Gå til innhold

18 åringen har begynt å feste og jeg sliter!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet/den nå myndige har kommet seg ut av rommet og nå går det i vinmonopol, fest og tjohoi. 

Og her ligger mor og er redd og vil helst at det skal komme hjem. 

Taklet dere dette fint? Hadde dere noe greier regler? 

Helt moden vil jeg ikke si det er selv om de er 18. 

Evig bekymret mor som savner pysj og godnatt-sang😅🙈

Anonymkode: 0f724...303

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men ungen har vel vært ute sent med venner før h*n ble myndig? 

jeg var alene ti dager i Tyrkia med en venninne når jeg akkurat var fylt 17… slapp av 😅 

Anonymkode: f4a3d...3d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet/den nå myndige har kommet seg ut av rommet og nå går det i vinmonopol, fest og tjohoi. 

Husk at du har lov å ha innetider selv om h*n er myndig. Det er dine husregler som gjelder. Jeg bodde hjemme til jeg var 24 år og så lenge jeg bodde hjemme ønsket mine foreldre at jeg var hjemme til kl 02-03. Dette begrunnet de med at de ikke klarte å sovne før jeg var hjemme og/eller vekket dem da jeg kom hjem (liten og lytt leilighet). Jeg syntes det var fair enough regel, selv om det kunne være litt plagsomt. Da jeg var 28 år bodde jeg hjemme en stund igjen i mens jeg pusset opp leiligheten min. Da ble vi enige om at jeg sendte en sms om jeg var senere enn kl 03 eller om jeg overnattet borte. Samt når jeg kom hjem. Slik atbde visste jeg var trygg og de kunne se på sms om jeg var vel hjemme om de våknet på morgenen. 

Siden jeg har denne erfaringen trygt i minne, og syntes det var greit, så vil heg anbefale det videre.

Ditt hus- dine husregler!

Når h*n flytter ut vender du deg mer å ikke ha kontroll lengre og bekymringene blir også lettere med tiden. I følge mine foreldre og andre foreldre jeg har snakket med🙂

Anonymkode: f147c...5e8

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her er det ganske vanlig at man får dra på fest i bygda når man er blitt konfirmert, så når jeg ble 18 var mamma og pappa allerede litt vant med det. Men vi hadde alltid en regel : Ring hjem uansett hvor full du er, hva som har skjedd, hvor du er osv. Det gjorde at vi alltid ringte om vi behøvde hjelp til å komme oss hjem eller hadde brukt opp alle pengene på sprit og måtte ha taxi (eller nattmat hvis vi var langt hjemmefra). 

Også husker jeg mamma alltid har sagt «det er ikke noe vits å kjefte på en full person» så det skjedde aldri hjemme hos oss, om vi så spydde ned hele soverommet eller ikke kom hjem før kl 7😅 På den måten visste vi at det var trygt å komme hjem uansett tilstand og klokkeslett, og vi var ikke redde for å ta telefonen når de ringte for å sjekke om vi levde. Skammen og fyllesyken dagen derpå var nok straff for de gangene vi ble overstadig.. 

Ellers tror jeg det er ganske normalt å være bekymret, og jeg vet ikke om det egentlig blir noe bedre med tiden🫣 Gruer meg allerede til den tiden kommer, og alle barna her er under 5 år enda. 

Anonymkode: 936ad...dd5

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk at du har lov å ha innetider selv om h*n er myndig. Det er dine husregler som gjelder. Jeg bodde hjemme til jeg var 24 år og så lenge jeg bodde hjemme ønsket mine foreldre at jeg var hjemme til kl 02-03. Dette begrunnet de med at de ikke klarte å sovne før jeg var hjemme og/eller vekket dem da jeg kom hjem (liten og lytt leilighet). Jeg syntes det var fair enough regel, selv om det kunne være litt plagsomt. Da jeg var 28 år bodde jeg hjemme en stund igjen i mens jeg pusset opp leiligheten min. Da ble vi enige om at jeg sendte en sms om jeg var senere enn kl 03 eller om jeg overnattet borte. Samt når jeg kom hjem. Slik atbde visste jeg var trygg og de kunne se på sms om jeg var vel hjemme om de våknet på morgenen. 

Siden jeg har denne erfaringen trygt i minne, og syntes det var greit, så vil heg anbefale det videre.

Ditt hus- dine husregler!

Når h*n flytter ut vender du deg mer å ikke ha kontroll lengre og bekymringene blir også lettere med tiden. I følge mine foreldre og andre foreldre jeg har snakket med🙂

Anonymkode: f147c...5e8

Ja jeg syntes det med innetider er helt fair siden de bor hjemme. Er bare vanskelig å miste den kontrollen.  Fra å bare være hjemme til plutselig nye fjes,festing og alkohol.  Slitsomt å være bekymret og ikke se at barnet ligget i sengen. Hehe,har vært ung selv og syntes de må leve livet litt asså. Men det går så fort.. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det ganske vanlig at man får dra på fest i bygda når man er blitt konfirmert, så når jeg ble 18 var mamma og pappa allerede litt vant med det. Men vi hadde alltid en regel : Ring hjem uansett hvor full du er, hva som har skjedd, hvor du er osv. Det gjorde at vi alltid ringte om vi behøvde hjelp til å komme oss hjem eller hadde brukt opp alle pengene på sprit og måtte ha taxi (eller nattmat hvis vi var langt hjemmefra). 

Også husker jeg mamma alltid har sagt «det er ikke noe vits å kjefte på en full person» så det skjedde aldri hjemme hos oss, om vi så spydde ned hele soverommet eller ikke kom hjem før kl 7😅 På den måten visste vi at det var trygt å komme hjem uansett tilstand og klokkeslett, og vi var ikke redde for å ta telefonen når de ringte for å sjekke om vi levde. Skammen og fyllesyken dagen derpå var nok straff for de gangene vi ble overstadig.. 

Ellers tror jeg det er ganske normalt å være bekymret, og jeg vet ikke om det egentlig blir noe bedre med tiden🫣 Gruer meg allerede til den tiden kommer, og alle barna her er under 5 år enda. 

Anonymkode: 936ad...dd5

Åhh kos deg med de. Tiden kommer. Har bare lyst å ha en dag 12 år tilbake i tid. Med smokk i munnen og pysj. Og bare kose. 😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke moden, men myndig. Du kan bare håpe du når frem med fortsatt litt lærdom til trnåringen, men DU må lære deg å slippe kontrollen. Noen regler kan du ha så lenge 18-åringen bor hjemme, men kjøpe alkohol kan du ikke nekte.  Du skal bare innrømme at du er bekymret og ber derfor om innetider og beskjeder om hvor man er, sånn gjør man med alle i huset. Overnatting borte så lenge det gis beskjed om gis beskjed i tide om 18-åringen må hentes.  

Kan være tøft å slippe kontrollen og vite at barnet er på fest. Selv festet jeg første gang i 8. klasse og tok toget til Frankrike og tilbake når jeg var 17 og var året før på språkreise i Østerike i 4. uker.   Skal love deg jeg festet i Østerike..

Anonymkode: a48d5...0ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta selv ut som 16-åring og festa egentlig mer før jeg ble 18, enn etter 😅 Det viktigste er at foreldre er tilgjengelig på tlf om det skulle være noe. Uten å få kjeft. 18-åringer kan flytte til andre enden av jorden om de vil, at de drar på noen fester har du heller ikke kontroll over. 

Anonymkode: f3334...e7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen😅

Jeg ser jo for meg at han sovner ute et sted og fryser ihjel, faller i sjøen osv.

Vi har noen enkle regler som han heldigvis respekterer.

Han har ikke innetider og han bestemmer selv, men jeg skal vite hvor han er og ønsker melding hvis han plutselig sover borte. Hvis han blir dårlig, har han fått beskjed om at han kan ringe oss.

Anonymkode: 5a650...7aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner meg igjen😅

Jeg ser jo for meg at han sovner ute et sted og fryser ihjel, faller i sjøen osv.

Vi har noen enkle regler som han heldigvis respekterer.

Han har ikke innetider og han bestemmer selv, men jeg skal vite hvor han er og ønsker melding hvis han plutselig sover borte. Hvis han blir dårlig, har han fått beskjed om at han kan ringe oss.

Anonymkode: 5a650...7aa

Sånn tenker jeg og. Alle mulige scenarier. 😂 Han er ganske flink å gi beskjed heldigvis og spør egentlig om alt. Men er likevel litt vanskelig å miste kontrollen. Han kan også alltid ringe hjem og hentes. Vi får bare lære på veien. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn tenker jeg og. Alle mulige scenarier. 😂 Han er ganske flink å gi beskjed heldigvis og spør egentlig om alt. Men er likevel litt vanskelig å miste kontrollen. Han kan også alltid ringe hjem og hentes. Vi får bare lære på veien. 

Ts

Også må du stole på at du har lært de viktigste leksene som bygger fornuft og god dømmekraft etc. Da har du jo bygget den trygge grunnmuren isåfall.

Anonymkode: 0b4d2...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nevøen min (snart 18) fra den anbefale  på butikken bærende på haugevis av poser med ølbokser han skulle pante

Sovet over hos kompis tydeligvis

Og moren hans min søster har alltid plassert han på en pidestall og tror så godt om han. Radbrekker alle som har kritisert sønnen. 

Stakkars sønn trenger vel avreagere fra den sinnegale moren sin

Anonymkode: adae5...47d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte lage noen få regler etter fylte 18.

1) Kjøkkenet er stengt om natta - Vi lager ikke mat som lukter, eller bråker. Ta en brødskive og gå å legg deg

2) Vi gir beskjed om hvor vi er og ca når man tenker å komme hjem

3) Ring hjem, om du ikke kommer deg hjem med kollektivt eller at du har blitt dårlig. Det er ikke lov å gå lange avstander alene på natta. 

4) Vi andre har en hverdag, vi er hjemme før folkeskikken og er rolig etter kl 23 på hverdager

5) helger - vi går inn å legger oss, er stille, tar hensyn til mindre søsken. Vi kommer ikke beruset hjem i deres våkne tid. 

Anonymkode: a6e89...0b5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte lage noen få regler etter fylte 18.

1) Kjøkkenet er stengt om natta - Vi lager ikke mat som lukter, eller bråker. Ta en brødskive og gå å legg deg

2) Vi gir beskjed om hvor vi er og ca når man tenker å komme hjem

3) Ring hjem, om du ikke kommer deg hjem med kollektivt eller at du har blitt dårlig. Det er ikke lov å gå lange avstander alene på natta. 

4) Vi andre har en hverdag, vi er hjemme før folkeskikken og er rolig etter kl 23 på hverdager

5) helger - vi går inn å legger oss, er stille, tar hensyn til mindre søsken. Vi kommer ikke beruset hjem i deres våkne tid. 

Anonymkode: a6e89...0b5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg så nevøen min (snart 18) fra den anbefale  på butikken bærende på haugevis av poser med ølbokser han skulle pante

Sovet over hos kompis tydeligvis

Og moren hans min søster har alltid plassert han på en pidestall og tror så godt om han. Radbrekker alle som har kritisert sønnen. 

Stakkars sønn trenger vel avreagere fra den sinnegale moren sin

Skriveleif , kom bærende skulle d stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi regler for både tenåringene og meg. Gi beskjed om du ikke kommer hjem. På hverdager om vi kommer hjem sent så må vi være stille da noe skal på jobb/skole neste dag. Ring meg uansett! Jeg henter. Det siste gjaldt jo ikke for meg da. Sa bare at vi måtte ha noen kjøreregler siden vi bodde sammen. Syntes ikke det var noen problemer. 

Anonymkode: a4b69...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 1.29):

Begynte med regler og grenser da mine var små! De har lært sammenhengen mellom sin egen oppførsel og utviding av grenser. Feks; Før var innetid klokka 23 hvis de skulle ut med venner/fest eller lignende. Den innetida blir holdt, så da kan den utvides. Dette er et eksempel. 

Jeg stoler så mye på mine tenåringer nå, at de trenger ikke så strenge regler. 17-åringen forteller meg når han kommer hjem, og det stoler jeg på, for det har aldri skjedd at han ikke kommer innen da. Eller en gang, men han sendte melding og ga beskjed, og ga meg en grunn. 

Jeg har alltid vært ganske hysterisk og nervøs (i hodet, ikke foran barna), så at jeg nå klarer å slappe av når de er ute, er et bevis på hvor mye tillit jeg har til de.

Jeg vet de er ungdommer, de tester grenser, utforsker forskjellig, men jeg vet de ringer meg om det skulle oppstå problemer, og jeg vet de er forsiktige med feks alkohol. Vi har snakket mye om ting som kan skje, og ingenting er tabu å snakke om eller diskutere. 

Så ja, det er mitt tips… 

Anonymkode: 52f9e...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...