Gå til innhold

lektor eller yrkesfaglærer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Om en skulle velge mellom å gå lektor utdanning eller yrkesfaglærer, hvem ville valg og hvorfor? Skal søke til høsten og er usikker på hva jeg skal gå for. 

Anonymkode: d1010...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken yrkesutdanning og yrkeserfaring har du? Ønsker du å jobbe som yrkeslærer innen dette? 

Hvilke skoler og aldersgrupper ønsker du å jobbe med? Hvilke fag ønsker du å jobbe med? 

Anonymkode: 298b4...ab7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvilken yrkesutdanning og yrkeserfaring har du? Ønsker du å jobbe som yrkeslærer innen dette? 

Hvilke skoler og aldersgrupper ønsker du å jobbe med? Hvilke fag ønsker du å jobbe med? 

Har hjelpepleier utdanning og vært i yrke siden 2008 i ulike etater. Ja er inne helse jeg ville vært lærer og hatt sykdomslære fagene. Om det blir skulle bli lektor er norsk faget jeg vil gå for på trinn 5-10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonymforalle skrev (17 minutter siden):

Har hjelpepleier utdanning og vært i yrke siden 2008 i ulike etater. Ja er inne helse jeg ville vært lærer og hatt sykdomslære fagene. Om det blir skulle bli lektor er norsk faget jeg vil gå for på trinn 5-10. 

Helsefagene og yrkeslærer er ofte knyttet opp til VGS og i VGS er det vanskelig å få jobb uten masterfag i bunnen. Litt usikker på om det er mulig for helsefagarbeider å kunne ta PPU og deretter undervise med fast stilling på videregående. 

Grunnskolelærer 5-10 med norsk masterfag vil kunne gi deg jobb både på barneskoler og ungdomskoler over hele landet. 

Det spørs jo hva du er motivert for, om det å bygge på utdannelsen og erfaringen din for å bli yrkeslærer er mulig, og dersom nylig så betyr det kanskje litt med utdanningslengde også? 

Hva andre ville valgt er egentlig likegyldig, det er du som skal stå i løpet og fremtidig jobb :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør sjekke jobbmulighetene der du bor som yrkesfaglærer. Det er mange som tar dette innen helse for å komme seg vekk fra turnus, og det kan være vanskelig å få jobb. Så må du tenke over motivasjon og økonomi, yrkesfaglærere er tre år, lektor inorsk fem.

Anonymkode: 8b61c...50d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du hatt en elevklasse i norsk på trinn 5-10? Prøv det først. 

Anonymkode: dd159...846

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
anonymforalle skrev (3 timer siden):

Basert på innleggene dine, ville jeg revurdert å undervise i norsk. Rettskivingen er... tvilsom.

Anonymkode: f60bf...a34

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lektor. Det er mange spl med ppu-y som konkurrerer om stillingene på helsefag. Jeg kjenner feks flere med 3 årig yrkesfagbachelor som ikke får fast jobb, kun små vikariater. 

Anonymkode: 05266...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Basert på innleggene dine, ville jeg revurdert å undervise i norsk. Rettskivingen er... tvilsom.

Anonymkode: f60bf...a34

90-120 studiepoeng i norsk i lektorutdannelsen kan fort hjelpe på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymforalle skrev (7 timer siden):

Vi har ikke noe fag som kun handler om sykdomslære. Ved de fleste yrkesfaglige linjer underviser man tverrfaglig og sykdomslære er en liten del, av en større helhet. Det blir også så snevert, at det spørs om du får jobb, da det er mange søkere. 

Anonymkode: 3b19e...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

90-120 studiepoeng i norsk i lektorutdannelsen kan fort hjelpe på det. 

Nei. Grammatikk hører grunnskolen til. Det er ikke slik at vi lærere på utdanningen vår går gjennom grunnskolen i racerfart, vi lærer faktisk andre ting 🙄

Anonymkode: 275c1...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...