Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke for å kuppe tråden (men...)

Vi vil spare barnetrygd (langsiktlig), er fond da det lureste? 

Kan jeg kjøpe 5 sølvmynter, eller er det for lite til at det lønner seg?

Anonymkode: 587cb...d14

ASK, globalt indeksfond, i eget navn. Vi sparer samlet. 

Dropp dette med sølv 😂 Omsetnignskostnadene er store, kjøpekostnader, salgskostnader, vurderingsavgift ved salg, trygg frakt.. Det må forsikres, og forsikringpremien på slikt er høy. Du må betale moms ved kjøp. Du må være sikker på at det er seriøse aktører, og det er ikke akkurat et stort marked for det. Det må oppbevares på en trygg måte. Og ikke minst er sølvpriser utsatt for volatilitet, så er slikt sett ikke mye tryggere enn fond. 

Anonymkode: 84369...1c7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor kjøper du dette? 

Anonymkode: 6c850...637

Hoveddelen kjøpte jeg hos Goldsource i Oslo i form av en "mini Monster-boks" inneholdende 250 mynter for snart et år siden. Resten, (12 stk.) er kjøpt på finn.no. Er mange som kjøper/selger mynter der også.

Anonymkode: daf9a...815

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett summen så absolutt i fond. Det blir ikke en kunstinvestering som lønner seg uten at du både har fryktelig mye mer penger, OG veldig god peiling på markedet. Det får man bare om man er innvidd, har et nettverk, og har holdt på i mange år. 

Forsøk nå å ikke bruke de pengene, så ser du om 3 og 4 måneder, og lenger, hvor mye du faktisk allerede bare har fått av å la pengene stå i fond (f.eks globalt aksjefond). Å kjøpe noe du bare har lyst på nå er å kvitte deg med pengene for godt egentlig. 

Anonymkode: 4e0c1...db0

AnonymBruker
Skrevet

Spør du meg, ville jeg ha spredd sparingen til for eksempel 1/3 i fond, 1/3 på høyrente sparekonto, og 1/3 i enten gull eller sølvmynter. Da bør du kjøpe mynter som er usirkulerte og som er preget med en valør, f.eks. 5 dollar (Maple Leafs). Går fint an å starte med 5 mynter, og kjøpe flere etter hvert!

2023 1 Oz Silver Maple Leaf Coin - AU Bullion Canada

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ASK, globalt indeksfond, i eget navn. Vi sparer samlet. 

Dropp dette med sølv 😂 Omsetnignskostnadene er store, kjøpekostnader, salgskostnader, vurderingsavgift ved salg, trygg frakt.. Det må forsikres, og forsikringpremien på slikt er høy. Du må betale moms ved kjøp. Du må være sikker på at det er seriøse aktører, og det er ikke akkurat et stort marked for det. Det må oppbevares på en trygg måte. Og ikke minst er sølvpriser utsatt for volatilitet, så er slikt sett ikke mye tryggere enn fond. 

Dette er jo reinspikka vrøvl. Finnes ingen "omsetningsavgift". Det eneste er at man må betale noen få prosent over spotpris når man kjøper nye mynter hos mynthandlere. De skal leve og drive forretning, så det er jo ganske naturlig. Akkurat som man må betale ganske mye til de som sitter og forvalter fond! Nei, det er ikke noen "avgift" ved salg. Nei, det er IKKE moms på kjøp av gull/sølvmynter. Det er mange seriøse mynthandlere i Norge, og det omsettes for store beløp hver uke. Dine "Fiat Money" i papirpenger er slett ikke tryggere. Ang. volatilitet: Jeg kjøpte en boks sølvmynt av mynthandler for ni måneder siden. Med kvittering og garanti at for at de vil kjøpe tilbake myntene til dagens spotpris uten noen kostnader. Hadde jeg gjort det i dag, hadde jeg fått 14.500kr mer en hva jeg kjøpte de for tre kvart år siden. For fire år siden kjøpte jeg 10 gullmynter hos samme mynthandler. I dag hadde han betalt meg 98 % høyere pris (utbytte). Og vet du hva? Mens du må betale 38% skatt på gevinst av aksjefond, så må jeg betale 0,- NULL kroner i skatt på min fortjeneste. Kanskje på tide å revurdere?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er jo reinspikka vrøvl. Finnes ingen "omsetningsavgift". Det eneste er at man må betale noen få prosent over spotpris når man kjøper nye mynter hos mynthandlere. De skal leve og drive forretning, så det er jo ganske naturlig. Akkurat som man må betale ganske mye til de som sitter og forvalter fond! Nei, det er ikke noen "avgift" ved salg. Nei, det er IKKE moms på kjøp av gull/sølvmynter. Det er mange seriøse mynthandlere i Norge, og det omsettes for store beløp hver uke. Dine "Fiat Money" i papirpenger er slett ikke tryggere. Ang. volatilitet: Jeg kjøpte en boks sølvmynt av mynthandler for ni måneder siden. Med kvittering og garanti at for at de vil kjøpe tilbake myntene til dagens spotpris uten noen kostnader. Hadde jeg gjort det i dag, hadde jeg fått 14.500kr mer en hva jeg kjøpte de for tre kvart år siden. For fire år siden kjøpte jeg 10 gullmynter hos samme mynthandler. I dag hadde han betalt meg 98 % høyere pris (utbytte). Og vet du hva? Mens du må betale 38% skatt på gevinst av aksjefond, så må jeg betale 0,- NULL kroner i skatt på min fortjeneste. Kanskje på tide å revurdere?

Her har du oversikt over kostnadene du overser. 

Og betaler du ikke skatt på investeringsobjekter så driver du skatteunndragelse. Merkelig av deg å åpent innrømme det. 

1. Kjøpspåslag (Premium):

Når du kjøper sølvmynter, kan det være et påslag (premium) over den rene metallverdien (spotprisen på sølv). Påslaget er vanligvis høyere for spesielle, sjeldne eller samlermynter og lavere for mer vanlige investeringsmynter som American Silver Eagles, Canadian Maple Leafs eller Krugerrands. Dette påslaget kan være et sted mellom 5 % og 20 %, avhengig av type mynt og kjøpsmengde.

2. Salgsavgift / Transaksjonskostnader:

Når du selger sølvmynter, vil kjøperne ofte tilby en pris som er lavere enn spotprisen (det vil si sølvverdien på markedet). Dette er for å dekke deres margin og risiko. Generelt kan du forvente at du får betalt mellom 90 % og 95 % av spotprisen når du selger til forhandlere. Hvis du selger til andre samlere, kan du få bedre pris, men det innebærer mer arbeid og tid for å finne kjøpere.

3. Frakt og Forsikring:

Hvis du kjøper eller selger mynter online eller via en annen kanal, kan det være ekstra kostnader for frakt og forsikring. Dette kan også påvirkes av verdien på myntene, spesielt om du selger store mengder. Frakt kan koste alt fra noen hundrelapper til flere tusen, avhengig av hvordan og hvor du sender.

4. Lagringskostnader (om relevant):

Om du velger å lagre myntene i en bankboks eller et spesialisert oppbevaringsfirma, kan det være ekstra kostnader involvert. Dette kan variere, men generelt koster en sikkerhetsboks i en bank noen hundrelapper til et par tusen kroner årlig.

5. Skatt:

I Norge er sølvmynter som anses som investeringsobjekter (ikke samlerobjekter) underlagt merverdiavgift (MVA) ved kjøp, men er fritatt for MVA ved salg. Hvis du derimot selger sjeldne eller samlerobjekter, kan det være annerledes. Det er også viktig å merke seg at gevinst fra salg kan være skattepliktig dersom du har hatt en gevinst på myntene når du selger. Skattepliktig gevinst kan påvirkes av hvor lenge du har eid myntene, og hvordan de er klassifisert.

6. Vurderingsavgift:

Hvis du har sjeldne eller antikke mynter og ønsker å få en profesjonell vurdering (for eksempel for å få en nøyaktig markedsverdi eller bekreftelse på autentisitet), kan det koste penger. Spesialiserte vurderingstjenester kan koste fra noen hundrelapper til flere tusen kroner per mynt.

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker du å selge mynter av gull, sølv, platinum eller palladium?

Har du mynter du vurderer å selge så send oss gjerne en forespørsel! Vi kjøper alle investeringsmynter som finnes i vårt sortiment. Grunnlaget for hva vi betaler er metallprisen og om du har kjøpt myntene fra GoldSource. På sølv vurdere vi også tilstanden på myntene når disse er mottatt og kontrollert. På sølvmynter kan du enkelt forsikre deg full verdi om du fjerner melkflekker med en klut innen du sender dem til oss.

Vi betaler 100% fra spotpris dersom gullet er kjøpt hos oss, dette er Norges beste tilbakekjøpspris! Gull er gull og små riper skal ikke påvirke verdien. Vi betaler 2 - 3% mindre enn spot dersom gullet er kjøpt fra andre enn Goldsource. Vi vil matche prisen hvis du som kunde fra oss finner en bedre tilbakekjøpspris fra en annen leverandør.

Vi betaler opptil:

Gullmynter – Kjøpt fra Goldsource 100% av Spotpris
Gullmynter – Ikke kjøpt fra Goldsource 95% av Spotpris
Sølvmynter i komplett tube – Kjøpt fra Goldsource 100% av Spotpris
Sølvmynter i komplett tube – Ikke kjøpt fra Goldsource 95% av Spotpris
Sølv Enkelt mynter – Kjøpt fra Goldsource 92% av Spotpris
Sølv Enkelt mynter – Ikke kjøpt fra Goldsource 90% av Spotpris
Platinum Mynter 98% av Spotpris
Palladium Mynter 98% av Spotpris

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mva eller skatt på gull- og sølvmynter som regnes som gyldig betalingsmiddel der mynten er utstedt, alltid med en valør som f.eks. 5 Euro eller 10 Dollar, men det er viktig å ikke kjøpe 100-vis av samme mynt. Poenget er myntsamling. Det er ikke verre enn det. Det er behandles som innbo, slik kunst og frimerkesamling behandles som innbo. Det er denne ruten som er relevant for privatpersoner og da er det også viktig å ikke oppbevare myntene i bankboks, for igjen, da er det ikke myntsamling.

1. Myntsamling, ikke 500 mynter av akkurat samme type og årstall.

2. Oppbevaring hjemme. Dette er en viktig kvalitet ved gull- og sølvmynter. At du holder dem. Bankboks introduserer også en tredjepartsrisiko. En god innboforsikring dekker også myntsamlingen.

3 .Ved salg av kjente usirkulerte og sirkulere mynter er det ikke noen vurderingsavgift. Det finnes metoder for å sikre at mynten inneholder gull, sølv og er ekte. Men du skal over i en spesiell kategori av (kostbare, sjeldne) mynter før det blir akuelt. Det er i hovedsak metallverdien som avgjør verdien av mynten. Det finnes veldig mange ulike serier av mynter som man kan samle på av ulike årstall og varianter. 

Når man oppbevarer myntene hjemme er kostnadene bagatellmessige. Myntene kan gjemmes eller de kan legges i en safe. Ved husbrann der myntene ligger i en safe, kan myntene i verste fall smelte men de blir ikke borte! Folk har mistet hjemmene sine i store branner i California, men gull- og sølvverdiene hadde de mer eller mindre intakt. Det kan smeltes om. En god innboforsikring vil også dekke verdien av myntsamlingen. Ved en mer kjip innboforsikring må eventuelt du legge til en egen verdisakforsikring. Eller du kan selvassurere, det er ingen naturlov som sier at du skal ha forsikring.

Jeg har for noen år siden kjøpt mynter på dyreste måte, betalt med kort og tilhørende kortgebyr og med tillegg for frakt fra utlandet. Selvfølgelig fritatt MVA. De myntene er absolutt i pluss og vel så det. Men jeg har myntene som en langsiktig formuesplassering og når jeg først gjør det, kan jeg like gjerne kose meg med å pusle med samlinger og hygge meg med myntsamlingen som en hobby.

Anonymkode: c1960...5a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her har du oversikt over kostnadene du overser. 

Og betaler du ikke skatt på investeringsobjekter så driver du skatteunndragelse. Merkelig av deg å åpent innrømme det. 

Si meg, hvis du hadde planlagt en tur til USA og vekslet til deg 2000 dollar. Så ble du forhindret av å reise, slik at du et år senere veksler tilbake til kroner. Hva har du gjort da? Jo, du har handlet/vekslet valuta, ikke sant? Må man da betale skatt hvis dollaren under tiden har blitt mer verdt? Nei. Alle mine mynter har påstemplet valør og er dermed å regne som gangbar valuta. Man kan bruke de som vanlig penger. Altså null skatt om man veksler inn til annen valuta. Min mynthandler sender for øvrig gratis med forsikring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så ja, gull- og sølvmynter med en valør fra ustederlandet er fritatt MVA og kan oppbevares i samling uten skatt på kapitalgevinst, men det tilkommer formuesskatt på linje med annet innbo hvis det er snakk om store verdier.

Skatt er likevel ikke det viktigste ved sparing i gull- og sølv. Gull er en forsikring mot hyperinlasjon og finansiell systemkrise. I motsetning til andre aktiva innenfor finans, er det absolutt ingen tredjepartsrisiko ved å holde gull på privat hånd. Aksjer, rentepapirer og fond har alle en tredjepartsrisiko.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Goldsource er bare en av mange. Jeg måtte selge noen mynter for et par hundre tusen for å ha fiat-kroner til et oppussingsprosjekt hjemme. Tok med meg myntene på reise til utlandet uten problem. Deklarerte myntene ved avreise fra Norge og ved ankomst i det europeiske landet. Ingen skatt, ingen problemer overhodet. Solgte myntene hos en fin myntforhandler i hovedgaten, fikk kvittering og penger på konto. Tar vare på all dokumentasjon når jeg kjøper mynter og selger. Da går det fint.

Flere av mine venner og familiemedlemmer sparer aktivt i gull- og sølvmynter. Når en av oss en sjelden gang går på en smell og trenger litt likviditet, hender det at vi kontakter hverandre for å høre om det er interesse for en av myntene i samlingen, og at en av oss blir å selge en mynt eller to. Da gjør vi opp internt. Ingen transportkostnader, gebyrer eller annen friksjon. Vipps! så var mynten din, bokstavelig talt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du får nok ikke kjøpt noe kunst til 20 000 som kommer til å øke noe særlig i pris.

Anonymkode: 9c355...c78

Man kan være heldig og treffe. Kjøpte for 10k for 6 år siden, disse selges for 70k nå. Det sagt; det er det eneste verket jeg har som har steget såpass!

Anonymkode: 9b01b...3d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja takk begge deler?

Ved langsiktig sparing av barnetrygd er aksjefond smart. Det er vel opplest og vedtatt. Men husk at det alene sier lite om hva slags avkastning du kan forvente deg. Indeks og bransje kan avgjøre mye i ulike deler av syklusen. Du kan oppleve at det går et tiår før du er i null igjen, ved en større finans- eller systemkrise. På den andre siden gir de store, solide kvalitetsselskaper av typen Exxon Mobil (Standard Oil) utbytter selv ved de verste økonomiske krisene vi har sett siden 1900. Aksjekursen kan svinge dramatisk men utbyttene putrer videre. Jeg ville kanskje satset på fond som følger Dow Jones Industrial- indeksen, altså store industriselskaper.

Jeg er likevel opptatt av systemrisikoen for aksjer og fond i dag. Det er et tema som jeg ikke kan utbrodere her, men det er noe du kan undersøke litt på egen hånd. "The Great Takening" er en bok utgitt av en tidligere amerikansk hedgefondforvalter. Boken er gratis og ligger fritt på bokens nettside, og den tar for seg systemrisikoen og det faktum at du ikke eier de børsnoterte aksjene eller fondsandelene dine, det er en fordring du har. For meg og deg er det et stort problem ved en større systemkrise. Det er laget en dokumentar basert på boken og den ligger på YouTube. Boken har mange kildehenvisninger som kan sjekkes underveis.

Sølv er mer spekulativt og er betydelig mer volatilt enn gull. Regner du med å holde det i minst 5-6 år er det fint. Personlig holder jeg begge deler men med stor overvekt på gull. Sølv har en stor potensiell oppside, av flere grunner. Slike mynter er en fin måte å visualisere verdier for barnet under oppveksten. Store verdier som du og barnet behandler med forsiktighet, og det er en motvekt til digitale sifre på et blankt nettbrett som hjernen ikke klarer å oppfatte betydningen av på samme måte.

Hvordan du fordeler porteføljen er helt opp til deg. Det mest vanlige er å allokere en mindre andel til gull, type 1 til 10%. I andre verdensdeler er det gjengs oppfatning at man bør ha minst 15% av porteføljen i gull og eventuelt også sølv. Jeg tenker det er fornuftig å se på gull som en forsikring.

AnonymBruker
Skrevet

Invester i bilder malet av Håkon Bleken som gikk bort for en ukes tid siden, de vil bli verdt mye mer nå.

Anonymkode: ebc0a...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...