Baktus2024 Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Hvis en lege skal anskaffe seg en ny gressklipper , bil eller varmepumpe, legen vil ganske sikkert lese kommentarfeltet til produktet for å finne ut hvilken erfaring andre har med produktet .. Sine egne vurderinger er de ikke like interessert i å få overprøvd Legenes møte med data alderen er ambivalent, til nytte men til besvær , spesielt dr.google, som leger har forsøkt å latterliggjøre i et tiår allerede . Min egen ferske opplevelse var følgende , fraktet direkte med amk til akuttmottaket Haukeland, skyhøyt blodtrykk, svært redusert allmenntilstand, feber , svært dårlig...hjertemarkører på blodprøver gav utslag på verdi 40..det ble påfølgende mange blodprøver etter hverandre for å se om hjertemarkører økte i et kraftigere infarkt.. Legen presenterte hjertemarkøren som om det var en tilfeldig person som fortalte meg at jeg har litt lite luft i bakdekket mitt på bilen .. jeg googlet og fant fort ut at jeg hadde et seriøst hjerteproblem foran meg... Da en hjertespesialist kom inn senere på kvelden konfronterte jeg han med at dette kan bety begynnelsen på et hjerteproblem for meg.... Da fortalte han meg at dette er ikke begynnelsen, du er midt oppe i et hjerteproblem, han hadde snakket med hjerteavdelingen ved sykehuset i Bodø , som hadde ct scanner hjertet tidligere i år og funnet svært mye kalk . Han fortalte at jeg kunne få et alvorlig infarkt når som helst dvs fra hjertemarkør 100 og oppover , jeg har 40, lettere infarkt. De måtte bekjempes blodtrykket for å komme seg opp til hjerte via pulsåren dagen etter. . Den første legen forsøkte å beskytte meg mot meg selv ved å bagatellisere for at jeg ikke skulle bli engstelig og glemte dr.google, hun ble sittende igjen uten tillitt, og hva er en lege uten en pasients tillit, da kan det like gjerne være postbudet som konsulterer deg . Ærlighet og tillit er den eneste måten leger kan imøtekomme den uønska naboen sin , dr Google. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Ok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden Amk frakter ingen, det er en telefonsentral. Man kan derimot fraktes med ambulanse, som er en bil på fire hjul. Amk er ingen forkortelse for ambulanse. Ellers er jo det du skriver helt usammenhengenede. Du har et lite infarkt, de følger standardisert overvåkning/ behandling med blodprøver og pci. Selv om det er skremmende for deg er du jo åpenbart ikke helt frisk fra tidligere når du har tatt hjerteundersøkelse ett annet sted i landet, så det bør ikke komme som en overraskelse. Klart legen forholder seg rolig i samtale med deg, skulle de ropt og hisset seg opp mener du? De har heller ikke fortalt deg noe som ikke er sant. Her er det nok du og din tolkning som skaper større utfordring enn det helsepersonell forteller deg. Anonymkode: 02647...91d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden Selvfølgelig er man ikke interessert i å diskutere hva som er rett med en tilfeldig tulling som uansett ikke forstår hva han/hun leser. Denne «hjertemarkøren» er troponiner som bla. Frigis når kardiomyocytter dør. Mange eldre og pas. Med komorbiditeter har stabile verdier over 99ende percentil på 14ng/L så derfor forteller ikke den originale målingen nødvendigvis så mye, mens om den øker ved den påfølgende målingen så har man sannsynligvis hatt et hjerteinfarkt. I Norge i dag går det sannsynligvis flere tusen personer rundt med verdier på ca. 40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden Hæ??? Anonymkode: 8a118...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden øhh.... ok Anonymkode: 6fcf1...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Del Skrevet 11 timer siden Jau Anonymkode: 02381...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Kjære TS. Begge legene hadde rett. Lege 1) informerte deg om at blodprøvene viste en ørliten hjerteskade, men at dette ikke betyr at du har hatt et «klassisk» hjerteinfarkt. Med alt det stresset hjertet ditt gjennomgikk, var slike blodprøver egentlig å forvente. Lege 2) informerte deg om at du som mange eldre har kalk i kransårene. (Kransårene er blodårene som forsyner hjertet selv med blod.) Kalk i kransårene blir ikke borte, men blir typisk gradvis verre med alderen, og med sykdommer som diabetes og høy blodtrykk. I starten forårsaker ikke kalken noe problem, men når det blir mye kalk i blodårene-veggene blir de trange. Når kransårene er trange får hjertet mindre blod, og ved hard trening\ stort behov, får man angina. Det dannes også lett blodpropper i trange blodårer, og slike resulterer i et «klassisk» hjerteinfarkt. Lege 2 mente ar du hadde «sykdommen» kalk i blodårene, og at du derfor hadde risiko for «klassisk» hjerteinfarkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå