Gå til innhold

2-åring er vanskelig å legge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det tok i kveld 1,5 time! Startet kl 19.10.  Det var lyder,sang, spark med ben, mas om diverse kosedyr, ny smokk, melk, hvisking, rulling, stod oppreist, kastet pute ut av sengen, skulle ha den tilbake, ville ha sokker osv. Jeg misliker å bruke det lille som er igjen av fritid på kveldene til dette. Jeg blir skikkelig lei og gretten. 

Dette blir bare verre og verre.

Dagduppen varer 1t og 15-20 minutter. Bør den kuttes?

Anonymkode: 03cd8...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kutt ned på dagduppen ja! Om barnet er i barnehage, foreslå f.eks. grense på 1 time og ikke etter kl. 13. 

Vi hadde samme utfordring. Sovna ikke om kvelden, og vi måtte dra henne ut av senga om morran - åpenbart ikke klar for å stå opp.

Helsestasjonen her sa til meg at nattesøvn er viktigere enn dagsøvn, og så fort dagsøvnen går ut over nattesøvn bør man justere dagsøvn. Blir for lite sammenhengende søvn om barnet ikke sovner før halv ni/ni på kvelden og skal opp igjen 6:30-7 på morran ifølge dem.  

Når hun ble 2,5 ble det igjen samme styr, da kutta vi dagdupp til 30-45 min, og det ble bra. Når hun bikka 3, var det igjen samme problem og nå har vi kutta duppen helt. 

Anonymkode: 60153...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt barn må sove på dagen. Det har vært et par ganger i helgene at vi har vært ute, og barnet sovnet noen få minutter i bilen før vi kom hjem. Skjer det, får ikke barnet til å sove videre når vi kommer hjem. Det har blitt enda verre på kvelden disse dagene. 

Anonymkode: 5b8e0...c14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To år er baluba-alder når det gjelder legging og søvn. Det er helt normalt å gå gjennom perioder hvor leggingen er som du beskriver, og det går litt lettere om man innstiller seg på at sånn er det i en liten periode. Når det er sagt, kan det godt hende at det hjelper å kutte litt i hvor lenge barnet sover på dagtid og ikke minst hvor lang perioden er fra hun våkner etter dupp til dere legger. Hør litt med barnehagen hvordan de opplever henne, og finn en fornuftig ordning som dere tester i et par uker. F.eks. vekkes etter 50 minutter og senest 13.00.

Anonymkode: a9654...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det tok i kveld 1,5 time! Startet kl 19.10.  Det var lyder,sang, spark med ben, mas om diverse kosedyr, ny smokk, melk, hvisking, rulling, stod oppreist, kastet pute ut av sengen, skulle ha den tilbake, ville ha sokker osv. Jeg misliker å bruke det lille som er igjen av fritid på kveldene til dette. Jeg blir skikkelig lei og gretten. 

Eller legge barnet senere. Ikke vits i å legge et barn som fortsatt ikke er klart for å sove…

Anonymkode: 4983a...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke hvor krast jeg skal svare deg jeg, men det er vel her du trår feil.

Du har en 2 åring. Fritid på kveldene, hva er det du innbiller deg? Frem til barna er 3-4 år gamle handler livet (utenom arbeidstid) kun om barn. Tror det er derfor mange nye foreldre går på en knekk. De ser for seg at etter barna har lagt seg på kvelden, så er det noen timer «alenetid» og fritid.

Slik er det altså ikke for de fleste. Jeg forstår deg, vi gikk også på en skikkelig knekk med nr. 1. Men med nr. 2 har vi innsett at alenetid, og det å slappe av på kveldene er en luksus man kanskje får litt av en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Begynn 18.30? 
Sett som krav at det er 1 stk kosedyr, 1 stk smokk, litt melk og ferdig. Det er henting av ting som kastes ut av sengen 1 gang og så ferdig. 
Melken bør kanskje heller være litt vann pga hull i tenner og slikt. 

Av og til trenger de bare litt grenser og slippe å føle at de trenger å holde et helt show 

Anonymkode: 33f98...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår toåring som også sover på dagen er ikke i nærheten til å være trøtt nok til å sove klokka 19! Vi begynner vanligvis leggerutiner rundt 20 og hun sovner ca 20:30. Sover opp til 1,5 time på dagen. Hun klarer enn så lenge ikke holde seg våken lenge nok til å droppe duppen, da sovner hun rundt 16 istedet. 

Livet blir mye lettere om du bare aksepterer at det blir mindre alenetid på kvelden akkurat nå og venter med å legge ungen til de faktisk er trøtte nok til å sove. Når ungen er klar til å kutte duppen vil hen trenge tidligere leggetid igjen. 

Anonymkode: de550...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min toåring sover maks 1t 15min i barnehagen. Da sovner han kl 20, vekkes kl 7. Legging tar ca en halvtime, men jeg ligger ved siden av ham og han vet det ikke nytter å spørre om noe - han får velge kosedyr på forhånd og så sier bare mamma natta. 

Anonymkode: abbcc...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...