SPOCA Skrevet 8 timer siden #21 Del Skrevet 8 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det var ikke meningen å kritisere deg det var et oppriktig spørsmål. Hvorfor ble du ikke lærer med en gang om det var en barndomsdrøm og ditt kall som du sier? Anonymkode: e6697...70f Det er helt greit å spørre. Det har rett og slett med at jeg fikk jobb der mens jeg skrev på masteroppgaven min (jeg valgte å studere mer etter nesten å ha fullført lærerstudiene, og siden jeg hadde brukt opp årene med studielån måtte jeg ha noe å leve av). Jeg trivdes så godt at jeg ble værende, og jeg likte også veldig godt arbeidsoppgavene mine. Jeg elsket 7 av 8 år der. Så kom ny ledelse med verdier jeg ikke kunne stå inne for og pandemien, og jeg så mitt snitt i å gjøre meg ferdig med de siste 17 studiepoengene jeg manglet i lærerstudiene. I tillegg tok jeg etterutdanning for å gjøre meg mer attraktiv i jobbmarkedet. Jeg er veldig glad jeg ventet, egentlig. Det er verdifullt med annen erfaring i møte med kolleger og foresatte, og så vet jeg at det er dette jeg virkelig vil, rett og slett. Endret 8 timer siden av SPOCA 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 8 timer siden #22 Del Skrevet 8 timer siden Jeg kjenner mange lærere som elsker jobben sin, så at det er så nedrakket på KG betyr ikke at det er vanlig å mislike jobben sin... Ser også at yrket går "i arv" i flere familier jeg kjenner, så så veldig grusomt kan det jo ikke være hvis både far og mor og deres fire barn velger å bli lærere... Kjenner også svært mange sykepleiere som elsker jobben sin selv om det også er Verdens Verste Yrke ifølge KG. 😉 Jeg er ikke lærer men vurderer PPU selv fordi jeg også har et engasjement for yrket. Men vet ikke om jeg tør å ta sjansen... Jeg er altså godt voksen og godt etablert i en annen jobb. At det er en tøff jobb tviler jeg ikke på, men det er et av de aller, aller viktigste yrkene vi har i dag, vil jeg påstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #23 Del Skrevet 8 timer siden Hvis du vurderer å bli lærer så burde du melde deg som tilkallingsvikar i kommunen din først. Da får man prøvd seg litt å se hva det går i. Det er så klart annerledes å jobbe fast enn å være vikar, men det gir et inntrykk over hvilke utfordringer og oppgaver man kan få i løpet av en dag. Pluss at du kan få kontaktet til du evt er ferdig utdanna og ser etter en lærerjobb. Ellers byttet jeg til lærer etter annen utdanning og jobb. Begynte som lærer fast som 30åring og jobbet som tilkallingsvikar mens jeg gikk på lærerskolen, så fra jeg var 26ish. Hadde ikke gjort det igjen. Nærmer meg 40 nå og kan ikke ta enda en ny utdanning synes jeg, men hadde jeg hatt den erfaringen jeg har nå, så ville jeg satset på noe annet. Anonymkode: 63bb8...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vaktmesteren kan vel jobbe overtid og ta ut avspasering. Det er vanlig i mange yrker. Men for lærer er avspaseringen på faste tidspunkt hvert år. I andre yrker får man overtidsbetalt. Anonymkode: d827c...a8d Rettelse: I veldig mange andre yrker får man heller ikke overtidsbetalt. Og man får ikke anledning til å ta ut avspasering om sommeren pga sommerferieavvikling. Anonymkode: 881c5...677 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du vurderer å bli lærer så burde du melde deg som tilkallingsvikar i kommunen din først. Da får man prøvd seg litt å se hva det går i. Det er så klart annerledes å jobbe fast enn å være vikar, men det gir et inntrykk over hvilke utfordringer og oppgaver man kan få i løpet av en dag. Pluss at du kan få kontaktet til du evt er ferdig utdanna og ser etter en lærerjobb. Ellers byttet jeg til lærer etter annen utdanning og jobb. Begynte som lærer fast som 30åring og jobbet som tilkallingsvikar mens jeg gikk på lærerskolen, så fra jeg var 26ish. Hadde ikke gjort det igjen. Nærmer meg 40 nå og kan ikke ta enda en ny utdanning synes jeg, men hadde jeg hatt den erfaringen jeg har nå, så ville jeg satset på noe annet. Anonymkode: 63bb8...866 Men de tankene er nok vanlig å ha uansett hva man velger. Jeg er siviløkonom og tenker det samme, ville satset på noe annet skulle jeg valgt igjen. Kanskje lærer faktisk? Det er helt naturlig for oss å ville prøve noe annet og å bli "mettet" etter noen år i samme yrke. Fordelen når man bygger på med PPU er at man kan gå tilbake til sin ordinære utdannelse hvis man får nok av læreryrket. Finnes strengt tatt mange muligheter for de med ordinær lærerutdannelse også. Hva hindrer deg i å forlate læreryrket du som har en annen utdanning? Anonymkode: 92ea9...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden Ja, det er mye avspasering, men teamet mitt har et ordtak vi bruker: læreryrket er ikke bare en jobb, men en livsstil. Det er det en grunn til. Det er mye arbeid med lange dager. Det sagt, jeg elsker jobben min så langt. Har jobbet i skolen i 12 år, er i utgangspunktet spesialpedagog, men har jobbet de siste årene som kontaktlærer på småtrinnet. Det er helt klart mer jobb å være kontaktlærer enn å være timelærer f.eks., men jeg foretrekker å være kontaktlærer ettersom jeg da får et helt annet innsyn enn det jeg ville fått ellers. Når lille Ole har en dårlig dag på skolen har jeg mer grunnlag for å vite hvorfor enn det en timelærer har, som gjør det lettere for meg å tilpasse dagen for lille Ole. Som andre nevner her så er det som oftest ikke elevene eller kollegaene som gjør at det er negative sider ved jobben som lærer. Det er alle de økonomiske kuttene, at mer og mer ansvar legges over på lærerne, og en ledelse som blir mer og mer fraværende ettersom det er veldig mye mer administrativt og møtevirksomhet nå enn det var tidligere. Man må ha støtte fra kollegaer rundt seg samt fra ledelsen skal man klare å stå i jobben, det tenker jeg at er alfa omega skal man trives i jobben over tid. Anonymkode: 5950b...0e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden Jeg vil ikke anbefale noen å bli lærer. Det handler mest om rammene vi har å jobbe etter. Ikke får vi penger til å ha nok folk på jobb og ikke får vi penger til læremidler og utstyr, så vi kopierer nesten hele læreverk. Elever og foreldre har altfor mye makt. Akkurat nå har jeg to tiltaksplaner gående. Jeg har en elev med vedtak på spesialundervisning som ikke får det vedtaket sier. Skulle hatt assistent 8 timer i uka, men har to timer. Nå sier kommunen at vi er "overtallig" på vår skole attpåtil. Jeg liker å være sammen med elevene og jeg synes lønna er helt ok. Det er alle rammefaktorene som tar knekken på meg. Jeg er ofte så sliten at jeg ikke har energi til egne barn. Helgene brukes til å hente seg inn igjen. Det er mye fint med jobben, men det er en veldig krevende jobb også. I dag måtte vi slå sammen klasser pga. fravær. Assistenten ble satt til å ha en annen klasse. Jeg ble faktisk stående alene med 1,5 klasse, hvor 3 av elevene tilstede har vedtak på assistent, inkl. en elev med kjent voldsproblematikk. Det gikk ikke så veldig bra. For ordens skyld så møter jeg på jobb mellom kl.07.15 og 07.45 hver dag. Jobber til kl.15-15.30 daglig. Jeg har ikke lunsjpause da jeg jobber gjennom den. Vet ikke om noen på min arbeidsplass som går hjem kl.14.00 til vanlig for å si det slik. Anonymkode: 17c33...3d3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden Min venninne er lærer for 2. klasse. Hun går på jobb kl 08:00, elevene begynner kl. 08:30. Hun er ferdig på jobb ca 14:30 og da går hun hjem. Hun hater barn og hun hater å jobbe. Konklusjonen min er at man kan være en lærer og that's it, ikke alle ønsker å være en god lærer. Anonymkode: 59c3b...f99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #29 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men de tankene er nok vanlig å ha uansett hva man velger. Jeg er siviløkonom og tenker det samme, ville satset på noe annet skulle jeg valgt igjen. Kanskje lærer faktisk? Det er helt naturlig for oss å ville prøve noe annet og å bli "mettet" etter noen år i samme yrke. Fordelen når man bygger på med PPU er at man kan gå tilbake til sin ordinære utdannelse hvis man får nok av læreryrket. Finnes strengt tatt mange muligheter for de med ordinær lærerutdannelse også. Hva hindrer deg i å forlate læreryrket du som har en annen utdanning? Anonymkode: 92ea9...3d9 At det ikke finnes jobber innen den utdanningen her jeg bor, og generelt vanskelig å få fast jobb innenfor den bransjen i Norge. Og nei, det er ikke bare fordi jeg er mettet av yrket jeg angrer på at jeg ble lærer. Jeg har også hatt andre diverse jobber, blant annet jobbet som produksjonsmedarbeider og i butikk, altså helt "vanlige" jobber. Alle jobber kan være slitsomme, men for meg blir jeg rett og slett så sykt sliten i hodet av å jobbe som lærer. Jeg ble ikke slik sliten av andre jobber jeg har hatt. For meg som lærer er det så mange å forholde seg til og så mange avgjørelse som tas i løpet av en dag. Pluss at arbeidsoppgavene nesten er for varierte. Det hele følres veldig kaotisk til tider og man får ikke så mye igjen for det. For et par år siden satt en kollega av meg og forberedte seg til rettsak, en annen satt å klipte ut bursdagstegniner som skulle lamineres, mens jeg var megler mellom to foresatte som var midt i brudd. Vi 3 delte kontor og husker det ble ganske tydelig for oss der og da hvor stort spenn det er i oppgavene vi gjør, basert på hvor heldig eller uheldig man var som kontaktlærer. Noen har elever med ekstremt mye greier og jobb rundt, andre er det så å si nesten ingen jobb med. Innser jo nå at kanskje lærer ikke passer for meg, selv om jeg får gode tilbakemeldinger fra foresatte, barn og ikke minst de andre jeg jobber sammen med. Anonymkode: 63bb8...866 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden Jeg skal jobbe som lærer til de bærer meg ut av døra som 75-åring! Anonymkode: e9e5c...e3e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden SPOCA skrev (4 timer siden): Det er faktisk de som vil bli lærere fordi man elsker det av hele sitt hjerte. Jeg jobbet der i 8 år, så nei, det ble ikke for tøft. Jeg tok 120 stp på 1 år mens jeg jobbet 100% + 60% overtid. Jeg er vant til å jobbe hardt. Men det var ikke noe jeg elsket slik jeg elsker læreryrket. Da jeg sluttet ble jeg erstattet av 3 personer, så den jobben mestret jeg meget godt skal jeg si deg. Jeg byttet fordi mitt kall faktisk er å være lærer. Det er noe jeg har drømt om siden jeg var 6 år. Jeg kunne jobbet på hvilket som helst trinn, og jeg valgte småskoletrinnet. Men jeg finner meg faktisk ikke i at folk rakker ned på et yrke jeg elsker, og som gir fullstendig feil bilde av det. Jeg måtte spørre noen kolleger, de bare lo av hele utsagnet om å skulle slutte tidlig. Litt avsporing, men er det høye krav til karakterer for å bli lærer? Anonymkode: 791c1...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #32 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du sitter hele juleferien med det arbeidet så gjør du noe feil. Men når du har den juleferien så jobber vaktmesteren og de andre i bygget som ikke har "avspasering". Anonymkode: 908c3...1d9 Bare fordi det tok mer enn en time, så betyr det ikke at HELE juleferien går med på det. Snakk om å gjøre ei fjær om til fem høns. Og jeg skal love deg at vaktmesteren absolutt ikke satte en eneste fot på skolen i juleferien. Han var opptatt med å være på hytta og kjøre snøscooter. Anonymkode: 4eeac...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 5 timer siden #33 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min venninne er lærer for 2. klasse. Hun går på jobb kl 08:00, elevene begynner kl. 08:30. Hun er ferdig på jobb ca 14:30 og da går hun hjem. Hun hater barn og hun hater å jobbe. Konklusjonen min er at man kan være en lærer og that's it, ikke alle ønsker å være en god lærer. Anonymkode: 59c3b...f99 Jaha, så hun har altså ingen planfestet tid og krav om tilstedeværelse? Høres helt merkelig ut, aldri hørt om. Hun går altså ikke på møter? Gjør ingen planlegging? Ingen utviklingssamtaler? Ingen foreldremøter? Nada? Stakkars elever og foreldre. Merkelig at hun får beholde jobben, spør du meg. Og ja, det finnes helt sikkert de som er dårlige lærere, jeg tviler ikke på det, men de fleste lærere har faktisk litt yrkesstolthet. Jeg har nå jobbet på 2 skoler, vært på praksis på 6 andre skoler. På én av skolene kjenner jeg til to virkelig udugelige lærere, men selv dem blir pisket til å gå på møter og gjøre minimalt med planlegging og foreldrekontakt. Og disse møtene finner som regel sted etter undervisning, og da er disse møtene gjerne frem til 15:30 eller 16:00. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Rettelse: I veldig mange andre yrker får man heller ikke overtidsbetalt. Og man får ikke anledning til å ta ut avspasering om sommeren pga sommerferieavvikling. Anonymkode: 881c5...677 Da bør man seriøst organisere seg, med mindre man har en særlig uavhengig stilling som er meget godt betalt og kompenserer for dette. Selv jeg som jobbet i et amerikansk konsern fikk overtidsbetalt. Og bare for å ha sagt det: jeg fikk heller aldri sommerferie i sommerferien der jeg jobbet før. Fordi det var da det var mest trøkk på gamlejobben. Men det er jo billigere utenom skoleferiene, så det var mye mer gunstig, sånn sett. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt avsporing, men er det høye krav til karakterer for å bli lærer? Anonymkode: 791c1...1fd Kommer litt an på hvilken vei du velger å bli lærer, men hvis du tar grunnskolelærerutdanningen må du ha minst 40 skolepoeng, samt 3 i matte og norsk. Jeg gikk egentlig to ulike veier for å bli lærer (Allmennlærer / GLU 1.-7., og deretter bachelor/master i språk). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #34 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Min venninne er lærer for 2. klasse. Hun går på jobb kl 08:00, elevene begynner kl. 08:30. Hun er ferdig på jobb ca 14:30 og da går hun hjem. Hun hater barn og hun hater å jobbe. Konklusjonen min er at man kan være en lærer og that's it, ikke alle ønsker å være en god lærer. Anonymkode: 59c3b...f99 Møtt på noen sånne ja Anonymkode: 791c1...1fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 5 timer siden #35 Del Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg vet mange klager over læreryrket men jeg ser jo at tariffmessig er lønna kurant og de har mye avspasering (ikke ferie neida ) så vurderer å ta PPU i tillegg til masteren. Noen som har tips, er lærer og kan fortelle om det? Anonymkode: b8cdd...775 Jeg vet at det finnes mange forskjellige meninger on læreryrket. Halve slekta mi er lærere. Det finnes gode lærerjobber der ute sog andre arbeidsplasser som er dårlige. Kusina mi jobbet på en grunnskole i Oslo øst og ble slått av en aggressiv elev i timen. Hun ble sykmeldt i nesten ett halvt år. Tenk litt over det i valg av yrke. Det er også kritiske røster i læreryrket som beskriver en hverdag med vold og trusler. Samt mye tid til oppdragelse, oppfølging av misfornøyde foreldre og ikke til læring og undervisnig. Og så må du huske på at du må bruke mye av fritiden på å rette prøver, så du er egentlig ikke ferdig med jobben når klokka slår 16.00. På den andre siden så har du mye fri om sommeren. Juni, juli og august. Men ikke alle dagene er fri. Det går mye tid til planlegging osv også. Endret 5 timer siden av Serafin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #36 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg vet mange klager over læreryrket men jeg ser jo at tariffmessig er lønna kurant og de har mye avspasering (ikke ferie neida ) så vurderer å ta PPU i tillegg til masteren. Noen som har tips, er lærer og kan fortelle om det? Anonymkode: b8cdd...775 Min mann var lærer før han ble syk. Forsto ikke helt hvorfor det ble klaget. Men han nevnte at mange ikke hadde klasse ledelse og praktiserte det. Og de slet mye på jobb..han fikk ofte de vanskeligste klassene, og det gikk helt fint Anonymkode: a3cd8...a99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde de forsøkt seg på en ordentlig jobb så hadde de nok sagt at de aldri ville vært noe annet enn lærer. Starte dagen 08.30 og gå hjem 14:00 er ganske bedagelig. Mye ferie har de også. Skulle prøvd seg i vanlige hardere den gjengen. Anonymkode: 908c3...1d9 🤣🤣🤣 Noen fornekter seg ikke!!! Ordentlig jobb? Hva jobber du med? Du er nok veldig ung…for du kan ikke mene og tro at lærere jobber like lenge som elevene er på skolen? Når lages planer, undervisningsopplegg, når er det utviklingsmøter og møter med foreldre? Man må tenke litt før man lirer ut av seg dritt! Hva gjør du? Sitter på kontor, tar noen telefoner, sitter i noen Teamsmøter i løpet av dagen? Eller jobber du i butikk, rydder i varer, bestiller varer? Om du aldri har jobbet som lærer - ikke uttal deg om hva du tror en slik stilling innebærer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå