Gå til innhold

Legge ut våres ukemenyer-tråden


*Heidi*

Anbefalte innlegg

Menyen for neste uke:

Mandag: Marinert fisk etter afrikansk oppskrift (det har blitt utsatt fra tidligere, rakk aldri lage den)

Tirsdag: Hjemmelaget tagliatelle med gorgonzola-saus.

17. mai: Buffe på restaurant.

Torsdag: Chili con carne.

Fredag: Fiskepiroger

Lørdag: Lørdagsgrøt + middag i utdrikkingslag

Søndag: Hjemmelaget pizza

Måtte redigere, hadde glemt at det er 17. mai på onsdag da vi laga denne menyen gitt :ler:

Endret av Fakse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menyen for neste uke:

Mandag: Marinert fisk etter afrikansk oppskrift (det har blitt utsatt fra tidligere, rakk aldri lage den)

Hva slags fisk? Har du oppskrift? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fisk? Har du oppskrift? ;)

Jeg har tenkt å bruke kveite, men du kan sikker bruke annen fisk også.

Marinade:

3 fedd hvitløk

1 stor klype salt

1 ts kajennepepper

1 ts malt koriander

1 ts spisskarve (står det i boka, jeg anntar de mener spisskum, men om noen har forslag til noe de mener er riktig så tar jeg gjerne i mot tips)

Knus hvitløken med saltet, ha i resten av krydderet. Gni inn fisken med marinaden. Legg fisken i lag i en ildfast form, og la den stå kaldt i 6 timer (jeg har tenkt å la det stå natten over).

1 kg kveite i skiver

1 3/4 dl olivenolje

1 ts malt ingefær

1 klype knuste safrantråder

steinfrie sorte oliven til pynt

sitronbåter til pynt

Rør sammen olje, safran og ingefær. Slå dette over fisken, legg over et lokk av aleminiumsfolie, og bak i ovnen på 190 grader i 20-25 minutter. Pynt med oliven og sitronbåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å bruke kveite, men du kan sikker bruke annen fisk også.

Marinade:

3 fedd hvitløk

1 stor klype salt

1 ts kajennepepper

1 ts malt koriander

1 ts spisskarve (står det i boka, jeg anntar de mener spisskum, men om noen har forslag til noe de mener er riktig så tar jeg gjerne i mot tips)

Knus hvitløken med saltet, ha i resten av krydderet. Gni inn fisken med marinaden. Legg fisken i lag i en ildfast form, og la den stå kaldt i 6 timer (jeg har tenkt å la det stå natten over).

1 kg kveite i skiver

1 3/4 dl olivenolje

1 ts malt ingefær

1 klype knuste safrantråder

steinfrie sorte oliven til pynt

sitronbåter til pynt

Rør sammen olje, safran og ingefær. Slå dette over fisken, legg over et lokk av aleminiumsfolie, og bak i ovnen på 190 grader i 20-25 minutter. Pynt med oliven og sitronbåter.

Takk! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Espera

Mandag: Hjemmelagde kjøttkaker i brunsaus, med nypoteter, gulrøtter, blomkål og dampet sommerkål.

Tirsdag: Pannekaker med stekt bacon.

Onsdag: Lammepanne (rester av lammestekt i tyyynne skiver, med sjampinjong og epler i en kremet saus med litt sennep og krydderier) med villris og grovt brød.

Torsdag: Ribbe og medisterkaker (!!!), med kokte poteter, surkål og div grønnsaker.

Fredag: Hjemmelaget pizza med pepperoni

Lørdag: Helstekt indrefilet av svin, potetbåter, dampede grønnsaker og en eller annen rømme/yoghurtbasert saus/dip

Søndag: Pastasalat med brød eller taco eller grove pitabrød fylt med salat, ost og skinke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Lammekjøtt i pitabrød, med gresk krydder, tomat og agurk.

Tirsdag: Fiskegrateng (rester fra søndag, det ble alt for mye)

Onsdag: Tomatsuppe med kyllingboller og pastabokstaver

Torsdag: Kveite i Afrikans marinade (hver gang jeg har skullet lage den har det kommet noe i veien, så jeg har enda ikke prøvd den).

Fredag: Hjemmelagede hamburgere i grovt brød.

Lørdag: Kylling av noe slag, vet ikke helt hva enda...

Søndag: Hjemmelaget pizza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lørdag: Nachos

Søndag: Hjemmelaget lys lapskaus. Ovnsbakt sjokolade-rispudding med pisket fløte til dessert.

Mandag: Brennende kjærlighet. Italiensk sitronsorbet til dessert.

Tirsdag: Hjemmelaget lasagne med salat og rundstykker. Hjemmelaget gulrotkake til dessert.

Onsdag: Stekte koteletter, rosépeppersaus, hjemmelaget potetmos og ovnsbakte grønnsaker.

Torsdag: Hjemmelaget BLT-sandwich

I dag: Ovnsbakt torsk med poteter, grønnsaker og eggesmør.

I morgen: Hjemmelaget biffsnadder med pommes frites og salat.

Søndag: Hjemmelaget karri-hønsegryte. Nystekt fransk eplepai med vaniljeis til dessert.

Mandag: Stekt skinkebiff med ovnsbakte poteter og grønnsaker.

*Abbonere på tråden*

Arkana!

:overrasket:

Vil du adoptere meg?

Evt. kunne jeg hospitere hos deg?

Tankeoverføringer av praktisk sans, kreativitet og overskudd mottas med hornmusikk og trampeklapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag (forrige uke): Biff med fløtegratinerte poteter, asparges, gulrøtter og champignonstuing.

Lørdag: Hjemmelaget indisk kyllinggryte, pilaffris, poppadums, naan-brød og raita.

Søndag: Vi spiste ute.

I dag: Hakkebøffer med brun saus, poteter, grønnsaker og stekt løk.

Tirsdag: Stekte sommerkoteletter med potetmos og råstekte grønnsaker.

Onsdag: Hjemmelaget pizza.

Torsdag: Pølsegrateng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag: Ut å spise

Onsdag: Stekt torsk med couscous og salsa (av bl.a. mango, agurk, paprika og mynte).

Torsdag: Fiskegrateng (hjemmelaget, selvsagt ;) ).

Fredag: Risotto med røkelaks og erter.

Lørdag: Ikke bestemt.

Søndag: Breiflabb, pakket inn i skinke og servert med puy-linser og ovnsbakte rotgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kommende ukes meny - med forbehold om endringer feks i tilfelle sommervær...

I dag: Vi går ut og spiser.

Torsdag: Bacon- og grønnsakslasagne med salat eller marokkansk lammegryte med couscous

Fredag: Pasta med tunfisk og div. grønnsaker.

Lørdag: Bokhvetepannekaker med div. fyll (skinke, speilegg, chèvre, cherrytomater, spinatstuing... ).

Søndag: Kyllinglår marinert i sitron, hvitløk og salvie - ovnsstekt. Grønne asparges, blomkålpuré og ovnsbakte potetbåter.

Mandag: Omelett (med div. grønnsaker og resten av chèvren fra lørdag) og salat.

Tirsdag: Laks/ørret (evt stekt fjellørret?), yoghurtsaus med pepperrot og blandet grønn salat med aspargesbønner og foliebakte rødbeter med balsamico.

Onsdag: Lettsaltet torsk og grønnsakslapskaus (poteter, rotgrønnsaker, bladpersille og en smørklatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å bruke kveite, men du kan sikker bruke annen fisk også.

Marinade:

3 fedd hvitløk

1 stor klype salt

1 ts kajennepepper

1 ts malt koriander

1 ts spisskarve (står det i boka, jeg anntar de mener spisskum, men om noen har forslag til noe de mener er riktig så tar jeg gjerne i mot tips)

Knus hvitløken med saltet, ha i resten av krydderet. Gni inn fisken med marinaden. Legg fisken i lag i en ildfast form, og la den stå kaldt i 6 timer (jeg har tenkt å la det stå natten over).

1 kg kveite i skiver

1 3/4 dl olivenolje

1 ts malt ingefær

1 klype knuste safrantråder

steinfrie sorte oliven til pynt

sitronbåter til pynt

Rør sammen olje, safran og ingefær. Slå dette over fisken, legg over et lokk av aleminiumsfolie, og bak i ovnen på 190 grader i 20-25 minutter. Pynt med oliven og sitronbåter.

Jeg lager iblant en liknende marinade til foliebakt fisk inspirert av div. fiskeoppskrifter i et par marokkanske kokebøker - har brukt hyse, tror jeg. :) Kajennen (jeg bruker chili/paprikapulver, ikke så sterkt) og safranen gir fisken en flott farge!

Hva serverer du til? Selv har jeg forsøkt en bulgurpilaff med bl.a. tørkede aprikoser - synes det passer med noe søtt til disse krydderne, selv om det er en fiskerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Denne uka fra mandag.

Mandag: hjemmelaget aspargessuppe

Tirsdag: sushi

Onsdag: skal Dr. middag hos en venn

Torsdag: grillet svinekoteletter og grillet og marinerte grønnsaker, med pasta

Fredag: Pizza

Lørdag: Grilling, mest sannsynlig lam, medsalat og ovnsbakte potetbåter

Søndag: Ovnsbakt torsk, med ertepure og saltkoktepoteter

Mandag: Skogsopprisotto, lagd på byggryn

Tirsdag: tunfisksalat i pitabrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jammen jeg bør prøve meg på å lage en ukemeny jeg også:

I dag: Fajitas

Torsdag: Svinesteik

Fredag: Rester fra svinesteiken eller pannekaker

Lørdag: Koldtbord i 60-årslag hos svigermor

Søndag: Lasagne

Mandag: Lasagne-rester

Tirsdag: Tikka Masala

Håper bare jeg klarer å holde meg til denne menyen. Ikke alltid like lett med butikk i 1.etasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager iblant en liknende marinade til foliebakt fisk inspirert av div. fiskeoppskrifter i et par marokkanske kokebøker - har brukt hyse, tror jeg.  :) Kajennen (jeg bruker chili/paprikapulver, ikke så sterkt) og safranen gir fisken en flott farge!

Hva serverer du til? Selv har jeg forsøkt en bulgurpilaff med bl.a. tørkede aprikoser - synes det passer med noe søtt til disse krydderne, selv om det er en fiskerett.

Jeg har ikke fått kommet meg til å lage oppskriften enda, hver gang vi har skulle gjort det har det kommet noe i veien. Men min tanke var vel å bruke couscous med kikerter til. Det er jo så marokkansk som det kan få blitt. Jeg pleier bare å smaksette den med salt, olje og litt buljong.

Kan si i fra hvordan det passa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Blir sliten av å lese dette jeg. Jeg liker ikke å lage mat...

Bor alene på hybel og brillierer ikke mye på kjøkkenet, for å si det mildt..

Lager ikke noen ukesmeny, men dette har jeg spist til middag hittil i uka, og skal jeg spise de nærmeste dagene framover:

Mandag:Mr. Lee med kyllingsmak.

Tirsdag: Kylling, ris, brokkoli og nydelig saus. (Middag hos typen..)

I går: Tomatsuppe og rundstykker.

I dag: Spaghetti og kjøttdeig.

I morgen: Lasagne, salat og brød. (Lages med venninner annenhver fredag.. ;) )

Lørdag: Hjemmelaget pizza.

Søndag: Vet ikke ennå. Gryterett, ris og salat kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, tenk at jeg ikke har sett denne tråden før nå!! :overrasket:

I dag: skal ut på tur, blir bare stekte pølsebiter og skiver i kveld.

Søndag: Koteletter

Mandag: pytt i panne (skal jobbe, og mann og barn er alene hjemme) :ler:

Tirsdag: Fiskeboller

Onsdag: Hjemmelaget svenske kjøttboller

Torsdag: Stekt laks

Fredag: Fullkornspasta m/tomatsaus og kjøttdeig

Lørdag: Hjemmelaget pizza

Søndag: Kylling m/ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke fått kommet meg til å lage oppskriften enda, hver gang vi har skulle gjort det har det kommet noe i veien. Men min tanke var vel å bruke couscous med kikerter til. Det er jo så marokkansk som det kan få blitt.

Nokså likt min variant da, egentlig, jeg brukte også kikerter i bulgurpilaffen min. :)

Meny for kommende uke:

I dag: Grov speltspaghetti med bacon, sommerkål, hvitløk, timian, parmesan og ristede valnøtter.

Fredag: Tagliatelle med hjemmelaget kremet soppsaus (champignon, hvitløk, purre, tørket traktkantarell ++).

Lørdag: En sammensetning av hvit fiskefilet, ris og grønnsaker - enten thai-inspirert fiskewok eller noe indisk-aktig med linser etc.

Søndag: Vi er bedt bort på middag.

Mandag: Marokkansk lammegryte med couscous og div. grønnsaker.

Tirsdag: Stekt makrell (håper jeg! :sikle: ), nypoteter, smørdampet sommerkål og matyoghurt med ramsløk.

Onsdag: Tomatbasert, kremet fiskegryte med grønnsaker og villris/brun basmati.

Med forbehold om omstokking avhengig av tilgang på fersk fisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag: Bakt potet med hjemmelaget kryddersmør, rømme, mais, stekt bacon og hakket løk. Troika-kake til dessert.

I morgen: Hjemmelaget marokkansk kyllingtagine med couscous.

Lørdag: Biff med fløtegratinerte poteter, friterte løkringer, asparges, gulrøtter og champignonstuing.

Søndag: Hjemmelaget chili con carne med ris og nystekt brød til. Italiensk sitronsorbet til dessert.

Mandag: Stekte koteletter med rosépeppersaus, hjemmelaget potetmos og ovnsbakte grønnsaker.

Tirsdag: Pitabrød fylt med salat og forskjellige grønnsaker, godt krydrete stekte kyllingbiter og hjemmelaget karridressing.

Onsdag: Hjemmelaget quiche lorraine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

I dag fredag: pizza som vanlig, alltid pizza på fredag.

Lørdag: grillmat ( sakl på grillfest)

Søndag: laks og Piafs linsesalat

Mandag: kyllinggryte med ris til

Tirsadg: blomkålsuppe hvis de har fin blomkål på butikken, hvis ikke tomatsuppe

Ondag:pasta med sitron og baslikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...