Gå til innhold

Er jula over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (8 minutter siden):

Fordi jeg har jul fra midten av november til 26 desember. Da er MIN jul over. 

Når har du påske, 17. mai og sånt 🙃?

Anonymkode: ca442...abb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 12.23):

Er jula over for deg? Evt når er den over?

Anonymkode: 12894...9b9

Nei ikke før over nyttår.  Rydder den bort etter trettende dag...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syke greier. Du har jul når det ikke er jul og når det er jul så har du hverdag. Jaja i Bakventland der kan alt gå an der er de like tøysete og rare alle mann. 

Anonymkode: a5122...dac

Jepp og her i bakvendt land har vi der flott og koser oss med ferie. God jul og godt nyttår 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når har du påske, 17. mai og sånt 🙃?

17 på 17 mai..påske..påske uka :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (Akkurat nå):

17 på 17 mai..påske..påske uka :)

Så det er bare jula du ikke følger kalenderen på 🙂?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (Akkurat nå):

Jepp og her i bakvendt land har vi der flott og koser oss med ferie. God jul og godt nyttår 

Du må være forbredt på at folk reagerer litt. Opp-ned livet er sikkert flott det men det er jo helt opp-ned å snu så til de grader på kalenderen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke. Er midt i romjulskosen nå hvor pynten som kom opp ila desember virkelig nytes sammen med gode måltider og litt snacks til filmer og hyggelig selskap 😍 Dette er en av de fineste tidene på året for meg 🙂

1. nyttårsdag siver «julestemninga» bort for min del, og hverdagen tar over igjen.  Pakker oftest bort jula helgen etter nyttårsaften. Helgen etter det igjen, hvis nyttårsaften er i helgen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så det er bare jula du ikke følger kalenderen på 🙂?

Både å..jeg feirer julaften slik som deg og alle andre. Men jeg begynner tidligere med pynting... da jeg kan dessverre ikke gjøre alle fornøyde .da noen begynner julen 1 desember...noen begynner 23 desember...

Så joda jeg følger kalenderåret..mrm gjør ting på min måte. Synd at noen blir bitter på dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må være forbredt på at folk reagerer litt. Opp-ned livet er sikkert flott det men det er jo helt opp-ned å snu så til de grader på kalenderen. 

Hvorfor...jeg feirer julaften som alle andre.

Men hvem skal følge? De som har advent til 23 og feier jul fra da?

De som feire jul fra 1 desember?

Og alle andre her inne som pakker bort Pynten no eller 1 nyttårsdag...

Eller de som pakker bort 20 januar.

Så min måte er dere ikke fornøyd med...med alle andre muligheter har dere ikke problemer.med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mener du oppriktig at man ikke kan feire julen uten at man har julepynt i eget hjem?😂

Anonymkode: 2bdb8...7ad

Jo, selvfølgelig kan man det. Du skjønner nok godt hva jeg mente her hvis du bruker hodet litt. Siktet til alle dem som skriver at de fjerner julepynt og så er julen liksom over (ref. KG-trådene om dette tema som dukker opp hvert bidige år).

Anonymkode: a8f54...6a4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den varer til 20.dag jul. Jeg har julepyntet hus fra ca første søndag i advent til 20.dag jul, men jeg feirer ikke jul før den 24.desember. 

Anonymkode: 31382...40b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er jula over i den forstand at julebesøkene er over og arbeidshverdagen igang igjen. Det er ikke mer nedtelling, ikke mer julemusikk, ingen juleprogrammer på tv-en osv osv. Da forsvinner liksom stemningen. Skjønner at romjul er digg for de som har fri, men mange av oss jobber disse dagene. Gleder meg til nyttårsaften, men den har ikke noe med jul å gjøre. Julepynten får dog være fremme til 1. januar pga latskap. 

Jula har de siste tiårene hatt en forskyvning. Nå er det jul hele desember fremfor fra 23. desember til langt ut i januar, som tidligere (uavhengig av hva liturgien sier). Jeg er glad det har blitt slik, det gir mer mening med jul i desember. I januar er hverdagen tilbake og man ønsker seg bedre rutiner. Forstår at mange eldre tviholder på den gamle måten å feire på, men det er ingen tvil om at et skifte i er på gang. 

Anonymkode: 455b1...3bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skandinavia har julen har en tidsramme for julen som går fra 24.desember kl 17, og varer til 13.januar.  (Denne dagen markeres på primstaven med en sopelime og et drikkehorn)

Personlig avslutter jeg vanligvis min julefeiring før denne dagen, men jeg sier da ikke at julen er over av den grunn.  Julen varer til den slutter selv om jeg velger å avslutte feiringen tidligere.

Julen begynner heller ikke i midten av november selv om noen velger å starte feiringen da.

Anonymkode: db0d9...565

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For meg er jula over i den forstand at julebesøkene er over og arbeidshverdagen igang igjen. Det er ikke mer nedtelling, ikke mer julemusikk, ingen juleprogrammer på tv-en osv osv. Da forsvinner liksom stemningen. Skjønner at romjul er digg for de som har fri, men mange av oss jobber disse dagene. Gleder meg til nyttårsaften, men den har ikke noe med jul å gjøre. Julepynten får dog være fremme til 1. januar pga latskap. 

Jula har de siste tiårene hatt en forskyvning. Nå er det jul hele desember fremfor fra 23. desember til langt ut i januar, som tidligere (uavhengig av hva liturgien sier). Jeg er glad det har blitt slik, det gir mer mening med jul i desember. I januar er hverdagen tilbake og man ønsker seg bedre rutiner. Forstår at mange eldre tviholder på den gamle måten å feire på, men det er ingen tvil om at et skifte i er på gang. 

Dette. Det er i adventstida det er julemarked, baking, gaveinnpakking, julestemning-pod, kalendere på TV, nedtelling, klementiner og pepperkaker på arrangement osv osv. Vi har ikke juleselskaper, så i så måte var alt julerelatert over da jeg kom tilbake til leiligheten etter julefeiring hos svigers og egen familie.

Jeg skjønner at jula ikke er over enda, men jeg hygger meg mest med julerelatert kos i advent. I dag var jeg på jobb. I januar er i alle fall jula over, selv om jeg kanskje nyter synet av juletreet frem til søndag 5. 

Anonymkode: 18f7b...1e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en liten digresjon her, jeg bare lurer på en ting av ren nysgjerrighet: Dere julepyntentustiaster  som begynner å jule- pynte inne fra ca begynnelsen eller midten av november. Er dere like entusiastiske å pynte til påske også ?? Har dere mye påskepynt hjemme ?? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (1 minutt siden):

Hei, en liten digresjon her, jeg bare lurer på en ting av ren nysgjerrighet: Dere julepyntentustiaster  som begynner å jule- pynte inne fra ca begynnelsen eller midten av november. Er dere like entusiastiske å pynte til påske også ?? Har dere mye påskepynt hjemme ?? 

Jeg pyntet ikke til jul før i midten av desember, men jeg vet selv det er tidlig for tradisjonistene. Påskepynten kommer gjerne opp uka før påske, da kommer som regel barna hjem med hjemmelaget pynt de er stolte av. Vanligvis henger det både jul-, påske- og 17.mai-pynt på vinduene i barnehagen og skolene i området her i god tid før feiringene begynner. Det er jo bare koselig, og setter stemningen og bygger forventningen. Akkurat som julepynten. Det betyr ikke at man har startet feiringen, bare at man har pyntet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...