Gå til innhold

Noen tannleger her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser man på røntgen hvis ei tann må rotfylles? Min mann har smerter i tennene. Vanskelig å kjenne hvilken tann, men kjennes ut som det kommer fra underkjeven. Var til tannlegen i går, men de så ikke noe på bildene. De fant ei tann som iset noe jævlig. Var skikkelig vondt når de sprutet kaldt vann. De smurte på noe rundt tannen og sendte han hjem. Men det er fortsatt vondt. Hvis tannen trengte rotfylling så hadde de vel sett det på røntgen bildene?

Anonymkode: 56b99...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har det også sånn og det er  oversensitive tannhalser sier tannlegen.

Anonymkode: 4ff94...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det hadde de sett. Been there

Anonymkode: 622f8...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lov til å svare som helsepersonell. Snakk med tannlegen din.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser man på røntgen hvis ei tann må rotfylles? Min mann har smerter i tennene. Vanskelig å kjenne hvilken tann, men kjennes ut som det kommer fra underkjeven. Var til tannlegen i går, men de så ikke noe på bildene. De fant ei tann som iset noe jævlig. Var skikkelig vondt når de sprutet kaldt vann. De smurte på noe rundt tannen og sendte han hjem. Men det er fortsatt vondt. Hvis tannen trengte rotfylling så hadde de vel sett det på røntgen bildene?

Tannleger = Helsepersonell > har ikke lov til å svare som helsepersonell. 

Som pasient har jeg hatt flere tenner som måtte rotfylles. På røntgenbilder som tannlegen har vist meg, får tannen en slags kappe eller mørkere runding rundt seg. Den kappen kommer som et ledd i at dansens rot er betent. Det nytter ikke å behandle på annen måte enn med rotfylling ifølge tannlegen min. 

Men jeg vil trå at den kappen ikke kommer straks tannen begynner å gjøre litt vondt, men at betennelsen må gå ut av roten for at den skal vises. Men jeg er pasienten ikke tannlegen. 

Anonymkode: d1192...eab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det også sånn og det er  oversensitive tannhalser sier tannlegen.

Anonymkode: 4ff94...4b8

Men er det så smertefullt?  Smertene går opp i øret også sier han 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er det så smertefullt?  Smertene går opp i øret også sier han 

Hvilken tann er det snakk om her?

Anonymkode: d1192...eab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke mannen din ringe tannlegen selv? 

Anonymkode: 773c3...d73

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes flere diagnoser som fører til at en tann må rotfylles. Diagnosen irreversibel pulpitt er ikke synlig på røntgenbilder.

Anonymkode: ade27...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke helsepersonell. Ja de kan se det pp røntgen.

Anonymkode: 1de8b...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke helsepersonell. Ja de kan se det pp røntgen.

Anonymkode: 1de8b...904

Det kan sees på røntgen når infeksjonen har stått en stund slik at det kan sees som en «skygge» i rothinnen eller rundt rotspissen.

En irreversibel pulpitt og en infeksjon i et tidlig stadium vises ikke på røntgen.

Anonymkode: ade27...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har opplevd to ganger å få tannverk uten at tannlegen så noe på verken røntgenbilder eller i munnen. Begge gangene viste det seg å være lekkasje i fylling i tannen, altså at bakterier hadde kommet ned i roten via en mikroskopisk sprekk mellom tann og fylling. I det stadiet kunne jeg ikke slå fast hvilken tann det var som gjorde vondt, bare at det var tannverk i akkurat den delen av kjeven. Smertene var liksom i halve kjeven. Etter en stund forverret smertene seg og begynte å kjennes i én spesifikk tann, og da vistes betennelsen på røntgenbildet.
Hvis mannen din har en (gammel) fylling i den tanna som iset, så er sjansen stor for at han har en lekkasje i den og har en begynnende rotbetennelse. Han må nok bare se det litt an og gå til tannlegen på nytt om det forverrer seg eller ikke går over. Han må også være obs om smertene forsvinner, men tanna begynner å kjennes høyere ut å tygge på, for nervene kan dø og da minsker smertene kraftig selv om betennelsen fremdeles er aktiv.

Anonymkode: ee55a...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...