeg like godt skille meg.

Jeg har nå fått startlån og tilskudd.

Men jeg har noe mer enn TS pga ekstra stønader. Og som alenemor med fullt foreldreansvar får jeg barnebidrag.

Jeg fikk 3.250M pluss tilskudd.

Lånet er 50 år, så jeg vil kunne betale det selv når barnet skulle flytte ut.

Anonymkode: e4f9a...9b3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gå å legg deg og dra dyna over hodet! Satse på at du er bedre i morra 🤞

Anonymkode: 4899c...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du får avslag, fordi de kan ikke beregne verken behov eller inntekt før du faktisk er alene eller søker alene. 
Som alltid, skal du ha noe fornuftig hjelp med startlån spørsmål så er et minimum av info hvilken kommune dette gjelder. 

Anonymkode: c411b...1d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Med denne inntekten får du nok kun 1.500.000 kr i lån.

Om det. Jeg fikk en knapp million for et par år siden, og jeg har ikke barn. 

Anonymkode: efc1a...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt flere ulike jobber før jeg ble ufør, men jeg har ikke tjent nok til at det ville blitt mer enn det man får på minstesats. At jeg ville bli ufør, visste jeg ikke før flere år etter barnet kom (og jeg har derfor ikke fått flere). Livet kan ikke alltid planlegges - og blir hvertfall ikke alltid slik man hadde tenkt. Bare sånn for å svare siden du har så lett for å dømme.

Jeg er ung (under 30), og hadde jeg fått en nedbetalingstid på for eksempel 50 år (+ evt tilskudd), skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle hatt noe mindre sjans til å betjene det enn en vanlig husleie. Å leie er på ingen måte heller ikke billig.

Så sorry for at jeg er til for deg, men en plass må jeg nå ha å bo, enten du mener jeg fortjener det eller ikke. Barnet har hvertfall ikke gjort noe for å ikke fortjene den type stabilitet i livet sitt.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får avslag, fordi de kan ikke beregne verken behov eller inntekt før du faktisk er alene eller søker alene. 
Som alltid, skal du ha noe fornuftig hjelp med startlån spørsmål så er et minimum av info hvilken kommune dette gjelder. 

Anonymkode: c411b...1d7

Og hvor er logikken i dette?? Men skal altså flytte x antall ganger med et barn i skolealder fordi jeg allerede må bo alene for å kunne søke? Dette høres jo helt tullete ut. Snakk om å gjøre ting mer komplisert enn det trenger å være (om det du sier stemmer..)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...